Toyota RAV4 Forums banner

Probleem met de hybride EV-modus van 2022

11K views 59 replies 25 participants last post by  Mar Espejo  
#1 ·
Goedendag mensen.

Ik weet dat de titel van dit onderwerp niet helemaal klopt, maar hier gaat het dan.

Ik heb een 2022 2.5 4wd Hybrid. Nu heeft hij 16.000 mijl erop zitten. Ik heb een probleem met de EV-modus. EV-modus zelf gebruik ik nooit, ik bedoel het gedeelte van de Hybrid dat elektrisch werkt. Vroeger reed ik bijvoorbeeld naar kantoor (slechts ongeveer 4 mijl) en dan stond er bij het uitschakelen van het voertuig dat mijn Hybrid Ratio ongeveer 48% was. Nu is het altijd 0%. De ICE staat ALTIJD aan. Hij schakelt nooit uit, of beter gezegd, bijna nooit.

Laat ik ook even zeggen, uhm... het heeft een grote impact op mijn brandstofverbruik! Ik krijg nu minder dan de helft van wat ik vroeger kreeg. Dit is het punt, er is geen verlies in vermogen of prestaties. Het kleine "Info"-scherm (pruis-achtige animatie-info) laat zien hoe de elektriciteit beweegt, maar ik kan de motor altijd horen.

ALS en alleen ALS hij af en toe (misschien eens in de 3 dagen) EV op het dashboard laat zien, wanneer ik stilsta bij een verkeerslicht en de ICE uitgaat, start hij de motor ONMIDDELLIJK op het moment dat ik het gaspedaal aanraak, zelfs als ik het fysiek niet eens 1 mm induw.

Ik heb de Eco-, Normal- en Sport-modus geprobeerd, geen verandering. Ik moet misschien even vermelden dat ik de ECO-modus 99,9% van de tijd gebruik.

Kunnen jullie misschien iets delen dat ik kan proberen om het op te lossen zonder het bij een dealer te boeken?

Bedankt mensen!

#6 ·
Als er geen codes worden weergegeven, werkt het waarschijnlijk zoals het hoort. De EV-modus wordt alleen ingeschakeld en blijft alleen ingeschakeld als u zeer weinig koppel nodig heeft op de wielen (of wanneer de HV-batterij bijna leeg is). De voorwaarden die ik heb gezien voor de EV-modus (indicator aan) zijn de initiële acceleratie vanuit stilstand, bergafwaarts rijden, vertragen, bij een stop, langzaam door de buurt rijden, achteruitrijden, manoeuvreren met zeer lage snelheid (parkeerplaatsen, files), enz. De EV is alleen bedoeld om de ICE aan te vullen om te helpen met MPG. Wat was uw oude MPG en wat is uw nieuwe MPG? U heeft deze nooit geplaatst. Het soort rijden heeft ook een grote impact. Zoals gezegd, is de winterkilometerstand aanzienlijk lager dan de zomer.

#7 ·
Als er geen codes worden weergegeven, werkt het waarschijnlijk zoals het hoort. De EV-modus wordt alleen ingeschakeld en blijft alleen ingeschakeld als er heel weinig koppel nodig is op de wielen (of wanneer de HV-batterijlading laag wordt). De voorwaarden die ik heb gezien voor de EV-modus (indicator aan) zijn de initiële acceleratie vanuit stilstand, bergafwaarts rijden, vertragen, stilstaan, langzaam door de buurt rijden, achteruitrijden, manoeuvreren met zeer lage snelheid (parkeerplaatsen, files), enz. De EV is alleen bedoeld om de ICE aan te vullen om te helpen met MPG. Wat was uw oude MPG en wat is uw nieuwe MPG? Deze heeft u nooit gepost. Het soort rijden heeft ook een grote impact. Zoals gezegd, is de winterkilometerstand aanzienlijk lager dan de zomer.
Zijn probleem is dat de ICE bijna nooit uitgaat. Er is iets mis

#9 ·
Hoi, kijk, ik ben zeer bekend met alle werken van het hybride systeem. Wat ik wil zeggen is dat het gedrag van de auto is veranderd. Ik heb net een spitsuurrit van ongeveer 20 mijl gemaakt, gestopt, 0% EV-ratio. Motor de HELE tijd aan. Het is hier nu warm, 32C.

