Toyota RAV4 Forums banner

Technisch gezien... hoe werken de externe services precies?

4.9K views 13 replies 5 participants last post by  nickc72  
#1 ·
Bijvoorbeeld...

De app gebruiken om...

Oplaadstatus controleren
Op afstand conditioneren
Op afstand vergrendelen of ontgrendelen
Zoek mijn auto

Dus hier is mijn aanname...

1. De auto heeft zijn eigen 3G- of 4G-mobiele radio-modem die internetconnectiviteit biedt.

2. Je vraagt iets via de app, dus de app spreekt via internet met Toyota.

3. Toyota stuurt dan een verzoek naar je auto via internet, inclusief via een mobiele internetradioverbinding (gebruikmakend van 1.).

4. Je auto voldoet aan het verzoek en rapporteert terug aan Toyota ... opnieuw via mobiel internet.

5. Toyota stuurt dan een bericht naar de app met details van wat er van de auto naar hen is verzonden.

Met andere woorden, het gaat allemaal via de servers van Toyota.

Zo werkte mijn vorige PHEV SUV, hoewel de servers waarschijnlijk 4 van de 5 keer dat ik ooit probeerde dit te doen, uitvielen.

Dit doet me dan denken dat er constant elektrische stroom wordt verbruikt (waarschijnlijk van de 12V-batterij) om ervoor te zorgen dat de modem (radio) aan staat voor het geval deze een verzoek van Toyota krijgt. Dat zal die kleine batterij in een paar weken of zo leegtrekken, daar ben ik zeker van.

Is het zo of is er iets anders aan de hand?

Ik ben vooral in de war over waarom de auto je telefoon als hotspot of internettoegang via tethering (usb-kabel of bluetooth) wil gebruiken, terwijl hij absoluut zijn eigen radio-modem (internetverbinding) moet hebben.

Enige ideeën?

Verzonden vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

#2 ·
Ik stel me voor dat het Bluetooth gebruikt als je dicht bij de auto bent, en dan het internet van AT&T in de auto als je verder weg bent.

Ik geloof dat er een standaardinstelling in de auto is dat als je er 5 dagen niet mee rijdt, de functionaliteit van de Toyota-app stopt met werken totdat je weer met de auto rijdt om te voorkomen dat de batterij overmatig leegloopt (ik kan me echter vergissen, laat het me weten als iemand dit heeft getest).

Ik heb een dashcam die 24/7 draait, maar alleen aangaat als hij beweging detecteert. Verbruikt slechts ongeveer 2-4% van de batterij per dag. Het zou een goede maand duren om de batterij zo ver leeg te laten lopen dat de auto startproblemen kan hebben.

#3 ·
Ik stel me voor dat het bluetooth gebruikt als je dicht genoeg bij de auto bent, en dan de internetverbinding van AT&T in de auto als je verder weg bent.

Ik geloof dat er een standaardinstelling in de auto zit dat als je er 5 dagen niet in rijdt, de functionaliteit van de Toyota-app stopt met werken totdat je weer in de auto rijdt om overmatige batterijontlading te voorkomen (ik kan me echter vergissen, laat het me weten als iemand dit heeft getest).

Ik heb een dashcam die 24/7 draait, maar alleen aangaat als hij beweging detecteert. Verbruikt slechts ongeveer 2-4% van de batterij per dag. Het zou een goede maand duren voordat de batterij zo leeg is dat de auto startproblemen kan hebben.
Zou het bluetooth-bereik niet te kort zijn? 15 voet of zoiets?

Het zou logisch zijn als de app-functionaliteit na 5 dagen automatisch op de auto wordt uitgeschakeld, zoals je zegt, maar dan wil ik nog steeds mijn auto kunnen vinden op een parkeerplaats van 5 mijl vierkant op een Britse luchthaven na een reis van 2 weken! Maar als het goed is ontworpen, zou de auto zijn locatie naar Toyota moeten uitzenden wanneer je hem uitschakelt en vergrendelt. De laatste positie wordt dus op de Toyota-server opgeslagen. Dat betekent dat wanneer je de app gebruikt om mijn auto te vinden, de app in feite alleen met Toyota praat en niet met de auto. Vandaar dat het niet nodig is om de modem van stroom te voorzien. Ik gok het. Maar zo zou ik het ontwerpen.

GeĂŻntrigeerd door je dashcam. Welk model is het en wordt het geactiveerd door PIR? Dat is een zeer laag stroomverbruik. Ik wil er zo een omdat de parkeermodus belangrijk voor me is.

#4 ·
De meeste moderne auto's hebben ingebouwde cellulaire modems. Ze kunnen een tijdje werken op een typische 12V-batterij, maar niet onbeperkt, daarom gaan ze na een bepaald aantal dagen in de slaapstand.

