Toyota RAV4 Forums banner

Check Engine Light/VSC & 4WD-lampjes uitgelegd

1 reading
1.3M views 384 replies 155 participants last post by  DK327  
#1 · (Edited)
Telkens wanneer u uw RAV4 start, gaan veel van de waarschuwingslampjes op het instrumentenpaneel branden en gaan dan weer uit. Dit maakt deel uit van een zelftest om ervoor te zorgen dat deze belangrijke lampjes goed functioneren. Maar wat gebeurt er als sommige van deze lampjes NIET uitgaan? Wat moet u doen als sommige van deze lampjes gaan branden tijdens het rijden? In het geval van de oliedruk- of A/T Temp-lamp moet u natuurlijk de auto stoppen voordat er ernstige schade ontstaat. In het geval van het Check Engine Light (CEL) is er echter geen reden tot paniek! De CEL vertelt u alleen dat de Engine Control Module (ECM) een storing heeft gedetecteerd. Het kan iets simpels zijn, zoals een losse tankdop, of het kan iets ernstiger zijn.

Over het algemeen zijn er 2 verschillende groepen lampjes die verschijnen. Het eerste scenario is wanneer de CEL-, VSC- en 4WD- (TRAC in 2WD-modellen) lampjes gaan branden. Het tweede scenario is wanneer u de VSC-, ABS- en BRAKE-lampjes ziet. Soms verschijnen ook de 4WD- of TRAC-lampjes. Dus waarom gaan al deze lampjes tegelijkertijd branden en wat betekenen ze? Laten we eens kijken naar elk van deze scenario's:

1. CEL, VSC en 4WD/TRAC (Check Engine Light, Vehicle Stability Control en 4-Wheel Drive/Traction Control

De CEL geeft aan dat de ECM een diagnostische foutcode (DTC) heeft opgeslagen en betekent dat er iets niet helemaal in orde is in de motor. Het kan een van de honderd verschillende dingen zijn, zoals een defecte bougie of bobine die een misfire veroorzaakt, tot een defecte zuurstofsensor (O2) of ja, zelfs een losse tankdop. Gelukkig kan de code worden gelezen van de ECM met een OBDII-tester en wijst deze meestal op het probleemgebied en vaak op het specifieke onderdeel. Maar waarom zou een CEL de VSC- of 4WD-systemen uitschakelen? Veel van deze functies zijn afhankelijk van de motor die op maximale prestaties draait. De VSC gebruikt bijvoorbeeld niet alleen het remsysteem, maar regelt ook het gaspedaal om de RAV uit lastige situaties te helpen. Als de motor niet goed draait, schakelt de ECM die systemen uit die worden beĂŻnvloed.

2. VSC, ABS (Antiblokkeersysteem), BRAKE en soms TRAC (pictogram van een slippende auto)
Image

Deze reeks lampjes geeft een probleem met het remsysteem aan. Het BRAKE-lampje alleen betekent dat de parkeerrem aan staat of dat het remvloeistofpeil laag is in het reservoir. Maar wanneer het BRAKE-lampje brandt met deze andere lampjes, is het een ABS-fout van een of andere aard. In de overgrote meerderheid van de gevallen wordt dit meestal veroorzaakt door een defecte of vuile wielsnelheidssensor. Deze sensoren zien er enigszins uit als een bout met draden aan één uiteinde. De snelheidssensoren detecteren de wielsnelheden en sturen de juiste signalen naar de slipcontrole-ECU. Wielsensors hebben rijen afwisselende N- en S-magnetische polen en hun magnetische velden veranderen wanneer de rotoren draaien. De snelheidssensoren detecteren die magnetische veranderingen en sturen pulssignalen naar de slipcontrole-ECU.
Image

De ECU bewaakt de wielsnelheden via deze pulssignalen om het ABS-controlesysteem te regelen. Maar als er sneeuw/ijs of modder op de sensor zit, kan deze de puls mogelijk niet detecteren en wordt er een code ingesteld. DEZE code wordt ECHTER niet in de ECM ingesteld, maar in de Skid Control ECU. Veel codelezers kunnen deze codes niet zien, omdat ze alleen zijn ontworpen om te zoeken naar motorcodes in de ECM. Daarom raken veel mensen gefrustreerd als een monteur of een auto-onderdelenwinkel hen vertelt dat ze geen codes hebben, zelfs niet met 3 of 4 lampjes die op het dashboard branden! De wielsensor is niet altijd het probleem in dit scenario - sommige eigenaren hebben een probleem gemeld met de rempedaalschakelaar of een aanhangwagenbedradingsharnas waardoor deze lampjes gingen branden.

