Toyota RAV4 Forums banner

Rav4 Prime onderhoudsschema?

55K views 66 replies 32 participants last post by  FKHeath  
#1 ·
Hoe zit het met het onderhoud van de Rav4P? Hebben eigenaren de kans gehad om de handleiding te lezen?

Ik wil graag meer weten over het onderhoudsschema. Ik neem aan dat er nog steeds olieverversingen om de 10.000 mijl zijn? Enige vorm van vloeistofverversing/spoeling, inclusief differentiëlevloeistoffen of koelvloeistofspoeling?

Betreffende de motor, is er een distributieriem of -ketting?

Hoe zit het met de plug-in batterij? Onderhoudsvrij?

#2 · (Edited)
Welnu, geen riemen te vervangen - zelfs geen distributieriem - dus dat is goed.
Geen stuurbekrachtigingspomp, dus geen vloeistofwisselingen of reparaties.
Motorkoelvloeistof is geschikt voor 100.000 mijl
De bougiewissel is bij 120.000 mijl.
De koelvloeistof van de omvormer is geschikt voor 150.000 mijl (vermeld in de voetnoten, de geplande onderhoudslijst stopt eigenlijk bij 120.000 mijl)
De hybride batterij heeft een garantie van 150.000 mijl die reparaties en defecten dekt, maar "geleidelijke capaciteitsvermindering" valt niet onder de garantie.

Het volgende verschijnt alleen in de sectie "controleer het volgende..." van het geplande onderhoud:
  • Automatische transmissie (controleer op lekkages) - de transmissie is afgedicht met levenslange (?) vloeistof
  • Remvloeistof (controleren)
  • Motor/omvormer koelvloeistof (controleren op lekkages)
  • En alle andere gebruikelijke dingen: hoezen, uitlaat, stangen, leidingen etc..
Dus voor de werkelijke geplande onderhoudskosten blijven de volgende dingen over (exclusief items met een hoge kilometerstand die hierboven worden vermeld of "vervang indien nodig" items zoals 12V-accu en ruitenwissers):
  • Vervanging en rotatie van banden (waarschijnlijk de hoogste onderhoudskosten)
  • Remblokken en -schijven (moeten langer meegaan dan normaal door regeneratief remmen)
  • Motorolie en filter
  • Motorluchtfilter
  • Interieurluchtfilter
  • ...en het stofzuigen van de ventilatieafdekking op de oplader
Als u op HawaĂŻ bent, zijn er enkele extra kosten voor brandstofadditieven.

Het onderhoudslogboek is bijgevoegd, beginnend op pagina 37. >>> Welkom in de Toyota Hybrid wereld...

Attachments

#5 ·
Nou, geen riemen om te vervangen - zelfs geen distributieriem - dus dat is goed.
Geen stuurbekrachtigingspomp, dus geen vloeistofwissels of reparaties.
Motorkoelvloeistof is geschikt voor 100.000 mijl
De bougiewissel is bij 120.000 mijl.
De koelvloeistof van de omvormer is geschikt voor 150.000 mijl (vermeld in de voetnoten, de geplande onderhoudslijst stopt eigenlijk bij 120.000 mijl)
De hybride batterij heeft 150.000 mijl garantie op reparaties en defecten, maar "geleidelijke capaciteitsvermindering" valt niet onder de garantie.

Het volgende verschijnt alleen in de sectie "controleer het volgende..." van het geplande onderhoud:
  • Automatische transmissie (controleer op lekkages) - de transmissie is afgedicht met levenslange (?) vloeistof
  • Remvloeistof (controleren)
  • Motor/omvormer koelvloeistof (controleren op lekkages)
  • En alle andere gebruikelijke dingen: hoezen, uitlaat, stangen, leidingen etc..
Voor de daadwerkelijke geplande onderhoudskosten blijven dus de volgende dingen over (exclusief items met een hoge kilometerstand die hierboven worden vermeld of "vervang indien nodig" items zoals 12V-accu en ruitenwissers):
  • Vervanging en rotatie van banden (waarschijnlijk de grootste onderhoudskosten)
  • Remblokken en -schijven (moeten langer meegaan dan normaal door regeneratief remmen)
  • Motorolie en filter
  • Motorluchtfilter
  • Interieurluchtfilter
  • ...en het stofzuigen van de ventilatieklep op de oplader
Als je op HawaĂŻ bent, zijn er enkele extra kosten voor brandstoftoevoegingen.

