Toyota RAV4 Forums banner
21 - 40 of 108 Posts
Ja, dat heb ik gedaan. Trouwens, ik heb een starthulpaccu zoals een NOCO GB40 bij me en raad hem aan. Als dit gewoon een partij slechte accu's in auto's uit 2021 blijkt te zijn, kom je niet vast te zitten op een afgelegen plek. Het is bekend dat een zwakke accu valse waarschuwingsberichten in de rav4 kan veroorzaken, dus misschien is dat alles wat dit probleem is.

Ja, dat heb ik gedaan. Ik heb trouwens een starthulpaccu zoals een NOCO GB40 bij me en raad aan er een te hebben. Als dit gewoon een partij slechte accu's blijkt te zijn in auto's uit 2021, kom je niet vast te zitten op een afgelegen plek. Het is bekend dat een zwakke accu valse waarschuwingsberichten in de rav4 kan veroorzaken, dus misschien is dat alles wat dit probleem is.
Bedankt. Ik waardeer je advies! :) Ik zal er een moeten halen en de locatie van deze 12V-accu moeten vinden voor toekomstig gebruik.

Bekijk op YouTube het Morosov Automotive-kanaal. Hij heeft goede video's waarin wordt getoond hoe je de Rav 4-accu start en hoe je deze verwijdert om te vervangen. Starters $99 bij Walmart.
Ik heb de video nog niet bekeken, omdat ik op mijn werk ben. Ik neem aan dat je inderdaad verwijst naar de 12V-accu die deze EPA- en Cruise Control-systemen van stroom voorziet, en niet naar de accu van de auto zelf?

Nogmaals bedankt!

Ik heb de video nog niet bekeken, want ik ben aan het werk. Ik neem aan dat je inderdaad verwijst naar de 12V-batterij die deze EPA- en Cruise Control-systemen van stroom voorziet, en niet naar de batterij van de auto zelf?

Nogmaals bedankt!
Nee, de accu van de auto zelf - de grote zwarte doos onder de motorkap aan de bestuurderskant met 2 dikke draden die op de klemmen aan de bovenkant zijn vastgeschroefd. Dat is de enige accu in het XLE-model met benzinemotor. Hybrides zijn anders.

Kijk, daar ben ik in de war. De dealer wekte de indruk dat er een aparte batterij voor die systemen was, wat ik begreep als degene die ze hebben vervangen.

Ik begrijp wel waar/hoe de batterij eruitziet en de locatie ervan onder de motorkap. Ik denk alleen dat ik de uitleg van de dealer verkeerd heb begrepen.

Veel mensen op dit en andere forums denken dat de jongens van de servicedesk van de dealer idioten zijn. Ze werken niet zelf aan de auto's en geven soms verwarrende en slechte informatie aan klanten. Ik verzeker u dat er maar één accu onder de motorkap van uw auto zit. Er is geen aparte accu voor de parkeerrem, cruise control of iets anders. U zei dat u een benzinemodel heeft. De hybrides zijn anders en hebben een opslagaccu voor de elektromotoren, naast de accu onder de motorkap voor hun benzinemotor.

Veel mensen op dit en andere forums denken dat de jongens van de servicedesk van de dealer idioten zijn. Ze werken niet zelf aan de auto's en geven soms verwarrende en slechte informatie aan klanten. Zowel waar als frustrerend. Vooral als ik geen idioot ben en de basismechanica van een motor en hoe deze functioneert, begrijp. Ze weten echter niet dat ik dat veronderstel. Maar onjuiste informatie is niet nuttig om aan klanten te geven, ongeacht de reden!

