Toyota RAV4 Forums banner
Status
Not open for further replies.
181 - 200 of 340 Posts
Ik bind gewoon wat Toyota ons heeft gegeven en getuigenissen uit de echte wereld om het idee en het concept te weerleggen dat deze motoren zijn "ontworpen" of "geconstrueerd" om te draaien op een specifieke olie, in dit geval 0w-16. Dat is simpelweg niet het geval en gaat in tegen de wereldwijde platform- en aandrijflijnvisie van Toyota. Zeggen dat componenten, of het nu de ECM of oliepomp is, zo zijn geprogrammeerd dat ze op een specifieke olie draaien (wat nog bewezen moet worden), betekent niet dat de motoren zelf als geheel zijn ontworpen of geconstrueerd met de olieviscositeit in gedachten, zoals velen hier hebben beweerd, vooral als onze motoren allemaal in dezelfde fabrieken worden geproduceerd en wereldwijd naar verschillende markten worden gedistribueerd.
Je hebt gelijk ... ze zijn niet ontworpen om op olie te draaien, ze zijn ontworpen om TE DRAAIEN (of om op benzine te draaien). Zelfs dan zijn er keuzes in benzine die passen bij de visies van de ingenieurs. Olie is dan ontworpen om in hun creatie te draaien en ze kiezen degene die volgens hen het beste is. Dat wil niet zeggen dat de ingenieurs van Toyota perfect zijn. Verre van dat zelfs. Het is een teaminspanning die hun auto's meestal betrouwbaar maakt. Het ding dat ik niet leuk vind aan de oliesituatie is niet de viscositeitskeuze, maar het aanbevolen olieverversingsinterval van 10.000 mijl. Dat is gek, want hoe goed ze de motoren OF de oliën ook ontwerpen, contaminatie door verbrande en onverbrande benzine ZAL OPTREDEN en als je eenmaal de 5% benzine in je olie begint te benaderen, zal het metaal vallen als Parmezaanse kaas van een rasp.

Je hebt gelijk... ze zijn niet ontworpen om op olie te draaien, ze zijn ontworpen om TE DRAAIEN (of op benzine te draaien). Zelfs dan zijn er keuzes in benzine die passen bij de visie van de ingenieurs. Olie is dan ontworpen om in hun creatie te draaien en ze kiezen degene die ze het beste vinden. Dat wil niet zeggen dat de ingenieurs van Toyota perfect zijn. Verre van dat zelfs. Het is een teaminspanning die hun auto's meestal betrouwbaar maakt. Het ding dat ik niet leuk vind aan de oliesituatie is niet de viscositeitskeuze, maar het aanbevolen olie verversingsinterval van 10.000 mijl. Dat is gek, want hoe goed ze de motoren OF de oliën ook ontwerpen, contaminatie door verbrande en onverbrande benzine ZAL OPTREDEN en als je eenmaal de 5% benzine in je olie nadert, zal het metaal vallen als Parmezaanse kaas van een rasp.
Een spel met mijn woorden. ok.

Als je zegt dat "ze degene kiezen die ze het beste vinden", op wie verwijs je dan en waar verwijst "beste" naar? Verwijs je alleen naar de ingenieurs, want zij zijn niet de enige auteurs van de handleiding en bepalen niet alleen welke olie nodig is zonder enige invloed van buitenaf, of het nu legaal, financieel, etc. is. En is "beste" voor de beste rijdynamiek van het voertuig? Het beste voor de lange termijn betrouwbaarheid? Het beste voor efficiëntienormen en -mijlpalen? Afhankelijk van hoe een voertuig wordt bestuurd en gebruikt, kunnen dit allemaal verschillende dingen zijn. Maar begrijp dat het niet alleen ingenieurs zijn die de enige beslissing nemen. Als Toyota een onverwoestbare of extreem efficiënte motor zonder vereisten wilde ontwikkelen, zouden ze dat absoluut kunnen doen. Het sleutelwoord in die laatste zin is "vereisten" en over het algemeen hebben ingenieurs daar vanuit een zakelijk oogpunt geen grote zeggenschap in.

