Toyota RAV4 Forums banner

Cablegate

21K views 36 replies 15 participants last post by  Primestraw  
#1 ·
Voor degenen die de kabelproblemen van de Rav4-hybride uit 2019-2022 niet hebben gevolgd. Een roestende hybridekabel die na een jaar of twee systeemstoringen veroorzaakt en Toyota rekent $6000 voor vervanging. Het lijkt erop dat Toyota Canada de garantie voor de hybride verlengt, maar nog geen commentaar heeft gegeven op de Prime.

Het lijkt erop dat het slechts een kwestie van tijd is voordat de Primes de effecten van kabelcorrosie beginnen te ondervinden, en degenen die in besneeuwde gebieden met veel zout wonen, zouden het als eerste kunnen zien. De heren die de Facebook-pagina "Cablegate" beheren, hebben een paar Primes met het probleem gedocumenteerd, dus het begint al. Ze hebben veel lawaai gemaakt via sociale media en mainstream media om Toyota onder druk te zetten om de garantie te verlengen.

#2 ·
De Cablegate-mensen hebben een Engelstalige pdf-samenvatting van de kwestie samengesteld:

[0]=AZXzz3uNEyzT_OG8YX5W1n8-BLYl4W5cTHFE2YAiPPq7Lmgjou6Aw_5-DvbGmRQdz1d9AZuMZ2rp9pna8Hupa5EaYGU-Hj4k0-TEtRUA99LfKOijUeKMyzA1pX8KgmoixB_IyQkbejScXVMSt-X_FLI35GXY15iCVoj599O620qBw-GmwofSszOFMWuadD0E-GAmnd8Xs56uibduFyRt_pwc&__tn=H-R

#3 ·
Een aanpak is om toegang te krijgen tot het onderdeel, de zwarte kunststof onderbody veilig te verwijderen, en vervolgens de oranje afdekking te verwijderen. Verwijder de twee aluminium carrosseriedelen en als er corrosie is, verwijder deze dan, breng diëlektrisch vet aan rond de verbindingspunten en rubber. Sluit het af. Spuit vervolgens een anti-roestmiddel op de buitenkant van de twee metalen delen (zoals Krown-spray, dat niet geleidend is (geen paraffine en geen oplosmiddelen)) en op de metalen vlecht, en zet dan de oranje afdekking terug.

#5 ·
Ik bracht mijn auto naar Quebec voor een goede roestbescherming en de eigenaar wees op de corrosie die al optrad aan de voorkant van het elektrische oranje stuk van de auto met blootliggende bedrading en ook achterin het begin van corrosie. Achterin verwijderde hij de verkleuring en bracht vervolgens diëlektrisch vet aan op het verbindingspunt van het metalen stuk en ook in de connector langs de naad, sloot het af en roestbeschermde de buitenkant. Deze corrosie trad op bij een 2023 prime die in januari 2023 werd ontvangen. De moraal van het verhaal is dat het nog steeds een probleem is en dat het aangepakt moet worden. Zijn mening over de open plastic stukverandering achterin is dat het het onvermijdelijke alleen maar vertraagt, maar het probleem niet oplost.

De roestbescherming bij de dealer was triest en duidelijk te zien toen ik zijn werk bekeek en hoe weinig product er daadwerkelijk in de deuren en elders werd aangebracht vóór zijn toepassing. Het is duidelijk dat ze ook geen plastic stukken onder de auto hebben verwijderd ...

Een opmerking was dat hij wat olie aanbracht op het verbindingspunt van de ruitenwisserarmen waar ze vouwen. Hij wees erop dat het ongelijke metalen zijn en dat het oliën van het pin-gedeelte twee keer per jaar zal helpen de daaropvolgende corrosie te voorkomen.

#8 ·
Leuke vondst! Ik ben liever proactief dan te wachten........... Een vervanging zal dezelfde problemen hebben, tenzij ze technische wijzigingen aanbrengen.
Daarom ben ik er niet zo happig op om het vroegtijdig te laten vervangen. Is er een kans dat de materiaalkunde een substantieel betere connector zal maken?

#16 ·
Hoe faalt dit onderdeel? Ik neem aan dat je de aandrijving van de achteras zou verliezen. Maar kan het voertuig alleen in FWD-modus werken en naar huis strompelen?

