Toyota RAV4 Forums banner

Koplamp afstellen

20K views 21 replies 9 participants last post by  Mar Espejo  
#1 ·
Mijn Limited RAV4 heeft LED-koplampen. Omdat ik in andere auto's fabrieks-LED-koplampen had, wilde ik ze specifiek hebben. Ik was echter behoorlijk teleurgesteld over hun prestaties en heb onlangs pogingen gedaan om ze te corrigeren door hun afstelling aan te passen.

Ik merkte dat de linker- en rechterkant zo waren afgesteld dat ze dezelfde afstand schenen. Andere auto's die ik heb gehad, hadden altijd het rechterlicht hoger gericht. Met dat in gedachten draaide ik de afstelschroef tegen de klok in om het richtpunt ongeveer 1" omhoog te brengen, in mijn garage. Ik probeerde het uit en was onder de indruk van de verbetering. Het licht heeft nog steeds een lichte dip, maar schijnt nu misschien 20' verder. Op de 2-uur positie schijnt het ook mooi op het oppervlak waar er voorheen geen licht was.

Toen heb ik de linkerkoplamp misschien ÂĽ" omhoog gebracht, in mijn garage. Dit had ook een behoorlijke verbetering aan de linkerkant. De straal reikt iets verder en op de 10-uur positie is er daadwerkelijk licht waar er voorheen geen was.

Tot nu toe heeft niemand me geseind. Als ik langs Jersey (F type) barrières rijd, kan ik zien dat de lichten op afstand nog steeds afnemen, aan beide kanten. Ik kan alleen maar concluderen dat Toyota veel te conservatief is met het afstellen van de koplampen, tot het punt dat de meestal superieure prestaties van LED's worden tenietgedaan.

#2 ·
Als je niet wordt geflitst, zit je waarschijnlijk goed. Ik denk dat de meeste autofabrikanten hun koplampen op dezelfde hoogte instellen tussen rechts en links, vooral met de nieuwere LED's. Je had tenminste geen 2017 Subaru Crosstrek. Die had GEEN LED-koplampen en je kon 's nachts geen steek zien. Ik schrok me rot om er 's nachts in te rijden en ik heb oude ogen. Sterker nog, het was een van die auto's die een zeer slechte beoordeling kreeg voor de helderheid van de koplampen, maar dat ontdekte ik pas nadat ik hem had gekocht. Ik heb geen problemen met de koplampen van mijn Rav4 opgemerkt, omdat het zo'n enorme verbetering was ten opzichte van de Subaru, maar de volgende keer dat ik mijn koplampen in de garage aanzet, zal ik kijken of ik kan zien wat je aangeeft.

#4 ·
Dat is raar. Mijn '19 XLE Premium kwam af fabriek met perfecte afstelling. Het bleek zelfs handig om te vergelijken na het installeren van HIDs op mijn 2013 CX-5. Ik moest de CX-5 projectoren afstellen omdat ze veel te hoog stonden na de overstap van halogeen. Probeer zeker af te stellen volgens de instructies hierboven. Mazda vroeg specifiek om 10 ft met ongeveer 1,8 inch daling, 25 ft werkt ook zoals voorgesteld met een verdere daling.

#5 ·
Mijn Limited RAV4 heeft LED-koplampen. Omdat ik fabrieks-LED-koplampen in andere auto's heb gehad, wilde ik ze specifiek. Ik was echter behoorlijk teleurgesteld over hun prestaties en heb onlangs pogingen gedaan om ze te corrigeren door hun afstelling aan te passen.

Ik merkte dat de linker- en rechterkant op dezelfde afstand schenen. Andere auto's die ik heb gehad, hadden altijd het rechterlicht hoger gericht. Met dat in gedachten draaide ik de afstelschroef tegen de klok in om het richtpunt ongeveer 1" omhoog te brengen, in mijn garage. Ik nam hem mee uit en was onder de indruk van de verbetering. Het licht heeft nog steeds een lichte dip, maar schijnt nu misschien 20' verder. Op de 2-uur-positie schijnt hij ook mooi op het oppervlak waar er voorheen geen licht was.

Toen heb ik de linker koplamp misschien ÂĽ" omhoog gebracht, in mijn garage. Dit had ook een behoorlijke verbetering aan de linkerkant. De straal reikt iets verder en op de 10-uur-positie is er daadwerkelijk licht waar er voorheen geen was.

Tot nu toe heeft niemand me geseind. Als ik langs Jersey (F-type) barrières rijd, kan ik zien dat de lichten op afstand nog steeds afnemen, aan beide kanten. Ik kan alleen maar concluderen dat Toyota veel te conservatief is met het richten van de koplampen, tot het punt dat de meestal superieure prestaties van LED's teniet worden gedaan.
Hoe gemakkelijk was het om bij de schroeven te komen om de afstelling te verhogen? Ik zag ze niet van bovenaf na het openen van de motorkap.
Heb je panelen verwijderd om deze schroeven te vinden? Het zal fijn zijn als je een paar foto's van deze schroef en hoe je ze kunt vinden, kunt plaatsen.

#6 ·
Hoe gemakkelijk was het om bij de schroeven te komen om het doel te verhogen? Ik zag ze niet van bovenaf na het openen van de motorkap.
Heb je panelen verwijderd om deze schroeven te vinden? Het zou fijn zijn als je een paar foto's van deze schroeven kunt plaatsen en hoe je ze kunt vinden.
Toegang is eenvoudig en er hoeft niets te worden verplaatst of verwijderd. Ik moest op een kruk staan om ver genoeg naar binnen te kijken.