Wat betreft intervallen van 10.000 mijl, ik zou persoonlijk niet, tenzij ik uitsluitend snelwegkilometers registreer. Niemand dwingt je om het te verversen met intervallen van 10.000 mijl. Ververs zo vaak als je het nodig acht of laat een UOA uitvoeren om statistieken en gegevens te hebben om je beslissing te onderbouwen, indien nodig. Ik ververs het persoonlijk elke 5.000 mijl, omdat het gemakkelijker is om het af te stemmen op het onderhoudsschema en omdat mijn voertuig zware service ziet volgens de handleiding. Brandstofverontreiniging die je noemt, is weer een andere reden waarom ik persoonlijk 0w-16 niet geschikt vind om te verdedigen, vooral voor degenen die het verversen met intervallen van 10.000 mijl. Wanneer dat additievenpakket is uitgeput, wordt je olie verdund met een oplosmiddel en je olie is van nature niet zo HTHS-stabiel om mee te beginnen, het klinkt alsof je overblijft met een recept voor overmatige slijtage.

Als dat additievenpakket is uitgeput, wordt uw olie verdund met een oplosmiddel, en uw olie is van nature niet zo HTHS-stabiel om mee te beginnen, het klinkt alsof waar u mee eindigt een recept is voor overmatige slijtage.
Dat is mijn begrip dat een HTHS-onstabiele olie niet de beste optie is tijdens het slepen door de bergen buiten Phoenix in augustus, slepen door de Alpen, of rijden op de snelweg met 100 mph.
Ik wil graag bespreken of Mobil 1 beter is dan de OEM Toyota-olie. Uit het BITOG-forum blijkt dat de TGMO 0w16 een inferieure basisvoorraad gebruikt in vergelijking met de Mobil1 en dat de TGMO in werkelijkheid geen echte volledig synthetische olie is, maar meer een "gemengde" olie. Ook uit BITOG blijkt dat de TGMO een goedkopere, oudere vorm van Moly gebruikt in zijn additievenpakket en Mobil 1 een nieuwere, meer geavanceerde Moly-formulering gebruikt en daarom heeft de TGMO hogere PPM moly - je hebt niet zoveel van de nieuwe Moly in Mobil 1 nodig om hetzelfde anti-slijtage resultaat te krijgen.

Attachments

Ik zou willen bespreken of Mobil 1 beter is dan de OEM Toyota-olie. Uit het BITOG-forum blijkt dat de TGMO 0w16 een inferieure basisvoorraad gebruikt ten opzichte van de Mobil1 en dat de TGMO in werkelijkheid geen echte volledig synthetische olie is, maar meer een "gemengde" olie. Ook uit BITOG blijkt dat de TGMO een goedkopere, oudere vorm van Moly gebruikt in zijn additievenpakket en Mobil 1 een nieuwere, meer geavanceerde Moly-formulering gebruikt en daarom heeft de TGMO hogere PPM moly - je hebt niet zoveel van de nieuwe Moly in Mobil 1 nodig om hetzelfde anti-slijtageresultaat te krijgen.
Ik heb niet genoeg achtergrondkennis over de kwestie om de verschillen in di- en tri-moly-formuleringen te bespreken. Ik weet dat moly een relatief goedkoop anti-slijtageadditief is, dus het kan neerkomen op wat het meest kosteneffectief is voor Toyota en tegelijkertijd aan de eisen voldoet. Omdat Exxon Mobil in staat is om zijn eigen formuleringen voor zijn oliën te produceren en zijn processen te internaliseren, weet ik zeker dat dit resulteert in het laag houden van de consumentenprijzen en tegelijkertijd een kwaliteitsproduct kan leveren. Bij intervallen van 5.000 mijl met normaal rijden, weet ik niet zeker welke er wordt gebruikt. Als ik 0w-16 zou gebruiken, zou ik persoonlijk kiezen voor de Ravenol EFE 0w-16, terwijl ik toch de intervallen van 5.000 mijl behoud voor de verbeterde HTHS-stabiliteitsclaims.