Het onderhoudslogboek is bijgevoegd, beginnend op pagina 37. >>> Welkom in de Toyota Hybrid-wereld...
Bedankt voor het plaatsen en delen van de onderhoudsgids. Het lijkt erop dat de RV4P zeer weinig onderhoud vergt en gemakkelijk is voor de portemonnee, in tegenstelling tot mijn Lexus SUV die een geldverslindende onderhoudsgelegenheid lijkt te zijn. Olieverversing om de 10.000 mijl bij gebruik van OW-16 (waarvan ik nooit wist dat het bestond) en periodieke bandenrotaties.

#3 ·
De website van Toyota geeft aan dat de RAV4 Prime gratis fabrieksmatig aanbevolen onderhoud krijgt voor de eerste twee jaar of 20.000 mijl (dus ik neem aan dat dit naast de garantie ook olieverversingen etc. omvat). "ToyotaCare dekt normaal fabrieksmatig gepland onderhoud voor twee jaar of 25.000 mijl, afhankelijk van wat het eerst komt. ... 24-uurs pechhulp is ook inbegrepen voor twee jaar, onbeperkt aantal kilometers. ... Alleen geldig in de continentale VS."

#4 · (Edited)
De website van Toyota geeft aan dat de RAV4 Prime gratis door de fabriek aanbevolen onderhoud krijgt voor de eerste twee jaar of 20.000 mijl (dus ik neem aan olieverversingen, enz., naast de garantie). "ToyotaCare dekt normaal door de fabriek gepland onderhoud gedurende twee jaar of 25.000 mijl, afhankelijk van wat het eerst komt. ... 24-uurs pechhulp is ook inbegrepen voor twee jaar, onbeperkt aantal kilometers. ... Alleen geldig in de continentale VS."

van 2021 Toyota RAV4 Prime MPG & PriceW
Ja, ToyotaCare is standaard op alle Toyota's. Dat is waarschijnlijk de reden waarom de meeste dealers u zullen vertellen dat u de intervallen van 10.000 km voor olieverversingen moet volgen in plaats van de intervallen van 5.000 km (aanbevolen voor zware omstandigheden). Ik denk dat ze hopen dat ze slechts 2 olieverversingen hoeven te doen onder ToyotaCare.

Na 5.000 mijl bracht ik mijn 2020 gas Rav4 voor een olieverversing, bandenwissel en een terugroepactie. De serviceadviseur praatte me de olieverversing uit (ik vergat dat het gratis was) en deed toen alleen maar alsof hij de banden verwisselde. Ik merkte toen ik thuiskwam dat de teervlek op de rechter, achterste velg...nog steeds op de rechter, achterste velg zat.:mad:

#6 ·
Toen ik 5.000 km (negen jaar geleden) een olieverversing wilde, werd me verteld dat je met ToyotaCare maar 2 gratis olieverversingen krijgt. Ik wachtte tot het 10.000 km onderhoud voor de eerste olieverversing en het was iets meer dan 2 jaar voor de 20.000 km olieverversing en ze lieten me ervoor betalen omdat het buiten de dekkingsperiode viel. Ik ging rondneuzen op Toyota.com en vond de Toyota Care brochure hier; https://www.toyota.com/content/ebrochure/toyotacare.pdf “Omvat normaal door de fabriek gepland onderhoud gedurende 2 jaar of 25.000 mijl, afhankelijk van wat het eerst komt.” Wat weet je. Er zijn slechts 2 normale door de fabriek geplande (olieverversing) onderhoudsbeurten in 2 jaar of 25.000 mijl. Als je onder zware omstandigheden werkt en kijkt naar olieverversingen om de 5.000 km, dan zeggen ze dat dat geen normaal door de fabriek gepland onderhoud is. Dus als ik nu mijn eerste olieverversing krijg bij 5.000 mijl, is er de vraag hoeveel van die 5.000 mijl de ICE daadwerkelijk heeft gedraaid. Ik ga gewoon de “normale door de fabriek geplande onderhoudsbeurt gedurende 2 jaar (mijn lage jaarlijkse kilometers = eenmaal per jaar) volgen en dan eenmaal per jaar olieverversingen blijven uitvoeren.