Ik ben teruggegaan door veel van de oude threads en heb een lijst samengesteld van alle RAV4World-gebruikers die deze foutlampjes hebben gemeld. Van de 41 gebruikers die het eerste scenario met de CEL hadden, meldde 31% de oorzaak als een defect of defect koolstoffilter. Een defecte O2- of A/F-sensor was goed voor 24% van deze rapporten. De beruchte losse tankdop werd toegeschreven aan 19% van de rapporten. Wat het tweede scenario betreft, vond ik slechts 8 rapporten en 63% daarvan bleek een kapotte of defecte wielsnelheidssensor te zijn. Om de lijst met gebruikersnaam, lampjes, codes en de uiteindelijke reparatie te bekijken, downloadt u deze hier:

RAV4 Diagnostic Lights.pdf

Veel dank aan medegebruiker RickL voor het compileren van de lijst in een mooie PDF voor eenvoudige weergave.

Vervolgens laat ik zien hoe u de diagnostische foutcodes kunt lezen en wissen met of zonder een codelezer.

#2 · (Edited)
Als u een CEL (Check Engine Light) ziet, is de beste manier om de code te lezen met een goede OBDII-codelezer. Dit apparaat wordt aangesloten op de diagnosepoort onder het dashboard, in de buurt van de ontgrendeling van de motorkap. Het leest en geeft de codes weer die zijn opgeslagen in de ECM - deze codes hebben betrekking op de prestaties van de motor en het emissiecontrolesysteem. De indeling voor deze codes is een P, gevolgd door maximaal 4 cijfers. Een code P0031 geeft bijvoorbeeld een probleem aan met het verwarmingscircuit van de zuurstofsensor (A/F), terwijl een P0500 een storing in de VSS (snelheidssensor) aangeeft. Hoewel het mogelijk is om de CEL-codes te lezen met behulp van de jumpermethode, toont deze slechts een code van 2 cijfers die niet overeenkomt met de equivalente P-code. Als u geen codelezer hebt, kunt u er in veel auto-onderdelenwinkels een lenen of de codes gratis laten uitlezen.

154371

Als u echter andere waarschuwingslampjes ziet zonder de CEL, kunnen de meeste codelezers de codes niet weergeven omdat ze niet in de ECM zijn opgeslagen. Maar er is een eenvoudige manier om deze codes te lezen met behulp van de jumpermethode. Het enige wat u nodig heeft, is een kort stukje draad met een kleine diameter - luidsprekerdraad werkt prima, of zelfs een paperclip die in een U-vorm is gebogen. Plaats met de ontsteking uit de jumperdraad over pinnen 4 en 13 van de diagnosepoort.

Image
154370

Zet nu de sleutel op AAN, maar start de motor niet. Druk met het smart key-systeem twee keer op de knop met uw voet VAN het rempedaal. De waarschuwingslampjes moeten nu knipperen op het instrumentenpaneel. Een lampje dat regelmatig knippert, betekent dat dat specifieke systeem normaal is. Een gecodeerde flits geeft een probleem aan. Als het ABS-lampje bijvoorbeeld 3 keer knippert, pauzeert en vervolgens 4 keer knippert, is dat code 34 - een probleem met de snelheidssensor van het linker achterwiel. Dit komt overeen met een code C0215, die een codelezer zou weergeven. In de documentatie van Toyota wordt deze code weergegeven als C0215/34. Elk van de andere lampjes kan een gerelateerde code knipperen. In dit voorbeeld ziet u mogelijk dat het CRUISE-lampje code 69 knippert. Deze code toont een storing in het remsysteem vanwege het ABS-probleem. Wanneer één systeem een code instelt, veroorzaakt dit vaak een domino-effect dat vergelijkbare codes in andere systemen activeert. Wanneer het basisprobleem is gecorrigeerd en de codes zijn gewist, moeten alle gerelateerde codes ook verdwijnen. Zoals eerder vermeld, geeft een CEL een code van de ECM aan, die wordt weergegeven met een P-voorvoegsel, zoals P0441. Als u een codelezer heeft die DTC's in de andere systemen kan lezen, worden deze weergegeven met een andere letter. De VSC- en ABS-codes worden opgeslagen in de Skid Control ECU en gebruiken het voorvoegsel C, zoals C0278/11, wat een probleem aangeeft met het ABS-solenoïde-relaiscircuit. Weer andere codes beginnen met een U, zoals U0122 (Communicatiestop van VSC naar ECM), die zou worden weergegeven als een knipperende 82 op het CRUISE-lampje.

