Toyota RAV4 Forums banner

Verwarmd stuurwiel - maar de helft??

28K views 95 replies 38 participants last post by  EddieJoe  
#1 ·
Ik heb net mijn nieuwe R4P opgehaald, op een koude en gure avond. Tijdens de rit naar huis zette ik het verwarmde stuurwiel aan en was verrast dat niet het hele stuurwiel verwarmd lijkt te worden, maar alleen het gedeelte rond 9:00 en 3:00 uur (ongeveer 2:00 tot 4:00 en 8:00 tot 10:00 uur). De boven- en onderkant van het stuurwiel zijn koud. Is dat normaal, of functioneert er hier iets niet goed?

#5 ·
Ik vind het fijn dat het hele stuurwiel niet heet is. Als mijn handen te warm worden in plaats van te proberen de moeilijk bereikbare knop tijdens het rijden uit te zetten, verplaats ik mijn handen naar de koude plek van het stuurwiel.
Ik zou het ermee eens kunnen zijn als het daadwerkelijk heet zou worden, maar het is op zijn best warm. De helft van het stuurwiel dat koud blijft, is zeker een van mijn ergernissen.

#12 ·
Zeker problemen van de eerste wereld - maar van alle dwaze dingen om op te bezuinigen, hoeveel heeft Toyota bespaard door slechts de helft van het stuurwiel te verwarmen?

Ik vind dat de bediening een rare combinatie is van echt goed ontworpen en compleet dom. Ik vind alle knoppen op het stuurwiel erg prettig - ze zijn overzichtelijk en logisch. Maar wie heeft het bedacht om de schakelaar voor het openen van het zonnedak vlak naast de schakelaar voor de interieurverlichting aan de bestuurderskant te plaatsen? Ik heb het zonnedak al een paar keer per ongeluk geopend terwijl ik naar de lichtschakelaar zocht. (Misschien is dit soort dingen minder een probleem in het modeljaar '22, waarin de schakelaars blijkbaar verlicht zullen zijn.) En een ander irritant ontwerpkenmerk is dat het onmogelijk is om met één tik van de andere infotainmentschermen naar Android Auto over te schakelen. Je moet naar "menu" gaan en dan op AA tikken.

Maar - dit zijn vrij kleine ontwerpproblemen. Tot nu toe maken de soepele rit en de directe kracht wanneer je het gaspedaal indrukt, ze meer dan goed...

#17 ·
Zeker problemen van de eerste wereld - maar van alle dwaze dingen om op te bezuinigen, hoeveel heeft Toyota bespaard door slechts de helft van het stuurwiel te verwarmen?

Ik vind dat de bediening een rare combinatie is van echt goed ontworpen en compleet dom. Ik vind alle knoppen op het stuurwiel erg prettig - ze zijn overzichtelijk en logisch. Maar wie heeft het bedacht om de schakelaar voor het openen van het zonnedak vlak naast de schakelaar voor de binnenverlichting aan de bestuurderskant te plaatsen? Ik heb het zonnedak al een paar keer per ongeluk geopend terwijl ik op zoek was naar de lichtschakelaar. (Misschien zal dit soort dingen minder een probleem zijn in het modeljaar '22, waarin de schakelaars blijkbaar verlicht zullen zijn.) En een ander irritant ontwerpkenmerk is dat het onmogelijk is om met één tik van de andere infotainmentschermen naar Android Auto over te schakelen. Je moet naar "menu" gaan en dan op AA tikken.

Maar - dit zijn vrij kleine ontwerpproblemen. Tot nu toe maken de soepele rit en de directe kracht wanneer je het gaspedaal indrukt, ze meer dan goed...
Mijn grootste ontwerpprobleem is dat ik de smoes dat ik moet stoppen om te tanken niet kan gebruiken als ik eigenlijk alleen maar moet plassen...

#13 ·
Hier zijn enkele thermische foto's van het verwarmde stuurwiel op mijn R4Prime. Ik vind het fijn en erken dat het meer/het hele stuurwiel zou kunnen verwarmen.

#14 ·
Die foto laat gewoon zien hoe weinig zin deze halve wielverwarming heeft. Rijdt er iemand ooit met zijn handen onder de 9 en 3 positie? Je kunt het stuurwiel niet eens echt comfortabel vasthouden op 9 en 3 vanwege de dwarsbalk. Dus als ze echt minimalistisch wilden zijn, hadden ze gewoon van 2 tot 3 en van 9 tot 10 moeten verwarmen. Of gewoon de bovenste helft verwarmen - dat zou veel nuttiger zijn geweest dan deze rare splitsing.

#16 ·
Ze verwarmden waar je handen 98% van de tijd zijn. Ik zie het probleem / de klacht niet.

Dit is hetzelfde op mijn Lexus RX350.
Ik ben het ermee eens dat de locatie van de kachels logisch is. Ik ben dol op de functie, want naarmate ik ouder ben geworden, lijken mijn handen altijd het meest koud aan te voelen. Bovendien verbruiken elektrische weerstandskachels behoorlijk wat stroom. Ik zou liever een paar extra elektronen in de tractiebatterij besparen dan delen van het stuurwiel verwarmen die ik zelden aanraak.

• Like
Reactions: surfstar
#18 ·
Ik heb net mijn nieuwe R4P opgehaald, op een koude en ruwe avond. Tijdens de rit naar huis zette ik het verwarmde stuurwiel aan en was verrast dat het hele stuurwiel niet verwarmd lijkt te worden, alleen het gebied rond 9:00 en 3:00 (ongeveer 2:00 tot 4:00 en 8:00 tot 10:00). De boven- en onderkant van het stuurwiel zijn koud. Is dat normaal, of functioneert er hier iets niet goed?
Het is een Toyota-ding. Onze Highlander Limited Platinum (volledig geladen versie) is hetzelfde.