Volgens de No AWD-thread denken sommige mensen hier dat de achteraandrijving toch nutteloos is.;)
Terwijl de kabel faalt, krijg je statische ruis op de AM-radio wanneer je naar R of D schakelt. Wanneer deze daadwerkelijk faalt, heb je een onbeweeglijk, stationair object.

#15 · (Edited)
@Safedad, Je droomt als je denkt dat ze iets hebben veranderd, behalve het oranje plastic stuk, van gesloten naar open. Als je leest, begon mijn gloednieuwe 2023 al te corroderen, zowel voor als achter.
Ik heb niets gezien dat erop wijst dat ze iets anders hebben veranderd, behalve dat er minstens één revisie van het onderdeel was na de verandering van de afvoer. Ik zou benieuwd zijn of iemand zo'n vergelijking van de onderdelen vindt.

De aanwezigheid van corrosie is echter geen bewijs dat Toyota geen verbeteringen heeft aangebracht. De mijne vertoont ook verkleuring in de video. De vraag is hoe lang het onderdeel corrosie kan vertragen voordat het faalt. Verschillende legeringen en coatings kunnen corrosie aanzienlijk vertragen. Gegalvaniseerd staal is het meest voorkomende voorbeeld van het gebruik van een opofferende zinklaag wanneer een ongelijksoortig metaal in elektrisch contact staat. Ik betwijfel of dat het geval is, maar men zou ook kunnen dromen dat de originele onderdelen defect waren of niet aan de specificaties voldeden.

Het zou me helemaal niet verbazen als ik zou vernemen dat ze geen wezenlijke veranderingen hebben aangebracht totdat ze daartoe gedwongen worden. Helaas kan het verlengen van een garantie de goedkoopste oplossing zijn. Waterdicht maken of het gebruik van metalen die helemaal niet corroderen in een automobielomgeving kan veel duurder zijn.

#20 ·
Laatste update van Toyota Canada:

KENNISGEVING VAN DE ZITTING OM DE SCHIKKING GOED TE KEUREN​
VOORGESTELDE COLLECTIEVE ACTIE BETREFFENDE ENKELE TOYOTA- EN LEXUS HYBRIDE VOERTUIGEN​
Constantin Sultana en Toyota Canada Inc. (“TCI”), de exclusieve Canadese distributeur van Toyota- en Lexus-voertuigen, hebben een overeenkomst bereikt in een voorgestelde nationale collectieve actie.​
De motie tot machtiging van de collectieve actie beweert dat bepaalde Toyota- en Lexus-voertuigen van modeljaar 2019-2022 worden getroffen door een latent defect in het hybride bedradingssysteem, waardoor voortijdige corrosie en defecten ontstaan.​
Geen van de bovenstaande beschuldigingen zijn tot nu toe in de rechtbank bewezen.​
Deze schikking, die door de rechtbank moet worden goedgekeurd, kan van invloed zijn op uw rechten.​
Lees deze kennisgeving aandachtig door.​
WIE ZIJN DE GROEPSLEDEN?​
U bent lid van de voorgestelde collectieve actie als u:​
Een individu, bedrijf, partnerschap of vereniging bent die de volgende Toyota-voertuigen in Canada bezit of leaset, of heeft bezeten of geleased:​
Highlander Hybrid 2020-2022, RAV4 Hybrid 2019-2022, RAV4 Prime 2021-2022 Venza Hybrid 2021-2022; Sienna Hybrid 2021-2022​
Of de voormalige of huidige eigenaar of lessee van het volgende Lexus-voertuig:​
NX350h Hybrid en NX450h+ plug-in Hybrid 2022.​