Nogmaals bedankt voor alle hulp. Ik zal zeker een jumpstarter aanschaffen. (Ik heb traditionele acculaders thuis en een set startkabels in de auto), maar omdat er is gezegd dat er codes gegooid kunnen worden door een zwakke accu in deze voertuigen, en ik weet dat de dealer alleen de accu heeft vervangen en niet de Cad Cam-module (of zelfs maar de moeite heeft genomen om te onderzoeken waarom de accu zwak zou kunnen zijn in een auto met 1300 mijl), zal ik een jumpstarter houden om de kans op stranding te voorkomen! Ik hoop dat de accu gewoon een defecte accu was, maar ik vraag me af of er nog steeds een onderliggend probleem zou kunnen zijn dat niet goed of volledig is aangepakt

LET OP! Een andere man had dit probleem vandaag op het Reddit Rav4-forum. Precies dezelfde waarschuwingsberichten op een Rav4 LE uit 2021 toen hij van parkeren naar achteruit schakelde. Dit kan het begin zijn van een nieuw defect en een terugroepactie. View attachment 168566
Dat ben ik!! Hallo, Rav4World :)

Ik heb zojuist een account aangemaakt om ervoor te zorgen dat we een soort referentie hebben voor mensen die hier later ook op stuiten (op Reddit of hier)

Dus ik houd jullie allemaal op de hoogte. De mijne is wat lastiger omdat het een huurauto is (toegegeven, ik heb een zakelijke account dus het is meer een lease-achtige regeling), maar ik heb hem vandaag naar het servicecentrum gebracht en hen gevraagd om me specifiek updates te geven als het is opgelost. Ik heb er de afgelopen 4 maanden behoorlijk veel mee gereden (ongeveer 34.000 km in die tijd gereden - dus VEEL kilometers in een korte periode), dus ik ben misschien een uitzondering wat betreft slijtage.

Als ik van hen hoor, zal ik iedereen hier en op Reddit op de hoogte stellen. Ik heb ook de contactgegevens van iemand bij Toyota van het klantenserviceteam, dus ik zal ze daar ook over informeren.

Anders, voor degenen die zich afvragen, het was precies zoals de andere situatie. Typische rit, op het moment dat ik in de achteruitversnelling ging, kreeg ik de piep en de foutmelding. Ik denk niet dat ik bijzonder snel heb geschakeld of ĂĽberhaupt ruw heb gereden (de automatische parkeerrem stond altijd standaard ingeschakeld), dus het was best interessant. Ik heb uiteindelijk een kleine ~200 km lange rit gemaakt met de melding en heb ook geen problemen opgemerkt (afgezien van cruise control en remmen vasthouden die volledig niet beschikbaar waren en het scherm werd overgenomen door de waarschuwing - geen mogelijkheid om het te wissen omdat het steeds terugkwam en de digitale snelheidsmeter blokkeerde).

Ik heb geprobeerd een cyclus van 10 keer de parkeerrem in- en uit te schakelen in de garage met een stroomcyclus om te zien of het hielp, maar niets. Geen vreemde geluiden, hitte of andere merkbare bijwerkingen.

Dat ben ik!! Hallo, Rav4World :)

Net een account aangemaakt om ervoor te zorgen dat we een soort referentie hebben voor mensen die hier later ook over struikelen (ofwel op reddit of hier)

Dus ik zal jullie allemaal op de hoogte houden. De mijne is een beetje lastiger omdat het een huurvoertuig is (toegegeven, ik heb een zakelijke account dus het is meer een lease-achtige regeling), maar ik heb hem vandaag naar het servicecenter gebracht en hen gevraagd om me specifiek updates te geven als het is opgelost. Ik heb er de afgelopen 4 maanden behoorlijk veel mee gereden (ongeveer 34.000 km in die tijd afgelegd - dus VEEL kilometers in een korte periode) dus ik ben misschien een uitzondering wat betreft slijtage.

Als ik van hen hoor, zal ik iedereen hier en op Reddit op de hoogte houden. Ik heb ook de contactgegevens van iemand bij Toyota in het klantenserviceteam, dus ik zal ze daar ook over informeren.