Heb de 2 jaar gratis onderhoud en ben ermee naar de dealer gegaan voor de eerste servicebeurt na 6 maanden (~7700 km). De serviceadviseur zei dat de eerste servicebeurt alleen bandenwissels omvatte, dus vroeg ik of hij de 2e servicebeurt kon vervroegen en de olieverversing kon uitvoeren, wat ze deden. Ik zag op de factuur dat ze 0W-20 olie gebruikten. Ik heb het zelf gedaan na 12 maanden en Mobil 1 0W-16 olie gebruikt met een Toyota OEM-filter (YZZN1). De handleiding zegt dat 0W-20 prima is, maar gebruik 0W-16 bij de volgende verversing. Ik heb geen verschillen in MPG tussen beide opgemerkt.

Heb de 2 jaar gratis onderhoud en heb hem voor de eerste service na 6 maanden (~7700 km) naar de dealer gebracht. De servicemedewerker zei dat de eerste service alleen bandenwissels zijn, dus ik vroeg of hij de 2e service kon vervroegen en de olieverversing kon doen, en dat deden ze. Ik zag op de factuur dat ze 0W-20 olie gebruikten. Ik heb het zelf gedaan na 12 maanden en gebruikte Mobil 1 0W-16 olie met een Toyota OEM-filter (YZZN1). De handleiding zegt dat 0W-20 prima is, maar gebruik 0W-16 bij de volgende wissel. Ik heb geen verschillen in MPG tussen beide opgemerkt.
Toyota-dealers staan erom bekend 0W-20 te gebruiken in plaats van 0W-16, net als snelle smeerservices en de meeste lokale monteurs, omdat ze geen 0W-16 op voorraad hebben. Wees gerust, 0W-20 is perfect te gebruiken in deze voertuigen en heeft geen tekenen van nadelige effecten vertoond bij langdurig gebruik op meerdere Dynamic Force-motorplatforms. De verklaring van Toyota om terug te keren naar de oorspronkelijke viscositeit is iets dat Toyota al meer dan een decennium doet om zijn toewijding aan CAFE-normen en mijlpalen voor de efficiëntie van de vloot te tonen. De individuele gebruiker zal de MPG-efficiëntieverschillen in de 2 oliën nooit zien, omdat er veel te veel factoren zijn die bijdragen aan MPG. Als het iets betekent, heb ik de afgelopen 5 dagen op mijn dagelijkse woon-werkverkeer van 30 minuten gemiddeld 53,7 MPG behaald met 0W-20 olie, volgens boordcomputers en handmatige berekeningen (ongeveer 0,3 mpg verschil tussen de 2 getallen). Gebruik uiteindelijk wat voldoet aan de criteria voor uw rijomstandigheden, verander het op basis van de servicecriteria en controleer de niveaus vaak.

Het verschil in viscositeit tussen 16W en 20W zou in de praktijk vrijwel niet te onderscheiden zijn
Het 0w16 olie gewicht heeft meer te maken met brandstofbesparing dan wat dan ook.
Ga terug naar waar ik liet zien dat bijna alle acceptabele gebruiksklassen allemaal ongeveer dezelfde viscositeit hebben bij bedrijfstemperatuur.
Ik denk dat je de wiskunde kunt uitvoeren om wat brandstofbesparing voor de vloot te laten zien voor de korte periode tussen start (koude olie) en warm (bedrijfstemperatuur). Waarschijnlijk zit er een grijs gebied in, omdat veel "koude" voertuigen vaak stationair draaien om de motor op te warmen voordat ze gaan rijden, dus de mpg's zijn in feite nul op dat moment (verspilde brandstof in termen van reizen), maar je krijgt ook "slechte" mpg's tijdens het rijden terwijl het voertuig koud is. Dus ik vermoed dat de geclaimde toename van de brandstofefficiëntie ergens onder de laboratoriumtests ligt.

