Toyota RAV4 Forums banner

Extreem koud weer en hybride RAV4

1 reading
39K views 27 replies 17 participants last post by  RobertB  
#1 ·
Hallo, ik heb onlangs een 2021 Hybrid RAV4 gekregen en woon in Alberta, waar we momenteel een extreme koudegolf doormaken (temperaturen zijn -30 graden Celsius of lager met windchill of rond de -22 graden Fahrenheit).

Mijn auto staat vaak 's nachts buiten geparkeerd en ik vraag me af of er speciale voorzorgsmaatregelen zijn voor hybrides en extreem koud weer? Ik ben bang dat mijn auto niet kan starten, hoewel ik nog geen problemen heb gehad. Ik vraag me af wat andere mensen doen met hun hybrides in extreme kou (bijv. inpluggen, batterijdekens gebruiken?)

Ik heb het advies gekregen om de auto elke 8 uur met een afstandsstarter 10 minuten te starten om de batterij te helpen, maar ik heb tegengestelde meningen gelezen dat dit eigenlijk niet helpt.

Ik heb ook gemerkt dat er een luid gekrijs te horen is bij het remmen, en dit gebeurt de laatste tijd sinds het zo koud is, maar ik weet niet zeker of dit normaal is? Mijn auto heeft pas 3000 km.

Alle adviezen worden gewaardeerd!

#2 ·
Ik heb de mijne nog niet in dat koude weer gehad, maar ik heb altijd een lithium-ion starthulp mee voor het geval hij niet wil starten (heb hem nog niet hoeven gebruiken, maar heb hem wel gebruikt om andere auto's te starten). Ik heb een '20 met een NiMH hybride batterij erin, en de jouwe heeft een lithium hybride batterij erin. Lithium batterijen houden niet van de kou, dus als hij niet meteen wil starten, zet de auto dan even op accessoire om wat elektriciteit erdoorheen te laten stromen om hem een beetje op te warmen, en probeer dan te starten. Hoewel, als hij gewoon niet wil starten, betekent dat dat de 12v batterij een beetje te laag/koud is, dan komt de starthulp om de hoek kijken. Gewoon aansluiten en hij zou meteen moeten starten.

EDIT: Wat betreft het piepen van de remmen, daar ben ik niet zeker van. Het zou oppervlakte roest kunnen zijn die zich heeft opgebouwd en die gewoon wegslijt bij de eerste paar keer remmen. Als het de hele tijd gebeurt, weet ik niet of dit een ding is, maar de piepers (stukjes metaal op remblokken om je te laten weten wanneer de blokken te veel versleten zijn) zouden koud genoeg kunnen zijn en wat krimpen om over te krullen en over de schijven te gaan schrapen. Aangezien het nog onder garantie zou moeten vallen, zou ik het naar de dealer brengen en het laten nakijken.

#9 ·
Ik heb de mijne nog niet in dat koude weer gehad, maar ik heb altijd een lithium-ion starthulp bij me voor het geval hij niet wil starten (heb hem nog niet hoeven gebruiken, maar heb hem wel gebruikt om andere auto's te starten). Ik heb een '20 met een NiMH hybride batterij erin, en de jouwe heeft een Lithium hybride batterij erin. Lithium batterijen houden niet van de kou, dus als hij niet meteen wil starten, zet de auto dan even op accessoire om wat elektriciteit erdoorheen te laten stromen om hem een beetje op te warmen, en probeer dan te starten. Hoewel, als hij gewoon niet wil starten, betekent dat dat de 12v batterij een beetje te laag/koud is, daar komt de starthulp dan van pas. Gewoon aansluiten en hij zou meteen moeten starten.