Ik weet niet zeker waar je ziet dat de auto een hotspot op je telefoon wil gebruiken. Weet je zeker dat je niet gewoon de hotspot-optie van de auto ziet? Dat is om de internetverbinding van de auto met andere apparaten te delen.

#5 ·
De meeste moderne auto's hebben ingebouwde cellulaire modems. Ze kunnen een hele tijd werken op een typische 12v-batterij, maar niet voor onbepaalde tijd, daarom gaan ze na een bepaald aantal dagen in de slaapstand.

Ik weet niet zeker waar je ziet dat de auto de hotspot op je telefoon wil gebruiken. Weet je zeker dat je niet gewoon de hotspot-optie van de auto ziet? Dat is om de internetverbinding van de auto te delen met andere apparaten.
Het stond in de MyT Totoya UK setup video op YouTube.

Ik begin te denken dat het een verbinding met een hogere bandbreedte nodig heeft voor het downloaden van verkeersinformatie etc. als alternatief voor RDS-verkeer.

#6 ·
Dit doet me dan denken dat er constant stroom wordt verbruikt (waarschijnlijk van de 12V-accu) om ervoor te zorgen dat de modem (radio) aan staat voor het geval deze een verzoek van Toyota krijgt. Dat zal die kleine accu in een paar weken wel leegtrekken, ben ik zeker van.
De stroomafname is echt minimaal. Denk eens aan hoe lang je telefoon meegaat als je hem gewoon laat slapen en wacht op een mogelijk telefoontje... Denk dan aan het enorme verschil in accucapaciteit tussen de ~3AH en ~100AH accu's in elk... Zeker, moderne auto's gebruiken elke dag een kleine hoeveelheid stroom (< 30 mA), zelfs als ze niet worden gebruikt. Maar de reserve capaciteit in een autoaccu moet voldoende zijn om hem ruim een maand van stroom te voorzien. En het zou me niet verbazen als ze in feite een soort laagspanningsdetectie bevatten die alle activiteit volledig uitschakelt totdat hij een fysieke invoer van een of andere aard (deur openen waarvoor een sleutel nodig is) herkent om te voorkomen dat hij volledig leegloopt en de accu daardoor beschadigt.

#7 ·
De stroomopname is echt minimaal. Denk eens aan hoe lang je telefoon meegaat als je hem gewoon laat slapen en wacht op een mogelijk telefoontje... Denk dan eens aan het enorme verschil in accucapaciteit tussen de ~3AH en ~100AH batterijen in elk... Zeker, moderne auto's gebruiken elke dag een kleine hoeveelheid stroom (< 30 mA), zelfs als ze niet worden gebruikt. Maar de reserve capaciteit in een auto-accu moet voldoende zijn om hem ruim een maand van stroom te voorzien. En het zou me niet verbazen als ze in feite een soort detectie van lage spanning bevatten die alle activiteit volledig uitschakelt totdat hij een fysieke invoer van een of andere aard (deur openen die een sleutel vereist) herkent om te voorkomen dat hij volledig leegloopt en de batterij daardoor beschadigt.
Dat is een goed punt.

Wat ik me realiseerde, was dat er een wifi internetverbinding nodig is om een OTA-update van de kaart te voltooien. 20 minuten om te downloaden en 40 minuten om te installeren.

#8 ·
Ik geloof dat de DCM en de signaalbalken rechtsboven in het multimediascherm het signaal van uw Data Communication Module zijn. De problemen met de 12V-batterij die 's nachts leeg raakte, leken verband te houden met de DCM die 's nachts stroom verbruikte.

#9 ·
Die DCM en signaalbalken rechtsboven in het multimediascherm zijn volgens mij het signaal van uw Data Communication Module. De problemen met de 12V-batterij die 's nachts leeg raakte, leken verband te houden met de DCM die 's nachts stroom verbruikte.
Waar is dat? Heeft u een screenshot? Ik kan dat niet op de mijne zien. Bedankt

#14 ·
Bedankt allemaal.

Kan zeker verbinding maken met wifi. Heb zowel mijn wifi thuis als de hotspot van mijn mobiele telefoon geprobeerd. Dit was onderdeel van de instructies om dingen te registreren en stelde me ook in staat om kaartupdates via de ether uit te voeren.

Het moet ook een mobiele communicatiemodule hebben. De enige manier om de airconditioning te starten en de laadstatus te controleren. Dat werkt allemaal, zelfs als ik de auto loskoppel van mijn wifi thuis en de hotspot op mijn telefoon uitschakel. Maar ik denk dat dit een echt lage bandbreedteverbinding moet zijn. Misschien 2G of 3G.

Maar ik zie het DCM-ding niet op het infotainmentscherm.

De auto krijgt verkeers- en flitspaalupdates waarvan ik aanneem dat ze via deze DCM-module komen. Ik heb ook de noodknop van Toyota of een on-call-abonnement.

Allemaal een beetje verwarrend?