Mijn rijgedrag, laat ik het zo zeggen, ik ben een hyper-miler. Ik ben een zeer ECO-rijder. Soms is het echter irritant. Ik hou van snelheid, maar ja, ik doe het ECO-ding met minimale gasinvoer en soepele, langzame starts en probeer het meeste uit regeneratie te halen.

Ik werk met Km/l, niet MPG. Vroeger haalde ik 16,2 km/l op mijn dagelijkse ritten naar mijn werk etc., nu haal ik 8 km/l. Dat is hetzelfde als de 1.8 Corolla Auto van mijn vrouw.

#11 ·
Het klinkt inderdaad alsof er iets mis is na het lezen daarvan. Zeg je dat in stop-and-go-verkeer op de snelweg de motor niet uitschakelt als je stilstaat en in de EV-modus gaat? Gaat de motor bij een stoplicht nooit uit en gaat hij niet in de EV-modus? Ik dacht dat in je vorige bericht stond dat hij zelden in de EV-modus gaat. Je bovenstaande bericht klinkt alsof hij nooit in de EV-modus gaat. Als ik stop bij een stoplicht, schakelt mijn motor na een korte periode (5-10 seconden?) uit en gaat de EV-modus-indicator aan. In fileverkeer op de snelweg gaat hij ook in de EV-modus als ik nauwelijks beweeg of stilsta.

#14 ·
Ik heb geen idee welke olie erin zit. Hij is in juni onderhouden bij een Toyota-dealer hier in Johannesburg. Ik heb de olie niet zelf ververst. Trouwens, ik zou geen foutcode hebben gewist als die er was.

Als ik op de EV-modus druk (naast de versnellingspook), staat er alleen dat de EV-modus niet beschikbaar is.

#15 ·
Het is hier nu warm, 32C.
Hoewel de omgevingstemperatuur 32C is, is de werkelijke temperatuur in bumper-aan-bumper verkeer waarschijnlijk veel hoger. En het wegdek in de hete zon is, zoals we in de VS zeggen, "heet genoeg om een ei op te bakken". Letterlijk waar.

Ik neem aan dat je de airco aan hebt. Dat vereist veel meer energie, dus de ICE moet langer aan blijven. Probeer de ECO-modus op de airco en kijk of dat helpt.

#17 ·
Misschien is het de moeite waard om een OBDII Bluetooth-adapter aan te schaffen die in de diagnosepoort wordt gestoken en vervolgens de Dr. Prius- en Hybrid Assistant-apps uit te voeren om meer informatie te krijgen over de conditie van de batterij en de werking van het systeem.

#18 ·
Ik woon in een warm klimaat en dit gebeurt me soms, meestal als het warm is. Ik denk dat wanneer de batterij warm is, de auto de EV-modus niet gebruikt totdat deze is afgekoeld. Zelfs met de airconditioning aan en de batterijkoelventilator, denk ik dat het even duurt voordat de batterij is afgekoeld.

Hoe lang zijn uw ritten? Ik verwacht dat de batterij na ongeveer 20 minuten voldoende is afgekoeld.

Bewerken: Ik krijg precies hetzelfde gedrag: het hybride infoscherm toont dat de batterij nog lading heeft, hij gebruikt elektrische stroom met benzine, en de motor slaat af wanneer de auto stilstaat. Maar de auto weigert om alleen elektrische stroom te gebruiken, zelfs met zeer kleine hoeveelheden gas.

#19 ·
Ik denk ook dat dit temperatuur gerelateerd is. Als het hier 90 °F is, kan ik mijn Camry ook niet in de EV-modus krijgen. Als het software zou zijn, neem ik aan dat het er altijd al zou zijn geweest.

Zaken om te controleren:

• Wat is uw oliepeil? Heeft u het gecontroleerd?
  • Heeft u het luchtfilter van de batterij gecontroleerd?
  • Wat gebeurt er als u de HVAC uitschakelt en stopt bij een stoplicht?
  • Heeft u geprobeerd de HVAC in de eco-modus te zetten?

#20 ·
Mijn auto en de airco staan altijd in de Eco-modus. Zonder uitzondering

Olie is vol. Ja, ik heb de koelfilter ongeveer 2 maanden geleden met mijn compressor uitgeblazen, hij zag er gloednieuw uit, zelfs voordat ik hem uitblies.

Mensen, 's ochtends op mijn reizen is het geen 32 °C, toen ik dit bericht plaatste was het rond 14.00 uur en toen was het 32 °C, 's ochtends is het ongeveer 22 °C en erg aangenaam.

