Toyota RAV4 Forums banner

Aanbevelingen voor de service van 160.000 mijl - 2021 Rav4 Hybrid

4.4K views 17 replies 9 participants last post by  Mar Espejo  
#1 · (Edited)
Ik heb mijn '21 Hybrid XLE Premium nieuw gekocht in januari 2021. Ik rijd ~30k/jaar en heb net 100.000 mijl bereikt. Alle services zijn tot nu toe bij Toyota gedaan. Ik heb het ToyotaCare serviceplan gekocht bij een dealer die ik vertrouw en ben nog nooit eerder opgelicht voor add-ons... Ik bracht hem bij 90k naar een andere dealer en kreeg de aanbeveling om het koelsysteem te legen en te vullen, de remvloeistof te vervangen, de hybride omvormerkoelvloeistof te vervangen en de automatische transmissie te legen en te vullen (world standard fluid). In totaal $800+ (voordat ze überhaupt aan mijn auto hadden gewerkt), ik lachte en weigerde alle extra's en ben van plan om hem terug te brengen naar mijn vertrouwde dealer voor de 100k service. Ik zie in de handleiding dat het aanbevolen wordt om de motor/omvormer koelvloeistof te vervangen, hoeveel is het gepast om hiervoor te betalen (in Californië)? En is het echt nodig bij 100k of kan ik langer doorrijden? Is het ook een eenvoudige taak om de HV-accu koelventilatie filter thuis schoon te maken? Is het de moeite waard om de filter gewoon te vervangen, het lijkt maar $5 te kosten voor een nieuwe. Tot nu toe heb ik alleen olieverversingen, bandenwissels, nieuwe banden en nieuwe motor- en interieurluchtfilters voor deze auto gedaan. Is er nog iets anders echt nodig bij 100k of in de komende 25k daarna?

#4 ·
Ik zie in de handleiding dat het aanbevolen is om de motor-/omvormerkoelvloeistof te vervangen, hoeveel is het passend om hiervoor te betalen (in Californië)? En is het echt nodig bij 100.000 km of kan ik langer doorrijden?
Is het ook een eenvoudige taak om de HV-accu koelingsinlaatfilter thuis schoon te maken? Is het de moeite waard om de filter gewoon te vervangen, het lijkt maar $5 te kosten voor een nieuwe.
Het vervangen van de koelvloeistoffen bij 100.000 km wordt aanbevolen voor zware omstandigheden, zoals aanhangwagen trekken, bergrijden en vracht op het dak. Misschien zou 30.000 mijl per jaar als zware omstandigheden kwalificeren.

De HV-accufilter is super gemakkelijk zelf te doen. Ga ervoor.

Schokdempers? Doe een veertest om te zien of ze slecht zijn.

Bougies, misschien.

#9 ·
Als de bougies van het iridiumtype zijn, gaan ze soms veel langer mee dan 100.000 mijl
Ter referentie, ik heb een 1998 Corvette gekocht die VEEL snelwegkilometers heeft. Ik controleerde de bougies op het moment van aankoop met 229.000 mijl op de auto. De bougies waren de originele platina bougies waarmee de auto werd geleverd (ik weet dit omdat de onderdeelnummers twee keer zijn vervangen en dit het originele onderdeelnummer was). De platina punten waren intact, maar het metaal dat het platina ondersteunde, was onder het platina geërodeerd en het kleine stukje platina was bijna van de bougie gevallen. Deze auto had geen rijproblemen en liep perfect. Dat gezegd hebbende, de bougies kunnen absoluut meer dan 100.000 mijl meegaan, waarschijnlijk 200.000 mijl, zolang de opening goed is en er geen andere motorproblemen of verontreinigingen op de bougies zijn. Dat gezegd hebbende, zou ik ze zelf vervangen bij 100.000 mijl om de maximale efficiëntie van de motor te behouden. 4-cilinder bougies zijn meestal heel eenvoudig te vervangen.