EDIT: Wat betreft het piepen van de remmen, daar ben ik niet zeker van. Het kan oppervlakte roest zijn die zich heeft opgebouwd en die gewoon wegslijt de eerste paar keer dat je remt. Als het de hele tijd gebeurt, weet ik niet of dit een ding is, maar de chirpers (stukjes metaal op remblokken om je te laten weten wanneer de blokken te veel versleten zijn) kunnen koud genoeg zijn en wat krimpen om over te krullen en over de rotors te gaan schrapen. Aangezien het nog onder garantie zou moeten vallen, zou ik ermee naar de dealer gaan en het laten bekijken.
De mijne in Alberta (Ontario build) is een NiMH batterij

#3 · (Edited)
Onze 20 XLE had vorig winter geen problemen met starten bij -22C, zelfs niet na enkele dagen geparkeerd te hebben gestaan. Canadese modellen gebruiken zowel nimh als lion, maar de meeste hebben nimh voor betere prestaties bij lage temperaturen. De tractiebatterij heeft een ruime reserve capaciteit, dus het starten bij lage temperaturen zou geen probleem moeten zijn. Ook is de 0w16 motorolie een pluspunt!

#4 ·
Hallo btnctc,
Ik heb een 2018 Hybrid en heb gemerkt dat er na een nacht buiten te hebben gestaan bij -10C of minder een bonkend geluid is bij het opstarten. Ik denk dat het de koppelomvormervloeistof is die stolt bij de lage temperaturen en een onbalans creëert totdat de vloeistof opwarmt. Misschien is er iets sinisterders aan de hand....
Proost eh!

#7 ·
Hoi, ik heb onlangs een 2021 Hybrid RAV4 gekregen en woon in Alberta, waar we momenteel een extreme koudegolf doormaken (temperaturen zijn -30 graden Celsius of lager met windchill of rond -22 graden Fahrenheit).

Mijn auto staat vaak 's nachts buiten geparkeerd en ik vraag me af of er speciale voorzorgsmaatregelen zijn voor hybrides en extreem koud weer? Ik ben bang dat mijn auto niet kan starten, hoewel ik nog geen problemen heb gehad. Ik vraag me af wat andere mensen doen met hun hybrides bij extreme kou (bijv. inpluggen, batterijdekens gebruiken?)

Ik heb het advies gekregen om de auto elke 8 uur 10 minuten te starten met een afstandsstarter om de batterij te helpen, maar ik heb tegengestelde meningen gelezen dat dit eigenlijk niet helpt.

Ik heb ook gemerkt dat er elke keer een luid gekrijs te horen is als ik rem, en dit gebeurt de laatste tijd sinds het zo koud is, maar ik weet niet zeker of dit normaal is? Mijn auto heeft pas 3000 km.

Alle adviezen zijn welkom!
Het staat rechtstreeks in de handleiding...

Wanneer de hybride batterij (tractiebatterij) extreem koud is (onder ongeveer -22 °F [-30 °C]) onder invloed van de buitentemperatuur, is het mogelijk niet mogelijk om het hybride systeem te starten.

#8 ·
Er staat het in de handleiding...

Wanneer de hybride batterij (tractiebatterij)
extreem koud is (onder
ongeveer -22°F [-30°C]) onder
de invloed van de buitentemperatuur,
is het mogelijk niet om
het hybride systeem te starten.
Wow - dat had ik nog niet gezien. Ik ga dit in de handleiding lezen om te zien wat er nog meer staat. Ik kan niet begrijpen waarom het hybride systeem niet zou starten bij die temperaturen, want je zou denken dat ze iets robuuster zouden ontwerpen. Ik zou het kunnen begrijpen als het dat voor -40C zou zeggen. Op de prairies is -30C niet ongewoon in de winter. Vorig jaar zagen we -40C zonder rekening te houden met de windchill, en geen probleem daar bij het starten.

