Toyota RAV4 Forums banner

Domme vraag, maar heeft het 2023-model met het JBL 11-luidsprekersysteem ergens een Aux-ingang?

14K views 42 replies 13 participants last post by  SDGTR  
#1 ·
Ik heb in de handleiding en in de auto zelf gekeken, maar ik kan nergens een 2,5 mm ingang vinden. Ik vraag het omdat ik een heel vervelend probleem heb. Als er geen aux-ingang is, weet iemand misschien een andere oplossing?

Ik heb een Kindle Fire met ingebouwde tekst-naar-spraak, dus ik kan een gewoon boek (geen audioboek) downloaden en tekst-naar-spraak aanzetten en het zal het voorlezen. In mijn vorige auto kon ik het volume regelen via het audiosysteem van de auto wanneer de Kindle via Bluetooth of via een aux-ingang was aangesloten.

Om de een of andere reden herkent het JBL-systeem in de R4P met de via Bluetooth aangesloten Kindle wel de audio, maar niet dat er daadwerkelijk audio wordt afgespeeld, dus als ik probeer het volume aan te passen met de volumeknop, staat er dat het volume inactief is omdat er geen audio wordt afgespeeld, hoewel de audio wel wordt afgespeeld en uit het geluidssysteem van de Rav komt.

Ik kan het volume op de Kindle zelf aanpassen, maar zelfs op maximaal is het niet luid genoeg, vooral niet tijdens het rijden op de snelweg.

Als ik een gewoon audioboek op de Kindle afspeel, lijkt alles goed te werken. Het JBL-systeem herkent het als media die wordt afgespeeld.

Maar meestal koop ik geen audioboeken, omdat de Kindle tekst-naar-spraak gebruikt met gewone boeken, om nog maar te zwijgen van het feit dat niet elk boek dat ik lees als audioboek beschikbaar is.

Dus ik hoopte dat de auto een gewone 2,5 mm ingang had, zodat ik de hoofdtelefoonuitgang van de Kindle erop kon aansluiten en het volume kon aanpassen. En zo niet, is er dan een andere manier om dit op te lossen?

#3 ·
Nee.

Je zult je Kindle-audio op een smartphone moeten laden en vervolgens CarPlay of Android Auto gebruiken.
Ik heb geen manier om dat te doen, omdat de Kindle-app op mijn telefoon geen tekst-naar-spraak-functie heeft. Denk eraan, dit zijn geen audioboeken, maar gewoon gewone Kindle-boeken die de ingebouwde tekst-naar-spraak van de Kindle voor mij voorleest (met een generieke computerstem, maar toch... laat me gewone Kindle-boeken luisteren tijdens het rijden).

Trouwens, ik heb ook geprobeerd de Kindle Fire via de USB-poort, die zich direct boven het oplaadpad voor de telefoon bevindt naast de 12v-sigarettenaansteker, op de auto aan te sluiten, maar dat werkte ook niet. De auto herkende het als een generiek "Apparaat", maar kon er geen verbinding mee maken, dus ik kon het niet als audiobron selecteren. Ik moet een andere kabel proberen voordat ik die optie opgeef.

#5 ·
Lim's weet het niet zeker of de aux gerelateerd is aan het hebben van JBL 11 of niet. Weet niet zeker of een Prime de optie niet zou hebben. Lijkt triest als dat niet zo is.

USB en 1/8" phono (aux) onder de cover.

Image

#15 ·
Lim weet het niet zeker, ik weet niet zeker of de aux gerelateerd is aan het hebben van JBL 11 of niet. Ik weet niet zeker of een Prime de optie niet zou hebben. Lijkt triest als dat niet zo is.

USB en 1/8" phono (aux) onder de hoes.
Volgens die Toyota-lijst werd die AUX-ingang alleen gebruikt tot de '20 RAV4. Mijn '21 RAV4 heeft het niet, dus ik neem aan dat de '23 het ook niet heeft.

Vraag: Als ik mijn USB (dataportaansluiting) verander in deze die de AUX-ingang bevat, zou de AUX dan werken op mijn '21?

#6 ·
Om een of andere reden speelt de R4P, met de Kindle verbonden via Bluetooth, de audio af, maar het JBL-systeem herkent niet dat er daadwerkelijk audio wordt afgespeeld, dus als ik probeer het volume aan te passen met de volumeknop, staat er dat het volume inactief is omdat er geen audio wordt afgespeeld, hoewel de audio daadwerkelijk wordt afgespeeld en uit het geluidssysteem van de Rav komt.
Ik vraag me af of de TTS-spraak wordt uitgevoerd met een lagere dan gebruikelijke samplefrequentie. Ik las dat ze 8 kHz of 22 kHz kunnen gebruiken, wat beide niet gebruikelijk is voor audiodiensten, die 32, 44,1 of 48 kHz kunnen zijn. De audio wordt mogelijk afgespeeld, maar het is mogelijk niet een van de herkende samplefrequenties van het JBL-systeem. Gewoon een schot in de roos.

