Toyota RAV4 Forums banner

2017 Rav4 Hybrid Limited - parasitair stroomverbruik

5.3K views 7 replies 6 participants last post by  BobVila  
#1 ·
Hallo allemaal, zoals de titel van de thread al aangeeft, heb ik een Rav4 Hybrid Limited edition uit 2017 die last lijkt te hebben van parasitaire stroomafname, waardoor mijn batterij leegloopt.

Achtergrond: de afgelopen weken is mijn batterij leeggeraakt als de Rav langer dan een paar dagen heeft stilgestaan. Ik heb hem een starthulp gegeven, hij lijkt op te laden tijdens het rijden, want hij is dan goed, geen stroomproblemen, tenzij hij weer een paar dagen stilstaat.

Dacht dat het de batterij was, aangezien die ongeveer die leeftijd heeft, maar ik heb hem naar de plaatselijke garage gebracht om hem te laten controleren en ze ontdekten dat de Rav een stroomafname heeft van 130-140 milliampère zodra alles is uitgeschakeld. Ze ontdekten uiteindelijk dat als ze de 10A-zekering voor de stuurslot-ECU eruit trekken, de stroomafname daalt tot een redelijke, zo niet zelfs lage 30 milliampère, dus ze denken dat daar het probleem ligt. Er zijn geen waarschuwingslampjes op het dashboard, behalve wanneer de batterij niet genoeg stroom heeft om de motor te starten.

Mijn vraag is dus: heeft iemand anders dit probleem gehad en zo ja, heeft u er een oplossing voor gevonden?

#2 ·
Ik neem aan dat u de 12 volt-accu bedoelt, niet de hoogspannings-tractiebatterij.

Is dit de originele OEM-accu of is deze op enig moment vervangen? Vijf jaar is ongeveer alles wat de meeste mensen uit de OEM 12 volt-accu halen.

De 12 volt-accu start de benzinemotor van een hybride niet. De benzinemotor in een hybride wordt gestart door MG1 in het "power split device" (transaxle) met behulp van de HV-accu. Maar je moet wel genoeg 12 volt-vermogen hebben om de elektronica te laten werken die het hybridesysteem aanstuurt.

Wat is de accuspanning als de auto een tijdje heeft stilgestaan met de motor uit? Deze moet ongeveer 12,6 zijn. Wat is de accuspanning als de auto in de gereed-modus staat (ingeschakeld)? Voor de hybride beheert het systeem het laadniveau van de 12 volt-accu, maar deze moet tussen ongeveer 13 en 14,5 liggen.

Ik stel voor dat u uw 12 volt-accu laat belasten. De meeste auto-onderdelenwinkels testen hem gratis. Dat zou u moeten helpen beslissen welke weg u moet bewandelen om uw probleem op te lossen.

#3 ·
Ja, had moeten specificeren dat het mijn 12V-batterij is die het probleem veroorzaakt. Ik weet niet zeker of het de originele is, aangezien we de Rav op 3-jarige leeftijd (2020) hebben gekocht. Maar het zou kunnen en ja, hij is ongeveer van die leeftijd om sowieso vervangen te worden als dat zo is.

Wist niet dat de 12V-batterij de benzinemotor in de hybride niet echt start. Dus als hij niet start, komt dat dan omdat de 12V-batterij niet genoeg stroom heeft om de elektronica te laten werken? De hoogspanningsbatterij lijkt geen problemen te hebben. We hebben hem vorig jaar rond deze tijd door Toyota laten controleren.

Maar mijn grotere zorg is het stroomverbruik. Is die stroomafname van 130-140 milliampère iets om je zorgen over te maken, of is het normaal voor een Rav4-hybride? Ik wil er geen pleister op plakken door een nieuwe batterij te kopen en dan nog steeds hetzelfde probleem te hebben van stroomafname. Alles wat ik heb gezien, geeft aan dat tussen de 50 en misschien 90 milliampère normaal "uitgeschakeld" verbruik is.

#4 ·
Maar mijn grootste zorg is het stroomverbruik. Is die 130-140 milliampère stroomafname iets om je zorgen over te maken, of is het normaal voor een Rav4 hybride? Ik wil het niet oplossen door een nieuwe batterij te kopen en dan nog steeds hetzelfde probleem van stroomafname te hebben. Alles wat ik heb gezien, geeft aan dat tussen de 50 en misschien 90 milliampère normaal "uit"-gebruik is
Laat de 12 volt batterij belasten en de spanningen meten zoals ik hierboven beschreef.

Originele Toyota-batterijen hebben een Toyota-label.

#5 ·
Controleer uw relais. Ik heb een klant die een probleem had met een parasitaire stroomafname op een nieuwer voertuig dat hij nieuw kocht. Hij bracht het ongeveer 3 keer naar de dealer en ze konden het probleem nooit vinden. Hij stond op het punt om het op te geven en de auto weg te doen. Hij ontdekte dat het een slecht relais was. Hij verving het relais en het probleem verdween.

#7 ·
Hoi allemaal, zoals de titel van de thread al aangeeft, heb ik een 2017 Rav4 Hybrid Limited edition die last lijkt te hebben van parasitaire stroomafname, waardoor mijn batterij leeg raakt.

Achtergrond: de afgelopen weken is mijn batterij leeggeraakt als de Rav langer dan een paar dagen heeft stilgestaan. Ik heb hem een starthulp gegeven, hij lijkt op te laden tijdens het rijden, want hij is goed, geen stroomproblemen, tenzij hij weer een paar dagen stilstaat.

Dacht dat het de batterij was, aangezien die ongeveer die leeftijd heeft, maar ik heb hem naar de lokale garage gebracht om hem te laten controleren en ze ontdekten dat de Rav een stroomafname heeft van 130-140 milliampère zodra alles is uitgeschakeld. Ze ontdekten uiteindelijk dat als ze de 10A-zekering voor de Steering Lock ECU eruit halen, de stroomafname daalt tot een redelijke, zo niet zelfs lage 30 milliampère, dus ze denken dat daar het probleem ligt. Er zijn geen waarschuwingslampjes op het dashboard, behalve wanneer de batterij niet genoeg stroom heeft om de motor te starten.

Mijn vraag is dus: heeft iemand anders dit probleem gehad en zo ja, heeft u er een oplossing voor gevonden?
Wetende dat de 10A Steering lock zekering de parasitaire stroomafname al isoleert, zou het voor de dealers gemakkelijk moeten zijn om erachter te komen. Zeg ze gewoon dat je een nauwkeurige diagnose wilt, geen "onderdelenkanon"-aanpak. Het is al een tijdje geleden dat je dit hebt gepost - heb je het al opgelost?