Toyota RAV4 Forums banner

Achterklep heeft problemen met openen. Ideeën?

3.9K views 17 replies 9 participants last post by  Keiichi25  
#1 ·
18.000 mijl en nu al deze vervelende problemen. Ik zou zeggen dat 25% van de tijd dat ik de achterklep open, wat er gebeurt, is dat ik op de knop op de achterklep druk, deze begint te bewegen, ongeveer 2 inch opent, dan stopt en twee of drie keer piept. Ik druk er nogmaals op, beweegt nog eens 2 inch, stopt en piept. Ik druk er een derde keer op en hij gaat eindelijk open. Ik heb ervoor gezorgd dat er niets vastzit op een plek die ermee zou kunnen interfereren.

En dit kan mijn verbeelding zijn, maar het lijkt erop dat zelfs als hij normaal opengaat, hij langzamer opengaat dan normaal.

Iemand ideeën over wat er aan de hand zou kunnen zijn?

#2 ·
18.000 mijl en nu al deze vervelende problemen. Ik zou zeggen dat 25% van de tijd dat ik de achterklep open, wat er gebeurt, is dat ik op de knop op de achterklep druk, deze begint te bewegen, ongeveer 2 inch opent, dan stopt en twee of drie keer piept. Ik druk er weer op, beweegt nog eens 2 inch, stopt en piept. Ik druk er een derde keer op en hij gaat eindelijk open. Ik heb ervoor gezorgd dat er niets vastzit op een plek die ermee zou kunnen interfereren.

En dit zou zomaar mijn verbeelding kunnen zijn, maar het lijkt erop dat hij, zelfs als hij normaal opengaat, langzamer opengaat dan normaal.

Ideeën over wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Misschien de dealer vragen?

#5 ·
Misschien de dealer vragen?
Zeggen dat ik nul vertrouwen heb in dealers is een understatement. Ik heb minder dan nul vertrouwen in ze. Ik ben deze weg al te vaak gegaan met veel te veel auto's en veel te veel dealers. Ik weet al hoe dit zal gaan -- "We hebben de achterklep twee of drie keer geopend en gesloten en konden het probleem niet reproduceren...voor zover wij weten is er niets mis mee..."

Ik zal het ze de volgende keer dat ik voor gepland onderhoud ga vermelden, maar ik hoop wat inzicht te krijgen van andere Toyota-eigenaren die een dealer niet kan bieden.

#4 ·
Ik heb iets soortgelijks gehad met mijn R4H Limited, maar het waren absoluut geen scharnieren. Ik heb het aan de dealer verteld omdat het af en toe gebeurde. Soms ging het niet eens 5 cm open, alsof er iets de deur belemmerde om te openen, maar als je het dan handmatig doet, lijkt het geen probleem te zijn.

Ik zou het zeker naar de dealer brengen om ernaar te laten kijken, hoewel je het probleem moet kunnen reproduceren, wat soms niet gemakkelijk zal gaan.

#13 ·
Ik heb zoiets meegemaakt met mijn R4H Limited, maar het waren absoluut geen scharnieren. Ik heb het aan de dealer verteld omdat het af en toe gebeurde. Soms ging hij niet eens 5 cm open, alsof er iets de deur belemmerde om open te gaan, maar als je het handmatig deed, leek het geen probleem te zijn.

Ik zou het zeker naar de dealer brengen om ernaar te laten kijken, hoewel je het probleem moet kunnen reproduceren, wat soms niet gemakkelijk zal gaan.
Ik ben net lid geworden van Rav4World en ironisch genoeg zo opgelucht om te lezen dat ik niet de enige ben die problemen heeft met het openen van de elektrisch bediende achterklep van mijn 23MY Rav4, die ik in november 2024 nieuw heb gekocht. Al snel na de aflevering kwam ik het af en toe voorkomende, maar zeer vervelende probleem tegen bij het openen van de achterklep. Wanneer dit gebeurde, ging de achterklep een paar centimeter open, piepte een paar keer en stopte. Na nogmaals op de knop te hebben gedrukt, ging hij ofwel volledig open of bewoog hij nog een paar centimeter, piepte en stopte opnieuw. Ik heb dit bij elk bezoek aan mijn dealer vermeld, maar behalve bij één gelegenheid kon ik het probleem niet reproduceren in hun aanwezigheid. Ik ben er zeker van dat ik niet de enige ben die dit probleem heeft en geloof dat mijn dealer, Toyota of beide geen actie willen ondernemen vanwege de mogelijke garantie kosten. Suggesties over hoe verder te gaan, zouden zeer op prijs worden gesteld. Mijn Rav4 kostte me £43.000 en is mijn eerste Toyota, maar tenzij dit probleem kan worden opgelost, zal het mijn laatste zijn.

