Toyota RAV4 Forums banner

Lekkend schuifdak

1 reading
30K views 12 replies 10 participants last post by  Mikey D.  
#1 ·
Ik heb mijn 2016 XLE RAV4 in maart opgehaald en merkte de laatste tijd dat er water door het schuifdak druppelt als ik hem naar de wasstraat breng. Dit is twee keer gebeurd.
Dus ik heb een klacht ingediend bij mijn dealer en vanmorgen de auto afgeleverd. Ze hebben me net gebeld en gezegd dat dit normaal is. Het water druppelt naar binnen en gaat er dan via een buis weer uit.
Dit is ongelooflijk. Ik geloof er helemaal niets van. Is dit normaal? Kan iemand dit bevestigen? Ik had hiervoor een RAV4 uit 2012 en heb zoiets nog nooit meegemaakt.
Ik zou het erg op prijs stellen als iemand hier wat licht op kan werpen.

Bedankt.

Ron

#2 ·
Autowasstraten gebruiken hogedrukstralen waarvoor het zonnedak niet is ontworpen. Of uw lekkage "normaal" is, is een aparte vraag, maar als u wilt dat ze u een nieuw zonnedak geven, moet u dit waarschijnlijk rechtstreeks naar Toyota escaleren.

Is er niet een proces om het zonnedak te "herinitialiseren"? Zou dat enige hoop bieden?

#3 ·
Uit de handleiding:

Wanneer de 12-volt batterij is losgekoppeld of het zonnedak niet normaal sluit

Het zonnedak moet worden geïnitialiseerd om een goede werking te garanderen.

Zet de aan/uit-schakelaar op AAN.

Houd de schakelaar “SLUITEN” of “OMHOOG” ingedrukt totdat de volgende beweging is voltooid.

Het zonnedak kantelt omhoog en pauzeert 1 seconde of langer.

Dan kantelt het naar beneden, opent en sluit volledig.

Laat de schakelaar los en druk er vervolgens op om een goede werking te garanderen.

Als het zonnedak niet automatisch beweegt, voer dan de procedure opnieuw uit vanaf het begin.

#4 ·
En er zit eigenlijk een afvoerslang aan de voorkant van elke kant die bedoeld is om water uit het kanaal af te voeren. Mijn cx-5 liet hier en daar ook een paar druppels door bij een automatische, contactloze wasbeurt, maar geen druppel bij de zwaarste stortbuien. Nog niet door een automatische wasstraat geweest in de hybride.

#6 ·
Het kan geen kwaad om de afvoerbuizen van het zonnedak in de gaten te houden. Zorg ervoor dat ze vrij zijn van vuil dat de buizen kan verstoppen. Hier is een korte beschrijving: Hoe de afvoerbuizen van het dak van een Toyota RAV4 schoon te maken

Ik zeg het niet graag, maar onder normale gebruiksomstandigheden is het niet normaal dat ze lekken. Hogedruk wasstraten of verstopte buizen, het zou me niet verbazen als ik lekkages zou zien. Dat gezegd hebbende, we zitten al twee jaar zonder lekkage van het zonnedak.

#9 ·
Ik heb in maart mijn 2016 XLE RAV4 opgehaald en de laatste tijd gemerkt dat er water door het zonnedak druppelt als ik hem naar de wasstraat breng. Dit is twee keer gebeurd.
Dus ik heb een klacht ingediend bij mijn dealer en vanmorgen de auto afgeleverd. Ze belden me net op en zeiden dat dit normaal is. Het water druppelt naar binnen en gaat er dan uit via een buis.
Dit is ongelooflijk. Ik geloof er helemaal niets van. Is dit normaal? Kan iemand dit bevestigen? Ik had hiervoor een RAV4 uit 2012 en heb zoiets nog nooit meegemaakt.

Ik zou het erg op prijs stellen als iemand hier wat licht op kan werpen.

Bedankt.

Ron
Een zonnedak mag niet lekken... punt! Er zijn afvoerbuizen voor het zonnedak... tenminste, op onze Outback is er één... een daarvan kan verstopt zijn. Dit is een van de redenen waarom we deze keer geen zonnedak op onze auto hebben genomen... potentiële problemen...

#11 ·
Heb je de afvoerbuizen gecontroleerd op verstoppingen??? In elke hoek van het schuifdak vind je een afvoerbuisgat. Ze raken wel verstopt met vuil, vraag me hoe ik dat weet!

#13 ·
Water mag niet ophopen als de gaten vrij zijn. Misschien zijn de rubberen afdichtingen rond de randen beschadigd of kapot als uw stoelen nat zijn geworden. Mijn A-stijl en de hemelbekleding boven mijn stuur waren druipnat, zo wist ik het. ;)