#26 · (Edited)
Mijn auto en de airco staan altijd in de Eco-modus. Zonder uitzondering

Olie is vol. Ja, ik heb de koelfilter ongeveer 2 maanden geleden met mijn compressor uitgeblazen, hij zag er gloednieuw uit, zelfs voordat ik hem uitblies.

Mensen, 's ochtends tijdens mijn reizen is het geen 32°C, toen ik dit draadje plaatste was het rond 14.00 uur en toen was het 32°C, 's ochtends is het ongeveer 22°C en erg aangenaam.
Had jaren geleden een vergelijkbaar probleem met mijn Prius.

Ik zou u het volgende aanraden: (1) Controleer of de inlaat van de tractiebatterijkoelingskanaal verstopt is, (2) Controleer of het filter verstopt is, als dit het probleem niet oplost, kijk dan of u kunt controleren of de ventilator draait... sorry, ik heb geen RAV4 Hybrid, dus ik weet niet waar de dingen zitten.

#23 ·
Goede dag.

Ik weet het, de titel van dit onderwerp klopt niet helemaal, maar hier gaat het toch.

Ik heb een 2022 2.5 4wd Hybrid. Nu heeft hij 16.000 mijl erop. Ik heb een probleem met de EV-modus. EV-modus zelf gebruik ik nooit, ik bedoel het gedeelte van de Hybrid dat elektrisch werkt. Vroeger reed ik bijvoorbeeld naar kantoor (ongeveer 4 mijl) en dan stond er bij het uitschakelen van het voertuig dat mijn Hybrid Ratio ongeveer 48% was. Nu is het altijd 0%. De ICE staat ALTIJD aan. Hij schakelt nooit uit, of beter gezegd, bijna nooit.

Laat ik ook even zeggen, uhm... het heeft een grote impact op mijn brandstofverbruik! Ik krijg nu minder dan de helft van wat ik vroeger kreeg. Dit is het punt, er is geen verlies in vermogen of prestaties. Het kleine "Info"-scherm (pruis-achtige animatie-info) laat zien hoe de elektriciteit beweegt, maar ik kan de motor altijd horen.

ALS en alleen ALS het nu en dan (misschien eens in de 3 dagen) EV op het dashboard laat zien, wanneer ik stilsta bij een stoplicht en de ICE uitgaat, start hij ONMIDDELLIJK de motor op het moment dat ik het gaspedaal aanraak, zelfs als ik het fysiek niet eens 1 mm induw.

Ik heb Eco, Normal en Sport modus geprobeerd, geen verandering. Ik moet misschien even vermelden dat ik 99,9% van de tijd de ECO-modus gebruik.

Kunnen jullie misschien iets delen dat ik kan proberen om het op te lossen zonder het bij een dealer te boeken?

Bedankt mensen!
Hoi daar.

Ik heb dit probleem gegoogled en heb precies dezelfde symptomen als CasperJordaan. Ik heb een 2109 Camry (80.000 km) die het hybridesysteem deelt met de Rav4. Ik woon in Australië, dus koud weer is geen probleem.
De auto lijkt meer te doen om de batterij te beschermen dan hij vroeger deed. Bij mild weer schakelt de motor niet uit, zelfs niet na urenlang in de schaduw te hebben geparkeerd. De batterij zou niet heet zijn, de verwarming staat niet aan, de EV-modus is "niet beschikbaar". Soms gaat de batterij tot op één streepje van volledig opgeladen, maar de motor blijft draaien. Het was vroeger nooit zo. Zelfs als hij in de EV-modus gaat, start de motor bij de geringste druk op het gaspedaal.
Deze post is een jaar oud. Kan ik een update aanvragen? Ik ben monteur en ben redelijk op de hoogte van hoe het systeem werkt. Een beschrijving (of discussie) van de softwareprogrammeringstheorie is niet direct beschikbaar, dus ik kan alleen maar raden wat de software aan het doen is. De auto in Australië heeft een garantie van vijf jaar (de mijne liep in april af) en de hybride batterij heeft een garantie van acht jaar. De cynicus in mij zegt dat de auto alles doet om de levensduur van de batterij te verlengen, zelfs als dat betekent dat er meer brandstof wordt verbruikt.
Ik hoop dat iemand dit draadje kan aanvullen die dit probleem heeft gehad en het heeft laten onderzoeken. Bedankt. Greg R. Australië.