#11 ·
Dus ik heb een 2020 Hybrid RAV4 en hij heeft ons al zes keer in de steek gelaten bij koud weer. Er verschijnt een foutmelding op de motor en het hybridesysteem. Elk dashboardlampje en zelfs de buitenverlichting slaan op hol.
Het enige wat nodig is, is het aanraken van een extern accupakket op de klemmen in het motorcompartiment en alles werkt weer. Erg frustrerend.
Twee keer deze week is het gebeurd en de tweede keer kwam het als "Hybride niet beschikbaar, alleen low power mode", de motor startte maar de parkeerrem ging niet uit, dus veel succes met de low power mode om naar huis te komen.
Verschillende mensen hebben succes gehad met het vervangen van het IGCT-relais achterin bij de accu.

#13 ·
Dus ik heb een 2020 Hybrid RAV4 en hij heeft ons al zes keer in de steek gelaten bij koud weer. Er verschijnt een foutmelding op de motor en het hybride systeem. Elk dashboardlampje en zelfs de buitenverlichting slaan op hol.
Het enige wat nodig is, is het aanraken van een extern batterijpakket op de klemmen in de motorruimte en alles werkt weer. Erg frustrerend.
Twee keer deze week is het gebeurd en de tweede keer kwam het als "Hybride niet beschikbaar, alleen lage vermogensmodus", de motor startte maar de parkeerrem ging niet uit, dus veel succes met de lage vermogensmodus om naar huis te gaan.
Meerdere mensen hebben succes gehad met het vervangen van het IGCT-relais achterin bij de batterij.
Mijn '21 Rav4 Hybrid was 4 uur voordat ik hem gisteren startte aangesloten, maar het was -35 C (Saskatoon, SK) kerntemperatuur en hij startte, maar toen ik instapte na het poetsen, was de notitie op het dashboard "Hybride systeem storing verminderde vermogen bezoek uw dealer" - de motor draaide maar de indicator liet dat niet zien. Hij had moeite om in en uit de parkeerstand te komen en maakte wat vreemde geluiden toen hij waarschijnlijk probeerde de hybride tractiemotor in te schakelen. Dus ik ben nergens heen gegaan en het was 31 december, dus ik ben er nu vrij zeker van dat ik tot dinsdag moet wachten en hopelijk kan ik dan naar de dealer rijden, maar wie weet.
Minder dan 10.000 km op de teller en afgelopen februari startte hij wel toen ik in het noorden was bij -46 C (-56 windchill)...

Het is ijskoud sinds voor Kerstmis en het had goed gewerkt, dus ik weet niet wat er aan de hand is... :(

#12 · (Edited)
Ik heb ook gemerkt dat als ik rem, er elke keer een luid gekrijs is en dit gebeurt de laatste tijd sinds het zo koud is, maar ik weet niet zeker of dit normaal is? Mijn auto heeft pas 3000 km.

Alle advies wordt gewaardeerd!
Ik ben ook tegen het probleem van piepende remmen aangelopen. Wat voor mij helpt, is om hem een paar seconden in de neutraalstand te zetten en normaal te remmen. Dit lijkt alles wat op de remmen zit schoon te maken en het gekrijs tijdelijk te stoppen.

Ik geloof dat het komt doordat de eigenlijke remmen niet genoeg worden gebruikt om alles schoon te maken wat zich op de remmen ophoopt; omdat je harder dan normaal moet remmen om ze te activeren. Vooral bij koud weer hebben we de neiging om niet hard te remmen, omdat je dan de controle kunt verliezen of kunt glijden. De auto gebruikt dus voornamelijk regeneratief remmen. In de neutrale modus worden de eigenlijke remmen gebruikt in tegenstelling tot de hybride remmen en één snelle keer lijkt het piepen voor mij een tijdje te verhelpen.

#16 ·
Hoi, ik heb onlangs een 2021 Hybrid RAV4 gekregen en woon in Alberta, waar we momenteel een extreme koudegolf doormaken (temperaturen zijn -30 graden Celsius of lager met windchill of rond -22 graden Fahrenheit).