SAMENVATTING SCHIKKING​
WAT BIEDT TCI AAN?​
Zonder enige erkenning van aansprakelijkheid door TCI of haar gelieerde ondernemingen, stemt TCI ermee in een Warranty Enhancement Program (“WEP”) te implementeren dat de fabrieksgarantie voor alle betreffende voertuigen verlengt tot acht (8) jaar of 160.000 km, afhankelijk van wat het eerst komt, vanaf de datum van eerste gebruik van het betreffende voertuig, en voor reparaties met betrekking tot het vermeende probleem.​
Volgens de voorwaarden van de WEP worden alle reparaties die nodig zijn aan een betreffend voertuig als gevolg van het vermeende probleem kosteloos door TCI uitgevoerd. Leden die eerder voor dergelijke reparaties hebben betaald vóór de publicatie van deze WEP, komen mogelijk in aanmerking voor terugbetaling, zelfs als de reparatie is uitgevoerd door een andere dealer of een aftermarket-werkplaats.​
TCI zal alle leden schriftelijk per gewone post en per e-mail naar hun laatst bekende adres, indien bekend, informeren dat hun betreffende voertuig onder de WEP valt.​
TCI stemt er ook mee in de advocaten van Constantin Sultana te betalen met een bedrag van C$700.000,00 plus btw, QST en uitgaven ten bedrage van C$10.202,90. Deze bedragen moeten door de rechtbank worden goedgekeurd tijdens de zitting van 9 september 2024.​

#21 ·
Laatste update van Toyota Canada:

KENNISGEVING VAN DE HOORZITTING OM DE SCHIKKING GOED TE KEUREN​
VOORGESTELDE COLLECTIEVE ACTIE BETREFFENDE ENKELE TOYOTA- EN LEXUS HYBRIDE VOERTUIGEN​
Constantin Sultana en Toyota Canada Inc. (“TCI”), de exclusieve Canadese distributeur van Toyota- en Lexus-voertuigen, hebben een overeenkomst bereikt in een voorgestelde nationale collectieve actie.​
De motie tot goedkeuring van de collectieve actie beweert dat bepaalde Toyota- en Lexus-voertuigen van de modeljaren 2019-2022 worden getroffen door een latent defect in het hybride bedradingssysteem, waardoor voortijdige corrosie en defecten ontstaan.​
Geen van de bovenstaande beschuldigingen zijn tot nu toe in de rechtbank bewezen.​
Deze schikking, die door de rechtbank moet worden goedgekeurd, kan van invloed zijn op uw rechten.​
Lees deze kennisgeving aandachtig door.​
WIE ZIJN DE GROEPSLEDEN?​
U bent lid van de voorgestelde collectieve actie als u:​
Een individu, bedrijf, partnerschap of vereniging bent die de volgende Toyota-voertuigen in Canada bezit of leaset, of heeft bezeten of geleased:​
Highlander Hybrid 2020-2022, RAV4 Hybrid 2019-2022, RAV4 Prime 2021-2022 Venza Hybrid 2021-2022; Sienna Hybrid 2021-2022​
Of de voormalige of huidige eigenaar of lessee van het volgende Lexus-voertuig:​
NX350h Hybrid en NX450h+ plug-in Hybrid 2022.​

SAMENVATTING VAN DE SCHIKKING​
WAT BIEDT TCI AAN?​
Zonder enige erkenning van aansprakelijkheid door TCI of haar dochterondernemingen, stemt TCI ermee in om een ​​Warranty Enhancement Program (“WEP”) te implementeren, dat de fabrieksgarantie voor alle betreffende voertuigen verlengt tot acht (8) jaar of 160.000 km, afhankelijk van wat het eerst komt, vanaf de datum van eerste gebruik van het betreffende voertuig, en voor reparaties met betrekking tot het vermeende probleem.​
Volgens de voorwaarden van het WEP worden alle reparaties die nodig zijn aan een betreffend voertuig als gevolg van het vermeende probleem kosteloos door TCI uitgevoerd. Leden die eerder voor dergelijke reparaties hebben betaald vóór de publicatie van dit WEP, komen mogelijk in aanmerking voor terugbetaling, zelfs als de reparatie is uitgevoerd door een andere dealer of een aftermarket-werkplaats.​
TCI zal alle leden schriftelijk per gewone post en per e-mail naar hun laatst bekende adres, indien bekend, informeren dat hun betreffende voertuig onder het WEP valt.​
TCI stemt er ook mee in om de advocatenkosten van Constantin Sultana te betalen van C$700.000,00 plus btw, QST en uitgaven ten bedrage van C$10.202,90. Deze bedragen moeten door de rechtbank worden goedgekeurd tijdens de hoorzitting van 9 september 2024.​
Waar ze het ontwerp niet fundamenteel hebben gewijzigd, waarom dekt dit wep alleen 2019-2022??!? Als je een 2023/24 hebt, ben je nog steeds de pineut?