#25 ·
Ja, het filter is schoon en ongehinderd. Ik heb het een paar keer verwijderd en er nog nooit veel op gevonden. We reizen niet vaak over onverharde wegen en er reizen geen huisdieren in de auto mee. Ik zat gisteren in de auto en hij viel in en uit de EV-modus zoals het hoort. Het lijkt soms een steek onder de gordel te krijgen en is soms prima. Ik heb een heel eenvoudige OBD-tool. Ik zal die aansluiten en kijken of hij de batterijtemperatuur weergeeft. Ik durf te wedden dat ik iets nodig heb dat veel meer $ waard is voordat ik de batterijtemperatuur zie (zo ĂĽberhaupt). Bedankt. Greg R.

#27 ·
Bedankt Dimitrij.
Ja, ik heb de ventilator, het filter en het rooster gecontroleerd op obstakels. Alles lijkt in orde. De mijne is een Camry uit 2019 en de batterij zit onder de achterbank. De ventilatie-inlaat zit in de buurt van de RHR-voetruimte. Het probleem lijkt erop te wijzen dat de auto de batterij beschermt. Ik zou wat temperatuursensoren op of in de buurt van de batterij kunnen plaatsen en kijken of er een trend is. Misschien draait de ventilator niet elke keer? De temperatuursensoren zullen dat bevestigen.

#28 ·
Goede dag mensen.

Ik weet het, de titel van dit onderwerp klopt niet echt, maar hier gaat het toch.

Ik heb een 2022 2.5 4wd Hybrid. Nu heeft hij 16.000 mijl erop zitten. Ik heb een probleem met de EV-modus. De EV-modus zelf gebruik ik nooit, ik bedoel het gedeelte van de Hybrid dat elektrisch werkt. Vroeger reed ik bijvoorbeeld naar kantoor (slechts ongeveer 4 mijl) en dan stond er bij het uitschakelen van het voertuig dat mijn Hybrid Ratio ongeveer 48% was. Nu is het altijd 0%. De ICE staat ALTIJD aan. Hij schakelt nooit uit, of beter gezegd, bijna nooit.

ALS en alleen ALS hij af en toe (misschien eens in de 3 dagen) EV op het dashboard laat zien, wanneer ik stilsta bij een stoplicht en de ICE uitgaat, start hij ONMIDDELLIJK de motor op het moment dat ik het gaspedaal aanraak, zelfs als ik het fysiek niet eens 1 mm induw.

Ik heb Eco-, Normal- en Sport-modus geprobeerd, geen verandering. Ik moet misschien even vermelden dat ik de ECO-modus 99,9% van de tijd gebruik.

Kunnen jullie misschien iets delen dat ik kan proberen om het op te lossen zonder het naar een dealer te brengen?

Bedankt mensen!
Ik heb een 2022 RAV4 Hybrid. Als het koud is buiten, weet ik dat de ICE aanslaat om de tractiebatterij te conditioneren. Mijn MPG is meer dan 50. Kun je je bandenspanning controleren? Ik rijd mijn Michelin Primacy-banden op 36 psi. Welke banden heb je en wat is de luchtdruk?

Ik zou eerst de luchtdruk controleren. Vermeld ook wat voor soort banden je hebt.

Als je accelereert, ga dan licht op het pedaal. Geef langzaam gas. Vertrek niet alsof je de 1/4 mijl tijd aan het controleren bent. Ik gebruik de ECO-modus. Wat is de laadtoestand van je tractiebatterij? Haalt hij ten minste 5 balkjes? De motor staat de hele tijd aan als de lading laag is... zoals 2 tot 3 balkjes. Als de laadtoestand altijd laag is, zou ik hem binnenbrengen, dat betekent dat er iets mis is.
Succes

#29 ·
Ik heb een 2022 RAV4 Hybrid. Als het buiten koud is, weet ik dat de ICE aanslaat om de tractiebatterij te conditioneren. Mijn MPG is meer dan 50. Kunt u uw bandenspanning controleren? Ik rijd mijn Michelin Primacy banden op 36 psi. Welke banden heeft u en wat is de bandenspanning?

Ik zou eerst de bandenspanning controleren. Vermeld ook wat voor soort banden u heeft.