Mijn auto staat vaak 's nachts buiten geparkeerd en ik vraag me af of er speciale voorzorgsmaatregelen zijn voor hybrides en extreem koud weer? Ik ben bang dat mijn auto niet kan starten, hoewel ik nog geen problemen heb gehad. Ik vraag me af wat andere mensen doen met hun hybrides bij extreme kou (bijv. inpluggen, batterijdekens gebruiken?)

Ik heb het advies gekregen om de auto elke 8 uur 10 minuten te starten met een afstandsstarter om de batterij te helpen, maar ik heb tegengestelde meningen gelezen dat dit eigenlijk niet helpt.

Ik heb ook gemerkt dat er elke keer een luid gekrijs is als ik rem, en dit gebeurt de laatste tijd sinds het zo koud is, maar ik weet niet zeker of dit normaal is? Mijn auto heeft pas 3000 km.

Alle advies wordt gewaardeerd!
Onze 2020 XSE hybrid heeft ons nog nooit in de steek gelaten... (althans nog niet). Hij start onmiddellijk bij het indrukken van de "Start"-knop.(y) De ICE-motor start om warmte te geven aan het interieur van het voertuig, maar zoals bij alle ICE's duurt het een paar minuten om op te warmen.
Wat betreft het starten van de auto met de afstandsstarter, ik vraag me af welke afstandsstarter?? Het lijkt erop dat geen enkele Toyota er een af fabriek heeft, tenzij je een aftermarket-unit hebt.
Claude.

#17 ·
Net de mijne gestart, oké bij 14 F. Dat is -10 op de Celsius-schaal. ICE-motor sloeg gemakkelijk aan, startte meteen, hoewel de tractiebatterij volledig opgeladen aangeeft. Eén vreemd ding: toen ik de auto in de achteruit zette en een paar meter reed, maakte de achterruitenwisser één cyclus en stopte toen. Achterruitenwisser-selectie op de stuurkolom is uit?

#18 ·
Net de mijne gestart, oké bij 14 F. Dat is -10 op de Celsius-schaal. ICE Motor sloeg gemakkelijk aan, startte meteen, ook al geeft de tractiebatterij aan dat hij volledig is opgeladen. Eén vreemd ding, toen ik de auto in de achteruit zette en een paar meter reed, maakte de achterruitenwisser één cyclus en stopte toen. Achterruitenwisser selectie op de hendel staat uit?
Als de voorruitwisser is geselecteerd voor interval of aan, dan activeert de achterruitenwisser bij achteruitrijden, zelfs als hij uit staat.

#19 ·
...
Ik heb ook gemerkt dat er een luid gekrijs is telkens als ik rem, en dit gebeurt de laatste tijd sinds het zo koud is, maar ik weet niet zeker of dit normaal is? Mijn auto heeft pas 3000 km.

Elk advies wordt gewaardeerd!
Ik herinner me dat er in de handleiding iets staat over de mogelijkheid dat de parkeerrem bevriest bij extreem koud weer. Misschien is de jouwe niet vastgevroren, maar genoeg om te wrijven en te piepen?

#25 ·
Hoi, ik heb onlangs een 2021 Hybrid RAV4 gekregen en woon in Alberta, waar we momenteel een extreme koudegolfwaarschuwing doormaken (temperaturen zijn -30 graden Celsius of lager met windchill of rond de -22 graden Fahrenheit)
Ik zou aanraden om een DEFA opwarmkit te kopen. Het maakt een beetje verschil in ons klimaat. Bericht #8 laat het temperatuurverschil zien bij gebruik ervan gedurende 2 uur.
Vreemd, want hij was al die tijd aangesloten geweest. Aangezien we met dezelfde weersystemen in de prairies leven, zou ik graag willen horen wat Toyota zegt - houd ons op de hoogte (en sorry dat dit is gebeurd!)
Als je de motorverwarming aansluit, verwarmt deze de accu helemaal niet. En zelfs de motor zelf verhoogt de temperatuur niet enorm. Bij de temperatuur waar hij 4 uur op was aangesloten, zou hij geluk moeten hebben als de motor 0 °C bereikte. Ik heb een test gedaan en het duurde 2 uur om de motortemperatuur van -11 °C naar 2 °C te krijgen (auto in de garage (garagetemperatuur was ongeveer -14 °C)).
Wat betreft het starten van de auto met de afstandsbediening, ik vraag me af welke afstandsbediening?? Het lijkt erop dat geen enkele Toyota er een af fabriek heeft, tenzij je een aftermarket unit hebt.
Claude.
Mijn Limited werd af fabriek geleverd met een afstandsbediening. (druk twee keer op vergrendelen en houd de derde keer vast totdat de knipperlichten beginnen te knipperen)