Dus, niemand beweert dat een w16 geen betere brandstofbesparing heeft dan bijvoorbeeld een SAE20 of zelfs een SAE30 bij bedrijfstemperatuur, maar ik vermoed dat het verschil super klein is en in de grote lijnen van "red de planeet" geen echt praktisch verschil maakt. Ik zou me meer zorgen maken over olieverbruik (het verbranden van de olie, ze verbranden allemaal olie) dan over brandstofbesparing.

De oplossing zijn eV's, maar geen batterij-eV's. Met een fusiereactor die op het punt staat commerciële stroom te zijn, is het creëren van H in feite "gratis" (voor altijd) en niet-toxisch zoals lithiumbatterijen zijn.

Dat is waar. Met "vier jaar" bedoelde ik het volgende: Toen de 5e generatie in 2019 werd geïntroduceerd (4 jaar geleden), was de enige beschikbare openbare informatie over de motorolie de Amerikaanse handleiding, die 0w16 aanbeveelde en vervolgens de andere vage en cryptische opmerkingen maakte over dikkere viscositeiten voor hoge snelheden of belastingen. Kort daarna begon de Car Care Nut zijn videoserie en stond ook op 0w16. We hadden allemaal weinig kennis over de werking van de 5e generatie Dynamic Force Engine. Het had veel nieuwe dingen. Er werd gezegd dat het een Atkinson-cyclusmotor was - geen Otto-cyclus. Het had oliespuiters of sproeiers om de cilinderboringen te smeren. Het had speciale klep- of klepzittingcoatings. Het had een EGR tussen het inlaatspruitstuk en de cilinderkop. Het had een oliepomp met variabele snelheid en een regelklep die door de ECM werd bediend. Het LEEK VERSTANDIG in die vroege jaren om die 0w16-aanbeveling strikt op te volgen. Vervolgens moesten veel mensen noodgedwongen 0w20-olie gebruiken omdat de 0w16 niet beschikbaar was vanwege de wereldwijde supply chain crisis en Covid. Later kregen we berichten uit Europa, Australië, Mexico en elders met kopieën van hun handleidingen waaruit bleek dat Toyota een verscheidenheid aan alternatieve "dikkere" viscositeiten aanbeveelde, anders dan de nog steeds aanbevolen 0w16. Nu, na 4 jaar, zijn er veel berichten geweest hier in dit forum, in ToyotaNation (inclusief het 8e generatie Camry forum met dezelfde motor), Reddit Rav4Club en het BITOG forum die duidelijk maken dat OFWEL 0w16 of 0w20 BEIDE veilig zijn in onze motoren. Veel mensen hebben hoge kilometerstanden bereikt, sommige ruim boven de 100.000 mijl op 0w20 zonder lager- of andere interne mechanische schade en geen VVT- of EGR-problemen. Mijn denken over het gebruik van 0w20 is in deze 4 jaar met het bewijs geëvolueerd. Ik denk nog steeds niet dat het verstandig zou zijn om in de VS bijvoorbeeld 0w30 of 10w-30 olie te gebruiken - er zijn nog geen berichten of bewijzen over de veiligheid van die viscositeiten.