#7 ·
Als u lokaal voornamelijk in elektrische modus rijdt, zoals ik heb gedaan met mijn PHEV, is het niet nodig om een olieverversing te doen vóór 10.000 mijl (of 1 jaar, afhankelijk van wat het eerst komt), omdat u de motor niet zo veel gebruikt.

#8 ·
Met betrekking tot de olieverversing, hoe weet u wanneer u 10.000 mijl met de motor heeft gereden? U kunt natuurlijk een dagteller gebruiken elke keer dat u in de EV-modus staat en dat dan aftrekken van de totale kilometerstand die op de kilometerteller wordt weergegeven, maar dat is een hele klus. Gaat het onderhoudslicht branden op basis van alleen door de motor gereden kilometers om u te helpen weten wanneer u olie moet verversen?

#9 ·
Met betrekking tot de olieverversing, hoe weet u wanneer u 10.000 mijl met de motor heeft gereden? U kunt natuurlijk een dagteller gebruiken elke keer dat u in de EV-modus staat en dat dan aftrekken van de totale kilometerstand die op de kilometerteller wordt weergegeven, maar dat is een hele klus. Gaat het onderhoudslampje branden op basis van alleen de door de motor gereden kilometers om u te helpen weten wanneer u de olie moet verversen?
Nee, je kunt het helaas niet gemakkelijk bijhouden (hoewel ik wed dat Toyota precies kan zien hoe lang de ICE heeft gedraaid met hun tools) - het voertuig toont onderhoudsherinneringen op basis van het totaal aantal gereden kilometers. Ik heb de mijne net voor de eerste service (5.000 mijl) gebracht en ze hebben de olie niet ververst. Ik vind dat prima, want mijn schatting zegt dat ik de ICE misschien een kwart van die kilometers heb laten draaien, zo niet minder. Maar zelfs als de ICE nooit heeft gedraaid, is het nog steeds een goed idee om de olie een keer per jaar te verversen (en ik zal zeker 10.000 (zo niet 20.000) mijl halen binnen een jaar na aankoop, aangezien ik net 5.000 in 3 maanden heb gereden. Het is niet alleen op basis van kilometers, maar ook op basis van tijd. Geniet ervan!

#10 ·
Honda voert een olieverificatie uit. Hier is een beschrijving: "Het boordcomputersysteem bewaakt continu de bedrijfsomstandigheden van de motor, zoals motortemperatuur, omgevingstemperatuur, gebruik van het voertuig, snelheid en tijd. Het systeem telt de levensduur van de olie van het voertuig op basis van deze omstandigheden af om te bepalen wanneer een olieverversing nodig is." Ik zou graag willen denken dat dit type controle ook door Toyota kan worden geĂŻmplementeerd en in feite is het een groot gemis als ze het niet op de PHEV doen.

#11 ·
Honda doet een olielevensduurcontrole. Hier is een beschrijving: "Het boordcomputersysteem bewaakt continu de bedrijfsomstandigheden van de motor, zoals motortemperatuur, omgevingstemperatuur, gebruik van het voertuig, snelheid en tijd. Het systeem telt de olielevensduur van het voertuig op basis van deze omstandigheden af om te bepalen wanneer een olieverversing nodig is." Ik zou graag willen denken dat dit type controle ook door Toyota kan worden geĂŻmplementeerd en in feite, als ze het niet doen op de PHEV, is het een groot tekort.
Duitse auto's gebruiken al tientallen jaren een olielevensduurcontrole. Verrast dat Toyota nog steeds op kilometers gebaseerd is.

#14 ·
Hoewel ik de Rav4 Prime erg leuk vind, overweeg ik ook de ID4. Hoewel Toyota enorme stappen heeft gezet op het gebied van onderhoud met veel langere intervallen tussen vloeistofverversingen, ben ik de routine van al het onderhoud met een verbrandingsmotor nog steeds beu. Nogmaals, ik ben er gewoon zo verbaasd over dat Toyota, met zijn technische bekwaamheid, nog geen 'olielevensduur'-controlesysteem heeft geĂŻmplementeerd.

