Toyota RAV4 Forums banner

Rijden op bergweg

1 reading
8.8K views 20 replies 9 participants last post by  Numbers  
#1 ·
Hallo, hopelijk krijgen we vandaag onze Limited Hybrid. In de niet al te verre toekomst willen we naar de omgeving van Colorado Springs rijden, dus er zal wat rijden op bergwegen verwacht worden.
Is er iemand die dit soort rijden heeft ervaren en tips heeft? Ik ben vooral bezorgd omdat dit mijn eerste hybride voertuig is en ik over het algemeen weinig ervaring heb met rijden in de bergen. Alle informatie over de versnellingsbakstand bergafwaarts en het gebruik van de remmen om de remmen/het hele voertuig niet te beschadigen. Ik ben een jongen uit Kansas, dus bergrijden is een zeldzaamheid voor mij. Bedankt.

#2 ·
Mijn Limited is ook mijn eerste hybride en had dezelfde vragen..

Voor zover ik begrijp, als je zachtjes remt, gebruik je regeneratie en laad je de batterijen op. Als je harder drukt, gebruik je de fysieke remmen van het systeem.
Nadat de batterijen volledig zijn opgeladen, gebruik je altijd de fysieke remmen, omdat de batterijen niet overladen worden....
Dus als de afdaling erg lang is, EN de batterijen volledig zijn opgeladen....
Wil je misschien handmatig schakelen om de motor te gebruiken om je remmen te sparen en dit laadt de batterijen niet op....

Bij een lange afdaling bespaart het terugschakelen in de S-modus je remmen zonder de batterijen te overladen...

Ik hoop dat ik gelijk heb...

#4 ·

Ter informatie

#5 ·
Hoi, hopelijk krijgen we vandaag onze Limited Hybrid. In de niet al te verre toekomst willen we naar de omgeving van Colorado Springs rijden, dus er zal wat rijden op bergwegen worden verwacht.
Iemand ervaring met dit type rijden en tips? Ik ben vooral bezorgd omdat dit mijn eerste hybride voertuig is en ik over het algemeen weinig ervaring heb met rijden in de bergen. Alle informatie over de transmissie in de afdaling en het gebruik van de remmen om de remmen/het hele voertuig niet te beschadigen. Ik ben een jongen uit Kansas, dus rijden in de bergen is een zeldzaamheid voor mij. Bedankt.
Het systeem is best slim. Er is eigenlijk niets wat je hoeft te doen wat je niet in elke auto zou doen. Het HV-systeem gebruikt een combinatie van regeneratief remmen, wrijvingsremmen en motorremmen op afdalingen. Het zal dit vrij naadloos doen. Het is niet nodig om de S-shifter te gebruiken, omdat het systeem automatisch dezelfde motorrem gebruikt. Sterker nog, het is minder efficiënt om de S-modus te gebruiken. Dus gewoon rijden.

#7 ·
Hoi, hopelijk halen we vandaag onze Limited Hybrid op. In de niet al te verre toekomst willen we naar de omgeving van Colorado Springs rijden, dus er zal wat rijden op bergwegen verwacht worden.
Iemand ervaring met dit soort rijden en tips? Ik ben vooral bezorgd omdat dit mijn eerste hybride voertuig is en ik over het algemeen weinig ervaring heb met rijden in de bergen. Alle informatie over de transmissie in de afdaling en het gebruik van de remmen om de remmen/het hele voertuig niet te beschadigen. Ik ben een jongen uit Kansas, dus bergrijden is een zeldzaamheid voor mij. Bedankt.

#9 ·
Hoi, hopelijk krijgen we vandaag onze Limited Hybrid. In de niet al te verre toekomst willen we naar de omgeving van Colorado Springs rijden, dus er zal wat rijden op bergwegen worden verwacht.
Iemand ervaring met dit soort rijden en tips? Ik ben vooral bezorgd omdat dit mijn eerste hybride voertuig is en ik over het algemeen weinig ervaring heb met rijden in de bergen. Alle informatie over de versnellingsbak bij het afdalen en het gebruik van de remmen om de remmen/het hele voertuig niet te beschadigen. Ik ben een jongen uit Kansas, dus rijden in de bergen is een zeldzaamheid voor mij. Bedankt.
Ik zou aanraden om Normaal of Sport te gebruiken voor lange beklimmingen. Bij lange afdalingen moet u zeker terugschakelen om te voorkomen dat uw remmen oververhit raken, laat uw transmissie/motor het meeste van uw remmen doen; hetzelfde als bij elke andere auto.

