Toyota RAV4 Forums banner
1 - 17 of 17 Posts

dvanaken

· Registered
2 Posts
Discussion starter · #1 ·
Dit was schokkend - ik bracht de 2011 Rav4 2.5L van mijn zoon weg voor zijn eerste olieverversing sinds we hem als gecertificeerde auto kochten. Ik heb volledig synthetisch gebruikt in 8 Toyota's, van een Matrix tot een Sienna. Ik vroeg om een volledig synthetische verversing, liet de auto achter en toen mijn zoon hem kwam ophalen, hadden ze hem veranderd in conventioneel (zonder te proberen contact met ons op te nemen). Mijn zoon kreeg te horen: "Deze auto heeft geen synthetische olie nodig". Ik keek in de handleiding en daar staat 0w-20 of 5w-20. Ik dacht dat alle 0w-20 synthetisch was. Ik zocht rond en vond dit van Toyota, waarin staat dat de Rav4 conventionele olie moet gebruiken:

http://www.settraining.com/content/course-codes/12_07_HS_Toyota_Engines_and_Synthetic_Oil1.pdf

Heeft iemand anders dit ooit meegemaakt? Ik ben pissig dat ze dit hebben gedaan zonder het met me te bevestigen - dit is een dealer die ik al 15 jaar gebruik en waar ik talloze auto's heb gekocht. Als ik bereid ben ervoor te betalen, waarom zouden ze het dan iets kunnen schelen of ik synthetisch wil?

Er zijn talloze berichten geweest over olie, conventioneel versus synthetisch, zelfs met betrekking tot Toyota-aanbevelingen. Maar zoals blijkt uit de http://www.settraining.com/content/c...hetic_Oil1.pdf grafiek lijken de aanbevelingen van Toyota onzin te zijn. Voorbeelden: Camry met 2AR-FE I4-motor - synthetisch. RAV4 met 2AR-FE I4-motor - conventioneel. Sienna en anderen met 2GR-FE V6-motor - synthetisch. RAV4 met 2GR-FE V6-motor - conventioneel. Er zijn veel vermoedens geweest over de schijnbare discrepanties, een daarvan is dat de RAV als SUV met misschien wel zwaarder gebruik conventionele olie meer weerstand biedt tegen afbraak, maar dat is mogelijk niet waar. Het lijkt erop dat elke olie die voldoet aan de gewichts- en API-classificaties die door Toyota worden vereist, geschikt moet zijn, of het nu conventioneel of synthetisch is.

Er zijn veel veronderstellingen geweest over de schijnbare discrepanties, een daarvan is dat bij de RAV, een SUV met wellicht zwaarder gebruik, conventionele olie meer vermogen heeft om afbraak te weerstaan,
Eerder het tegenovergestelde AFAIK

Het lijkt erop dat elke olie die voldoet aan de gewichts- en API-classificaties die Toyota vereist, geschikt moet zijn, of het nu conventioneel of synthetisch is.
Bingo.

Alleen omdat ze conventionele olie specificeren, wil nog niet zeggen dat synthetische olie slecht is voor de motor. Het betekent alleen dat conventionele olie de klus klaart. Synthetische oliën (vooral de kwalitatieve synthetische oliën zoals Mobil One, Red Line, enz.) zijn in vrijwel elk opzicht beter. Of ze de extra kosten waard zijn, is een kwestie van oordeel. Ik gebruik Mobil One 0W30 omdat ik in Minnesota woon en ik olie prettig vind die nog steeds vloeit als de temperatuur onder nul komt.

Uiteindelijk is het feit dat u ervoor zorgt dat uw motor olie heeft en deze regelmatig ververst, belangrijker dan het soort olie dat u gebruikt.

Nog zo'n onwetende betweter. :surprise

Dat gezegd hebbende, tenzij u een verlengd olie-verversingsinterval gebruikt of echt hard bent voor uw auto, is conventionele olie prima voor 5.000 mijl. Het heeft geen zin om het te verspillen, ga gewoon terug naar synthetisch bij de volgende verversing. Geen kwaad, geen vuil.