Anders, voor degenen die zich afvragen, het was precies zoals de andere situatie. Typische rit, zodra ik de achteruit inschakelde, kreeg ik de gong en de foutmelding. Ik denk niet dat ik bijzonder snel heb geschakeld of ĂĽberhaupt ruw heb gereden (de automatische parkeerrem stond altijd standaard ingeschakeld), dus het was best interessant. Ik heb uiteindelijk een kleine ~200 km lange rit gemaakt met de melding en heb ook geen problemen opgemerkt (afgezien van cruise control en remmen vasthouden die volledig niet beschikbaar waren en het scherm dat werd overgenomen door de waarschuwing - geen mogelijkheid om het te wissen omdat het steeds terugkwam en de digitale snelheidsmeter blokkeerde).

Ik heb geprobeerd een cyclus van 10 keer de parkeerrem in de garage in- en uit te schakelen met een stroomcyclus om te zien of het hielp, maar niets. Geen vreemde geluiden, hitte of andere merkbare bijwerkingen.
Welkom op het forum. Houd ons op de hoogte van de uitkomst. Probeer een duidelijk antwoord van de dealer te krijgen over wat het "module"-probleem is. Eerder op dit forum, toen mensen zwakke of lege batterijen hadden, kreeg niemand deze waarschuwing voor de parkeerrem en cruise control. Dit is nieuw en uniek voor modellen uit 2021.

HĂ©! Bedankt voor het meedoen!

Mijn automatische parkeerrem is automatisch ingeschakeld sinds de aankoop. Ik had er nog niet eens aan gedacht om hem uit te zetten.

Net als jij had ik ook niet het gevoel dat ik snel schakelde en leek de werking van het voertuig normaal, behalve dat de cruise control niet aanging en de waarschuwing voor de parkeerrem mijn dashboard overnam en niet verdween.

GeĂŻnteresseerd om de oplossing voor die van jou te horen. De mijne heeft aanzienlijk minder kilometers, aangezien ik hem pas een maand geleden heb gekocht, maar toch ben ik geĂŻnteresseerd om je uitkomst te horen, aangezien het erop lijkt dat dit nieuw en uniek is voor de 2021-modellen.

Hopelijk kun je beter geĂŻnformeerd zijn wanneer je met de servicemonteurs spreekt en een gedetailleerder antwoord krijgen dan ze mij gaven!

Nogmaals bedankt voor het meedoen!

Ja. Dit is wat er op de factuur staat. Het viel onder de garantie en kostte me niets.
View attachment 168479
Ik heb nu verschillende uren besteed aan het onderzoeken van de twee codes die de technicus heeft gevonden. Dit zijn geen normale OBD2-codes. Op een Russische piratensite vond ik lijsten met wat blijkbaar eigen Toyota DTC-codes zijn die uniek zijn voor Toyota's. Ik neem aan dat je deze zou kunnen vinden als je een normale OBD2-scanner aansluit, maar ik ben niet zeker. Mogelijk heb je Techstream of een apparaat dat alleen voor dealers is nodig. De CO59746 "Module A" is een onderdeel in het ABS-remsysteem. Ik kon niets meer vinden. Mogelijk is het een van de twee rembekrachtigingsmodules op de achterste remklauwen. De andere code C14FE14 is, zoals de technicus zegt, een stuurhoeksensor die kortsluiting heeft gehad of een storing heeft. Mijn probleem is nu, waarom zou een ontladen batterij die nog genoeg stroom had om de auto te starten en te laten rijden, ervoor zorgen dat deze 2 codes verschijnen en problemen veroorzaken met die 2 componenten? Het is mogelijk dat je de oude batterij zelf kunt opladen, deze DTC-codes kunt wissen met de OBD2-scanner, eventuele waarschuwingsberichten op het touchscreen kunt verwijderen - dan kunnen de berichten op het MID-scherm verdwijnen en de cruise control weer werken.