Dus nu u het probleem hebt opgelost, door de tankdop vast te draaien of de O2-sensor te vervangen, hoe kunnen de codes worden gewist? Met een codelezer kunt u de functie voor het wissen van codes gebruiken. Zonder een codelezer koppelen veel mensen de batterij 1-2 minuten los. Maar er is een eenvoudigere manier die geen gereedschap vereist en geen invloed heeft op uw radio-instellingen. Naast de batterij bevindt zich een zekeringkast. Open deze en zoek naar een zekering van 20 ampère met het label 'EFI MAIN' en een zekering van 10 ampère met het label 'ETCS'. Trek beide zekeringen eruit en wacht een minuut of twee en steek ze er weer in. De ECM-codes moeten nu gewist zijn en de lampjes uit.

Image

Deze procedure wist echter alleen de ECM-codes. Als u ABS/VSC-codes en -lampjes heeft, zal zelfs het loskoppelen van de batterij deze niet wissen. Om deze codes van de Skid Control ECU te wissen, sluit u uw jumperdraad opnieuw aan op pinnen 4 en 13 van de diagnosepoort. Zet nu de ontsteking aan en tik onmiddellijk 8 keer of meer op het rempedaal. U moet het rempedaal net genoeg indrukken om de remlichten 8 keer te laten knipperen en dit moet binnen 5 seconden gebeuren. Zet de sleutel uit, verwijder de jumper en de lampjes en codes moeten verdwenen zijn.

Voor een uitgebreide lijst van alle ECM 'P'-codes, download dit PDF:

ES-63.pdf

Voor de ABS/VSC 'C'-codes, download dit PDF:

BC-62.pdf

Hier is een korte uitleg van de OBD-II-protocollen, compliance en connectoren:

OBD-II Overzicht

Dit document is een work in progress en ik zal het van tijd tot tijd aanvullen. Suggesties over hoe het beter kan, worden zeer gewaardeerd!

#14 ·
Hoe Jumper-methode codes te correleren met P, B of C serie codes?

Ik heb de code gedetecteerd met een jumper methode, maar ik weet niet met welke code deze overeenkomt. Bijvoorbeeld, mijn codes voor 4WD zijn 82, 83 en voor Traction zijn 51 & 98. Ik heb veel gezocht in Google, maar kon geen code vinden zoals Toyota reparatie onderhoud weergeeft (beide codes in één regel).

Hulp aub

Als je een CEL-melding hebt, is de beste manier om de code te lezen met een goede kwaliteit OBDII-codelezer. Dit apparaat wordt aangesloten op de diagnosepoort onder het dashboard, in de buurt van de ontgrendeling van de motorkap. Het leest en geeft de codes weer die zijn opgeslagen in de ECM - deze codes hebben betrekking op de prestaties van het motor- en emissiecontrolesysteem. De indeling voor deze codes is een P gevolgd door maximaal 4 cijfers. Een P0031-code geeft bijvoorbeeld een probleem aan met het Oxygen (A/F) Sensor Heater Control Circuit, terwijl een P0500 een storing in de VSS (voertuigsnelheidssensor) aangeeft. Hoewel het mogelijk is om de CEL-codes te lezen met de jumpermethode, toont deze slechts een 2-cijferige code die niet overeenkomt met de equivalente P-code. Als je geen codelezer hebt, laten veel auto-onderdelenwinkels je er een lenen of de codes gratis voor je uitlezen.

#3 ·
Motorcontrole / VSC / 4WD-lampjes branden!

Het is mij duidelijk dat de vervanging van de koolstoffilter valt onder de Federal Emissions Warranty > 8 / 80.000. Raadpleeg de handleiding van uw auto. De codes zijn P043F, P043E, P2401, P2402, P2419. De TSB is gedateerd 24-3-09. Ik ben bezig om de lokale dealer dit te laten dekken. Het probleem is dat er na verloop van tijd meer codes verschijnen en om deze paar te isoleren, moet ik ze laten uitlezen direct nadat de lampjes weer aangaan nadat ze zijn gewist. Ze bevinden zich in een andere stad, dus het is niet zo eenvoudig als het klinkt.

#4 ·
Uit de vermelde documenten kan ik niet opmaken wat alle codes die ik heb betekenen. Hier zijn de codes die ik heb:

CEL = 14, 93
VSC = 51 = Motor Control System Malfunction - Motor Control System
4WD = 82
Cruise = 69

Ik kon de VSC-code uit document BC-62.pdf halen, maar de andere niet. Waar kan ik die vinden?