#15 ·
Hoewel ik de Rav4 Prime erg leuk vind, overweeg ik ook de ID4. Hoewel Toyota enorme stappen heeft gezet op het gebied van onderhoud met veel langere intervallen tussen vloeistofverversingen, ben ik de routine van onderhoud met ICE nog steeds beu. Nogmaals, ik ben er gewoon zo door overdonderd dat Toyota, ondanks zijn technische bekwaamheid, nog geen 'olielevensduur'-controlesysteem heeft geĂŻmplementeerd.
Je kunt het altijd gewoon negeren en een jaar wachten voordat je de olie ververst

#16 ·
Ter samenvatting van normaal gebruik onderhoud:

bandenwisseling 5.000 mijl (dit lijkt een beetje overdreven, met een rotatie van 10.000 mijl redelijker)
olie/filter - 10.000 mijl
cabine luchtfilter 30.000 mijl
motorluchtfilter 30.000 mijl
stofzuiger onder-stoel oplader ventilatie 40.000 mijl
koelvloeistof vervangen 100.000 mijl en daarna elke 50.000 mijl
bougies vervangen 120.000 mijl
remvloeistof spoelen/controleren 2 jaar ongeacht de kilometerstand
en "inspecteer" alle gebruikelijke items bij elk onderhoud.

Dit is het algemene industrieschema voor dit soort items.

#34 ·
Om normaal gebruiksonderhoud samen te vatten:

bandenwisseling 5.000 mijl (dit lijkt een beetje overdreven met een 10.000 mijl wissel die redelijker is)
olie/filter - 10.000 mijl
cabine luchtfilter 30.000 mijl
motorluchtfilter 30.000 mijl
vacuĂĽm onder-stoel oplader ontluchting 40.000 mijl
koelvloeistof vervangen 100.000 mijl en daarna elke 50.000 mijl
bougies vervangen 120.000 mijl
remvloeistof spoelen/controleren 2 jaar ongeacht de kilometerstand
en "inspecteer" alle gebruikelijke items bij elk onderhoud

Dit is het algemene industrieschema voor dit soort items.
Kan iemand mij wijzen op de bron van deze informatie? Ik dacht dat het misschien in een handleiding zou staan, maar ik heb het nog niet gevonden.

#17 ·
Ik heb ongeveer 4.500 mijl gereden, heb net mijn 1e onderhoudsbeurt gepland en ze zeiden dat ze de olie niet verversen. In eerste instantie was ik niet onder de indruk, maar toen ik erover nadacht, heb ik sinds de aankoop slechts 52 gallons in mijn R4P gedaan, wat betekent dat mijn ICE waarschijnlijk slechts 1500-2000 mijl van de 4500 heeft gereden, dus tegen de tijd dat ik 10.000 mijl bereik, zal de ICE waarschijnlijk nog steeds in de 3-5K runtime range zitten. Prima voor mij.

#19 ·
Ik zit rond de 4.500 mijl, heb net mijn 1e service gepland en ze zeiden dat ze de olie niet verversen. In eerste instantie was ik niet onder de indruk, ben gaan nadenken, ik heb pas 52 gallons in mijn R4P gedaan sinds nieuw, wat betekent dat mijn ICE waarschijnlijk maar 1500-2000 mijl van de 4500 heeft gedraaid, dus tegen de tijd dat ik 10K mijl bereik, zit de ICE waarschijnlijk nog steeds in de 3-5K runtime range. Prima voor mij.
Dus wat doen ze bij deze 4,5k mijlen service als ze de olie niet verversen?

#22 ·
Als je laat zien dat je begrijpt dat je slechts 2 (normale schema) olieverversingen krijgt tijdens je Toyota Care, dan heb ik een olieverversing gehad bij 5.000 km. Ik leerde het snel toen ik erover nadacht om een olieverversing bij 5.000 km te vragen voor mijn eerste Toyota Gen II, maar het niet deed. Ik had weinig jaarlijkse kilometers, dus vergat ik mijn 2e olieverversing te halen voordat de 2 jaar voorbij waren (geen speling). Dus nu krijg ik altijd mijn eerste gratis olieverversing bij 5.000 km.

