Toyota RAV4 Forums banner

Starthulp-/accu-vraag

23K views 25 replies 14 participants last post by  tlang  
#1 ·
Ik heb mijn gloednieuwe 2020 XSE hybride 10 dagen in de garage laten staan en nu is hij dood. Dit is in de staat New York en het was niet zo koud, dus dat is een apart probleem.

Hoe dan ook, mijn vrouw heeft een '19 hybride XLE. Kan ik die van haar gebruiken om te starten? Ik weet waar ik de klemmen op mijn auto (die dood is) moet aansluiten, maar in de handleiding staat niet waar je ze moet aansluiten als je een andere auto start. Is het dezelfde plek? Ik weet niet eens zeker of ik een hybride met een andere kan starten. De serviceafdeling is vandaag natuurlijk gesloten. Ik kan altijd Triple A bellen als dat nodig is.

Advies? Bedankt!

#5 ·
Ik heb mijn gloednieuwe 2020 XSE hybride 10 dagen in de garage laten staan en nu is hij dood. Dit is in de staat New York en het was niet zo koud, dus dat is een apart probleem.

Hoe dan ook, mijn vrouw heeft een '19 hybride XLE. Kan ik die van haar gebruiken om te starten? Ik weet waar ik de klemmen op mijn auto (die dood is) moet aansluiten, maar in de handleiding staat niet waar ik ze moet aansluiten als je een andere auto start. Is het dezelfde plek? Ik weet niet eens zeker of ik een hybride met een andere kan starten. De serviceafdeling is vandaag natuurlijk gesloten. Ik kan altijd Triple A bellen indien nodig

Advies? Bedankt!
Laat onder geen enkele omstandigheid een sleepwagengorilla een hybride starten. Ja, je zou er een op de andere kunnen starten, en ervoor zorgen dat de "live" auto de hele tijd uit staat. Je kunt ook gewoon naar een onderdelenwinkel gaan en een van die kleine startpakketten ophalen om te gebruiken.

#7 ·
Laat in geen geval een sleepwagen-gorilla een hybride overbruggen. Ja, je zou er een van hen op de andere kunnen overbruggen, er zeker van zijnde dat de "actieve" auto de hele tijd uitgeschakeld is. Je kunt ook gewoon naar een onderdelenwinkel gaan en een van die kleine starthulp-packs ophalen om te gebruiken.
Dus om duidelijk te zijn, als ik de hybride van mijn vrouw gebruik om de mijne te starten, moet ik die van haar dan NIET aanzetten? De handleiding zegt dat de donorauto 5 minuten moet draaien, maar nogmaals, de handleiding zegt niets over of de tweede auto een hybride is.

Ook staat er niets in de handleiding over of ik moet aansluiten op de 12 volt van de donor hybride auto onder de motorkap of op de accu in de kofferbak.

Ik overwoog om een van die starthulp-packs te kopen. Het zal handig zijn om te hebben. Als ik geen duidelijk antwoord kan vinden, ga ik waarschijnlijk gewoon deze route volgen.

#6 ·
Toe te voegen: Als de auto echt "gloednieuw" is, dan is hij waarschijnlijk aan u geleverd met een ontladen 12v-accu. Gebeurt vaker dan je zou hopen, dealers zijn behoorlijk dom. Omdat hij een of meerdere keren volledig ontladen is geweest, moet u er rekening mee houden dat u problemen kunt blijven houden met die accu.

#9 ·
De handleiding gaat ervan uit dat u starthulp geeft vanaf een traditionele auto. Er staat geen informatie in over hoe u een hybride kunt gebruiken om een andere auto te starten, voor zover ik kan vinden.