De voorgestelde Bluetooth-adapter gaat werken omdat deze de analoge TTS-audio krijgt.

#7 ·
De onmogelijkheid om het geluidsvolume te allen tijde aan te passen, moet wel een van de meest irritante "functies" van het infotainmentsysteem in de RAV4 zijn. Het herkent ook geen YouTube-audiostream, dus het luisteren naar een podcast op YouTube is een frustrerende ervaring. Wat dacht je ervan om me gewoon het volume te laten aanpassen, ongeacht of je denkt dat er audio wordt afgespeeld, hè?! [emoji2959] Ik weet niet wat ze in godsnaam dachten! Zeker als genoeg mensen klagen, zullen ze dat veranderen, toch?

#11 ·
Het onvermogen om het geluidsvolume te allen tijde aan te passen, moet wel een van de meest irritante "functies" van het infotainmentsysteem in de RAV4 zijn. Het herkent ook geen YouTube-audiostream, dus het luisteren naar een podcast op YouTube is een frustrerende ervaring. Wat dacht je ervan om me gewoon het volume te laten aanpassen, ongeacht of je denkt dat er audio wordt afgespeeld, hè?! [emoji2959] Ik weet niet wat ze in godsnaam dachten bij die ene! Zeker als genoeg mensen klagen, zullen ze dat veranderen, toch?
Dus het is gewoon een slecht ontwerp van het audiosysteem? Ik denk dat het goed is om te weten dat ik niet de enige ben, maar dit is echt waardeloos.

#10 ·
hmmm - wat gebeurt er als je hem aansluit op de USB-poort onder de klimaatregeling? Ik neem aan dat je tablet een USB C-connector heeft om op te laden en/of gegevens over te zetten?
Dat heb ik eerder al gezegd. Als ik dat doe, verschijnt de Kindle in de apparaten als "Apparaat 3", maar hij maakt geen verbinding. Ik heb de gebruikelijke opties om te verbinden of te vergeten. Als ik op Verbinden druk, gebeurt er niets. Ik weet niet zeker of de kabel die ik gebruikte het probleem was, maar vandaag ga ik nog een paar kabels proberen die ik heb.

Als dat niet werkt, ga ik denk ik de Bluetooth- of FM-adapter kopen die is voorgesteld. Ik ben er niet bang voor om een van de Bluetooth-verbindingen te gebruiken, aangezien dit in de plaats zou komen van de Kindle in plaats van een ander BT-apparaat toe te voegen.

#16 ·
Dus ik heb geprobeerd verschillende kabels te gebruiken om de Kindle aan te sluiten via de USB-poort onder de klimaatregeling. Zoals gisteren werkte het niet. Het bleef proberen om het te verbinden met Android Auto, wat de Kindle niet eens ondersteunt. En het verschijnt gewoon als "Apparaat 3" en als ik naar de instellingen van het apparaat ga, is de enige optie om verbinding te maken via Android Auto. Het heeft geen optie om het voor media te gebruiken.

Ik denk dat ik een van de aux-naar-BT-zenders moet bestellen. Wat een gedoe.

Als ik niet eens een mediaspeler op die USB-poort kan aansluiten, waar is die poort dan precies voor? Het lijkt erop dat ik hem alleen kan gebruiken voor bedrade Android Auto. En de twee USB-C-poorten in de middenconsole zijn alleen goed om op te laden.

Dit audiosysteem vertrouwt te veel op Bluetooth. Ze hadden een paar fysieke poorten moeten toevoegen, zoals een aux-aansluiting en ook een USB-poort die kan worden gebruikt voor media-apparaten in plaats van twee poorten die alleen bedoeld zijn om op te laden en één poort die alleen voor Android Auto is.

#29 ·
Gebruik de koptelefoonaansluiting in de Kindle voor de ingang op het Amazon-apparaat dat ik hierboven heb gepost.
Ja, dat ben ik van plan. Eerder vandaag heb ik iets besteld dat lijkt op degene die u heeft gelinkt. In plaats van via FM verbinding te maken met de auto, maakt het gewoon verbinding als een BT-apparaat. Als het niet lukt, bestel ik de uwe.

#32 ·
Update voor het geval iemand anders een vergelijkbare situatie heeft. De BT-zender die ik via Amazon heb besteld en hierboven heb gelinkt, werkt perfect.