#23 ·
Als je laat zien dat je begrijpt dat je maar 2 (normaal schema) olieverversingen krijgt tijdens je Toyota Care, dan heb ik een olieverversing gehad bij 5k. Ik leerde snel toen ik erover nadacht om een olieverversing van 5k te vragen op mijn eerste Toyota Gen II, maar dat niet deed. Ik had weinig jaarlijkse kilometers, dus vergat ik mijn 2e olieverversing te halen voordat de 2 jaar voorbij waren (geen speling). Dus nu krijg ik altijd mijn eerste gratis olieverversing bij 5k.
De olieverversing moet plaatsvinden bij 10.000 mijl of 1 jaar. Als je niet veel rijdt, moet je na 1 jaar een olieverversing laten uitvoeren en een andere vlak voor 2 jaar, dat is wat ik deed op mijn sienna (eerst bij ~7k en tweede bij ~15k). Nu misschien rijd je maar 5k in een jaar, dan ja, doe dan een olieverversing

#24 ·
De oude school suggereert de eerste olieverversing na 5.000 mijl, omdat dit kleine achtergebleven metaaldeeltjes uit het productieproces verwijdert. Wie weet of dat waar is.
10.000 mijl tussen de verversingen (of 1 jaar) lijkt een lange tijd om te wachten.
Voor mij is het de extra $60 waard voor een extra olieverversing.
Ik houd mijn auto's 300.000 mijl. De extra $3.600 die ik in de levensduur van de auto uitgeef, lijkt me minder duur dan het kopen van een nieuwe auto om de 100.000 mijl.
Maar dat ben ik.

#25 ·
Old school suggereert de 1e olieverversing na 5.000 mijl, omdat het kleine metalen deeltjes van het productieproces verwijdert. Wie weet of dat waar is.
10.000 mijl tussen de verversingen (of 1 jaar) lijkt een lange tijd om te wachten.
Voor mij is het extra geld van $60 voor een extra olieverversing het waard.
Ik houd mijn auto's 300.000 mijl. De extra $3.600 die ik uitgeef gedurende de levensduur van de auto lijkt minder duur dan elke 100.000 mijl een nieuwe auto kopen.
Maar dat ben ik.
Ik heb momenteel een vroege gen 4 rav4 die mijn vrouw zal krijgen. Hij komt in de buurt van 140.000 mijl en ik heb altijd alleen Toyota's onderhoudsschema van elke 10.000 mijl gevolgd, dat is wat ik van plan ben ermee te blijven doen. Hij is nog steeds in uitstekende staat.

#29 · (Edited)
Ik heb mijn eerste olieverversing altijd gedaan bij 1,5 K mijl. Zorgt ervoor dat alle bewerkingsresten en fijn metallisch stof worden verwijderd. Ik weet ook dat het niet door Toyota wordt aanbevolen volgens de servicehandleiding, maar een goedkope verzekering van ~50 dollar voor een voertuig dat 35.000 dollar kost. Dat is voor mij een no-brainer. Daarna volg ik het schema van 10K / 12 maanden.

Dat heb ik gedaan op al mijn voertuigen en heb geen problemen gehad.

Misschien is een andere optie om de olieverversing zelf te doen. Op die manier leer je je voertuig wat intiemer kennen.

#31 ·
Bij mijn CR-V uit 2016 werd me verteld om de eerste verversing niet vroeg te doen (ik denk dat normaal 7.500 mijl was) vanwege een speciale fabrieksadditief. Ik heb de neiging om de service van de dealer te wantrouwen en noem dit BS, maar ik was onder de indruk van de service daar en hoorde dit ook van anderen. Ik herinner me dat ik rond deze tijd tests zag voor penetrerende additieven die aantoonden dat ze de bescherming voor extreme omstandigheden verlengden (dus ik deed wat werd geadviseerd), maar sindsdien heb ik daar niet veel meer over gehoord en ik heb niets van Toyota in die zin gezien.