#26 ·
Ik ben benieuwd of mensen hier hun RAV4-hybrides hebben "winterklaar" gemaakt: met motorblokverwarmers, oliepanverwarmers en mogelijk batterijverwarmers? Hier in het binnenland van Alaska moeten alle voertuigen dit hebben, deels voor een betere luchtkwaliteit, maar ook om het starten van uw voertuig bij temperaturen onder nul te vergemakkelijken.

Ik heb net een RAV4 Hybrid uit 2019 in Oregon gekocht en ben er hierheen mee gereden - en maak me nu zorgen dat ik misschien de verkeerde aankoop heb gedaan - dus nogmaals, ik ben benieuwd of anderen in dit forum hun voertuigen hebben winterklaar gemaakt met de verschillende verwarmingspads voor de verschillende onderdelen van hun voertuigen.

#27 ·
Ik ben benieuwd of mensen hier hun RAV4 hybrides "winterklaar" hebben gemaakt: met motorblokverwarmers, oliepanverwarmers en mogelijk batterijverwarmers? Hier in het binnenland van Alaska moeten alle voertuigen dit hebben, deels voor een betere luchtkwaliteit, maar ook om het starten van uw voertuig bij temperaturen onder nul te vergemakkelijken.

Ik heb net een 2019 RAV4 Hybrid in Oregon gekocht en ben er hierheen gereden - en maak me nu zorgen dat ik misschien de verkeerde aankoop heb gedaan - dus nogmaals, ik ben benieuwd of anderen in dit forum hun voertuigen winterklaar hebben gemaakt met de verschillende verwarmingspads voor de verschillende onderdelen van hun voertuigen.
Wat voor temperaturen worden het daar in de winter? Ik woon alleen in Iowa en afgelopen winter hadden we een paar weken achter elkaar dat het niet boven de 0F kwam en sommige ochtenden was het rond de -20F. Mijn '20 Hybrid heeft geen van de kachels en hij start elke keer prima. Op de superkoude (voor Iowa) ochtenden is hij mechanisch luider omdat alles zo koud is en de olie lekker dik bij die temperaturen, maar het werkt zichzelf in ongeveer 30-60 seconden uit en is vanaf daar prima.

Als je tot -40F of lager komt, zou ik zeker aanraden om in ieder geval een kachel op de oliepan te zetten. Ik bekijk ProjectFarm-video's op YouTube waarin oliën worden vergeleken en bij een van de tests zet hij de monsters 's nachts in een -40F vriezer en ze zijn ZOO dik als hij de gietest doet. Als je die olie zelfs op -10F houdt met een kachel, zou dat een stuk beter zijn.

#28 ·
De koudste start die ik heb meegemaakt is -28 °C of -18 °F en de motor startte prima. 0W16 olie wordt aanbevolen voor deze motoren en deze olie met zeer lage viscositeit zorgt samen met de ruime capaciteit van de tractiebatterij voor een gemakkelijke start bij lage temperaturen. Een andere eigenschap van de RAV4 H is de snelle opwarmmodus. Bij koud weer start de motor en draait enkele seconden stationair om de vloeistoffen te laten circuleren, waarna de motor/generator de motor belast voor een snellere opwarming. De verwarming in de cabine volgt kort daarna.