Ik heb veel handleidingen van generatie 5-eigenaren in verschillende talen gecontroleerd, ze staan allemaal online. Ze zeggen allemaal hetzelfde over olie. En dat is logisch als je bedenkt dat de viscositeit van moderne synthetische oliën niets meer zegt over oliefilms, smering, levensduur, enzovoort. Daarom is het advies van Car Care Nut waarschijnlijk om bij 0W16 te blijven. Ik denk dat het allemaal gaat om het ouderwetse denken versus de nieuwe manier van kijken naar oliën. En dat is logisch. Zoals ik al zei, heeft 0W16 van al deze nieuwe synthetische oliën het grootste temperatuurbereik. Ik weet niets over 0W10 en 8, maar ik denk dat het hetzelfde verhaal is. Hier in Nederland gebruiken de dealers allemaal 5W30. De discussies op Nederlandse fora waren denk ik vergelijkbaar met overal elders in de wereld. En Toyota Japan is daar verantwoordelijk voor, want ze laten veel ruimte voor discussie als je leest wat ze over olie zeggen in alle handleidingen. En daarom houd ik me precies aan het advies van Car Care Nut. Tot nu toe heb ik geen problemen gehad met 0W16, zelfs niet bij het zwaar belasten van de motor door een aanhanger door de Alpen te trekken. En de dealer weet het al als ik de auto voor onderhoud breng. Toch geen olie-stickers onder de motorkap die zeggen dat 0W16 gebruikt moet worden. En de Nederlandse garantie op alle nieuwe en gebruikte Toyota's is nu 10 jaar, op voorwaarde dat je de auto elk jaar of eerder, indien nodig, voor onderhoud naar een Toyota-werkplaats brengt. Tien jaar, ook als 5W30 wordt gebruikt. En de waarheid over olie en wat gebruikt kan, moet, mag worden gebruikt, ligt waarschijnlijk ergens tussenin. In Zwitserland, waar mijn jongste zoon woont, wordt 0W20 gebruikt en geadviseerd door de dealers daar. Mijn zoon heeft 130.000 km gereden met zijn eerste editie 2019 fwd 5e generatie RAV4 zonder problemen.

Ik heb veel handleidingen van generatie 5 in verschillende talen gecontroleerd, ze staan allemaal online. Ze zeggen allemaal hetzelfde over olie. En dat is logisch als je bedenkt dat de viscositeit van moderne synthetische oliën niets meer zegt over oliefilms, smering, levensduur enzovoort. Dat is waarschijnlijk de reden waarom Car Care Nut adviseert om 0W16 te blijven gebruiken. Ik denk dat het allemaal gaat over de old school-denkrichting versus de nieuwe manier van kijken naar oliën. En dat is logisch. Zoals ik al eerder zei, heeft 0W16 van al deze nieuwe synthetische oliën het breedste temperatuurbereik. Ik weet niets over 0W10 en 8, maar ik denk hetzelfde verhaal. Hier in Nederland gebruiken alle dealers 5W30. De discussies op Nederlandse fora waren denk ik vergelijkbaar met overal elders in de wereld. En Toyota Japan is daar verantwoordelijk voor, want ze laten veel ruimte voor discussie als je leest wat ze over olie zeggen in alle handleidingen. En daarom houd ik me precies aan het advies van Car Care Nut. Tot nu toe heb ik geen problemen gehad met 0W16, zelfs niet toen ik de motor zwaar belastte door een aanhanger door de Alpen te trekken. En de dealer weet het al als ik de auto voor onderhoud breng. Toch geen olielabels onder de motorkap die zeggen dat 0W16 gebruikt moet worden. En de Nederlandse garantie op alle nieuwe en gebruikte Toyota's is nu 10 jaar, op voorwaarde dat je de auto elk jaar of eerder, indien nodig, voor onderhoud naar een Toyota-werkplaats brengt. Tien jaar, ook als 5W30 wordt gebruikt. En de waarheid over olie en wat gebruikt kan, moet, mag worden, ligt waarschijnlijk ergens tussenin. In Zwitserland, waar mijn jongste zoon woont, wordt 0W20 gebruikt en geadviseerd door de dealers daar. Mijn zoon heeft 130.000 km gereden met zijn eerste editie 2019 fwd 5e generatie RAV4 zonder problemen.
Heeft u een gebruikte olieanalyse laten uitvoeren op uw olie en met welke intervallen vervangt u deze? Hier in Duitsland trek ik regelmatig een kleine camper, vaak door de Alpen, en daarom ben ik overgestapt op een meer HTHS-scherenstabiele redline 0w-20. Ik schat dat minstens 95% van de RAV4-eigenaren hun voertuig niet blootstellen aan de stress die ik regelmatig ervaar. Temperatuurbereik van de olie geeft niet precies weer dat de olie scherenstabiel is bij continue belasting/stress. Hoewel de temperatuur een beperkte rol speelt in die scherencijfers, is het meer een maatstaf voor bescherming bij hoge stress/hoge belasting, wat cruciaal is bij het gebruik van het voertuig op die manier. Het streven naar het gebruik van oliën met lage viscositeit gaat gepaard met het opofferen van de scherenstabiliteit, daarom zie je doorgaans dat benzinevoertuigen die zijn gemaakt voor regelmatig slepen/vervoeren/werken (vrachtwagens en SUV's) waar HTHS-omstandigheden aanwezig zijn, beperkt zijn in het gebruik van 0w-20, terwijl normale personenvoertuigen die drempel overschrijden naar oliën met een lagere viscositeit zoals 16, 12, 8 enz. De oliën zijn gewoon niet zo goed bestand tegen dit soort stress als 0w-20 en andere "zwaardere" oliën. Dat wil niet zeggen dat 0w-16 per se "slecht" is, het is gewoon niet bedoeld voor werk dat verder gaat dan normaal rijden en woon-werkverkeer. Voor Toyota en andere autofabrikanten draait het allemaal om het vinden van de acceptabele drempel van maximale efficiëntie en tegelijkertijd het voertuig in staat stellen om te presteren zoals het bedoeld is (althans in de VS).