#11 ·
Ik zou aanraden om Normaal of Sport te gebruiken voor lange beklimmingen.
Het maakt geen verschil welke modus je gebruikt, behalve dat het verandert hoe ver je het pedaal moet indrukken. De Eco-modus beperkt (heel lichtjes) de maximale hoeveelheid vermogen die je krijgt als je het gaspedaal intrapt - maar de meeste mensen zullen het niet merken.
Bij lange afdalingen moet je ervoor zorgen dat je terugschakelt om te voorkomen dat je remmen oververhit raken, en je transmissie/motor het meeste van je remwerk laat doen; net als bij elke andere auto.
Dit is onjuist. Het is niet "zoals bij elke auto". Het hybridesysteem mengt al automatisch regeneratief, wrijvings- en motorremmen. Het enige wat je hoeft te doen is het rempedaal gebruiken. Oververhitting van de wrijvingsremmen is uiterst onwaarschijnlijk, tenzij je als een gek rijdt en op het pedaal staat.

#10 ·
Om te beginnen is Colorado Springs niet zo hoog gelegen (tenzij je naar Pike's Peak rijdt), dus als dat het enige gebied is waar je rijdt, geen probleem. Ten tweede zou het systeem van de Rav alles moeten aankunnen wat je daar tegenkomt. Ik kan me voorstellen dat je naar Normaal of Sport gaat als je bergopwaarts niet genoeg kracht krijgt.
We zijn een paar jaar geleden met onze '13 gas Rav daar geweest en hij kon prima door heel Colorado reizen. De Rav uit 2019 heeft meer pk's en rijdt veel beter.

#12 ·
Vele jaren geleden reden we westwaarts op de I 70, de Eisenhower Tunnel uitkomend en afdalend naar het Dillon-gebied. We reden in een 89 Grand Voyager met Chrysler's eerste elektronisch gestuurde automatische transmissie. Ik dacht dat ik hem in een voldoende lage versnelling had staan en besefte niet hoeveel ik de remmen gebruikte, totdat ik op een winkelgebied in Dillon wat rookpluimpjes uit de voorremmen zag komen. Er werden nieuwe remblokken geĂŻnstalleerd bij thuiskomst. Ik vroeg in eerste instantie naar het rijden in de bergen, om een herhaling te voorkomen. Nogmaals bedankt voor alle input.

#13 ·
Ik merk dat als ik een heuvel afga, zelfs als de batterij volledig is opgeladen, met de cruise control ingesteld, het systeem/voertuig de ingestelde snelheid aanhoudt zonder dat ik iets anders hoef te doen.

• Like
Reactions: Butts and IndyRav4H
#15 ·
Ik merk dat als ik een heuvel afga, zelfs als de batterij volledig is opgeladen, met de cruise control ingeschakeld, het systeem/voertuig de ingestelde snelheid aanhoudt zonder dat ik iets anders hoef te doen.

P.S. Ik woon in Colorado
Gebruikt de cruise control de remmen om een ingestelde snelheid te handhaven, indien nodig? Ik weet het niet, ik vraag het me gewoon af.

#17 ·
Net een roadtrip gemaakt langs de westkust...

Bergafwaarts, cruise control instellen en deze activeert regeneratief remmen om uw snelheid stabiel en veilig te houden. Had een paar bergpassen waar de batterij werd opgeladen en toevlucht werd gezocht tot wrijvingsremmen. Anders, meestal perfecte terugwinning van energie voor gebruik bergopwaarts.

Bergopwaarts, zelfs in de Eco-modus (mijn standaard), heeft hij genoeg vermogen om bergopwaarts te gaan.

Over het algemeen bleef ik onder de snelheidslimiet en probeerde ik 55-65 mph te rijden met adaptieve cruise control... en haalde 40 mpg, zelfs met heuvels/bergen op en neer. In SOCAL met buitentemperaturen van 90-100F, zelfs met airconditioning, ook 40 mpg! Geholpen door veel verkeersopstoppingen, wat lage snelheid en lage luchtweerstand betekent.

Als ik een benzine RAV4 zou rijden, zou ik waarschijnlijk 20 mpg halen!