Toyota RAV4 Forums banner

Zwarte transmissievloeistof

4.1K views 5 replies 5 participants last post by  Bigphil555  
#1 ·
Hallo, ik heb een gebruikte Rav4 Diesel d-cat uit 2009 gekocht met handgeschakelde versnellingsbak en 90.000 mijl. Ik heb de transmissieolie gecontroleerd en ik vond het zwart.
161320
Moet ik het verversen of laten zoals het is, en als ik het moet verversen, wat is dan de procedure?

#2 ·
Dit is misschien weer een vraag die het beste kan worden behandeld door de mensen op het Euro-gebaseerde forum waarnaar Blogson in deze thread verwees.

2009 Rav4 Koelvloeistof lekkage

We zouden je graag willen helpen, maar zij zijn misschien je beste optie. We hebben geen handgeschakelde 4.3 modellen [emoji22] (anders had ik er wel een geprobeerd!)

Dat gezegd hebbende, vermoed ik sterk dat je handgeschakelde versnellingsbak Toyota WS-vloeistof gebruikt, dezelfde als gespecificeerd voor de automatische modellen. WS oxideert zeer snel, maar op dat punt en uiterlijk zou ik een afspraak plannen om het te vervangen. Je hebt waarschijnlijk een handmatige transferpomp nodig, en zeker wat instructies over welke bouten je moet verwijderen (aftap- en vulbouten) en welke nooit aangeraakt mogen worden. Op veel handgeschakelde versnellingsbakken zitten bouten voor de interne verbindingen die vaak dicht bij de aftap- en vulbouten zitten. Als de verbindingsbouten losraken, kan dit betekenen dat de versnellingsbak moet worden verwijderd om die fout te repareren.

Gedetailleerde instructies met diagrammen zijn in dit geval absoluut noodzakelijk.

2012 RAV4 Base FWD.
Opgewaardeerd naar grote voorremmen en veren van de 3e rij achter.

#4 · (Edited)
Je kunt het veranderen, zelfs als je een hoge kilometerstand hebt. Handgeschakelde versnellingsbakken zijn anders dan automatische versnellingsbakken en vereisen verschillende vloeistoffen. Ik weet niet zeker hoe je diesel is opgezet, maar toen ik een voertuig met handgeschakelde versnellingsbak had, zat er een aftap- en vulbout op de versnellingsbak. Hier is een video van het verversen van de vloeistof op een handgeschakelde versnellingsbak van een RAV4, maar ik weet niet of het hetzelfde is als de diesel.

#5 ·
Ik had dit hierboven moeten toevoegen: “Raadpleeg uw handleiding of zelfs de Toyota-website voor uw land om te zien welke vloeistof is gespecificeerd. In veel van de handgeschakelde versnellingsbakken die ik heb gehad, was de vloeistof de ATF die in hetzelfde jaar van het voertuig werd gebruikt.”

Bedankt jongens dat jullie dat hebben aangegeven. Omdat ik nog nooit een boek voor een handgeschakelde versnellingsbak 4.3 heb gezien, gokte ik alleen dat het een ATF zou zijn.

Ik vond dit in de online versie van een model van januari 2012 voor een RAV4 van de website Toyota.co.uk (de oudste die ze hebben is voor modellen uit 2012). Ik raad u ten zeerste aan om in uw handleiding te kijken naar het type vloeistof, of bel gewoon uw dichtstbijzijnde dealer om te bevestigen dat deze informatie geschikt is voor uw modeljaar RAV4.

Image

2012 RAV4 Base FWD.
Opgewaardeerd naar grote voorremmen en achterveren van de 3e rij.

#6 ·
Ik heb onze handgeschakelde versnellingsbak met GL5 vloeistof vervangen - het is heel eenvoudig om te doen. Ik zou het zeker vervangen en bijvullen met verse vloeistof. Als ik me goed herinner, is het totale volume ongeveer 3,5 liter, maar niet alles komt eruit. Stel voor dat je hetzelfde weer doet na misschien 1000 mijl om te helpen. Aan de zijkant van de versnellingsbak, aan de voorkant, zit een vulplug (verwijder die eerst om veilig te zijn), dan zit aan de achterkant de aftapplug.

Als de bak niet is vervangen, zijn dan de tussenbak en het achterdifferentieel vervangen? (ervan uitgaande dat je een 4wd hebt) - misschien die tegelijkertijd vervangen. Dezelfde vloeistof en ze hebben elk 0,5 liter nodig als ik me goed herinner.