Ik heb online een paar beweringen gezien dat u het niet zou moeten doen, en ik kan de logica wel zien. Bij een traditionele auto moet de andere auto gestart zijn, zodat u zowel de accu als de stroom van de dynamo gebruikt om de andere auto te starten. Maar een Toyota hybride heeft niet eens een dynamo - een van de elektromotoren vervult die rol samen met complexe elektronica, dus ik weet niet zeker of u meer kunt krijgen dan wat de accu levert. En dan heb je de accu zelf, die relatief klein is om mee te beginnen.

Naar mijn mening kunt u het beste verbinding maken met de accu in de kofferbak wanneer u een andere auto start. U profiteert waarschijnlijk niet van het inschakelen van de auto, waar het risico bestaat dat een zekering doorbrandt. U kunt de accu ook loskoppelen van de startende auto.

Voor zover ik me herinner, spreekt de handleiding ook over het ingedrukt houden van de startknop om hem in noodsituaties te starten. Misschien kunt u dat proberen in plaats van te starten.

#10 ·
Ik heb in elk voertuig dat we bezitten een starthulp. Hoewel ik er nog nooit een heb gebruikt om een van onze auto's te starten, heb ik een aantal gestrande automobilisten geholpen. Ik heb de accupacks ook gebruikt om onze mobiele telefoons op te laden en onze Garmin te bedienen. Costco heeft ze meestal in de aanbieding voor 59 dollar.
Bill

#11 ·
De Toyota hybride voertuigen gebruiken de grote tractiebatterij om de 12v op te laden en van stroom te voorzien via een DC-DC converter. Dus in de READY-modus zou de hybride 12v stabiele volle stroom moeten leveren die gebruikt kan worden om een ander voertuig te starten. Maar ik zou onze Prius Prime, of Prius v (stationwagen) niet gebruiken om een ander voertuig te starten, want als er iets misgaat, kun je veel dure onderdelen beschadigen. Alleen al het verkeerd aansluiten van startkabels (zonder ingebouwde zekering) zou minimaal de kleine hybride batterij en de DC/DC converter (of is het de omvormer) opblazen. Wat gebeurt er als de dynamo van het andere voertuig beide aangesloten 12v batterijen voedt? Ik zeg gewoon zoiets als "Natuurlijk, ik start je auto wel. Mijn hybride heeft een enorme batterij die de hele auto kan verplaatsen. Hij levert meer dan 300v. Ik start je auto wel in de volgende staat." en ze zoeken elders naar een start.

Je hebt geen groot/krachtig startpakket nodig voor een hybride. Hij heeft een kleine 12v omdat hij de verbrandingsmotor (ICE) niet start, maar in plaats daarvan de computer van het voertuig start, de rembekrachtiger oplaadt en een relais van stroom voorziet dat de grote tractiebatterij met het hybridesysteem verbindt. Dan kan de tractiebatterij een generator/motor van stroom voorzien om de ICE te starten.

#14 ·
De Toyota hybride voertuigen gebruiken de grote tractiebatterij om de 12v op te laden en van stroom te voorzien via een DC-DC converter. Dus in de READY-modus zou de hybride 12v stabiele volle stroom moeten leveren die gebruikt kan worden om een ander voertuig te starten. Maar ik zou onze Prius Prime of Prius v (stationwagen) niet gebruiken om een ander voertuig te starten, want als er iets misgaat, kun je veel dure onderdelen beschadigen. Alleen al het verkeerd aansluiten van startkabels (zonder ingebouwde zekering) zou minimaal de kleine hybride batterij en de DC/DC converter (of is het een omvormer) opblazen. Wat gebeurt er als de dynamo van het andere voertuig beide aangesloten 12v batterijen voedt? Ik zeg gewoon zoiets als "Natuurlijk wil ik je auto wel starten. Mijn hybride heeft een enorme batterij die de hele auto kan verplaatsen. Hij levert meer dan 300v. Ik start je auto wel tot in de volgende staat" en ze zoeken elders naar een start.