Mijn gok is dat het allemaal gaat over het ouderwetse denken versus de nieuwe manier om naar oliën te kijken
Zoiets bestaat niet. Fysica en scheikunde zijn al meer dan een eeuw, misschien wel twee eeuwen, goed begrepen.
Er is een klein stukje R&D met motorolie waarbij ze dingen toevoegen/aftrekken om een bepaalde gewenste eigenschap te verkrijgen, maar dat gebeurt via pure fysica en scheikunde. Het is geen nieuwe manier om ernaar te kijken, het zijn nieuwe manieren om een olie te creëren.

Ik sleep vaak een kleine camper, vaak door de Alpen, en daarom ben ik overgestapt op een meer HTHS-scherenstabiele redline 0w-20
Waarom geen 0-30?
Alle 0's zijn hetzelfde als ze koud zijn. Warm, een -20 is ongeveer hetzelfde als een -30. HTHS zal echter anders zijn.

Ik ben er zeker van dat 0W30 prima zal zijn in warmere klimaten. Toyota geeft geen waarschuwingen of meldingen dat het gebruik van een hogere viscositeit motorstoringen of schade kan veroorzaken. De enige verklaring die ze afleggen, heeft betrekking op de brandstofbesparing.

Zoiets bestaat niet. Natuurkunde en scheikunde worden al meer dan een eeuw, misschien wel twee eeuwen, goed begrepen.
Er is een klein stukje R&D met motorolie waarbij ze dingen toevoegen/aftrekken om een bepaalde eigenschap te verkrijgen, maar dat gebeurt via pure natuurkunde en scheikunde. Het is geen nieuwe manier van kijken, het zijn nieuwe manieren om een olie te creëren.

Waarom geen 0-30?
Alle 0's zijn hetzelfde als ze koud zijn. Warm, een -20 is ongeveer hetzelfde als een -30. HTHS zal echter anders zijn.
Omdat ik al gevallen van de redline in mijn garage heb. De laatste keer dat ik keek, had ik iets meer dan 35 liter over. Ik denk dat het wel goed zit voor een tijdje 👍🏻

Een van mijn favoriete YouTube-kanalen heeft zojuist een analyse gedaan van 0-20 en 0-16 olie en ze kwamen ongeveer hetzelfde uit. Bekijk het zelf:

Een van mijn favoriete YouTube-kanalen heeft net een analyse gedaan van 0-20 en 0-16 olie en ze kwamen ongeveer hetzelfde uit. Bekijk het zelf:
Deze man is ook een van mijn favorieten. Sterker nog, ik heb gegevens van een andere van zijn olietests gebruikt in een onlangs gesloten oliedraad (het is nu terug met verwijderde berichten) om mensen ervan te overtuigen niet verder te gaan dan 5.000 mijl tussen de olieverversingen.

