Toyota RAV4 Forums banner

Banden 235/60/16 aanbevolen bandenspanning, aub

31K views 14 replies 7 participants last post by  Zincubus  
#1 ·
Ik heb de zoekoptie gecontroleerd, maar de onderwerpen lijken van toepassing te zijn op 215/60/16 banden in plaats van die van mij, die 235/60/16 zijn.

Betekent die 235 dat ik iets bredere banden heb of wat?

Ik wil een redelijk comfortabele rit, maar wil dat hij pittig is en een fatsoenlijke mpg heeft.

Ik dacht eraan om rondom 32 te nemen - hoe klinkt dat?

#6 ·
Ik rijd mijn 235's op het maximum, 44 psi en vind de rit niet oncomfortabel.

Ik heb jaren geleden "load range c" truckbanden gekocht voor mijn pick-up, en de maximale bandenspanning was ongeveer 50 psi. Ik merkte al snel dat de rit verschrikkelijk was en verlaagde de spanning elke week met 3 of 4 lbs totdat ik een rit vond waar ik mee kon leven.

#7 ·
De maximale bandenspanning die op de zijkant van de band staat, is het maximum dat u de band zou instellen als u een beladen voertuig en/of een beladen aanhanger heeft. De band weet niet op welk voertuig hij zit, dus het is het beste om de aanbevolen bandenspanning op het label in de portierstijl van de bestuurder te gebruiken. Ik gebruik meestal een paar pond boven de psi op het label om de brandstofbesparing en de handling te verbeteren. Als u een te hoge spanning gebruikt, loopt u het risico dat uw banden ongelijkmatig slijten. Hoge spanning slijt banden in het midden, lage spanning slijt de binnen- en buitenkant van de band. Met de standaard bandenmaten waarmee onze vrachtwagens worden geleverd, zijn ze onderbelast. Dit betekent dat ze met een lagere spanning worden gebruikt dan bij grotere voertuigen en dat ze meestal langer meegaan. De banden op mijn Sidekick moesten op 23 psi worden gebruikt omdat de vrachtwagen zo licht was!

Als u overweegt de bandenmaten te wijzigen, moet u proberen de diameter van de originele banden zo dicht mogelijk te benaderen, zodat uw snelheidsmeter niet wordt beĂŻnvloed. Als u een band met een grotere diameter gebruikt, geeft uw snelheidsmeter een lagere snelheid aan dan u daadwerkelijk rijdt (kan problemen opleveren met de politie). Een band met een kleinere diameter geeft uw snelheid sneller aan dan u daadwerkelijk rijdt. Dan is er het probleem van te breed worden en problemen met de speling met de veerpoot of de binnenspatborden bij volle bochten. Hier is een geweldige bandenmaatcalculator: http://www.4lo.com/calc/gearmetric.htm Het legt ook de formule uit voor het berekenen van de diameter.

#8 ·
Hier is een betere bandenmaatcalculator, naar mijn mening: http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

De aanbevolen bandenspanning voor uw voertuig is een compromis voor handling, comfort, veiligheid, bandenslijtage en brandstofverbruik. Als u zich niet al te veel zorgen maakt over comfort, kunt u veel hoger gaan. De bredere 235 heeft al een behoorlijk goede voetafdruk, dus tractie of remmen zou geen probleem moeten zijn.

De reden dat u de spanning verhoogt wanneer u de belasting verhoogt, is omdat de zijwandflex warmte creëert, wat slecht is voor de band. Het betekent niet dat u de spanning moet verlagen als u geen bovengemiddelde belasting heeft.

Naar mijn mening gaat de band langer mee met de spanning dichter bij het maximum dan het aanbevolen niveau en profiteert u van een hoger brandstofverbruik.

#9 ·
Overeengekomen over de door de fabriek aanbevolen druk als een compromis. Een hogere bandenspanning geeft u een beter brandstofverbruik door de lagere rolweerstand. Het geeft u ook een betere wegligging bij droog weer omdat de zijwand minder flexibel is. De zorg voor de wegligging bij hoge druk zou in natte of besneeuwde omstandigheden zijn. Wanneer u een veel hogere druk gebruikt, wordt uw contactvlak met de weg verminderd en kan de tractie in gevaar komen. Er is een marge boven en onder de aanbevolen druk waar u mee kunt spelen. Het varieert van voertuig tot voertuig en van band tot band. Als u een te hoge druk gebruikt, verandert u de vorm van de band en het contactvlak dat de bandenfabrikant prefereert en zult u de band meer in het midden slijten. De slijtage is misschien niet substantieel, maar deze zal wel optreden. Het aanpassen van de bandenspanning voor belastingen gebeurt om de spanning en warmte van de zijwand te helpen, zoals vermeld, en ook om de bandvorm en het contact van het loopvlak consistent te houden. Iedereen heeft zijn voorkeuren en het is allemaal goed zolang de band veilige tractie kan leveren.

#11 ·
Mijn standaardbanden waren oorspronkelijk de 215/70/16. Na wat onderzoek ontdekte ik dat RAV's op een gegeven moment standaard werden geleverd met de bredere 235/60/16, dus ik veranderde mijn bandenmaat daarnaar. Ik controleerde de spanning na installatie en die lag rond de 38-40 PSI rondom. Ik probeer de mijne in de 38 PSI-range te houden omdat ik het gevoel heb dat de auto beter stuurt met minder overhellen. Ik heb ze lager geprobeerd, rond de 32 psi, en ze leken een beetje "spetterig" en de auto leek niet zo fijn te rijden met die lage spanning.

#12 ·
Ik heb mijn 235/60R16's @ 44 psi verwijderd en 255/50R19's @ 33 psi gemonteerd. Vond de rit papperig en Rav leek niet zo gemakkelijk te rollen, dus verhoogde ik ze naar 44 psi en vond de rit soepeler. Ze blijven op 44 psi. Als ik de kans krijg, maak ik de banden nat en rijd ik de garage in en controleer ik de contactbreedte van het loopvlak. Ik betwijfel of ik iets zal veranderen.

#15 ·
Vandaag mijn bandenspanning getest!

Voor links 34
Voor rechts 23
Achter links 26
Achter rechts 34

Geeft een onevenwichtige en sponsachtige rit.

Dus ik heb ze VANDAAG ALLEMAAL op 34 gezet!

Zoals verwacht een veel HARDERE rit en meer snelheid/respons.

Ik zal ze een dag of zo op 34 houden - aangezien we wat snelweg/autosnelweg rijden, maar ze woensdag misschien verlagen naar 31 of 32 om een comfortabelere rit te krijgen!!?

Gedachten altijd welkom!!