Toyota RAV4 Forums banner
1 - 20 of 39 Posts

jaycassano

· Registered
32 Posts
Discussion starter · #1 ·
Hallo RAV4-gebruikers,

Ik heb onlangs mijn auto (2019 RAV4 hybride, ~40.000 mijl) laten onderhouden bij een dealer. De dealer "beval" een aantal services, waaronder het reinigen van de A/C-verdamper (met wat expansieschuim) en het reinigen van het brandstofsysteem, naast andere dingen zoals olieverversen en bandenwissels.

Mijn auto was in perfecte staat. Na de service voelt de auto echter merkbaar minder krachtig aan dan voorheen (het is nu meer dan 1 maand geleden). Het controlelampje van de motor ging tijdens die service branden. Twee codes: (P0171) bank 1 systeem te arm; en P3190 slechte motorprestaties; slechte motorvermogen. De dealer beweerde dat dit niet ongebruikelijk was bij het reinigen van het brandstofsysteem, omdat ze dingen hadden losgekoppeld, enz. Hoe dan ook, geen actieve codes op dit moment.

Hoe dan ook, de auto voelde gewoon erg traag aan bij het accelereren. Ik heb het gevoel dat hij problemen heeft na 20 mph. Ik moest meer gas geven en de motor maakt meer lawaai, draait meer toeren, maar produceert minder vermogen dan voorheen. Ik ging terug naar de dealer en ze "controleerden alles" en concludeerden dat er niets mis was. Ze beweerden dat de brandstofdruk in orde was.

Ik ben nog steeds niet overtuigd. Op de weg blijft de auto gewoon achter bij auto's van een lagere klasse (bijvoorbeeld wanneer het stoplicht op groen springt en elke auto accelereert). Onlangs begon ik mijn aandacht te richten op het hybride laad-/uitvoerschema. Ik merk het volgende op: 1) de batterij laadt graag meer op (van wielen of van de motor); 2) wanneer de batterij stroom afgeeft, daalt het batterijniveau langzamer dan voorheen - dit lijkt erop te wijzen dat de batterij minder efficiënt is in het opwekken van stroom; 3) als gevolg hiervan heeft de batterij de neiging om op een hoger niveau te blijven (bijv. 80% + vol); voorheen zweefde hij meestal rond de 50~60%.

Nog één ding: de mpg daalde met ongeveer 3 punten van 38 mpg naar 35 mpg.

Ik vraag me af of de service het hybridesysteem op een subtiele manier heeft verstoord? Een verklaring voor het mindere vermogen is dat de elektromotor nu "luier" is. Is het mogelijk dat het expansieschuim van de stomme A/C-verdamper willekeurig in andere componenten terecht is gekomen en de elektronica heeft verstoord? De brandstofsysteemservice zelf is ook een sterke verdachte.

Wat kan ik doen? Ik heb een OBD2-scanner (met een app) waarmee ik statistieken kan controleren, zoals de lange termijn brandstoftrim, enz., maar gegevens voor het hybridesysteem lijken schaars te zijn. Op welke gegevens moet ik letten? De app kan de statistieken registreren.

Is het de moeite waard om naar een andere dealer te gaan en geld te betalen voor een diagnose? De dealer beweerde dat mijn auto alle gezondheidscontroles heeft doorstaan en dat ik me geen zorgen meer hoef te maken.

Alle input wordt gewaardeerd. Bedankt!

Jay

Ik heb valse lean codes gezien na een brandstofinjectiespoeling. Ik heb gezien dat MAF-sensoren besmet raakten door vuil na een luchtfilteronderhoud. Ik zou er lang genoeg mee rijden zodat de OBDII-monitoren kunnen draaien en "Pass" tonen in plaats van een P1000. Als de dealer de codes wist, zou je een P1000 hebben en zou de PCM alle monitoren gaan uitvoeren. Als je grote problemen hebt, zouden de monitoren iets moeten oppikken terwijl ze draaien. (dat alles gebaseerd op een leven als Ford Tech, maar alle fabrikanten volgen de OBDII-regels).

Discussion starter · #3 ·
Bedankt Exfordman! Ik weet niet zeker wat "Pass" betekent in vergelijking met een P1000.

De dealer vertelde me dat als er een (groot) probleem is, het controlelampje van de motor zou gaan branden. Ik vermoedde ook verschillende dingen zoals verstopping van de brandstofinjector, MAF-sensor, enz. De meting van mijn OBD2-scanner lijkt erop te wijzen dat deze binnen het "normale" bereik vallen. Ik heb echter geen basislijn voor mijn auto vóór de service (heb de obd2-scanner pas achteraf gekocht). Ik vermoed dat bepaalde dingen gewoon "niet erg optimaal" zijn, maar nog steeds niet buiten bereik.