#6 ·
Uit de vermelde documenten kan ik niet opmaken wat alle codes die ik heb betekenen. Hier zijn de codes die ik heb:

CEL = 14, 93
VSC = 51 = Motor Control System Malfunction - Motorcontrolesysteem
4WD = 82
Cruise = 69

Ik kon de VSC-code uit document BC-62.pdf halen, maar de andere niet. Waar kan ik die vinden?
Met uitzondering van de 93 (ik kreeg 94), zijn dit dezelfde codes die ik kreeg van een losse tankdop.

Cruise 69 is "Remfout."

#9 ·
Ik heb deze situatie beschreven, met de CEL-, VSC- en TRAC-lampjes aan. Helaas heb ik er al een tijdje niets meer aan kunnen doen. Ik heb net de codes laten uitlezen en het waren P0606, P0136 en P0136. Het belangrijkste is dat de motorprestaties hetzelfde zijn gebleven gedurende de tijd dat de lampjes brandden. Geen prestatieverlies. Het brandstofverbruik is hetzelfde gebleven. Het brandstofverbruik is zelfs beter geworden sinds ik nieuwe banden heb gemonteerd. Ik wil niet lukraak onderdelen gaan vervangen totdat de lampjes uitgaan. Hoe kan ik meer details over deze codes vinden, vooral de P0606. Bedankt

#11 ·
Bobine [letter] = cilinder [number]?

Aangezien veel van de controlelampje + VSC + 4WD-incidenten resulteerden in een gediagnosticeerde slechte bobine, vond ik het passend om dit hier te vragen om toekomstige referentie te bieden voor andere leden.

Moderators, verplaats deze post als het een verkeerde aanname van mijn kant was.

Wanneer de foutcode luidt:

P0352 - Ontstekingsspoel "B" primaire/secundaire circuitfout.

Betekent B cilinder 2? Komen de letters overeen met de cilinder nummers, zoals in A=1, B=2, C=3, D=4, E=5 en F=6?

Ik kreeg de bovenstaande code gisteren (op mijn 2006 V6 4WD met 61.000 mijl) en wilde er zeker van zijn dat ik de juiste vervang.

Klopt het cilinder nummeringsschema hieronder ook?

Ontstekingsvolgorde 1-2-3-4-5-6

Voorkant --- 2 1
van ------ 4 3 --- Firewall
auto ---- 6 5

Bedankt bij voorbaat, mensen!

#12 ·
Ik ga hier mijn eigen vraag beantwoorden...Ik heb vanmorgen de bobine van cilinder 2 vervangen in overeenstemming met het diagram dat ik laatst heb gepost. De controlelampjes van de motor, VSC en 4WD gingen binnen 5 start-run cycli, 50 mijl en 1 dag uit. De bobine was een Duralast onderdeelnummer C1601 van Autozone voor $112,99, plus belasting.

Dus ter referentie: A=1, B=2, C=3, D=4, E=5 en F=6; en de cilinder nummering schema van mijn laatste post was correct.

Bobines 2, 4 en 6 zijn heel gemakkelijk te bereiken, maar 1, 3 en 5 zouden meer werk zijn omdat ze zich onder de inlaatrunners lijken te bevinden. Mijn klus vandaag duurde letterlijk 5 minuten.

Ik hoop dat dit iemand ooit helpt.

#13 ·
Uitstekende post. De combinatie van "VSC, ABS, (!), TRAC"-lampjes gaat om de paar dagen aan. Ik heb mijn voertuig onlangs laten behandelen met een ondercoating (ze gebruiken hier religieus zout en ondercoating is de enige manier om tegen roest te beschermen), en ik dacht dat het spul een paar sensoren had verstopt. Het lijkt erop dat de sensor van het achterwiel waarschijnlijk de boosdoener is. Ik dacht dat ze deze voertuigen zouden ontwerpen om bestand te zijn tegen aanzienlijke sneeuw/ijs/ondercoating-ophoping, maar blijkbaar niet!

#15 ·
JuneBug;877053 2. VSC said:
http://www.rav4world.com/forums/members/albums/32793-junebug1701/tech-stuff-2743-picture17696-traction-control-vehicle-stability-control-antilock-braking-system-brake-lights.jpg[/IMG]
Foto van de dashboardverlichting komt overeen met mijn RAV4 uit 2008. Uit de pdf-compilatie denk ik dat dit waarschijnlijk een wielsensor is. Moet ik ermee naar de dealer gaan, of moet ik eerst iets anders proberen? Kan ik met de auto rijden (naar de dealer of anderszins), of is dit waarschijnlijk een onveilige situatie, bel een sleepwagen?