Heeft u echter de hele video tot het einde bekeken? Vlak voor de labresultaten en de conclusie begon ik te denken dat er een zwaardere olie nodig was, maar de 0W-16 won uiteindelijk vanwege de additieven en hij concludeerde dat iedereen het olie gewicht moet gebruiken dat de fabrikant suggereert.

Heeft iemand contact opgenomen met Toyota USA en om opheldering gevraagd over de verklaring:

Van pagina 673 van de hybride handleiding van 2019: "Een olie met een hogere viscositeit (een met een hogere waarde) is mogelijk beter geschikt als het voertuig wordt gebruikt bij hoge snelheden of onder extreme belasting."

Mens zou denken dat Toyota USA in staat zou moeten zijn om richtlijnen te geven als iemand zijn voertuig onder deze omstandigheden gebruikt.

Wat betreft Mobile One versus Castrol, veranderen fabrikanten de formuleringen niet en houden ze de exacte formuleringen vaak geheim? Zo ja, dan is het vergelijken van merkproducten van een paar jaar geleden misschien geen goede indicatie van wat er momenteel beschikbaar is. Na SAE- en API-certificeringen zijn misschien alleen BITOG-meningen en testgegevens die door consumenten zijn geplaatst overgebleven om beslissingen te helpen nemen.

Deze man is ook een van mijn favorieten. Sterker nog, ik heb gegevens van een andere van zijn olietests gebruikt in een onlangs gesloten oliedraad (het is nu terug met verwijderde berichten) om mensen ervan te proberen te overtuigen niet verder te gaan dan 5.000 mijl tussen de verversingen.

Maar heb je de hele video tot het einde bekeken? Vlak voor de labresultaten en de conclusie begon ik te denken dat er een zwaardere olie nodig was, maar de 0W-16 won uiteindelijk vanwege de additieven en hij concludeerde dat iedereen het oliegewicht moest gebruiken dat de fabrikant suggereert.
Ik weet niet zeker hoe je tot die conclusie bent gekomen. Hij gaf niet aan dat een bepaalde olie won. De 0w16 had meer additieven, maar de additieven waren niet genoeg om de extra slijtage te compenseren in vergelijking met de andere oliën. De 0w16 had de slechtste slijtage van alle oliën. De 5w30 had een 8% kleinere slijtage dan de 0w16. Hoe zwaarder het olie gewicht, hoe beter de slijtageprestaties.

Ik weet niet zeker hoe je tot die conclusie bent gekomen. Hij heeft niet aangegeven welke olie gewonnen heeft. De 0w16 had meer additieven, maar de additieven waren niet genoeg om de extra slijtage te compenseren in vergelijking met de andere oliën. De 0w16 had de slechtste slijtagespoor van alle oliën. De 5w30 had een 8% kleinere slijtagespoor dan de 0w16. Hoe zwaarder het olie gewicht, hoe beter de slijtageprestaties.
Ik weet niet zeker hoe je niet tot dezelfde conclusie bent gekomen. Bekijk de laatste paar minuten nog eens. Het is precies bij de 9 minuten markering, maar ik zou voorstellen om een minuut of zo daarvoor te beginnen ... de 0W16 die hij naar het lab stuurde versloeg ze allemaal (maar niet met een enorme marge). De lab resultaten verbaasden me omdat de 0W-16 nog steeds meer van zijn beschermers behield en/of beter presteerde. Toen zei hij aan het einde dat je moest gebruiken wat de fabrikant zegt te gebruiken. De hele reden dat hij de test deed was vanwege de zorgen die hij hoorde over 0W-16 en zijn conclusie was dat het prima is en de lab tests bewezen dat.

181 - 200 of 340 Posts
Status
Not open for further replies.
You have insufficient privileges to reply here.