Ik zou het terugbrengen naar de dealer en hen vertellen dat je hen hebt verteld dat je een bepaalde olie wilde, zodat ze deze zullen aftappen en bijvullen, inclusief een nieuw filter met de olie die je wilde. U bent de klant, het is uw geld en uw voertuig en misschien zullen ze leren dat zij niet de baas zijn, U BENT!:serious

Discussion starter · #8 ·
Bedankt

Bedankt allemaal. Ik denk dat ik de onderdelenafdeling van de dealer ga bellen en bevestigen dat de Toyota 0w-20 inderdaad synthetisch is en dan de servicemanager erop wijzen dat de gebruikershandleiding dit (synth) olie inderdaad suggereert en vragen waarom ze in godsnaam deze beslissing willekeurig hebben genomen, vooral zonder contact.

^^^wat ze zeiden^^^

Alleen omdat een voertuig geen synthetische olie vereist, wil nog niet zeggen dat het niet gebruikt kan worden. Uw dealer zat er flink naast.

Trouwens, alle 0W-20 IS synthetisch per definitie.

Dat gezegd hebbende, tenzij u een verlengd olie verversingsinterval gebruikt of echt hard bent voor uw auto, is conventioneel prima voor 5.000 mijl. Het heeft geen zin om het te verspillen, ga gewoon terug naar syn bij de volgende verversing. Geen kwaad, geen fout.
Niet helemaal correct. Honda, Quaker State, Motorcraft en anderen bieden een 0W20 synthetische blend aan.

Thank you all. I think I'll call the dealer parts department and confirm that the Toyota 0w-20 is indeed synthetic and then point out to the service manager that the user manual in fact suggests this (synth) oil and ask why the hell they arbitrarily made this decision especially with no contact.
Ik ben het eens met RF Overlord, laat het deze keer maar zitten. Een welles-nietes-discussie aangaan of proberen idioten op te voeden, kan je een beter gevoel geven, maar levert je in de toekomst alleen maar minder medewerking op als iets er echt toe doet.

De Toyota-link in de eerste post is zo slecht geformuleerd dat het lachwekkend is:

In feite zijn de enige 2012 Toyota's die geen synthetische olie kunnen gebruiken de Avalon, 3.5-liter RAV4, 4.0-liter Tacoma en Yaris.
Al het andere gebruikt synthetisch, of kan synthetisch of conventioneel gebruiken.

Wat ze proberen te zeggen is dat hun 0W20 niet wordt aanbevolen in die specifieke motoren. Zoals het leest, zijn synthetische oliën niet toegestaan in die motoren. Toyo's olie-eisen en olieverversingsvereisten zijn al jaren in beweging en formuleringen zoals hierboven helpen verdomd niet. Mijn auto heeft minder dan 18.000 mijl en ik MOEST 12 olieverversingen hebben in die tijd om de garantie te behouden. DAT is gek. Ik ben verbaasd dat de olieaftapplug niet is gestript.

Dat gezegd hebbende, zou ik ook boos zijn op de dealer. Het lijkt erop dat als je synthetische olie tegen hen zegt, ze alleen 0W20 originele Toyota-olie kennen... er bestaat niets anders. Dan beslissen ze of je het nodig hebt of niet.

Toen een snelle olieverversingsfaciliteit waar ik woon olie installeerde die geschikt was, maar niet het beste voor een Hyundai die ik bezat, en ik dat ontdekte nadat ik naar huis was gereden, keerde ik terug naar het bedrijf en liet ik de olie aftappen en vervangen door de juiste olie. Ik had gezegd dat ze de filter niet hoefden te vervangen, hoewel deze wat olie bevatte, maar de manager liet de technicus hem toch vervangen. Bij latere bezoeken had ik geen problemen.

De Toyota-link in de eerste post is zo slecht geformuleerd dat het lachwekkend is:

In feite zijn de
enige 2012 Toyota's die geen
synthetische olie kunnen gebruiken,
de Avalon, 3.5-liter
RAV4, 4.0-liter Tacoma en Yaris.
Al het andere gebruikt synthetisch, of kan
synthetisch of conventioneel gebruiken.

