Toyota RAV4 Forums banner

Heb je je motorruimte gedetailleerd?

14K views 29 replies 17 participants last post by  old timer  
#1 ·
Hallo iedereen,

Ik heb onlangs een Rav4 XLE Hybrid uit 2019 gekocht. Ik ben benieuwd of het veilig is om de motorruimte met een tuinslang te reinigen? Ik heb gehoord dat sommige mensen zeggen dat het veilig is in moderne auto's, en anderen die ervoor waarschuwen.

Is er iemand die zijn motorruimte heeft schoongemaakt? Zo ja, kunt u dan aanbevelingen delen om dit veilig te doen?

Bedankt.

#7 ·
Het heeft geen invloed op de wederverkoopwaarde of de prestaties. Zonde van de tijd IMHO, maar ik begrijp dat sommigen een dwangstoornis hebben met netheid. Trouwens, na bijna een jaar bezit is de motorruimte in de mijne erg schoon.

#10 ·
Het heeft geen invloed op de wederverkoopwaarde of prestaties. Tijdsverspilling IMHO, maar ik begrijp dat sommigen OCD hebben met netheid. Trouwens, na bijna een jaar bezit is de motorruimte in de mijne erg schoon.
Eens, zo niet, zal een schone ruimte slijtage in de loop der jaren laten zien, vuil en roet helpen de gebreken te maskeren voor de oplichters die er zijn lol

Wat ik heb gemerkt, is dat met een schone en verzorgde auto/motor, monteurs (degene waar ik ben geweest) de auto beter behandelen en een stapje extra doen omdat je ze niet vies maakt. Ik zou graag willen geloven dat het een stille vorm van respect is van de ene man naar de andere die het vakmanschap van de auto waardeert, aangezien ze hoogstwaarschijnlijk ook een liefhebber zijn.

#8 ·
Ik waardeer de feedback. Ik denk dat ik uit de buurt blijf van de tuinslang of ander vrij stromend water. Het gebruik van een fijne nevelspuit lijkt de beste en veiligste keuze. Ik ben van plan de motorruimte om de 3-4 maanden schoon te maken, zodat deze relatief schoon blijft, en hij staat in de garage.

Nogmaals bedankt voor de feedback.

#9 ·
Ja, ik detailleer mijn motorruimte. Ik probeer hem vlekkeloos te houden. Ook de onderkant en natuurlijk de lak en de buiten- en binnenkant van de auto. Ik ben OCD over detailleren. De handleiding zegt wel dat je de motorruimtecomponenten niet met een slang moet afspuiten. Ik gebruik een aantal natte microvezeldoeken (gedestilleerd water) en ga diep in de motorruimte om vuil beetje bij beetje te verwijderen.

#13 ·
Ik ben van plan de motor in de mijne te wassen, net als bij al mijn andere auto's. Ze zijn beschermd tegen de elementen, dus een beetje water kan geen kwaad. Niet veel anders dan een paar honderd kilometer in de regen rijden (wat ik net heb gedaan). Ik doe dit alleen als de motor koud is en ik doe het maar een keer per jaar of zo. Ik heb dit al tientallen jaren met al mijn voertuigen gedaan (en ik heb er tientallen gehad). Het enige probleem dat ik had, was de eerste keer dat ik het deed met mijn 1964 Chevelle SS. Ik was jong en wist niet dat je eerst de verdelerkap moest afdekken. Nieuwe auto's zijn veel beter afgedicht tegen de elementen.

#16 ·
Ik was mijn motorruimte ongeveer één keer per jaar. Ik heb vorige week nog mijn gloednieuwe 2020 XSE schoongemaakt met een hogedrukreiniger met groene sproeikop. Ik vertrouw op Simple Green en zeepsop om de reiniging te doen en het water om het af te spoelen. Spuit absoluut nooit water in de motorkapisolatie en probeer deze ook niet schoon te maken.