De auto zegt nog steeds dat er geen audio wordt afgespeeld, maar ik kan wel het volume aanpassen, wat alles is wat ik echt wilde.

Natuurlijk kan ik de Kindle niet bedienen via de bedieningselementen van de auto, maar ik kan tenminste nu het volume regelen.

Gezien het feit dat de auto moderne technologie zou moeten hebben, is het een beetje vervelend om een ​​ander gadget en een andere kabel rond te hebben slingeren, maar ik denk dat je niet alles kunt hebben. Maar zolang ik een volumeregeling heb, is alles goed.

#33 ·
Ik was teleurgesteld om te ontdekken dat mijn 2023 Rav4 Hybrid Limited, met JBL, geen AUX-ingang heeft. Dealerspecificaties die ik online las, zeiden dat het model er wel een had. De JBL was een reden waarom ik een Limited (of een XSE met tech-pakket) wilde, maar met voorraadvertragingen wachtte ik maanden en nam uiteindelijk wat ik kon krijgen.

U kunt echter via USB verbinding maken met de data-poort onder het grote scherm, en dat prefereer ik boven BT. Ik ben een beetje kieskeurig over de muziekkwaliteit, voor het afspelen van cd-kwaliteit of hi-res van de SD-kaart op mijn telefoon, of streaming (bijv. van qobuz of Amazon Prime Music), of een handheld. In vergelijking met een AUX-poort is het geen enorme ongemak, maar om redenen die ik nog niet heb ontdekt, integreert het infotainmentsysteem, wanneer de telefoon is aangesloten op de data-poort, met sommige maar niet alle apps op een manier die me dwingt om muziek te navigeren op het scherm van de Rav, wat onhandiger is dan dit rechtstreeks in de muziek-app te doen.

#34 ·
Ik was teleurgesteld dat mijn 2023 Rav4 Hybrid Limited, met JBL, geen AUX-ingang heeft. De dealerspecificaties die ik online las, zeiden dat het model er wel een had. De JBL was een reden waarom ik een Limited wilde (of een XSE met tech-pakket, maar met voorraadvertragingen wachtte ik maanden en nam uiteindelijk wat ik kon krijgen).

U kunt echter via USB verbinding maken met de dataportaansluiting onder het grote scherm, en dat prefereer ik boven BT. Ik ben een beetje kieskeurig over de muziekkwaliteit, voor het afspelen van cd-kwaliteit of hi-res van de SD-kaart op mijn telefoon, of streaming (bijv. van qobuz of Amazon Prime Music), of een handheld. Vergeleken met een AUX-poort is het geen enorme overlast, maar om redenen die ik nog niet heb achterhaald, integreert het infotainmentsysteem, wanneer de telefoon is aangesloten op de dataportaansluiting, met sommige maar niet alle apps op een manier die me ertoe aanzet om muziek op het scherm van de Rav te navigeren, wat onhandiger is dan dit rechtstreeks in de muziek-app te doen.
Ik heb geprobeerd verbinding te maken met die USB-poort en het werkte niet. Ik denk dat die poort in de eerste plaats is ontworpen voor een bekabelde Android Auto-verbinding, maar hoe dan ook, het werkte niet met mijn Kindle Fire.

#39 ·
Ik heb in de handleiding en in de auto zelf gekeken, maar ik kan nergens een 2,5 mm ingang vinden.
Klein puntje - maar voor het geval je een adapter/zender probeert te vinden, de AUX-stekker/aansluiting in auto's is altijd 3,5 mm (1/8"). Hetzelfde op de Kindle.

Sommige mobiele telefoons, enz. hebben af en toe 2,5 mm gebruikt, maar het is vrij ongebruikelijk.

#40 ·
Klein puntje - maar voor het geval je een adapter/zender probeert te vinden, de AUX-stekker/aansluiting in auto's is altijd 3,5 mm (1/8"). Hetzelfde op de Kindle.

Sommige mobiele telefoons, enz. hebben af en toe 2,5 mm gebruikt, maar het is vrij ongebruikelijk.
Bedankt, ja, dat realiseerde ik me zodra ik het gepost had, maar ik was te lui om terug te gaan en het te repareren.

#43 ·
De tweeters en de OEM-luidsprekers in de voordeuren vervangen door Kickers (niet JBL uitgerust) en het klinkt veel beter, maar 11 luidsprekers, wauw!! Heeft iemand een schema van het 11-luidsprekersysteem............
Het zijn eigenlijk 9 luidsprekers. Ze tellen de tweewegluidsprekers als 2 luidsprekers. Er zijn eigenlijk 8 luidsprekers, waaronder tweeters, middentonen en full-range tweewegluidsprekers, en dan de ene 8" subwoofer in de laadruimte.