Andere waarschijnlijk irrelevante feiten:
  1. Geen merkbare problemen met de remmen of besturing.
  2. Gisteren heb ik de sigarettenaansteker gebruikt om een luchtcompressor te laten draaien om de sportballen van mijn kinderen op te pompen. Ik heb de auto niet volledig aangezet en het duurde langer dan ik had verwacht. Ik zag deze lampjes toen ik de auto de volgende keer startte. Geen duidelijke problemen met de accu: start meteen. Geen duidelijke problemen met de aansteker: telefoon laadt prima op.
  3. Een van die ballen rolde twee keer onder de linkerkant van de auto en raakte lichtjes vast. Het leek niet snel genoeg te bewegen om schade aan te richten.
  4. We hebben net twee nachten strenge vorst gehad (boven de 20), onze eerste van het seizoen. De auto staat in de garage en de garage bleef waarschijnlijk in de 40. Toen het buiten 30 graden was, mat ik de garage op 50 graden. Ik vermeld dit omdat ik iets soortgelijks heb gelezen dat gebeurde toen de temperaturen daalden tot in de tienerjaren.
  5. Mijn zoon denkt dat hij een muis in de garage heeft gezien. Zou een doorgebeten draad dit kunnen verklaren? (En ewwww. Beestjes lijken te denken dat het oké is om hun toevlucht te zoeken binnen als het echt koud is. Ik ben het daar niet mee eens.)
  6. Ik heb geprobeerd de auto uit en weer aan te zetten. Geen effect. Ik weet het, dat zou te gemakkelijk zijn geweest.
  7. De benzinedop-truc geprobeerd: gestart met de dop eraf, uitgezet, gestart met de dop erop. Dat zou ook heerlijk gemakkelijk zijn geweest en had ook geen effect.

Heel erg bedankt voor alle hulp die u kunt bieden!

#17 ·
Foto van dashboardlampjes komt overeen met mijn 2008 RAV4 tot in de puntjes. Uit de pdf-compilatie denk ik dat dit waarschijnlijk een wielsensor is. Moet ik ermee naar de dealer, of moet ik eerst iets anders proberen? Kan ik met de auto rijden (naar de dealer of anderszins), of is dit waarschijnlijk een onveilige situatie, bel een sleepwagen?

Bedankt voor alle hulp die u kunt bieden!
Geen zorgen! Het betekent eigenlijk alleen dat die functies, met name ABS, in winterslaap zijn. Dit zijn wat we "ren-naar-de-dealer-&-betaal" panieklichten noemen. Ze uitschakelen kan zo eenvoudig zijn als het opnieuw opstarten van de RAV. Als er een probleem is, komen ze terug. Op dat moment gebruik je de 4-13 jumper om ze te lezen en volg je mijn advies in mijn laatste bericht.

#22 ·
The lights cleared again. Weird.
De lichten gingen weer uit. Raar.
Wat me is opgevallen, is dat hoewel de codes blijven, de waarschuwingslampjes bij de volgende opstart kunnen uitgaan.

#24 ·
Nou, de lichten gingen gisteren weer aan en vandaag weer uit. Het lijkt te verdwijnen net nadat ik een serviceafspraak maak. Ik breng hem sowieso volgende week weg. Ik heb een geluid van de voorkant opgemerkt dat erg lijkt op mijn andere auto's toen de wiellagers kapot gingen. Een soort metaalwrijvingsgeluid. Het geluid is de afgelopen weken in volume toegenomen. Ik heb 152.000 mijl gereden, dus het zou me niet verbazen als een wiellager kapot gaat. Ze gingen twee keer zo lang mee als mijn niet-Toyota-auto's die ik momenteel heb. Zou een wiellager de lichten aan en uit kunnen laten gaan, of zijn het misschien gewoon twee niet-gerelateerde problemen?

#25 ·
Kan een wiellager ervoor zorgen dat de lichten aan en uit gaan, of zijn het misschien gewoon twee niet-gerelateerde problemen?
Ja, indirect. Een slecht lager veroorzaakt verkeerde uitlijning of schade aan de ABS-sensor. Je weet toch dat als het een niet-CE-lichtfout is (zoals een ABS-code) je deze kunt uitlezen met een halve paperclip?

#27 ·
Iemand ideeën???