Je hebt geen grote/krachtige starthulp nodig voor een hybride. Hij heeft een kleine 12v omdat hij de verbrandingsmotor (ICE) niet start, maar in plaats daarvan de computer van het voertuig start, de rembekrachtiger oplaadt en een relais van stroom voorziet dat de grote tractiebatterij verbindt met het hybride systeem. Dan kan de tractiebatterij een generator/motor van stroom voorzien om de ICE te starten.

Zoiets zou toch moeten werken?

#17 · (Edited)
Ctek-acculaders worden zeer gewaardeerd. BMW hernoemt ze nu gewoon.
Het lijkt erop dat ze de tractiebatterij zouden gebruiken om de 12 volt-accu tot een bepaald punt opgeladen te houden.
Tesla's hadden een 12 volt-accu voor de elektronica en als die leeg raakt, kun je de auto niet starten, dus produceert de Pacifica Hybrid hetzelfde probleem: ik kan de auto niet starten.
Ik vraag me af of de nieuwe model Rav4-hybrides hetzelfde startpunt in de zekeringkast hebben als de eerdere modellen.
Zijn er ĂĽberhaupt toegangspunten tot de hoogspannings-tractiebatterij?
Het 12 Volt-systeem moet op de een of andere manier worden geĂŻsoleerd van de hoogspannings-tractiebatterij.

#18 ·
Ctek acculaders worden zeer gewaardeerd. BMW labelt ze nu gewoon opnieuw.
Het lijkt erop dat ze de tractiebatterij zouden gebruiken om de 12 volt accu tot op zekere hoogte opgeladen te houden.
Tesla's hadden een 12 volt accu voor de elektronica en als die leeg raakt, kun je de auto niet starten, dus produceert de Pacifica Hybrid hetzelfde probleem, dat ik de auto niet kan starten?
Ik vraag me af of de nieuwe model rav4 hybrides hetzelfde jump charge punt in de zekeringkast hebben als de eerdere modellen.
Zijn er ĂĽberhaupt toegangspunten tot de hoogspannings tractiebatterij?
Het 12 Volt systeem moet op de een of andere manier geĂŻsoleerd zijn van de Hoogspanning Tractie Accu.
Het jump punt zit in de zekeringkast. En zoals je zei over elektrische auto's, wordt de 12V niet echt gebruikt om de motor te starten. Het overbruggen van een andere auto met een hybride is misschien twijfelachtig, maar ik denk dat het prima moet zijn om een andere hybride of EV te overbruggen.

#19 ·
De belangrijkste kwestie hier is dat elke hybride die in de gereed-modus staat, de accuspanning onmiddellijk verhoogt tot ongeveer 14,8 volt, dus elk ander apparaat dat parallel is aangesloten, zal deze spanning en de bijbehorende hoge stroom ervaren, wat schade tot gevolg kan hebben. Als de apparatuur die u gebruikt deze spanning of stroom niet aankan, kan deze beschadigd raken of kan er in ieder geval een zekering doorslaan als er een is ingebouwd. De veiligste methode is daarom om de accu's of het apparaat dat wordt gebruikt voor starthulp met elkaar te verbinden, maar zet geen van beide voertuigen in de gereed-modus. Na vijf minuten zou er voldoende lading naar de lege accu moeten zijn overgebracht om de gereed-modus te bereiken NA het loskoppelen van de startkabels, en zodra dit is gebeurd, zal de accu zich blijven herstellen van zijn eigen tractiebatterijvermogen. Men zou kunnen betogen dat het overschakelen van een identiek donorvoertuig naar de gereed-modus veilig zou moeten zijn, maar de stroom die continu in de lege accu zou vloeien, zou vonken (of vlammen!) riskeren als de kabels of verbindingen niet perfect zouden zijn. Ik benadruk dat dit slechts mijn mening is als voormalig auto-ingenieur en elektricien. Ik heb geen specifieke kennis van de RAV4, behalve dat ik er een bezit en de handleiding heb gelezen.

#20 ·
Ik herinner me dat ik in mijn Prius-handleiding las dat een hybride nooit gebruikt mag worden om een andere auto te starten.