#6 ·
18.000 mijl en nu al deze vervelende problemen. Ik zou zeggen dat 25% van de tijd dat ik de achterklep open, wat er gebeurt is dat ik op de knop op de achterklep druk, hij begint te bewegen, ongeveer 5 cm opent, dan stopt en twee of drie keer piept. Ik druk er nogmaals op, beweegt nog eens 5 cm, stopt en piept. Ik druk er een derde keer op en hij gaat eindelijk open. Ik heb ervoor gezorgd dat er niets vastzit waar dan ook dat er invloed op zou kunnen hebben.

En dit zou zomaar mijn verbeelding kunnen zijn, maar het lijkt erop dat hij, zelfs als hij normaal opengaat, langzamer opengaat dan normaal.

Iemand ideeën over wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Controleer de scharnieren, het is een vaak gemeld probleem bij de 5e generatie dat ze verbogen of gebroken zijn, maar de jouwe zou de eerste 2023 zijn waar ik dit over heb gehoord.

De deur die stopt, gevolgd door pieptonen, betekent meestal dat de klem-/knelbeveiliging in werking treedt, dus het zouden ook de "sensorstrips" kunnen zijn die aan weerszijden van de binnendeur lopen. Controleer deze op schade/vuil.

#7 ·
Het zouden ook de "sensorstrips" kunnen zijn die langs elke kant van de binnendeur lopen. Controleer deze op schade/vuil.
De controle op overmatige kracht die nodig is om de achterklep te openen, wordt puur door het mechanisme gedaan - er is meer kracht nodig dan normaal. Er zitten geen sensorstrips op de RAV4. Je kunt me ongelijk bewijzen door een foto te plaatsen van deze sensorstrips en hoe je ze controleert op schade en vuil (schoonmaken).

#9 ·
Ja, die dingen aan weerszijden die eruitzien als rubberen weerstrips, hebben een sensor in zich. Probeer de achterklep te sluiten en leg uw vinger op een ervan wanneer deze net begint te sluiten. De achterklep stopt heel snel. (Steek uw vinger niet op de strip als de achterklep bijna gesloten is. Het kan een beetje pijn doen.)

#16 ·
Slechts één keer heb ik het probleem kunnen reproduceren in aanwezigheid van de Service Manager van mijn Toyota-dealer. Hij adviseerde onmiddellijk een servicemonteur dat ze nieuwe aangedreven veerpoten voor mijn Rav4 moesten bestellen. Dat was half november en ik wacht nog steeds om te horen wanneer/of ze beschikbaar zijn. Ik heb ze ook al eerder video's van het probleem laten zien, maar hun antwoord was dat ze niets konden doen tenzij ze het fysiek konden zien gebeuren.

#17 ·
Slechts één keer heb ik het probleem kunnen repliceren in aanwezigheid van de servicemanager van mijn Toyota-dealer. Hij adviseerde onmiddellijk een servicemonteur dat ze nieuwe aangedreven veerpootdempers voor mijn Rav4 moesten bestellen. Dat was half november en ik wacht nog steeds om te horen wanneer/of ze beschikbaar zijn. Ik heb ze ook al eerder video's van het probleem laten zien, maar hun reactie was dat ze niets konden doen, tenzij ze het fysiek konden zien gebeuren.
Ja, hetzelfde hier met de video's. Ik heb veel tijd verspild aan het maken van video's van de achterklep die niet openging, alleen om te horen dat het er niet toe deed en dat ze niets om de video's gaven. Ik verafschuw dealers echt meer dan ik in woorden kan uitdrukken. Ik heb het al eerder gezegd en ik zeg het nogmaals: voor mij is het bezoeken van een autodealer voor zo ongeveer alles, zelfs voor reguliere geplande service zoals olieverversingen, net zo onaangenaam als het ondergaan van een wortelkanaalbehandeling, een kroon, een tandextractie, noem maar op.

#18 ·
Met de 2020 R4H is het enige dat ik kan bedenken mogelijk dat de weerafdichtingen 'plakken' en ervoor zorgen dat de achterklepsensor denkt dat deze 'geblokkeerd' of vastzit, dat is een gok, want ik merkte soms dat ik het gevoel had dat hij om de een of andere reden vastzat.