#28 ·
Ik heb een rare voor je!Ik krijg VSC, ABS & Brake foutlampjes (en geen andere) zodra ik de parkeerlichten aanzet (op weg naar het aanzetten van de koplampen) met de sleutel aan, of de motor nu draait of niet. :shrug:Ze resetten elke keer als ik de sleutel uitzet en weer aanzet. Ik krijg een 49 ABS code en een 43 VSC code. Ze blijven aan totdat ik ze reset met de 4-13 jumper en de 8 keer het rempedaal indrukken.Het wordt nog vreemder! Er zijn twee manieren waarop ik kan voorkomen dat de drie foutlampjes aangaan. Ofwel de parkeer- of koplampen aanzetten voordat ik de sleutel aanzet, of, geloof het of niet, op het rempedaal trappen terwijl ik de parkeer- of koplampen aanzet! :shrug: :shrug: :shrug:Ik dacht dat het misschien iets met mijn batterij te maken had, dus ik heb mijn nog geen jaar oude Honda batterij erin gezet en hem aan de oplader gehangen. Dezelfde reactie! Trouwens, zowel de Toyota als de Honda batterijen presteerden identiek bij het doorstaan van een broodrooster-tester belastingstest.Iemand ideeën???
Mijn gok zou de remlichtschakelaar of de rempedaalbelastingsschakelaar zijn. Heb je de codes die bij de lampjes horen?

#31 ·
thank you for all this James. but to begin, where is the diagnostic port to plug the wires into the pins?
Het zit onder het dashboard, in de buurt van de ontgrendelingshendel van de motorkap. Ga laag zitten, dan zie je het.

#32 ·
Bedankt voor je bericht, het is echt informatief; enig idee waar de snelheidssensor zit, hoe je ze kunt vinden? je zegt misschien dat ze vuil zijn en ik wil ze controleren? nogmaals bedankt
De snelheidssensor zit op de transmissie. Als je het over de ABS-sensoren hebt, zit er een op elk wiel. Verwijder het wiel en zoek naar een elektrische kabel die naar de sensor gaat.

#34 ·
Hallo allemaal. Eerste keer hier. Ik heb net een gebruikte 2006 Rav4 V6 4wd gekocht met 100.000 km, en ik ben er helemaal weg van!

We hebben hier in Montreal onlangs een sneeuwstorm gehad en ik reed met mijn Rav4 door behoorlijk diepe sneeuw op de weg terug van mijn werk. De volgende nacht daalde de temperatuur tot -20!

Ik neem nu aan dat de sneeuw onder mijn Rav4 bevroren is. Vandaag reed ik met mijn Rav4 op de snelweg en hij schudde bij snelheden van meer dan 55 mph. Ik wist dat dit waarschijnlijk normaal was vanwege de onbalans veroorzaakt door de bevroren sneeuw. Ik stopte om te tanken en begon toen weer op de snelweg te rijden. Plotseling, bij ongeveer 65 mph, gingen mijn 4wd-lampje, het controlelampje van de motor en de VSC-lampjes branden. Ik was bezorgd, dus ik vertraagde. Toen ik van de snelweg afreed en stopte bij een stoplicht, schudde de auto nog steeds, zelfs stilstaand. Uiteindelijk zette ik de motor uit en startte hem opnieuw en de lampjes verdwenen. Het stationair schudden stopte ook. Ik reed een paar keer rond de blok en alles voelde normaal aan. Ik ben echter bang dat ik iets beschadigd heb tijdens het rijden op de snelweg, vanwege de extra stress van de bevroren sneeuw onder de auto. Een veelvoorkomend probleem met die lampjes lijkt de losse tankdop te zijn, daarom zal ik dat 's ochtends controleren. Het is mogelijk dat het schudden ervoor heeft gezorgd dat de tankdop losraakte.

Denken jullie dat ik het bij de dealer moet laten nakijken, of hebben jullie ideeën over wat dit probleem veroorzaakt zou kunnen hebben?

Bedankt!