Discussion starter · #5 ·
Proberly not related but have you had your 12 volt battery changed yet?
Nee, nog niet. Zou dit er mee te maken kunnen hebben? Ik denk dat de batterijtest geslaagd is. Mijn belangrijkste vermoeden is ofwel een probleem met de brandstofleiding ofwel dat er iets mis is gegaan met de elektronica of de ECU na de service.

Nee, nog niet. Zou dit ermee te maken kunnen hebben? Ik denk dat de batterijtest geslaagd is. Mijn belangrijkste vermoeden is een probleem met de brandstofleiding of dat de elektronica of ECU na de service is verstoord.
Een zwakke 12 volt batterij kan de brandstofbesparing beĂŻnvloeden en ook andere dingen. Mijn DCM stopte met werken toen mijn 12 volt zwak was. 5 jaar is een goede levensduur voor een batterij.

FWIW, als je een multimeter of een van die "sigarettenaansteker"-spanningsmeters hebt, deden mijn 12 volt problemen zich voor rond de 11,8 volt terwijl de auto in de accessoiremodus stond (rustspanning). Hiervoor was de batterij ongeveer een jaar lang (vorig jaar) in mijn 2019 ongeveer 11,9-12 volt in rust.

Ik heb een "levenslange" 12 volt gekocht bij mijn Toyota-dealer voor ongeveer $260. Geen slechte prijs, want ik houd een auto meestal 10-15 jaar en nu hoef ik de batterij niet te sparen. In Florida zullen ze hem waarschijnlijk om de drie tot vier jaar vervangen, dus ik zal ruim voorliggen.

Nogmaals, ik weet niet zeker of dit jouw probleem is, maar het is waarschijnlijk tijd om over het vervangen van de batterij na te denken.

Als u op codes controleert en een P1000 krijgt, betekent dit dat alle OBDII-monitoren nog niet zijn uitgevoerd. Voorbeelden zijn HEGO (verwarmde uitlaatsensoren), Evap, brandstof, katalysatoren, EGR, thermostaat, enz. Ergens tussen de 6-8 monitoren. Een "Pass" betekent dat alle monitoren zijn uitgevoerd en de PCM/ECU tevreden is. Ik ben niet zeker van alle scanners die de term PASS gebruiken. Misschien zeggen ze "geen codes". Een P1000 moet op alle scanners worden weergegeven. In CA kan een P1000 ervoor zorgen dat uw auto de emissietest van de staat niet doorstaat, afhankelijk van het modeljaar en welke monitor het mist.

Discussion starter · #8 ·
Ah, ik zie dat er een symbool van DCM op het scherm is doorgestreept. Ik weet niet zeker of dit met de service te maken heeft. De AC-service die ze hebben gedaan, lijkt nogal opdringerig. Ik hoop dat dat niet zo is.

Maar heel erg bedankt dat je dit ter sprake hebt gebracht!

Ah, ik zie dat er een symbool van DCM wordt doorgestreept op het scherm. Ik weet niet zeker of dit met de service te maken heeft. De AC-service die ze hebben gedaan, lijkt nogal intrusief. Ik hoop dat dat niet zo is

Maar heel erg bedankt dat je dit ter sprake hebt gebracht!
De DCM is de Data Communication Module. Heeft niets te maken met motormanagement.

DCM is wat de auto gebruikt om te communiceren met de buitenwereld (SOS, wifi, status in de app, etc.). Er is een andere thread op dit forum over de DCM-doorstreping.

Discussion starter · #11 ·
Als je op codes controleert en een P1000 krijgt, betekent dit dat alle OBDII-monitoren niet zijn uitgevoerd. Voorbeelden zijn HEGO (verwarmde uitlaatsensoren), Evap, Brandstof, Kats, EGR, Thermostaat, enz. Ergens tussen de 6-8 monitoren. Een "Pass" betekent dat alle monitoren zijn uitgevoerd en dat de PCM/ECU tevreden is. Ik ben niet zeker van alle scanners die de term PASS gebruiken. Misschien zeggen ze "geen codes". Een P1000 moet op alle scanners worden weergegeven. In CA kan een P1000 ervoor zorgen dat uw auto de emissietest van de staat niet doorstaat, afhankelijk van het modeljaar en welke monitor er ontbreekt.
Zal later dubbel controleren. Maar ik kon gegevens krijgen zoals motorbelasting, lange termijn brandstofcorrectie, brandstofdruk, katalysatortemperatuur, enz. Dus ga ervan uit dat alles draait.

Ik heb niet de hele post met antwoorden gelezen, maar ik weet uit de geschiedenis van andere auto's dat als uw bougies ouder worden en u spruitstukreinigers gebruikt, dit uw vonkefficiëntie kan veranderen.

Ook is die LMM-sensor een heel, heel delicaat item en er zijn een paar regels over wat voor soort vloeistoffen je daarop kunt doen zonder dat ze achteruitgaan.