#21 · (Edited)
Ik denk dat een paar nieuwe chauffeurs hebben gezegd dat de positie om het stuur vast te houden die ze leren, ongeveer daar is waar de verwarming zit. Het is gekoppeld aan de ontplooiing van de airbag. Mensen die hoger vasthouden, hebben de neiging om meer armblessures te hebben bij het ontplooien van een airbag dan degenen die lager vasthouden.

#23 ·
Ik denk dat een paar nieuwe bestuurders hebben gezegd dat de positie om het stuur vast te houden die ze wordt geleerd, ongeveer is waar de verwarming zit. Het is gekoppeld aan de airbagontplooiing. Mensen die hoog vasthouden, hebben de neiging om meer armblessures te hebben bij een airbagontplooiing dan degenen die lager vasthouden.
De NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) heeft zelfs een document over stuurtechnieken. De ideale aanbevolen handpositie staat erin afgebeeld (wat ze toevallig in de verwarmde zones van het stuur brengt).
Alles goed en wel, maar het is nog steeds geen excuus om niet het hele stuur te verwarmen. Vandaag stapte ik na het werk in de auto. Het eerste deel van mijn rit naar huis omvat veel bochten om de snelweg te bereiken. Dus ik moest het ijskoude stuur vasthouden totdat ik eindelijk op de snelweg kwam waar ik het op 9 en 3 uur kon vasthouden. Ik zou handschoenen kunnen dragen of zoiets... maar het hele punt van een verwarmd stuur is dat je dat niet hoeft te doen!

Nogmaals, het is zeker geen groot probleem, slechts een kleine ergernis. Grappig genoeg, toen ik auto's aan het bekijken was, toen ik mijn vrouw vroeg wat ze in een nieuwe auto wilde, had ze heel weinig te zeggen... behalve een verwarmd stuur.
:rolleyes:

#27 ·
Ik heb net mijn nieuwe R4P opgehaald, op een koude en ruwe avond. Tijdens de rit naar huis zette ik het verwarmde stuurwiel aan en was verrast dat niet het hele stuurwiel verwarmd lijkt te worden, maar alleen het gebied rond 9:00 en 3:00 (ongeveer 2:00 tot 4:00 en 8:00 tot 10:00). De boven- en onderkant van het stuurwiel zijn koud. Is dat normaal, of functioneert er hier iets niet goed?
Dit verbaast me niet, als een door ODOT gecertificeerde rij-instructeur. De plaatsen waar ze de verwarmingselementen hebben, zijn de door internationale rij-instructeurs voorgestelde en geleerde plaatsen om het stuur vast te houden. Toyota heeft er misschien zijn eigen redenen voor om kosten te besparen, maar dat weet ik niet. Ik vind het fijn dat het zo goed werkt, en toen ik het voor het eerst probeerde, besefte ik het pas nadat ik mijn eerste linksafslag had gemaakt toen mijn handen de koude plekken vastgrepen. We zijn dol op de auto en hij werkt erg goed, dus als ik ergens over zou klagen op onze Rav4 XSEPP, zou het zijn dat hij geen verwarmde spiegels heeft.

#29 ·
Ik bezit een Lexus LS 460 en mijn stuurwielverwarming werkt op dezelfde manier. Verwarmt alleen de linker- en rechterkant. De boven- en onderkant van mijn stuurwiel is van houtfineer en wordt daarom niet verwarmd. Misschien gebruikt Toyota hetzelfde onderdeel voor de stuurwielverwarming in de Prime om meerdere onderdelen te besparen.
Ik ben er sowieso aan gewend om het stuur aan de zijkanten vast te houden, dus geen probleem voor mij. Ik ben dol op mijn Prime.

#39 ·
Het verwarmde gedeelte van het stuur is erg royaal. (2 tot 4 en 8 tot 10) Als je om 6 uur of 's middags rijdt, ben je te moe om te rijden en als je een uitwijkmanoeuvre moet maken, brengt het vasthouden van het stuur om 6 uur je alleen maar in de sloot of de achterkant van de auto voor je.

#40 ·
Het verwarmde gedeelte van het stuur is erg royaal.
Het hele stuur zou royaler zijn. Houden de meeste mensen hun handen op dezelfde plek tijdens het draaien? Natuurlijk, het is geen probleem om het koude deel van het stuur aan te raken, maar het zou fijner zijn als het hele stuur verwarmd zou zijn. Het is in mijn Mach-E en dat vind ik veel beter.

#48 ·
Toyota heeft zojuist een ontwerp- of marketingfout gemaakt. Er is geen echte kostenbesparing om de helft van de verwarmingsfolie te verwijderen in vergelijking met een volledige wikkel. Er worden in 2021 naar verwachting 40 miljoen verwarmde stuurwielen verzonden en de meeste zijn complete systemen (hé, zelfs de Ford Focus heeft er een).

#49 ·
Na het bekijken van alle berichten over dit onderwerp. Denk eraan dat de ingenieurs hebben geprobeerd een evenwicht te vinden tussen het tevreden houden van de eigenaren en het optimaliseren van de tractiebatterij voor de beste EV/HV-kilometers. Het is geen hogere wiskunde om beide in evenwicht te brengen. Als u niet tevreden bent met de resultaten, koop dan niet of verkoop gewoon uw R4P.

#54 ·
Ik denk dat het ontwerp afkomstig is van een Lexus-model, met gedeeltelijk leer en een gedeeltelijk houten stuurwiel. Ze hebben hetzelfde onderdeel gewoon naar een Toyota verplaatst en volledig leer gebruikt op het stuurwiel. Eén onderdeel, twee auto's. Bespaart geld in de inventaris. Gewoon mijn theorie.