#107 ·
Hallo allemaal. Eerste keer hier. Ik heb net een gebruikte 2006 Rav4 V6 4wd gekocht met 100.000 km, en ik ben er helemaal weg van!\n\nWe hebben hier in Montreal onlangs een sneeuwstorm gehad en ik reed met mijn Rav4 door behoorlijk diepe sneeuw op weg van mijn werk naar huis. De volgende nacht daalde de temperatuur tot -20! Nu ga ik ervan uit dat de sneeuw onder mijn Rav4 bevroren is. Vandaag reed ik met mijn Rav4 op de snelweg en hij schudde bij snelheden van meer dan 55 mph. Ik wist dat dit waarschijnlijk normaal was vanwege de onbalans veroorzaakt door de bevroren sneeuw. Ik stopte om te tanken en begon toen weer op de snelweg te rijden. Plotseling, bij ongeveer 65 mph, gingen mijn 4wd-lampje, het controlelampje van de motor en de VSC-lampjes branden. Ik was bezorgd, dus ik vertraagde. Toen ik de snelweg afreed en stopte voor een stoplicht, schudde de auto nog steeds, zelfs stilstaand. Uiteindelijk schakelde ik de motor uit en startte hem opnieuw en de lampjes verdwenen. Het stationair schudden stopte ook. Ik reed een paar keer rond de blok en alles voelde normaal aan. Ik ben echter bang dat ik iets beschadigd heb tijdens het rijden op de snelweg, vanwege de extra belasting van de bevroren sneeuw onder de auto. Een veelvoorkomend probleem met die lampjes lijkt de losse tankdop te zijn, daarom zal ik dat 's ochtends controleren. Het is mogelijk dat het schudden ervoor heeft gezorgd dat de tankdop losraakte.\n\nDenken jullie dat ik hem bij de dealer moet laten nakijken, of hebben jullie ideeën over wat dit probleem veroorzaakt zou kunnen hebben?\n\nBedankt!
\n\nNiet dat dit veel waarde toevoegt, maar:\nHetzelfde is mij overkomen, er zat nog wat sneeuw in een van mijn wielen (zag het niet toen ik het allemaal schoonmaakte), en bij 55 was het zo'n kleine trilling dat ik dacht dat het wel goed zou komen. Nou, ik ging de snelweg op en ik denk dat de sneeuw zich op één plek concentreerde en plotseling schudde het zo hard dat ik het stuur STEVIG vast moest grijpen! Hoe dan ook, al mijn foutlampjes knipperden, ik verloor motorvermogen en er was een constant op en neer. Toen ik stopte en stopte, voelde het alsof de transmissie overal probeerde te schakelen, zelfs toen ik hem in de parkeerstand zette, klonk/schudde het nog steeds slecht. Ik schakelde hem meteen uit en wachtte een minuut en zette hem weer aan en alle lampjes werden gereset en ik reed weg zonder problemen. Ik weet niet precies wat er mechanisch is gebeurd, maar ik betwijfel of het goed voor hem was.

#35 ·
JPL, het is waarschijnlijk niet wat er onder de RAV zit, maar de sneeuw en het ijs op de wielen die de onbalans en het schudden veroorzaken. Onthoud ook dat er ABS-sensoren op elk wiel zitten die ophopingen van vuil, puin en ja, zelfs ijs kunnen krijgen, wat storingen kan veroorzaken.

#36 ·
U kunt mij aan de lijst toevoegen. 2008 RAV4 V6 AWD Base. 78000 km.
De CEL-, VSC- en 4WD-lampjes gingen branden en mijn Scangauge II rapporteerde een P2195-code. Ik bezocht de dealer en noemde mijn verlengde garantie. Ze moesten het uitlaatspruitstuk verwijderen om de vastgelopen A/F-sensor te vervangen. Vervangen onderdelen waren als volgt:
1 89467 - 0R020 A/F-verhoudingssensor
1 90917 - 06078 Uitlaatpakking
2 90501 - A0005 Veer
2 90080 - 10291 Bouten

Diagnose - $75,00
Uren 3,7 Ă  $94 - $347,80
Onderdelen - ???

MIJN KOSTEN - $0,00
Ik weet niet zeker of dit werd gedekt door de verlengde garantie of de emissiegarantie, maar ik ben een gelukkige kampeerder!

#37 ·
U kunt mij aan de lijst toevoegen. 2008 RAV4 V6 AWD Base. 78000 km.
De CEL-, VSC- en 4WD-lampjes gingen aan en mijn Scangauge II rapporteerde een P2195-code. Ik bezocht de dealer en noemde mijn uitgebreide garantie. Ze moesten het uitlaatspruitstuk verwijderen om de vastgelopen A/F-sensor te vervangen. Vervangen onderdelen waren als volgt:
1 89467 - 0R020 A/F-verhoudingssensor
1 90917 - 06078 Uitlaatpakking
2 90501 - A0005 Springs
2 90080 - 10291 Bouten

Diagnose - $75,00
Uren 3,7 bij $94 - $347,80
Onderdelen - ???

