Groeten DougNuts,
Goede vragen. Ik zal ze om de beurt behandelen. Disclaimer: Ik ben geen Toyota-vertegenwoordiger of servicemonteur. Ik ben van het leger. Heb in een half dozijn landen gewoond en gespeeld en in een aantal wilde situaties gereden. Ik heb (5) 4WD-ombouwen gedaan, van mild tot wild. Heb gereden in jungles, bergen en woestijnen. Heb zelfs de Barstow naar Vegas race gedaan in een standaard 4WD op een bevlieging (ik ben wel gefinisht en binnen de tijdslimiet voor mijn klasse). Ik heb 4WD geleerd van zowel experts als door vele jaren mezelf uit domme situaties te redden. Ik heb wel, toen ik jonger was, zomers gewerkt in een fabriek voor de assemblage van zware voertuigen, dus ik heb wel wat formele sleutel-/fabricage-ervaring. Dus wat volgt is mening en observatie gebaseerd op 40+ jaar proberen voertuigen te vernietigen.
Bump Stops integraal onderdeel van de veerpoten: Ja en nee. Toegegeven, ik hou van en zweer bij starre as voorwielen voor rotskruipen. Terwijl Independent Front Suspension (IFS) geweldig is voor het rijgevoel en snelle woestijnraces (extreme, complete IFS-competitierigs niet meegerekend). De paar IFS-uitgeruste voertuigen die ik in het verleden heb gehad of nog steeds bezit (3 in de stal, de RAV niet meegerekend), waren de bump stops op het frame, de A-arm of de veerschotel gemonteerd. Mijn 1999 Taco heeft de bobbels op de onderste A-arm die tegen de onderkant van de framerail schuren. Mijn 2019 Tundra is precies het tegenovergestelde. Bump stop is op het frame gemonteerd. Ik heb net de RAV TRD afgeleverd gekregen, kocht hem voor "Gits and Shiggles" om een ​​2007 Forester dagelijkse bestuurder te vervangen en heb er maar een paar uur aan besteed om er omheen te kruipen (voornamelijk het installeren van een grill/borstelbescherming). Ik heb nog niet mijn gebruikelijke nieuwe voertuig, weekend lang meten, markeren, foto's maken en notities maken. Je hebt waarschijnlijk gelijk over de bump stops van de RAV. Wat betekent dat hij een vorm van McPherson-veerpoot heeft, wat betekent dat het een van de eerste mechanische items zal zijn die kapot gaan. Het is een betrouwbare Toy(ota), dus nu ik er een paar weken mee heb gereden, verander ik mijn plannen en ben ik al een onderdelenlijst aan het bouwen om hem op te bouwen voor vernietiging.
Motorvermogensband met grotere banden: Ik weet niet zeker hoeveel sleutelen aan voertuigen je hebt gedaan. In eenvoudige termen, eenvoudige fysica in combinatie met modern voertuigontwerp. In het verleden (tot in de jaren 80/90, afhankelijk van het type voertuig) was het geen probleem om een ​​paar maten groter te gaan in banden. Off-road (en personen) voertuigen produceerden over het algemeen meer vermogen dan je effectief op de grond kon zetten (behalve een paar trieste, maar opmerkelijke uitzonderingen en pogingen uit de jaren 80 om emissies te beheersen). Afgezien van het feit dat je snelheidsmeter afwijkt (mijn '96 Jeep Cherokee wijkt precies 7 mph af bij 65), kon men leven met een paar stappen in banden voordat de daling in pk's of koppel een probleem werd (prestaties of duurzaamheid). Maar dat is niet het geval met de voertuigen van vandaag, vooral CUV's (Cushy Urban Vehicles) zoals de RAV, Crosstrek en CR-V, die niet echt zijn ontworpen om grote hoeveelheden misbruik aan te kunnen en niet veel reserve systeemcapaciteit hebben om zich aan te passen aan fysieke veranderingen. Om te voldoen aan de vlootnormen voor brandstofverbruik, emissies, crashtests en om te gaan met de hoeveelheid elektronische gadgets binnenin, zijn moderne auto's ontworpen tot in