#33 ·
Het lijkt erop dat we het nog steeds elke 5000 mijl of elke 6 maanden moeten laten inspecteren.
En gratis bandenwissel (VS), vloeistof bijvullen en de dealer de kans geven om iets te vinden om te repareren voor $$.

#38 ·
Dus het lijkt erop dat een olieverversing na 5.000 mijl/6 maanden mogelijk wordt aanbevolen (korte ritten als het onder de 0 °C is).
Gebruik je de ICE voor die korte ritten? Zo niet, negeer dat item dan. Het onderhoudsschema lijkt te negeren dat dit een plug-in hybride is. Trouwens, ToyotaCare omvat slechts 2 olieverversingen. Als je onder de "speciale bedrijfsomstandigheden" valt voor de frequentere olieverversingen, betaalt Toyota ze niet.

#40 ·
Er zit een fout in dit alles: sommige dingen hangen puur af van tijd (vloeistoffen/riemen die verslechteren met de leeftijd), sommige hangen af van het totale aantal kilometers (bandenwissels, wiellagers, enz.), sommige hangen af van het gebruik van de motor, en sommige hangen af van een combinatie van tijd en gebruik van de motor (bijvoorbeeld olieverversingen). Het probleem is dat er geen duidelijke manier is om het gebruik van de motor te volgen.

Als je voornamelijk in EV-modus rijdt, is alleen tijd relevant voor olieverversingen. Als je voornamelijk in HV-modus rijdt, is afstand het belangrijkst. Ze zouden dit "slim" moeten maken met trackers voor alle drie de factoren en een "onderhouds"-indicator die je vertelt welk type onderhoud er nodig is.

#41 ·
Er zit een fout in dit alles: sommige dingen hangen puur af van tijd (vloeistoffen/riemen die verslechteren met de leeftijd), sommige hangen af van de totale kilometerstand (bandenrotaties, wiellagers, enz.), sommige hangen af van het gebruik van de motor en sommige hangen af van een combinatie van tijd en gebruik van de motor (bijvoorbeeld olieverversingen). Het probleem is dat er geen duidelijke manier is om het gebruik van de motor te volgen.

Als je voornamelijk in de EV-modus rijdt, is alleen tijd relevant voor olieverversingen. Als je voornamelijk in de HV-modus rijdt, is afstand het belangrijkst. Ze zouden dit "slim" moeten maken met trackers voor alle drie de factoren en een "onderhouds"-indicator die je vertelt welk type onderhoud er nodig is.
Eens.

#43 ·
Ik zou in mijn geval de bougies in twijfel trekken. Mijn motor slaat zelden aan. Ik moet elke zes maanden speciale ritten maken om de benzine te verbranden voordat deze slecht wordt.
Dat is wat het onderhoudsschema zo ingewikkeld maakt. Maar u moet wel de aanbevelingen van Toyota op zijn minst volgen, anders kunt u problemen krijgen met de garantie/het servicecontract.

#48 ·
Ik sta op het punt om de 30.000 te bereiken en was aan het rondkijken in het onderhoudsschema om te zien wat ik zelf ga doen. Toen ik besloot tussen dit of de hybride CR-v, keek ik veel YouTube-recensies en een constante was "rond de 80.000, laat je HVAC onderhouden. Het is belangrijk omdat HVAC het accupakket en het comfort in de cabine onderhoudt." Oké, prima. Ik kan nergens iets vinden over het onderhoud van de HVAC. Maar ik merkte wel dat er 2 koelvloeistofreservoirs zijn, één voor de motor en één voor de omvormer, dacht ik dat in de handleiding stond. Wat is er aan de hand? Is er een gepland HVAC-onderhoud of is het die koelvloeistofservice? Of geen van beide? Ik herinner me dat ik een paar keer een rapport zag van "als je de voorste passagiersfender raakt (ongeluk), rijd dan niet verder totdat de dealer ernaar kan kijken." Soort van een achilleshiel daar is een module voor het HVAC-systeem daarboven die, als deze beschadigd raakt, de r34a kan ventileren, dan wordt de batterij niet gekoeld enz. enz. enz. Helaas is mijn lokale dealer mijn vertrouwen kwijtgeraakt, ik ben niet echt meer geïnteresseerd om hen vragen te stellen. :/