#30 ·
Ik was mijn motorruimte ongeveer één keer per jaar. Ik heb mijn gloednieuwe 2020 XSE pas vorige week schoongemaakt met een groene sproeikop hogedrukreiniger. Ik vertrouw op Simple Green en zeepsop om de reiniging te doen en het water om het af te spoelen. Spuit absoluut nooit water in de motorkapisolatie of probeer deze schoon te maken.
Ik was mijn Ford diesel al 20 jaar met opgespoten "simple green". Daarna afgespoeld met een tuinslang op een fijne spray. Ik was mijn auto pas drie jaar op dezelfde manier. Het is een 2017. In beide gevallen is er geen probleem geweest met de elektra of iets anders. Uiteraard zou je geen hogedrukspray gebruiken.

#17 ·
Jaren geleden deden een blik troep en een tuinslang wonderen.

Nu spuit ik strategisch en voorzichtig de aircocondensor, radiator en plastic afdekking bij de voorruit af, that's it. Als ik in een gebied woonde waar zoute wegen zijn, zou ik meer spuiten en risico's nemen. Water en sensoren, connectoren, relais en kabelbomen gaan niet goed samen.

#20 ·
Ik zal de mijne schoonmaken, net als mijn andere voertuigen - maar tot nu toe was het niet nodig. Ik ben van plan hem voor altijd te houden en het is veel gemakkelijker en prettiger om aan een schone motorruimte te werken, om nog maar te zwijgen van het gemakkelijker kunnen identificeren van lekken, enz.

Op mijn andere voertuigen gebruik ik Gunk Foamy engine bright op de motor zelf en spuit ik de motor af met een lichte motregen. Ik vermijd het spuiten van alle relais- en elektrische dozen op de binnenschermen, enz. en veeg ze meestal af of gebruik een zeer zachte nevel indien nodig. Ik zal erg teleurgesteld zijn als mijn 11 jaar oude Nissan het aankan, maar dit ding niet.

#21 ·
HĂ© OP, ik neem aan dat je misschien een nieuwe hybride-eigenaar bent die de auto wil koesteren, respect?

Een tip: de beste aanpassing die ik tot nu toe heb gedaan, is het installeren van een rubberen afdichting op de koplampen. Dit verminderde het vuil/waterspray in de motorruimte aanzienlijk. Ik heb de afgelopen 3 maanden, met een zeer natte en modderige winter, maar een of twee keer wat stof hoeven af te vegen.

#22 ·
Ik zal zeggen:
Mechanische dingen: gemakkelijk op te lossen en te repareren.
Elektrische dingen: een nachtmerrie om op te lossen en te repareren.

Zeep & water: goedaardig voor mechanische onderdelen.

Zeep & water: destructief voor elektrische dingen. En vooral de meerpolige connectoren. Ze zijn het meest waterbestendig af fabriek. De fabriek gebruikte vet in de stekkers en connectoren. Na verloop van tijd droogt het vet uit, lekt het eruit of WASSEN het eruit. Nu krijg je water in je pinnen en stekkers.

#23 ·
Ik zal zeggen:
Mechanische dingen: gemakkelijk op te sporen en te repareren.
Elektrische dingen: een nachtmerrie om op te sporen en te repareren.

Zeep en water: goedaardig voor mechanische onderdelen.

Zeep en water: destructief voor elektrische dingen. En vooral de meerpolige connectoren. Ze zijn het meest waterbestendig af fabriek. De fabriek gebruikte vet in de stekkers en connectoren. Na verloop van tijd droogt het vet uit, lekt het eruit of WASSEN het eruit. Nu krijg je water in je pennen en stekkers.
Als dit waar zou zijn, zouden ze kortsluiting maken in de regen. Ik zeg niet dat je ze moet afspuiten, maar de connectoren zelf zijn afgedicht - meestal met een O-ring. Het vet is diëlektrisch vet - en het is er om het elektrische contact te verbeteren en corrosie te voorkomen, niet echt om water buiten te houden, hoewel ik aanneem dat het helpt.

Waar veel van het probleem vandaan komt, is bij zeer koud weer. De samentrekking van de afdichtingen door zeer lage temperaturen, samen met het feit dat ze niet buigzaam zijn, maakt ze vatbaar voor binnendringen. Gebeurt ook toevallig in de omgeving waar zout van de weg aanwezig is. Daarom zie je bijna geen connectorproblemen in het zuiden, maar ze zijn niet ongewoon in het noorden.