Ik heb nu verschillende uren besteed aan het onderzoeken van de twee codes die de technicus heeft gevonden. Dit zijn geen normale OBD2-codes. Op een Russische piratensite vond ik lijsten met wat blijkbaar eigen Toyota DTC-codes zijn die uniek zijn voor Toyota's. Ik neem aan dat je deze zou kunnen vinden als je een normale OBD2-scanner aansluit, maar ik ben niet zeker. Mogelijk heb je Techstream of een apparaat dat alleen voor dealers is nodig. De CO59746 "Module A" is een onderdeel in het ABS-remsysteem. Ik kon niets meer vinden. Mogelijk is het een van de twee rembekrachtigingsmodules op de achterste remklauwen. De andere code C14FE14 is, zoals de technicus zegt, een stuurhoeksensor die kortsluiting heeft gehad of een storing heeft. Nu is mijn probleem, waarom zou een ontladen batterij die nog genoeg stroom had om de auto te starten en te laten rijden, ervoor zorgen dat deze 2 codes verschijnen en problemen veroorzaken met die 2 componenten? Het is mogelijk dat je de oude batterij zelf kunt opladen, deze DTC-codes kunt wissen met de OBD2-scanner, alle waarschuwingsberichten op het touchscreen kunt verwijderen - dan kunnen de berichten op het MID-scherm verdwijnen en de cruise control weer werken.
Ik heb me afgevraagd hoe een ontladen batterij, met genoeg stroom om de auto te starten en te laten rijden, ervoor zorgde dat deze 2 codes verschenen en problemen veroorzaakten met deze 2 componenten, maar verder niets. Ik zou graag willen weten of het mogelijk is om de batterij zelf op te laden en de codes te wissen met een OBD2-scanner om weer goed te kunnen functioneren.

Voor mij is mijn zorg dat de batterij zo zwak is in een nieuwe auto met slechts 1.300 mijl. Waarom viel de batterij al uit? En ook, als het weer gebeurt, wat is dan de reden dat de batterij blijft uitvallen, en of het ECHT een batterijprobleem is, of dat het servicepersoneel een tijdelijke oplossing heeft gecreëerd en het kernprobleem met de "Module A" in het ABS-remsysteem of de stuurhoeksensor niet daadwerkelijk heeft opgelost.

Heb net een TSB gevonden voor de Camry uit 2018 t/m 2020 die vergelijkbaar is met de RAV4. Camry zou ZOWEL het bericht van de elektrische parkeerrem als het bericht van de cruise control weergeven. Ze zouden een specifieke DTC instellen. De reparatieprocedure door de dealer vereist een softwareherprogrammering. Ze zeggen niets over een zwakke batterij die het probleem veroorzaakt op een Camry of een nieuwe batterij die het oplost.

Attachments

@Krosemire - Heb je aftermarket add-ons in je auto? Dashcams?

Ik dacht hierover na tijdens het rijden vandaag. Ik weet niet zeker of het gerelateerd is, maar ik heb een Comma 2 (aftermarket ADAS/OpenPilot-apparaat) in mijn voertuig geĂŻnstalleerd. Dat zou een mogelijke aanwijzing kunnen zijn als er tegenstrijdige inputs zijn die de computer in verwarring brengen. In mijn geval heb ik het apparaat echter volledig verwijderd en de code bleef bestaan, zelfs na meerdere stroomcycli.

Ook @Tazio Nuvolari - interessant genoeg merkte ik een tijdje geleden dat mijn auto-stopfunctie (het uitschakelen van de auto bij rode lichten) soms niet werkte en zei "auto-stop niet beschikbaar - batterij wordt opgeladen", hoewel het niet veel zin had dat deze in die staat verkeerde, omdat ik net van de snelweg kwam. Dit gebeurde een paar keer en verdween toen vanzelf toen het weer in Montreal warmer werd.

Hedendaagse is hier een feestdag, dus het kan even duren voordat ik iets terug hoor, maar ik heb preventief een paar e-mails verstuurd om er zeker van te zijn dat ik op de hoogte blijf!