de puntjes met nauwe toleranties, smalle parametercomputerprogramma's en lichtgewicht. Volgens industriële studies wordt 99% van alle 4WD of AWD (Jeeps, 4Runners, SUV's, CUV's) nooit off-road gereden (behalve voor de af en toe onderhouden onverharde weg naar het plaatselijke meer of de skipiste). Ze zijn ontworpen voor rijgedrag en veiligheid op de weg. Dus moderne benzine- of hybride benzine/elektrische motor- en aandrijflijncombinaties zijn nauw gesynchroniseerd met specifieke banden- en asverhoudingen (de CVT terzijde gelaten). Dus veel van de prestaties en levensduur van de voertuigen zijn gebaseerd op sensorfeedback van aandrijflijnsystemen, dus wanneer je één gebied wijzigt, moet je complementaire aanpassingen doen in downstream (of retourstroom) systemen/gebieden. Verdomme, je kunt je Engine Control Module (ECM) verwarren met de verkeerde profielen op je banden; geen grapje. Ja, de hybride levert meer koppel bij stationair toerental dan zijn benzine-broer of zus. En ja, de elektromotoren leveren het extra koppel om de grotere banden te compenseren. Het allerbelangrijkste is dat de motorcomputer continu wordt belast om te compenseren om het voertuig binnen zijn originele, nauwe tolerantie, in de fabriek ontworpen limieten/parameters te laten functioneren, vanwege de mismatch tussen banden/versnellingsbak. Als je de computer niet opnieuw programmeert of de versnellingsbakverhoudingen niet wijzigt, gaan er dingen mis. Uiteindelijk zal de onbalans in de aandrijflijn echter negatieve effecten hebben; misschien niet onmiddellijk, maar binnen een paar jaar. In het begin begint het met het brandstofverbruik, dan met achterblijvende prestaties, valse sensor- en motorwaarschuwingen en mogelijk systeemuitschakelingen. Ik kwam dit tegen met mijn oude Isuzu Trooper II en zijn primitieve motorcomputer. Ik ging slechts twee maten groter dan standaard in banden voordat ik de assen opwaardeerde (29s naar 31s). Na een zomer van gebruik op de trails begon hij start- en stationairproblemen te krijgen. Niet door schade, maar omdat de computer zo hard probeerde te compenseren, dat hij de kleptiming zo ver had aangepast dat de computer de motor uithongerde. Uiteindelijk heb ik de assen opnieuw uitgerust en 33s gemonteerd. En omdat de computer je rijgedrag registreert, hoe langer je uit balans rijdt, hoe meer dat profiel ingeburgerd raakt en hoe meer het voertuig dus moeite heeft.
Hint: Voor de meeste computergestuurde voertuigen, als de prestaties afnemen, doe dan de volgende weekend warrior-truc: Koppel de accu een hele dag los (sommige vroege 2000's en de meeste jaren 90 en ouder zijn 1 uur). Installeer vervolgens banden van standaardformaat opnieuw (als je oversized banden gebruikt), sluit de accu weer aan en rijd een uur of twee met bescheiden snelheden (35 mph is het beste) en vermijd hard accelereren of remmen. Dit wist het geheugen en reset het rijprofiel terug naar de fabriek om de prestaties te herstellen. Omdat mijn normale rijstijl op straat meer lijkt op rallyrijden op hoge snelheid, zou de computer na 30 dagen mijn overdreven enthousiaste rijgewoonten middelen en de prestaties verminderen om de MPG-classificatie te behouden. Dus ik deed dit een keer per maand met mijn 2007 Subaru Forester om de acceleratie te herstellen (ja, je kunt de permanente tractiecontrole overwinnen en een standaard Forester op droge wegen laten driften zonder gebruik te maken van de E-rem). Als je computer (en ik heb de RAV niet gecontroleerd) een nucleaire batterijback-up voor de ECM heeft, ben je op jezelf aangewezen om hem te resetten.