#6 ·
Ik heb mijn '21 Hybrid XLE Premium nieuw gekocht in januari 2021. Ik rijd ~30k/jaar en heb net 100.000 mijl bereikt. Alle services zijn tot nu toe bij Toyota gedaan, ik heb het ToyotaCare serviceplan gekocht bij een dealer die ik vertrouw en ben nog nooit eerder opgelicht voor add-ons... Ik heb hem bij 90k naar een andere dealer gebracht en kreeg de aanbeveling om het koelsysteem af te tappen en te vullen, de remvloeistof te vervangen, de hybride omvormerkoelvloeistof te vervangen en de automatische transmissie (world standard fluid) af te tappen en te vullen. In totaal $800+ (voordat ze ĂĽberhaupt aan mijn auto hadden gewerkt), lachte ik en weigerde alle extra's en ben van plan om hem terug te brengen naar mijn vertrouwde dealer voor de 100k service.
Ik zie in de handleiding dat het aanbeveelt om de motor/omvormer koelvloeistof te vervangen, hoeveel is het gepast om hiervoor te betalen (in Californië)? En is het echt nodig bij 100k of zou ik langer kunnen gaan?
Is het schoonmaken van het HV-batterijkoelingsinlaatfilter ook een gemakkelijke taak voor thuis? Is het de moeite waard om gewoon het filter te vervangen, het lijkt maar $5 te kosten voor een nieuwe.
Tot nu toe heb ik alleen olieverversingen, bandenwissels, nieuwe banden en nieuwe motor- en interieurluchtfilters voor deze auto gedaan. Is er nog iets echt nodig bij 100k of in de komende 25k daarna?
Ik ben het eens met de ecvt transaxle vloeistofwissel bij 100k. Dat is een geschikte kilometerstand om veilig te zijn. We hadden een camry hybrid, hetzelfde basisontwerp Ecvt. Ik heb de mijne bij 115k vervangen en hij kwam iets donkerder uit dan de nieuwe. De kleur is echter niet de enige indicatie van het vermogen van de vloeistof om de MG's koel te houden. Ik zou het vervangen om veilig te zijn. Het goede nieuws is dat het zo simpel is dat je het zelf kunt doen als je geld wilt besparen. Er is een aftapplug en een vulplug en het wordt gewoon tot de bovenkant van de vulplug gevuld.

#7 ·
Ik ben het met anderen eens. Het vervangen van alle vloeistoffen die de dealer aanbeveelt, is correct. Toyota kan weliswaar 'levenslange vloeistof' zeggen voor hybride transaxle-vloeistof, maar niets is levenslang. Als je het zelf doet, bespaar je 600 dollar of meer. Als je het niet kunt, zijn die 800 dollar die ze noemden redelijk.

#8 ·
Ik heb mijn '21 Hybrid XLE Premium nieuw gekocht in januari 2021. Ik rijd ~30k/jaar en heb net 100.000 mijl bereikt. Alle services zijn tot nu toe bij Toyota gedaan, ik heb het ToyotaCare serviceplan gekocht bij een dealer die ik vertrouw en ben nog nooit eerder opgelicht voor add-ons... Ik heb hem bij 90k naar een andere dealer gebracht en er werd aanbevolen om het koelsysteem te legen en te vullen, de remvloeistof te vervangen, de hybride omvormerkoelvloeistof te vervangen en de automatische transmissie te legen en te vullen (wereldstandaard vloeistof). In totaal $800+ (voordat ze ĂĽberhaupt aan mijn auto hadden gewerkt), lachte ik en weigerde alle extra's en ben van plan om hem terug te brengen naar mijn vertrouwde dealer voor de 100k service.
Ik zie in de handleiding dat het aanbevolen wordt om de motor/omvormerkoelvloeistof te vervangen, hoeveel is het gepast om hiervoor te betalen (in Californië)? En is het echt nodig bij 100k of kan ik langer doorrijden?
Is het ook een gemakkelijke taak om het HV-accukoelingsinlaatfilter thuis schoon te maken? Is het de moeite waard om gewoon het filter te vervangen, het lijkt maar $5 te kosten voor een nieuwe.
Tot nu toe heb ik alleen olieverversingen, bandenwissels, nieuwe banden en nieuwe motor- en interieurluchtfilters voor deze auto gedaan. Is er nog iets anders echt nodig bij 100k of in de komende 25k daarna?
Ik zal nog één ding zeggen. Als je beperkt wordt door je budget en niet alle geadviseerde services kunt voltooien, hier is wat meer informatie die je kunt overwegen om deze services te prioriteren:

Koelvloeistoffen - Dit zal na verloop van tijd verslechteren en zuur worden, wat het aluminium van de kernen die worden gebruikt om warmte uit te stralen, zal aantasten. Afhankelijk van de gebruikte koelvloeistof kan dat in 2 of 10 jaar gebeuren. De zuurgraad kan waarschijnlijk worden getest met een PH-testkit. De koelvloeistof moet ook worden getest om te controleren of deze nog steeds niet kan bevriezen. Ik zou aanraden dit bij de dealer te laten doen, want ik geloof dat het voor alles moet worden gespoeld met een pompsysteem.

Transaxle-vloeistof - Gebaseerd op mijn 115k mijl 2018 camry hybrid met een zeer vergelijkbaar ontwerp transaxle en mijn ervaring met de vloeistof die er bijna als nieuw uitziet en wat ik weet: Deze transaxles hebben geen koppelomvormer of een koppelingspakket zoals een conventionele automatische transmissie en hebben geen ketting zoals een typische CVT-transaxle. Daarom zijn er geen opofferende slijtdelen en zeer weinig verontreinigingen in de vloeistof. Als het mijn auto was, zou ik dit als een van de lagere prioriteiten doen, maar waarschijnlijk zelf voltooien. Voor de mijne heb ik de vloeistof gekocht en een zeer grote vloeistofoverdrachtspuit gekocht om te helpen bij het overbrengen van vloeistof.

Remvloeistof - Remvloeistof absorbeert water DOOR de rubberen remleidingen en raakt uiteindelijk zo verzadigd mogelijk met water. Dit vermindert het kookpunt. In het geval van een harde/lange remsituatie, zoals een lange afdaling of hard op de remmen trappen, wordt de remvloeistof erg heet, omdat deze zich direct naast de rotor en de remblokken bevindt. Als het kookpunt nooit wordt bereikt, zal de vloeistof niet koken. Als het de lagere kookpunt bereikt, kookt de vloeistof en wordt er gas in de remleidingen gecreëerd. Dit creëert een systeem met sponsachtig aanvoelende remmen. Dit zou mijn grootste zorg zijn bij het niet uitvoeren van deze service. Dat gezegd hebbende, ik heb nog nooit een auto gehad die ik heb gereden en die ooit dit punt heeft bereikt. Ik heb wel een 2500 Chevrolet avalanche gekocht die sponsachtige remmen had en dit opgelost door te ontluchten. Het trok waarschijnlijk iets zwaars en oververhitte de remmen. Naar mijn mening zou ik, als het mijn auto was, wachten op basis van mijn remgebruik als het budget het niet toelaat.

Accufilter - Ik zou het zelf schoonmaken of vervangen en deze service nooit overslaan, omdat ik de levensduur van mijn accu wil verlengen en dit goedkoop en eenvoudig is.

Ik hoop dat dit helpt!

- Mark

#11 ·
Weet iemand een PMS-gids zoals verplichte vervanging, dingen om te controleren en optioneel bij 10k, 20k.. Bij 100k etc etc.? Dit zou een goede referentie zijn als de garantie al verlopen is.
De garantie- en onderhoudshandleiding staat in het dashboardkastje of op Toyota.com.

Is er nog iets anders echt nodig bij 100k of in de komende 25k daarna?
Wat betreft het opschuiven van intervallen: Het is uw machine en u neemt de risico's. Doe wat u wilt.

De feiten zijn echter dat bougies die overslaan veel erger zijn in een hybride zonder koppelomvormer. Het veroorzaakt een ernstige slippage van de motor-transaxle-demper die klinkt als een gebroken drijfstang.

Transaxle-vloeistof isoleert de wikkelingen van de elektromotoren binnenin. Het is speciaal en belangrijk.

Remvloeistof beschermt de zeer dure brake-by-wire hoofdcilinder. Drie of vierduizend bij een dealer om te vervangen.

Koelvloeistof beschermt de Uber dure aluminium motor. Acht tot tienduizend om te vervangen.

Het hv-batterijfilter beschermt de vierduizend dollar batterij en de garantie die u nog heeft bij 100k.

Maar het is uw machine; doe wat u wilt.