Wat ze proberen te zeggen is dat hun 0W20 niet wordt aanbevolen in die specifieke motoren. Zoals het er staat, mogen er geen synthetische oliën in die motoren worden gebruikt. De olie-eisen en olieverversingsvereisten van Toyo zijn al jaren in beweging en formuleringen zoals die hierboven helpen verdomd niet. Mijn auto heeft minder dan 18.000 mijl en ik MOEST 12 olieverversingen hebben in die tijd om de garantie te behouden. DAT is gek. Ik ben verbaasd dat de aftapplug van de oliecarter niet is gestript.

Dat gezegd hebbende, zou ik ook boos zijn op de dealer. Het lijkt erop dat wanneer je synthetische olie tegen hen zegt, ze alleen 0W20 originele Toyota-olie kennen... er bestaat niets anders. Dan beslissen ze of je het nodig hebt of niet.
Er gebeurt blijkbaar iets nog vreemders. Zoals ik in mijn eerste post opmerkte, staat in de Toyota-doc. over het gebruik van conventioneel of synthetisch, bijvoorbeeld dat voor Sienna's en andere Toyota's met dezelfde 2GR-FE V6-motor als de RAV4 synthetisch moet worden gebruikt, terwijl voor de RAV4 V6 conventioneel moet worden gebruikt..

Er gebeurt blijkbaar iets nog vreemders. Zoals ik in mijn eerste bericht al aangaf, staat in de Toyota-documentatie over het gebruik van conventionele of synthetische olie dat voor bijvoorbeeld Siennas en andere Toyota's met dezelfde 2GR-FE V6-motor als de RAV4 synthetische olie gebruikt moet worden, terwijl voor de RAV4 V6 conventionele olie gebruikt moet worden.
Dat bevestigt mijn punt hierboven. Wat ze eigenlijk zeggen is dat Toyota synthetische 0W20 niet gebruikt mag worden in die voertuig/motor-combinaties (om welke reden dan ook). Voor Toyota en hun dealers betekent synthetisch ALLEEN Toyota-merk 0W20, aangezien ze helemaal geen andere synthetische viscositeiten aanbieden onder de Toyo-naam. Het is geen wonder dat de dealers totaal in de war zijn. De simpele vermelding van Mobil 1 5W30 kan ze al schuimbekken en naar de hotline naar Japan laten grijpen in een totale roes.

Toen ik mijn dealer vroeg om synthetische olie te gebruiken in mijn 2010 V6 Limited, zeiden ze geen probleem; ze gebruikten Mobil 1 merk, 100% synthetisch 5W30. Ik gebruik het sindsdien, sinds de tweede olieverversing vier jaar geleden. (Tot nu toe meer dan 68.000 mijl).

Wat ze eigenlijk zeggen is dat Toyota synthetisch 0W20 niet gebruikt mag worden in die voertuig-/motorcombinaties (om welke reden dan ook). Voor Toyota en hun dealers betekent synthetisch ALLEEN Toyota-merk 0W20, aangezien ze helemaal geen andere synthetische viscositeiten aanbieden onder de naam Toyo.
Dat is hier eigenlijk het meest logisch, hoewel de meeste dealers, inderdaad de meeste monteurs in het algemeen, slecht geĂŻnformeerd zijn over olie, dus het zou geen verrassing moeten zijn dat de OP onjuiste informatie kreeg.

Dat onderstreept mijn punt hierboven. Wat ze eigenlijk zeggen is dat Toyota synthetisch 0W20 niet gebruikt mag worden in die voertuig-/motorcombinaties (om welke reden dan ook). Voor Toyota en hun dealers betekent synthetisch ALLEEN Toyota-merk 0W20, aangezien ze helemaal geen andere synthetische viscositeiten aanbieden onder de Toyo-naam. Het is geen wonder dat de dealers totaal in de war zijn. De simpele vermelding van Mobil 1 5W30 kan ze aan het schuimbekken brengen en ze in een totale stupor naar de hotline in Japan laten grijpen.
Het feit dat het document voor het gebruik van Toyota-olie niet specificeert dat het verwijst naar olie van het merk Toyota, terwijl het zogenaamd verwijst naar hun eigen merk olie, kan zeker verwarring veroorzaken bij dealers. Mijn servicedealer gebruikt bijvoorbeeld helemaal geen olie van het merk Toyota, maar Pennzoil-producten.

1 - 17 of 17 Posts