Dit is de afsteller aan de passagierszijde:
148702

Dit is de afsteller aan de bestuurderszijde:
148704

U kunt eenvoudig een korte 10 mm dop gebruiken (ÂĽ" aandrijving is klein genoeg om te passen). Natuurlijk kunt u ook een speciale koplampafstelhulp gebruiken om het getande uiteinde van het afstelwiel te draaien (het gereedschap zit in de as, gemakkelijk zichtbaar op de eerste foto).

Door de dop te gebruiken, wordt de straal verhoogd door tegen de klok in te draaien en verlaagd door met de klok mee te draaien. Voordat u iets draait, markeert u het midden van de hotspot op uw garagewand als referentie.

#12 ·
Ja. Zie bijgevoegd
Bedankt voor die info. De 4" dip op 25' is extreem, IMHO. Sommige Europese kaarten die ik heb gezien, suggereren 3" op basis van hun hoogte boven de grond. Trouwens, Toyota die ze 25" boven de grond plaatste, was een slechte beslissing, aangezien dat de hoogte van mist boven de grond is. Om de meest effectieve mistlampen te zijn, moeten ze zo laag mogelijk op het voertuig zitten, onder de mist. Op hun huidige hoogte hadden het grootlicht moeten zijn (in samenwerking met de grootlichten). Als de lichten minder dan 18" van de grond zouden zijn, zou de dip slechts 1,5" op 25' hoeven te zijn.

#15 ·
Sorry, ik weet dat deze thread een beetje oud is. Ik wist nooit dat de rechter- en linkerkoplampen opzettelijk op verschillende hoogtes konden worden afgesteld, totdat ik 's nachts met mijn prime reed. Wat het duidelijk maakt, is dat de bovenrand van de bundel niet een beetje vervaagt, maar een heel duidelijke rand heeft die ik nog nooit eerder heb ervaren. Ik neem aan dat dit te maken kan hebben met het feit dat dit LED-koplampen zijn, wat ook nieuw voor mij is.

Net als anderen in deze thread zou ik de lichten waarschijnlijk graag willen verhogen. Ik weet niet zeker of ik een echt vlakke plek kan vinden met een mooie muur op 25 meter afstand. Opritten hebben de neiging om licht hellend te zijn voor de afwatering, hoewel dit misschien geen groot probleem is, aangezien het voertuig zich ook in een vergelijkbare hoek zou bevinden?

Misschien zou een relatieve aanpassing werken? Zet het voertuig bijvoorbeeld op 25 meter afstand van mijn garagedeur, markeer de bovenkanten van de bundels met tape en stel dan een kleine hoeveelheid omhoog af? Misschien is dit echter niet nuttig.

#16 ·
Sorry, ik weet dat deze thread een beetje oud is. Ik wist nooit dat de rechter- en linkerkoplampen opzettelijk op verschillende hoogtes zouden kunnen worden afgesteld totdat ik 's nachts met mijn prime reed. Wat het duidelijk maakt, is dat de bovenrand van de bundel niet een beetje vervaagt, maar een heel duidelijke rand heeft die ik nog nooit eerder heb ervaren. Ik neem aan dat dit te maken kan hebben met het feit dat dit LED-koplampen zijn, wat ook nieuw voor me is.

Net als anderen in deze thread, denk ik dat ik de lichten waarschijnlijk wil verhogen. Ik weet niet zeker of ik een echt vlakke plek kan vinden met een mooie muur op 25' afstand. Opritten hebben de neiging om licht hellend te zijn voor de afwatering, hoewel dit misschien geen groot probleem is, aangezien het voertuig zich ook in een vergelijkbare hoek zou bevinden.

Misschien zou een relatieve aanpassing werken? Zet het voertuig bijvoorbeeld op 25' afstand van mijn garagedeur, markeer de bovenkanten van de bundels met tape en stel dan de kleine hoeveelheid omhoog bij? Misschien is dit echter niet nuttig.
Hoi, de fabrieksinstelling van mijn Ltd is gewoon recht. Ik heb het een beetje verlaagd, nu zie ik de weg, hoewel korter, en het lijkt erop dat ik de auto voor me niet zo veel zie. Zal ik het terugbrengen naar gewoon recht in plaats van een paar centimeter verlaagd?

#17 ·
Grote schroevendraaier en grote parkeerplaats en 's nachts gaan en afstellen... Ga dan 100 meter naar buiten en ga dan terug, hurk een paar keer en controleer hoe je lichten eruitzien als een tegemoetkomend voertuig. Je weet of je andere bestuurders verblindt... Aanpassen van de lichten kan tijd kosten, maar je kunt behoorlijk goede lichtbundels krijgen en weten of je stoort met je instellingen.

#19 ·
Hier is precies wat u moet doen op een CX-5:

Al het andere zou een gok zijn. Ik ben er zeker van dat er een Toyota-specifieke gids is, maar die staat waarschijnlijk in TIS (betaalmuur). Ik heb dit gedaan nadat ik mijn halogeenlampen op mijn CX-5 had verwisseld voor HID's en het werkte perfect.
grote schroevendraaier en grote parkeerplaats en 's nachts gaan en afstellen...
daarna 100 meter uitlopen en dan teruglopen, een paar keer hurken,
en controleren hoe uw lichten eruitzien als een tegemoetkomend voertuig.

U weet of u andere bestuurders verblindt... heen en weer terwijl u de lichten aanpast, kan even duren
tijd, maar u kunt behoorlijk goede stralen krijgen en weten of u uw instellingen overtreedt
Hoi, bedankt voor uw antwoord. Veel YouTube over dit onderwerp. Ik heb uw mening nodig over wat de sweet spot is, recht of iets lager? Hoe zijn uw ravs gericht? Het is het beste om mede-eigenaren te vragen.