Dus dat gezegd hebbende, zou ik me nog steeds geen zorgen maken over het schoonmaken van mijn motorruimte - met de juiste zorg, hoewel ik het in de winter niet zou doen als ik woonde waar het koud is.

#24 ·
U beseft inmiddels vast wel dat u tuinslangen in de tuin en VER weg van uw motorruimte moet laten. Hier is een tip om uw leven te veranderen. U kunt me later bedanken. Ik reinig mijn motorruimte met Oil Eater, op een doek. Verwijder vuil. Veeg vervolgens af met een schone, vochtige (niet doorweekte) doek. Geweldig spul. Ik koop het per gallon: $14,88 Amazon: Oil Eater AOD1G35437 Cleaner Degreaser 1 gallon

#25 ·
U beseft nu vast wel dat u tuinslangen in de tuin en VER weg van uw motorruimte moet laten. Hier is een tip om uw leven te veranderen. U kunt me later bedanken. Ik detailleer mijn motorruimte met Oil Eater, op een doek. Verwijder vuil. Veeg vervolgens af met een schone, vochtige (niet doorweekte) doek. Geweldig spul. Ik koop het per gallon: $14,88 Amazon:

Oil Eater AOD1G35437 Cleaner Degreaser 1 gallon
Nee bedankt. Er zit geen olie in mijn motorruimte en ik zou er zeker geen $14,88 voor een gallon aan uitgeven, zelfs als die er wel zou zijn.
ik ben het er zeker mee eens dat er geen tuinslangen in de motorruimte horen.

#27 ·
Ik maak me geen zorgen - na 9 jaar krijgt mijn motorruimte alleen wat stof op de motorkap, dat gemakkelijk met een vochtige doek kan worden afgeveegd. Misschien reinigt de motorruimte zichzelf wel van opspattend wegwater met de normale hoeveelheid regen die we hier hebben... LOL.

#28 ·
Als ik op zoek ben naar een auto, ziet een schoongemaakte/gedetailleerde motorruimte er niet goed uit voor mij. Ik moet aannemen dat er olielekkages zijn die zijn schoongemaakt. Dus haal ik tussen de 800 en 1.000 van de waarde van het voertuig af. Als de verkoper het er niet mee eens is, dan kunt u uw auto houden. Een stoffige motorruimte is de enige manier om er zeker van te zijn dat een inspectie op lekkages nauwkeurig is. Ook is wat stof geen probleem. Elke vorm van water onder druk (inclusief tuinslang) komt in de aansluitingen terecht. Bovendien zijn die oranje draden hoogspanning. Raak ze NIET aan.

#29 ·
Gisteren moest ik de motorkap openen om de knipperlichtlampen te vervangen door nieuwe LED-lampen, ik heb ook de koplampafdichting geĂŻnstalleerd.

Ik heb niet veel gereden en mijn auto heeft pas 4.400 mijl op de teller staan. Ik merkte een lichte laag stof op veel van de onderdelen, dus besloot ik de motorruimte voorzichtig schoon te maken. Ik spoot APC op mijn detailborstel en bewerkte alle zichtbare en bereikbare oppervlakken met de borstel. Na afloop veegde ik de oppervlakken af met een vochtige microvezeldoek met Adam's waterloze wasoplossing. Een luchtcompressor werd ook gebruikt om het stof van het oppervlak af te blazen, en na de laatste afveegbeurt. Zodra de oppervlakken droog waren, bracht ik Meguiar's 40 aan op alle plastic onderdelen, slangen en rubberen afdichtingen.

De resultaten waren redelijk goed. Er zat nog steeds stof in de lagere delen van de motorruimte die ik niet kon bereiken. Ik vermeed ook elektrische delen en plaatsen met connectoren. Heeft iemand zijn motorruimte schoongemaakt door APC direct op de onderdelen van de motorruimte aan te brengen, met een borstel te bewerken en vervolgens af te spoelen met een hogedrukreiniger?