Toyota RAV4 Forums banner

P0171, P0441 en P0445 gerepareerd op 2012 Toyota RAV4 75k mijl

7.1K views 5 replies 3 participants last post by  yaoza889  
#1 ·
Hallo allemaal, ik wilde even een overzicht geven van al het onderzoek en de probleemoplossing die ik heb gedaan om mijn 3 foutcodes op te lossen.

Achtergrond:
Mijn Toyota Rav4 is ongeveer 10 jaar oud, familiebezit. Mijn moeder kocht hem gloednieuw, deed het vereiste onderhoud en toen kreeg ik hem van haar met korting rond 2016. Afgezien van de terugroepacties, olie/filterwissel etc., is er geen ander groot onderhoud gepleegd. (Banden 2x vervangen, accu is een keer vervangen, lucht- en interieurfilter in 2019 een keer vervangen) De auto had ten tijde van de reis ongeveer 75.000 mijl op de teller. Ik ging op een middelgrote roadtrip naar Chicago, wat ongeveer 5 uur rijden op de snelweg was, met een gemiddelde van ongeveer 77 - 80 mijl per uur. Er was een zware storm van ongeveer 1 uur van de reis. Ik denk dat dit de reis van de p0171 foutcode veroorzaakte. Het leek erop dat ik kort daarna de p0441 en p0445 foutcode kreeg. Ik was waarschijnlijk te laat voor een paar onderdelen.

Probleemoplossing Onderzoek en reparaties:
De CEL ging aan toen ik in Chicago aankwam, dus ik kocht een OBD2-lezer en gebruikte de car scanner-app op mijn telefoon om de foutcodes te lezen.

Na veel forums en berichten te hebben bekeken, leek de prioriteitenlijst voor de p0441- en p0445-fout als volgt te zijn:

1. Gasdop vervangen
2. Controleer op luchtlekken rond de luchtleidingen
3. Controleer of de ontluchtingsklep functioneert
4. Als al het andere faalt, kan het de koolstoffilter zijn die faalt

Ik heb eerst de gasdop van mijn Rav4 vervangen. Ik merkte dat de nieuwe veeeel strakker was. Veel beter dan voorheen, dus hoewel de OEM-gasdop er niet versleten uitzag, was hij zeker versleten door de tijd.
Gasdop Link: https://www.amazon.com/gp/product/B08HGRGQWD/ref=ppx_yo_dt_b_search_asin_title?ie=UTF8&psc=1

Ik heb ook gecontroleerd op luchtlekken, in principe heb ik met mijn hand rond alle slangen gevoeld op scheuren of uitstulpingen en elke slang met een doek schoongemaakt. Gelukkig heb ik er geen gevonden. Toen heb ik al mijn fouten gewist en de motor opnieuw gestart en een week gereden. Na ongeveer 3 dagen ging mijn CEL weer aan, dus ik besloot foutcodes. Tot mijn opluchting waren de p0441 en p0445 opgelost, dus de gasdop heeft dat probleem opgelost, maar ik had nog steeds de p0171 foutcode.

Daarom vond ik na meer onderzoek de prioriteitenlijst voor de p0171, die erg leek op de p0441- en p0445-foutcode:

1. Controleer op luchtlekken rond de luchtleidingen
2. MAF-sensor schoonmaken
3. Controleer of de ontluchtingsklep functioneert en vervang deze indien nodig
4. MAF-sensor vervangen

Aangezien ik al had gecontroleerd op luchtlekken, besloot ik de MAF-sensor schoon te maken. Ik gebruikte deze video om de sensor er gemakkelijk uit te halen en CRC MAF-sensorreiniger te gebruiken. Toen ik hem eruit haalde, merkte ik niet echt of hij vuil was of niet. Ik gebruikte ongeveer 1/4 - 1/3 van de fles en spoot hem gewoon in.
MAF Sensor Removal Link:

Daarnaast besloot ik ook de gasklep schoon te maken, dus ik kocht een tang van Walmart en de CRC gasklepreiniger. Ik spoot een paar keer de gasklepreiniger, maar de mijne zag er als nieuw uit, dus ik denk niet dat dat het probleem was.
Gasklephuis reinigen:

Tot slot herinnerde ik me dat ik het luchtfilter en het interieurfilter al een tijdje niet had vervangen, dus ik kocht ook de Purolator One-filters en verving ze. Ik heb de fouten opnieuw gewist en normaal gereden. Het is nu een week geleden en de foutcodes zijn niet meer teruggekomen.

Conclusie:
p0441 en p0445 zijn opgelost met de gasdopwissel
p0171 werd vermoedelijk opgelost met het schoonmaken van de MAF-sensor.

Ik wil de community bedanken voor alle eerdere berichten, die me hebben geholpen veel geld te besparen in plaats van naar de garage te gaan en het probleem te diagnosticeren.

#4 ·
De P0456 kwam terug. Ik bracht hem naar de garage voor een rooktest en ze vonden geen lekken. Daarom vermoedde ik de vulhals van de benzinetank, die zwaar gecorrodeerd bleek te zijn. Ik denk dat de rit door de hevige storm ertoe leidde dat er veel lucht en water in de vulhals van de benzinetank sijpelden en deze corrodeerden, wat tot de fout leidde. Nadat de vulhals van de benzinetank was vervangen, is de code sindsdien niet meer teruggekomen. Ze controleerden ook het ontluchtingsventiel en het werkte prima.

#6 ·
De laatste foto was waar er een hoop roest was die vervanging vereiste. Onderdeelnummer voor 2006-2012 toyota rav4: 77201-42160. De kosten van het onderdeel waren ongeveer $150 voor generiek en $320 als je OEM koopt. Ik denk dat ik ongeveer $150 voor arbeid heb betaald, omdat ik niet met het aftappen van brandstof enzovoort wilde omgaan.