Toyota RAV4 Forums banner

RAV4 raamschakelaars bedrading (achtergrondverlichting)

13K views 23 replies 13 participants last post by  Syko80  
#1 ·
Zoals we allemaal weten, mist de RAV achtergrondverlichting op de raamschakelaars.

Is er iemand bekend met de bedrading van de schakelaar aan de bestuurderskant? Heeft elk raam zijn eigen draad? Of gebruikt de auto data om de raambewerkingen te communiceren?

Ik heb mijn multimeter gebruikt, maar kan geen draad vinden die 12V geeft bij het openen of sluiten van een raam.

Kortom, wat ik wil doen is de bedrading omdraaien zodat ik mijn linker- en rechtervoorruiten kan omwisselen.
Ik heb een 2021 RHD Hybrid RAV, maar ik kan geen schakelaars met achtergrondverlichting voor RHD vinden, alleen voor LHD.
Bij het bedienen van de nieuwe LHD-schakelaars zijn de voorruiten verwisseld. (achterdeuren werken prima)
Op de andere 3 deuren heb ik ook de schakelaars vervangen door schakelaars met verlichting (heb ze allemaal van Aliexpress).

Alle hulp bij de bedrading om LHD naar RHD om te zetten, wordt gewaardeerd.

Groeten

Benrie

#3 ·
#10 ·
Deze threads over verlichte knoppen vermelden helaas NOOIT iets over de deurvergrendelings-/ontgrendelingsknop aan de bestuurderskant. Ik heb al een verlichte knop van de Corolla voor mijn Rav4, maar hoe sluit ik hem aan zodat hij oplicht? Daar is geen adaptieve kabel voor!
De 2020+ RAV had 1x licht aan de bestuurderskant op de schakelaar van het bestuurdersraam. Er is dus stroom voor de lichten. Alle 4x raamschakelaars, de raamvergrendeling en de vergrendel/ontgrendel-knoppen lopen van hetzelfde licht. Dus als je het nieuwe schakelpaneel aansluit, zouden alle achtergrondverlichtingen moeten werken zonder enige kabelwijziging.
Zo niet, dan is er iets mis.

#11 ·
Ik heb onlangs een LE AWD Rav4 besteld. Toen ontdekte ik dat het model in Canada geen schakelaars heeft voor alle ramen aan de bestuurderskant, tenzij je het volgende model (XLE) neemt. Er waren geen LE-modellen om te bekijken en de verkopers hebben dat nooit vermeld. Ik vraag me af of de bedrading naar de schakelaars hetzelfde is voor alle modellen, in dat geval zou ik een vervanging met 4 schakelaars kunnen kopen. Misschien heeft niemand dit nog geprobeerd. Het verwijderen van de 4-schakelaarmodule, dakrails en wie weet wat nog meer is uiteraard een poging om een koper een paar $K te laten betalen voor wat in het verleden standaard was. Het is duidelijk dat Toyota kopers wil afzetten om een groot bedrag te betalen voor een paar functies om de winst te verhogen. Schaamte!

#20 ·
Als de 2022's de verlichte bestuurdersspiegelschakelaar hebben zonder de inklapbare spiegeloptie, zouden we dat onderdeel dan niet moeten kunnen bestellen?

Is het al geprobeerd?

#22 ·
Zoals we allemaal weten, mist de RAV achtergrondverlichting op de raamschakelaars.

Is iemand bekend met de bedrading van de schakelaar aan de bestuurderskant? Heeft elk raam zijn eigen draad? Of gebruikt de auto gegevens om de raambewerkingen te communiceren?

Ik heb mijn multimeter gebruikt, maar kan geen draad vinden die 12V geeft bij het openen of sluiten van een raam.

Kortom, wat ik wil doen is de bedrading verwisselen zodat ik mijn linker- en rechtervoorruiten kan verwisselen.
Ik heb een 2021 RHD Hybrid RAV, maar ik kan geen schakelaars met achtergrondverlichting vinden voor RHD, alleen voor LHD.
Bij het bedienen van de nieuwe LHD-schakelaars worden de voorruiten verwisseld. (achterdeuren werken prima)
Op de andere 3 deuren heb ik ook de schakelaars vervangen door schakelaars met verlichting (heb ze allemaal van Aliexpress).

Alle hulp bij de bedrading om LHD naar RHD om te zetten, zou worden gewaardeerd.

Groeten

Benrie
Hallo,
Als je cartrimhome nog steeds volgt,
kun je deze schakelaar voor RHD vinden.
Image

#23 ·

Is iemand bekend met de bedrading van de schakelaar aan de bestuurderskant? Heeft elk raam zijn eigen draad? Of gebruikt de auto data om de raambewerkingen te communiceren?

Kortom, wat ik wil doen is de bedrading verwisselen zodat ik mijn linker- en rechtervoorruiten kan verwisselen.
Ik heb een 2021 RHD Hybrid RAV, maar ik kan geen schakelaars met achtergrondverlichting voor RHD vinden, alleen voor LHD.
Bij het bedienen van de nieuwe LHD-schakelaars worden de voorruiten verwisseld. (achterdeuren werken prima)
Op de andere 3 deuren heb ik de schakelaars ook vervangen door schakelaars met verlichting (heb ze allemaal van Aliexpress).

Alle hulp bij de bedrading om LHD naar RHD om te zetten, wordt gewaardeerd.

Groeten

Benrie
als je ze wilt vervangen door LED's, zijn deze voor RHD...............

#24 ·
Ik heb de vervangende schakelaar in het VK (RHD) en net als de OP zijn de knoppen voor de bestuurder en passagier verkeerd. De rechterknop bedient het linkerraam en de linkerknop bedient het rechterraam. De achterste, zoals je beschreef, zijn in orde.

Ik vind dit raar!

Hoe dan ook, heb je het probleem misschien opgelost door de bedrading te veranderen?