#49 · (Edited)
Ik sta op het punt om 30.000 te bereiken en was de onderhoudsschema's aan het bekijken om te zien wat ik zelf ga doen. Toen ik besliste tussen dit of de hybride CR-v, bekeek ik veel YouTube-recensies en een constante factor was "rond de 80.000, laat uw HVAC onderhouden. Het is belangrijk omdat HVAC het accupakket en het comfort in de cabine onderhoudt." Oké, prima. Ik kan NERGENS iets vinden over het onderhouden van de HVAC. Hoewel ik wel merkte dat er 2 koelvloeistofreservoirs zijn, één voor de motor en één voor de omvormer, dacht ik dat de handleiding zei. Wat is er aan de hand? Is er een gepland HVAC-onderhoud of is het die koelvloeistofservice? Of geen van beide? Ik herinner me dat ik een paar keer een rapport zag van "als je de voorste passagiersfender raakt (ongeluk), rijd dan niet totdat de dealer kan kijken." Soort achilleshiel, er zit daar een module voor het HVAC-systeem die, als deze beschadigd is, de r34a kan ventileren, dan wordt de batterij niet gekoeld etc. etc. etc. Helaas is mijn lokale dealer mijn vertrouwen kwijtgeraakt, ik ben er niet echt in geïnteresseerd om ze nog vragen te stellen. :/
De HVAC-service bij 80.000 zegt: "Vul koelmiddel van de airconditioner bij." Dit is technisch gezien iets wat je zelf kunt doen. 2 van de 5 moeilijkheidsgraad. Misschien wil je het oude koelmiddel evacueren (vereist wettelijk herstel) en het dan vullen met nieuw koelmiddel. Ik heb dat proces gedaan op een Honda CR-V (niet-hybride) na het vervangen van de compressor. Daarbij heb ik zelf een lichte bevriezing opgelopen toen gecomprimeerd koelmiddel op mijn handschoen lekte, de palm doordrenkte en onmiddellijk bevroor. Het was niet leuk. Misschien kun je op internet een servicehandleiding vinden over hoe je dat voor een RAV4 Prime kunt doen. Misschien is een licentie van 2 dagen voor het serviceportaal van Toyota het in dit geval waard.

#50 ·
Ik heb de olie ververst bij 40.000 mijl - de melding 'onderhoud vereist' stond niet aan. Die melding kwam echter wel bij ongeveer 41.000 mijl. Dat doet me denken dat de auto misschien wel een systeem heeft dat de vereisten voor het verversen van de olie bepaalt op basis van de oliekwaliteit/het gebruik in plaats van alleen de kilometerstand.

#51 ·
Ik heb de olie ververst bij 40.000 mijl - de melding 'onderhoud vereist' stond niet aan. Die melding kwam echter wel bij ongeveer 41.000 mijl. Dat doet me denken dat de auto misschien wel een systeem heeft dat de vereisten voor het verversen van de olie bepaalt op basis van de kwaliteit/het gebruik van de olie in plaats van alleen de kilometerstand.
Het onderhoudsinterval van de R4P lijkt gewoon 5000 mijl te zijn sinds de laatste reset. Als je de laatste reset hebt uitgevoerd bij 36.000 mijl, zou dat de 41.000 mijl verklaren.

#54 ·
Heeft iemand het onderhoudsschema van hybride versus prime naast elkaar vergeleken? Behalve unieke elementen voor de prime (zoals misschien een warmtepomp HVAC-systeem), komt de prime dan overeen met de hybride? Ik ben het met anderen eens dat er een meer plug-in-specifieke routine zou worden voorgeschreven.

Op dit moment sta ik op 550 mijl op de kilometerteller en heb ik tot nu toe 1/8 van een tank gebruikt, dus als ik dat aanhoud (tenzij ik een roadtrip maak), zou dat ongeveer 4000 mijl zijn voor de eerste tank benzine, en zou het bijna tijd zijn voor een olieverversing. Dat zou ongeveer 3 maanden zijn.

