De lampen 9006 en 9012 zijn enigszins uitwisselbaar. Meestal hebben de bases verschillende sleuteltabs om te voorkomen dat je ze kruist. Veel van de aftermarket LED-lampenfabrikanten maken echter gewoon universele bases die zo zijn gecodeerd dat ze in beide fittingen passen. Dus als ze een 9006-lamp verkopen waarvan ze beweren dat deze uitwisselbaar is met een 9012, is de kans groot dat ze er gewoon een generieke basis van hebben gemaakt en dat deze waarschijnlijk fysiek prima in de behuizing past.
Het veel grotere probleem heeft te maken met ons halogeen projectorlampontwerp. De projector is ontworpen om licht op te vangen van een boog van 360 graden van de volledige lamp en LED-lampen hebben doorgaans diodes aan slechts 2 zijden - ze geven een soort van 360 graden dekking, maar niet altijd. Dit kan leiden tot een aanzienlijk verlies aan effectieve prestaties. Dus zelfs als een lamp adverteert dat hij bijvoorbeeld 10.000 lumen afgeeft, kan je effectieve lichtopbrengst van de projector slechter zijn (en zal waarschijnlijk slechter zijn) dan met je gemiddelde halogeenlamp.
Je moet er absoluut voor zorgen dat de LED-lamp die je kiest het licht voldoende verspreidt om de juiste output te krijgen. Om een voorbeeld te geven: ik bestelde oorspronkelijk een set SuperNova V3-lampen die over het algemeen van zeer hoge kwaliteit zijn en waarvan is aangetoond dat ze uitstekend werken in een reflectorbehuizing. Toen ik ze echter in de RAV4 plaatste, waren er aanzienlijke dode plekken en was de totale output aanzienlijk zwakker dan mijn gewone halogeenlampen.
Dus ik gebruik momenteel een set Hikari-lampen en het lichtpatroon is veel beter. Het licht is ook veel witter dan mijn halogeenlampen (zoals je zou verwachten), maar zonder een echte lichtmeter om metingen te verrichten, aarzel ik om te zeggen dat de output beter is. Het is niet slechter en het is zeker minder geel/oranje. Maar het is zeker moeilijk te zeggen of ik daadwerkelijk meer verlicht dan voorheen.
Aan de andere kant heb ik mijn halogeenlampen van de mistlampen verwisseld met de Hikari-koplampen H11 en dat leverde een *aanzienlijke* toename van de effectieve lichtopbrengst op. Het is niet alleen witter, het is ook merkbaar helderder. De standaard mistlampen hebben een vrij laag wattage (hoogstwaarschijnlijk vanwege het feit dat de behuizing zo klein is - te veel wattage en je begint dingen te smelten), waardoor ze enigszins gedimd lijken (relatief gezien). Als je echt een echte toename van de effectieve verlichting wilt, zou ik beginnen met de mistlampen. Bovendien maakt het feit dat het reflectorbehuizingen zijn, ze veel minder problematisch wanneer je een aftermarket LED-lamp gebruikt...
Succes!