Ik neem aan dat de hier beschreven methoden, waarbij ervoor wordt gezorgd dat de donorauto niet klaar is, zouden werken, aangezien het nu alleen de 12 volt-accu is en niet de tractiebatterij van de donorauto die betrokken is bij de starthulp. Ik zou me nog steeds zorgen maken over een terugstroom van spanning naar de donorauto, misschien onnodig.

Ik heb een Anti Gravity jump pack dat ik gebruik als een van mijn hybrides een 12 volt-storing heeft. Zodra ik de kabels aansluit, lichten de dashboardlampjes normaal op. Ik heb berichten gelezen waarin mensen 8 batterijen van D-formaat hebben samengevoegd om de auto in de gereed-modus te krijgen.

Wat een acculader betreft, ik geloof dat er een speciale lader nodig is voor een AGM-accu.

#26 ·
Ik herinner me dat ik in mijn Prius-handleiding las dat een hybride nooit gebruikt mag worden om een andere auto te starten.

Ik neem aan dat de hier beschreven methoden, waarbij ervoor wordt gezorgd dat de donorauto niet klaar is, zouden werken, aangezien het nu alleen de 12 volt-accu is en niet de tractiebatterij van de donorauto die bij het starten betrokken is. Ik zou me nog steeds onnodig zorgen maken over een terugstroom van spanning naar de donorauto.

Ik heb een Anti Gravity jump pack dat ik gebruik als een van mijn hybriden een 12 volt-storing heeft. Zodra ik de kabels aansluit, lichten de dashboardlampjes normaal op. Ik heb berichten gelezen waarin mensen 8 batterijen van D-formaat hebben samengevoegd om de auto in de gereed-modus te krijgen.

Wat een acculader betreft, ik geloof dat er een speciale lader nodig is voor een AGM-accu.
Hallo,
Welke antigravitybatteries jump starter heb je? Ik dacht erover om de xp3 te nemen, voornamelijk omdat het de lichtste eenheid qua gewicht is. Ik was van plan om hun 42” verlengkabel te kopen om deze rechtstreeks op de 12v-accu in de kofferbak aan te sluiten. Ik zal de xp3 uiteraard alleen op deze verlengkabel aansluiten bij het starten en de xp3 direct daarna verwijderen. Ik vind deze oplossing het meest elegant en gemakkelijk te gebruiken. Maar ik weet niet zeker of het zal werken.

#21 ·
In het ergste geval haal je de accu uit de auto en breng je hem ergens heen om op te laden. Ja, AGM-accu's hebben speciale oplaadsnelheden en -spanningen. Als je de accu verwijdert, wat verlies je dan op een Rav4h? Iets anders dan een paar persoonlijke instellingen die je kunt herstellen? Ik weet dat het bij mijn Prius v een triviale wissel was.

#24 ·
Ik moest mijn andere voertuig, een niet-hybride Kia Rondo, een paar keer overbruggen met de RAV4 Hybrid van mijn vrouw uit 2019 en het werkte prima met beide auto's. Ik gebruikte gewoon de pluspool in de zekeringkast en een bout voor de minpool met de kabels en het startte mijn andere auto zonder problemen. De RAV4 hybrid was daarna in orde.

#25 ·
Ik moest mijn andere voertuig, een niet-hybride Kia Rondo, een paar keer starten met de RAV4 Hybrid van mijn vrouw uit 2019 en het werkte prima met beide auto's. Ik gebruikte gewoon de pluspool in de zekeringkast en een bout voor de minpool met de kabels en het startte mijn andere auto zonder problemen. De RAV4 hybrid was daarna in orde.
WOW, je leeft echt graag gevaarlijk. Gezien de kosten van de potentiële schade van wat je doet, haal een goede starthulp om bij de hand te houden. Lees ook je handleiding nog eens door, waar staat dat je dit niet moet doen.