Net een TSB gevonden voor de Camry uit 2018 t/m 2020 die vergelijkbaar is met de RAV4. Camry zou ZOWEL het bericht van de elektrische parkeerrem als het bericht van de cruise control tonen. Ze zouden een specifieke DTC instellen. De reparatieprocedure door de dealer vereist een softwareherprogrammering. Ze zeggen niets over een zwakke batterij die het probleem veroorzaakt op een Camry of een nieuwe batterij die het oplost.
Het lijkt erop dat de Avalon's uit 2019 - 2020 dit probleem ook hebben:

T-SB-0017-20 Toyota Technical Service Bulletin (tsbsearch.com)

Het lijkt erop dat de 2019 - 2020 Avalon dit probleem ook heeft:

T-SB-0017-20 Toyota Technical Service Bulletin (tsbsearch.com)
Wauw! Het lijkt erop dat er een patroon zou kunnen zijn. Interessant dat het probleem zich pas nu voordoet in de 2021 RAV4's en niet in de twee voorgaande jaren. Beide TSB's voor de Camry en Avalon zeggen echter dat de berichten over de parkeerrem en de cruise control "tijdelijk" moeten verdwijnen wanneer de auto wordt uitgeschakeld en opnieuw wordt gestart om van toepassing te zijn op de TSB. Noch Ketomojito, noch Krosemire hebben dit gehad. Ook geeft de werkorder van Krosemire aan dat de technicus DTC C13BO NIET heeft gevonden, wat vereist is voor de Camry- en Avalon-TSB's om van toepassing te zijn. Hopelijk betekent dit dat ze een zeldzame mislukking, een defecte batterij en geen computerprobleem hadden dat opnieuw programmeren vereist. Als dat het geval blijkt te zijn wanneer Ketomojito zijn auto terugkrijgt van de service, zullen we weten of eigenaren van 2021 waarschijnlijk
Image
naar binnen moeten voor de TSB.

@Krosemire - heb je aftermarket add-ons in je auto? Dashcams?

Ik dacht hier vandaag over na tijdens het rijden. Ik weet niet zeker of het gerelateerd is, maar ik heb een Comma 2 (aftermarket ADAS/OpenPilot-apparaat) in mijn voertuig geĂŻnstalleerd. Dat zou een mogelijke aanwijzing kunnen zijn als er tegenstrijdige inputs zijn die de computer in verwarring brengen. In mijn geval heb ik het apparaat echter volledig verwijderd en de code bleef bestaan, zelfs na meerdere stroomcycli.

Ook @Tazio Nuvolari - interessant genoeg merkte ik een tijdje geleden dat mijn auto-stopfunctie (het uitschakelen van de auto bij rode lichten) soms niet werkte en "auto-stop niet beschikbaar - batterij wordt opgeladen" zei, hoewel het niet veel zin had dat deze in die staat was, omdat ik net van de snelweg kwam. Dit gebeurde een paar keer en verdween toen vanzelf toen het weer in Montreal warmer werd.

Het is vandaag een feestdag hier, dus het kan even duren voordat ik iets hoor, maar ik heb preventief een paar e-mails verzonden om er zeker van te zijn dat ik op de hoogte word gehouden!
Nee, ik heb geen aftermarket add-ons in mijn voertuig of dashcams.

Nu je deze melding "auto-stop niet beschikbaar - batterij wordt opgeladen" noemt. Ik heb dat ook al eens gehad, maar ik heb het gewoon genegeerd.... HMM.....

Nee, ik heb geen aftermarket add-ons op mijn voertuig of dashcams.

Nu je deze "auto stop niet beschikbaar - batterij wordt opgeladen" melding noemt. Ik heb dat ook al eens gehad, maar ik heb het gewoon genegeerd.... HMM.....
Het scenario van de defecte batterij steekt weer de kop op. Ketomojito's reparatie zal het probleem verduidelijken.

21 - 40 of 108 Posts