En nog een laatste ding. Vanwege een overijverige en proceszuchtige sociale omgeving zullen veel bandenhandelaren een voertuig niet onderhouden als het oversized banden of maten heeft die niet door de OEM zijn goedgekeurd (met oversized bedoel ik slechts 1 of 2 stappen groter). Costco en Discount Tire zijn slechts twee voorbeelden. Ze zullen geen nieuwe oversized banden repareren of installeren als ze niet in de fabriek worden vermeld. Je moet de banden van de auto verwijderen en ze één voor één de winkel in rollen (het vermindert hun aansprakelijkheid). Sommige online bandenretailers die een netwerk van goedgekeurde lokale winkels gebruiken, doen hetzelfde. Hun website laat je geen oversized banden bestellen als ze je ook vragen om het merk en model te registreren als onderdeel van het aankoopproces. Omdat off-road/speed-winkels zich bezighouden met onderdelen voor voertuigen die bedoeld zijn om onder gevaarlijke omstandigheden te worden gereden, zullen de meeste banden onderhouden, hoewel je er mogelijk een premie voor betaalt. Iets om over na te denken als je je voertuig op een vrijdagavond om 17:55 uur de enige bandenwinkel in Globe, Arizona, insleept. Net voordat ze om 18.00 uur sluiten voor de grote rodeo. Hoewel we wel een heel leuk klein B&B vonden om in te verblijven.
Bonusvraag: TRD vs. Hybrid of waarom ik de benzine-TRD heb gekozen terwijl ik de specificaties van het koppel en de MPG van de hybride wel leuk vond: Verschillende redenen. #1 Om te zien of de "verbeteringen" van de TRD-ophanging het op de lange termijn beter zouden uithouden op de echt slechte wegen van Alaska versus de hybride batterijen die loskomen. #2 Het trekgewicht is 2x wat de hybride aankan. Waarom geeft Toyota bij al dat extra koppel de hybride slechts een rating van 1750 lbs versus de 3500 van de TRD? #3 Hybriden doen het hier niet goed in het klimaat van Alaska. Ondanks de mediahype van fabrikanten heeft de extreme, 7 maanden koude periode een schadelijk effect op batterijen en elektromotoren. Vraag het maar aan iedereen die een Prius bezit naar zijn winterrijervaring of aan Civic-bezitters over het moeten vervangen van batterijen. #4 Elektromotoren off-road? Ik ga al "S" over de hoeveelheid computergestuurde mechanica op mijn 2019 Tundra, die bestemd is voor gebruik als winterjachtrig. Wat gebeurt er met een elektromotor als hij wordt ondergedompeld in ijzige, slibrijke modder? Ja, de motor gaat kapot. Serieus. Het type rots dat we hier hebben, is redelijk goed in het geleiden van een elektrische stroom wanneer het tot slib wordt vermalen en wordt gesuspendeerd in een snelstromende rivier. Laat een zaklamp met defecte afdichtingen in de Matanuska-rivier vallen en kijk wat er gebeurt.
Sorry als het antwoord opgeblazen en chagrijnig klonk. Ik heb veel te veel tijd besteed aan het uit slechte situaties halen van bestuurders, omdat ze een dealerverkoper geloofden en hun voertuigen tot boven hun werkelijke capaciteiten pushten. Verdomme, de verkoper die mijn RAV afleverde, wist niet eens dat hij nog steeds was uitgerust met statische cruisecontrol, noch hoe je hem kon omschakelen. En ja, ik heb het hem laten zien, in plaats van hem terug te sturen en de servicemonteurs dom te laten vragen. Ik hoop dat dat je vragen beantwoordt en je er niet van weerhoudt om plezier te beleven aan het rijden in een RAV4.