#55 ·
Is er iemand die het onderhoudsschema van hybride vs. prime naast elkaar heeft vergeleken? Afgezien van unieke elementen voor de prime (zoals misschien een warmtepomp HVAC-systeem) komt de prime dan overeen met de hybride? Ik ben het met anderen eens dat er een meer plugin-specifieke routine zou worden voorgeschreven.

Op dit moment sta ik op 550 mijl op de kilometerteller en heb ik tot nu toe 1/8e van een tank gebruikt, dus als ik dat aanhoud (tenzij ik een roadtrip ga maken) zou dat ongeveer 4000 mijl zijn voor de eerste tank benzine, en zou ik bijna toe zijn aan een olieverversing. Dat zou ongeveer 3 maanden zijn.
Ik denk dat ze vrijwel hetzelfde zijn. Veel Toyota's hebben de 5K bandenwissel, 10K olieverversingsschema. Tenzij je in de categorie zwaar gebruik valt, is de eerste olieverversing die door Toyota wordt aanbevolen een 10K. Dat wil niet zeggen dat er geen andere meningen zijn over de olieverversingsintervallen. Er zijn verschillende discussies die olieverversingen en wanneer ze moeten worden gedaan, bespreken. Het is niet nodig om die discussies hier opnieuw te voeren. Het gratis onderhoud dat bij de auto wordt geleverd, voorziet in twee olieverversingen. Als de auto in de categorie zwaar gebruik valt, worden de extra olieverversingen door de eigenaar betaald.

Er zijn verschillende redenen om het olieverversingsinterval op de Prime te handhaven, ook al wordt de ICE niet zo veel gebruikt als in andere hybriden:
  • 10K mijl is voor veel mensen bijna een jaar, en de aanbeveling voor minimaal één keer per jaar olieverversen is er ongeacht de kilometerstand.
  • Mogelijke brandstofverontreiniging van olie als gevolg van korte runs van de ICE. Als de ICE niet volledig warm wordt gedraaid, kan er brandstof die langs de ringen lekt, niet verdampen.

#56 ·
Ik heb onlangs een ID4 gekocht en mijn RAV4 Prime aan mijn vrouw gegeven. De ID4 2023 heeft een bruikbare actieradius van 200 mijl. Hij is dus geweldig voor woon-werkverkeer in de stad, boodschappen, enz., en af en toe een wandeling. Maar voor onze vakanties nemen we nog steeds de RAV4P, die ook goed is voor in de stad, maar een interstate-trip kan ondersteunen zonder je zorgen te hoeven maken over opladen. De ID4 2024 is beter qua actieradius en vermogen, maar het is geen game changer.

#60 ·
Remvloeistof zit in een afgesloten systeem, dus vuil en vocht komen langzaam binnen. De meeste autofabrikanten raden een spoeling pas aan na minstens 60.000 km, tenzij er een storing is geweest. Het is nu niet nodig.

Het spoelen van het brandstofsysteem is bij deze lage kilometerstand ook niet nodig. Je zou je kunnen afvragen - als het nodig is, waarom maakt het dan geen deel uit van het gratis Toyota-onderhoud van 30.000 mijl?

#61 ·
Remvloeistof zit in een afgesloten systeem, dus vuil en vocht komen langzaam binnen. De meeste autofabrikanten raden een spoeling pas aan na minstens 60.000 km, tenzij er een storing is geweest. Het is nu niet nodig.

Het spoelen van het brandstofsysteem is ook onnodig bij deze lage kilometerstand. U zou kunnen vragen - als het nodig is, waarom maakt het dan geen deel uit van het gratis Toyota-onderhoud van 30.000 mijl?
1. VW, de op een na grootste autofabrikant ter wereld (of was dat vroeger), adviseert de remvloeistof om de twee jaar te vervangen.
2. Als u Top Tier-benzine gebruikt, zoals Toyota aanbeveelt (staat zo in de handleiding), zou u nooit een reiniging van het brandstofsysteem hoeven te doen.
3. Het gratis geplande onderhoud is voor twee jaar of 25.000 mijl. Niet 30.000. ToyotaCare