Mijn kosten - $0,00
Ik weet niet zeker of dit werd gedekt door de uitgebreide garantie of de emissiegarantie, maar ik ben een gelukkige kampeerder!
Dat is geweldig! De onderdelen voegen bijna nog eens $200 toe aan hun catalogusprijs:

89467 - 0R020 $168,37
90917 - 06078 $9,34
90501 - A0005 $9,26
90080 - 10291 $8,68

Totaal onderdelen $195,65

Zonder de garantie zou deze reparatie u $618,45 hebben gekost!

#41 ·
Oké, ik heb hem vandaag gebracht en ze zeiden dat ze een storing in het luchtmassastroombereik hadden gevonden en dat ik de K&N-inlaat heb. Ze adviseerden me om hem terug te brengen naar de originele staat. Nou, ik heb dit er nu 70 of 80.000 mijl op zitten en geen echte problemen. De lampjes zijn al een tijdje uit. Ik denk dat ik hem goed ga schoonmaken.

Wat betreft het metalen wrijvingsgeluid, zeiden ze dat het de achterdifferentieel is die geluid maakt. Het is een licht geluid. Ik vertelde ze dat het klinkt alsof het van de voorkant van de RAV4 komt, zoals wiellagers. Ze zeiden dat het meer naar het midden is. Ze adviseerden om het te vervangen voor $1720,00 aan onderdelen en arbeid. Ik denk dat ik wacht tot het erger wordt.

De RAV4 staat momenteel op 152.000 mijl.

#43 ·
Ik heb hetzelfde probleem, alleen gebeurt het elke keer als ik de tank met benzine vul. Dus ik dacht dat het de benzinedop moest zijn, ik zou de CEL VSC en TRAC-lampjes wissen door de sleutel naar Acc te draaien (net voordat ik hem omdraaide) en de tripmetertoets ongeveer 4 seconden ingedrukt te houden en de lampjes zouden uitgaan. Dit gebeurde 3 keer in de afgelopen 2 maanden. De laatste keer (4e keer) gingen de lampjes uit en gingen ze de volgende dag weer aan. En nu gaan ze niet meer uit, ik zal een nieuwe benzinedop proberen en kijken of ze uitgaan door de tripmeter ingedrukt te houden zoals voorheen. De auto rijdt prima en ik wil hem niet naar de dealer brengen als de lampjes niet uitgaan nadat ik een nieuwe dop heb geprobeerd.

Ik heb een gecertificeerde Toyota-garantie, maar het is zo moeilijk om te weten wat ze zullen dekken. Ik probeer een scanner te vinden om de codes te krijgen, voordat ik naar Toyota ga. IDEEËN?
Chris

#45 ·
CEL,VSC,4WD Waarschuwingslampjes

Deze gingen aan. De dealer ontdekte dat een slang naar de koolstoffilter was gescheurd/een kapotte fitting heeft. Ze willen de koolstoffilter en slang vervangen door een luchtpomp. De onderdelen kosten $843,00!

Kent iemand een goedkopere bron? Ik kan de onderdelen erin zetten of mijn vriend met de garage kan het doen.

Waar vind ik een illustratie van het emissiesysteem samen met de onderdeelnummers? Nieuw op het forum, ik zal nog wat verder kijken. Misschien staat het er wel.

TIA

#46 ·
Deze kwamen binnen. De dealer ontdekte dat een slang naar de koolstoffilter was gescheurd/een kapotte fitting had. Ze willen de koolstoffilter en slang vervangen door een luchtpomp. De onderdelen kosten $843,00!

Weet iemand een goedkopere bron? Ik kan de onderdelen erin zetten of mijn vriend met de garage kan het doen.

Waar kan ik een illustratie van het emissiesysteem vinden, samen met de onderdeelnummers? Nieuw op het forum, ik zal wat meer rondkijken. Misschien staat het er wel.

TIA
Bekijk dit;
http://www.rav4world.com/forums/99-4-3-mechanical/88159-need-new-vapor-canister.html

#49 ·
Wauw, bedankt voor de thread, dit is mij ook overkomen!

3 lampjes gingen aan de ochtend na de controle. Opende de motorkap om de MAF-sensor te verwijderen om hem schoon te maken en ontdekte dat de kleinere slang tussen luchtfilter en motor (EGR?) niet was aangesloten. Dat is de meest directe "lucht komt achter het MAF-filter" denkbaar! De monteur is duidelijk vergeten deze weer aan te sluiten na het vervangen van het luchtfilter.

Lampjes staan nog steeds aan, maar het zal waarschijnlijk een paar ritten duren voordat ze verdwijnen.