#25 ·
Als je de video van Car Care Nut bekijkt van de nieuwe AWD-versie van de hybride Camry, ziet die kabel er niet blootgesteld uit en is er geen bak. Zal dit zijn weg vinden naar de volgende RAV? Mijn gok is dat Toyota de klok op deze laat aflopen zonder verdere garantieverlengingen, aangezien de revisies voor minder storingen zullen zorgen.

#26 ·
Als je naar de video van Car Care Nut van de nieuwe AWD-versie van de hybride Camry kijkt, ziet die kabel er niet blootgesteld uit en is er geen bak. Zal dit zijn weg vinden naar de volgende RAV? Ik gok dat Toyota de klok op deze laat aflopen zonder verdere garantieverlengingen, aangezien de revisies voor minder storingen zullen zorgen.
Zoals een paar mensen hebben opgemerkt, zou de ultieme oplossing zijn om de achterste tractiemotorkabel EN de HV-vloerbedradingsboom te veranderen om een verzegelde/waterdichte connector tussen hen te hebben (die, indien goed afgedicht, op dezelfde positie kan worden geplaatst als nu), maar ik heb er geen vertrouwen in. Het aanbod/de schikking van Toyota om een onderdeel te vervangen waarvan verwacht wordt dat het defect raakt door een ander waarvan ook verwacht wordt dat het defect raakt, had nooit als oplossing geaccepteerd mogen worden, zelfs niet vanuit het perspectief van Toyota: willen ze echt de HV-vloerbedradingsboom (en mogelijk ook de achterste tractiemotorkabel) om de paar jaar vervangen op in aanmerking komende RAV4's? Dat denk ik niet.

Dat gezegd hebbende, is het aantal getroffen voertuigen aanzienlijk (ik ben in Oost-Canada en 5e generatie RAV4 HV's zijn OVERAL....kan geen enkele kleine stad oversteken zonder er een tegen te komen). Ik ben er vrij zeker van dat de revisie van de connector van 2023 niet beter is dan het origineel (misschien in sommige opzichten slechter), en zelfs als de revisie van 2024 iets langer meegaat voordat deze defect raakt, zullen er de komende jaren nog steeds veel stemmen zijn die om schadevergoeding vragen. We moeten de druk gewoon opvoeren.

#33 ·
Maar wie luistert er naar AM-radio? Ik ben oud genoeg om tenminste te weten wat het is LOL
AM-radio betekent "radio waar je 's ochtends naar luistert". Simpel.

2022 R4P
Heb vandaag mijn brief ontvangen met verlenging van de dekking op de kabel tot 8 jaar/100.000 km
Ik ben er 99% zeker van dat alle hybride componenten standaard tot 8 jaar/100.000 mijl gedekt zijn, zou die kabel dan ook niet standaard gedekt moeten zijn?

#35 ·
Ik heb de mijne laten vervangen door de lokale Yoter-dealer onder de genoemde garantie, maar ik krijg nog steeds het lampje 'hybride systeem gestopt' (het lampje kwam terug minder dan een week na de 'reparatie'). Ik heb het naar de dealer gebracht en ze zeiden dat ze geen codes konden vinden. Ik denk echt dat dat onzin is en dat ze het bij de TSB verknald hebben. Advies voor mij hier? Zou de code niet in de ECU van het voertuig moeten worden opgeslagen en de dealer deze kunnen uitlezen?

#36 ·
Ik heb de mijne laten vervangen door de lokale yoter-dealer onder de genoemde garantie, maar ik krijg nog steeds het lampje 'hybride systeem gestopt' (het lampje kwam terug minder dan een week na de 'reparatie') Ik ben naar de dealer gegaan en ze zeiden dat ze geen codes konden vinden. Ik denk echt dat dat onzin is en dat ze de TSB hebben verknald. Advies voor mij hier? Zou de code niet in de ECU van de auto moeten worden opgeslagen en de dealer deze kunnen ophalen?
Bel Toyota Corporate en dien een klacht in. (800) 331-4331. Je zult heel snel van de dealer horen die je probleem wil oplossen. Dealers kunnen hun franchise verliezen als ze te veel klachten van klanten krijgen. Toyota draait om hun reputatie en het redden van hun gezicht. Als je belt, krijg dan een zaaknummer zodat je terug kunt bellen als de dealer dom is. Succes.