Als u accelereert, ga dan licht op het pedaal. Geef langzaam gas. Vertrek niet alsof u een kwart mijl tijd aan het controleren bent. Ik gebruik de ECO-modus. Wat is de laadtoestand van uw tractiebatterij? Haalt deze minimaal 5 streepjes? De motor staat de hele tijd aan als de lading laag is... zoals 2 tot 3 streepjes. Als de laadtoestand altijd laag is, zou ik hem binnenbrengen, dat betekent dat er iets mis is.
Succes

Ik rijd Primacy's op 35 psi. Dit is echter geen probleem met de bandenspanning. Dat maakt slechts een klein verschil voor de totale belasting van het voertuig. De batterij is in orde en loopt tussen ongeveer 3 streepjes en vol.
Ik rijd in de ECO-modus. Oorspronkelijk dacht ik dat de batterijkoelventilator niet werkte, maar ontdekte dat deze uitschakelt als ik de rechter achterportier open om hem te controleren. De batterij heeft drie temperatuursensoren volgens mijn OBD2-lezer. Als de batterijtemperatuur boven de 45 graden Celsius komt, begint de software deze te beschermen door de ICE te laten draaien. Het filter is schoon en de ventilator draait. Of de ventilator op volle snelheid draait, is een onbeantwoorde vraag. Mijn Camry is 5,5 jaar oud en mogelijk verslechtert de batterij. De batterij heeft een garantie van acht jaar. De oudere hybriden zoals de Prius leken veel grotere batterijkoelsystemen te hebben. Misschien had Toyota de ruimte niet of wilde het lawaai van een grotere koelventilator niet? Er is een oud gezegde... "Repareer twijfelachtige hardware met meer software". Het is slechts mijn gok, maar de auto lijkt moeite te hebben om de batterijtemperatuur onder de 45 graden Celsius te houden. Ik rijd de auto zoals de meeste Camry's worden gereden. In Australië maken we grappen over Camry's met dozen tissues of bowlhoeden op de hoedenplank. Ik heb geen van beide, maar zo wordt de auto gereden.

#31 ·
Ik heb het de laatste tijd niet meer gevolgd, omdat er niet veel met de auto is gereden. Ik heb ook een Corolla uit 2008 die ik prefereer. Mijn onderzoek toont aan dat het verband houdt met de batterijtemperatuur. Ik heb een OBD-scanner aangesloten en merkte dat het systeem maatregelen nam om de batterij te beschermen als de batterijtemperaturen hoog waren (ongeveer 45 graden C uit mijn geheugen). Het laten draaien van de ICE lijkt de belangrijkste strategie te zijn. De batterijkoelsystemen van de eerdere Prius-auto's waren veel groter. Ik vermoed dat Toyota de batterijkoeling heeft aangetast om de benodigde ruimte, het geluid van de ventilator en mogelijk de kosten te verminderen. Specificaties en operationele parameters zijn opzettelijk vaag en lijken niet openbaar beschikbaar te zijn. Naarmate de componenten ouder worden, zal de efficiëntie afnemen. De ventilator werkt als alle deuren gesloten zijn. Het filter is schoon.

#33 ·
Ik heb het de laatste tijd niet meer gevolgd, omdat er niet veel met de auto is gereden. Ik heb ook een Corolla uit 2008, die ik prefereer. Uit mijn onderzoek blijkt dat het verband houdt met de batterijtemperatuur. Ik heb een OBD-scanner aangesloten en merkte dat het systeem maatregelen nam om de batterij te beschermen toen de batterijtemperaturen hoog waren (ongeveer 45 graden C uit mijn geheugen). Het laten draaien van de ICE lijkt de belangrijkste strategie te zijn. De batterijkoelsystemen van de eerdere Prius-auto's waren veel groter. Ik vermoed dat Toyota de batterijkoeling heeft aangetast om de benodigde ruimte, het lawaai van de ventilator en mogelijk de kosten te verminderen. Specificaties en operationele parameters zijn opzettelijk vaag en lijken niet openbaar beschikbaar te zijn. Naarmate de componenten ouder worden, zal de efficiëntie afnemen. De ventilator werkt als alle deuren gesloten zijn. Het filter is schoon.
Dus vandaag leek de auto zich meer te gedragen zoals ik gewend ben. De ICE sloeg af en de EV-modus trad in werking zoals verwacht en mijn L/100 km begon te dalen. Ik weet niet zeker wat er aan de hand is, maar ik heb met de servicemedewerker gesproken en we hebben besloten om het servicegesprek uit te stellen totdat het weer gebeurt. In de tussentijd heeft hij onze discussie in mijn bestand genoteerd.

Het enige dat is veranderd, is dat de buitentemperatuur is gestegen (-12 graden C een paar dagen geleden en 0 graden C vandaag).