Eén persoon vermeldde dat als er een fout in de LMM zit, je een sensorfoutmelding zou krijgen. Dat kan dus uitgesloten zijn, maar het is iets om te overwegen.
Ook niet wetende hoe lang ze uw auto stationair hebben laten draaien terwijl ze de reiniging van de bovenste motor van het spruitstuk deden, als dat is wat ze deden, kan uw katalysator vervuild zijn en een goede rit op de snelweg gebruiken om alle resten te verbranden. Maar ik zou eerst naar de bougies kijken.

En ik ben altijd huiverig om naar dealers te gaan,

Ik denk dat er in hun trainingshandleiding staat dat je de bouten van de oliecarter en de oliefilters te vast moet aandraaien :)

Als je voor de service verlengde garantie dingen gaat, zou ik me gewoon concentreren op het krijgen van je gratis olieverversing en eruit gaan. Je kunt veel van die andere dingen zelf doen als je mechanisch onderlegd bent of een goede onafhankelijke monteur vinden met wie je een relatie kunt opbouwen. Dat is gewoon mijn mening.

Discussion starter · #13 ·
Bedankt Joedirt voor de aanbevelingen! Jullie zijn veel behulpzamer dan de dealers. Elke keer als ik terugging om bij hen te klagen, beweerden ze gewoon dat alles er goed uitzag! God weet wat ze daadwerkelijk hebben gecontroleerd en gevonden. Helemaal geen transparantie.

Ik weet niet hoeveel ik kan afleiden over de staat van de bougies of de MAF-sensor uit OBD2-metingen. Ik heb een paar grafieken om te delen (deze zijn van verschillende ritten). Eén toont enkele hybride EV-gegevens, de andere toont de lange termijn brandstofaanpassing, MAF, enz. Ik deel het gewoon als een van de grafieken iets zegt of op zijn minst wat verlichting biedt. Sommige gegevens zien er verwarrend uit, bijvoorbeeld waarom het EV-batterijvermogen (PK) een negatieve waarde aangeeft.

Ik ben van plan om een andere RAV4-hybride te vinden om een basislijn te creëren om mee te vergelijken.

Ik ben ook van plan om een onafhankelijke garage te vinden om hem te diagnosticeren als ik niets uit de gegevens kan vinden.

Discussion starter · #15 ·
Al mijn voertuigen blijven achter op elke auto wanneer het licht op groen springt. Ik vind het gewoon normaal. Mijn buurman zegt dat hij hetzelfde probleem heeft.
Lol, ik vergeleek met mijn auto voor de service, die behoorlijk pittig was. Ik snap het. Maar ik denk niet dat dit in dit geval slechts een placebo-effect is.

Het eerste dat in me opkomt bij de symptomen is dat er een vacuĂĽmlek is. Het kan een slang zijn met een scheur of gat erin, of een klem die los is geraakt. Ze hebben nogal wat kleine slangen en andere onderdelen verwijderd om de service te verlenen, en misschien is er iets niet teruggeplaatst.

Geen enkele service zou ervoor moeten zorgen dat er een code verschijnt. Liep prima voor de service. Loopt slecht na de service met een P0171-code... en de dealer vertelde je dat dit soms gebeurt? Ummm. NEE, dat gebeurt niet.

Discussion starter · #18 ·
Het eerste dat in me opkomt bij de symptomen is dat er een vacuĂĽmlek is. Het kan een slang zijn met een scheur of gat erin of een klem die los is gekomen. Ze hebben nogal wat kleine slangen en andere onderdelen verwijderd om de services uit te voeren, en misschien is er iets niet teruggeplaatst.
Bedankt, ik zal dit in gedachten houden en dit overlaten aan onafhankelijke monteurs. De oorspronkelijke dealer weigerde elk probleem, en ik probeerde een andere lokale dealer voor een snelle visuele inspectie en proefrit. Die dealer kon niets zeggen, tenzij ik $200 betaal voor een diagnose die ze ook niet aanraadden.

Discussion starter · #19 ·
Geen enkele service zou een code moeten laten verschijnen. Liep prima voor de service. Loopt slecht na de service met een P0171 code... en de dealer vertelde je dat dit soms gebeurt? Ummm. NEE, dat gebeurt niet.
Ja, totaal door hen gefopt en ik vertrouw hun woorden niet. Ik wou dat er een gemakkelijke manier was om te klagen/ze aan te klagen. (Ik hoorde dat klagen bij Toyota hopeloos zou zijn).

Discussion starter · #20 ·
Bedankt, ik zal dit in gedachten houden en het aan onafhankelijke monteurs overlaten. De oorspronkelijke dealer weigerde elk probleem, en ik probeerde een andere lokale dealer voor een snelle visuele inspectie en proefrit. Die dealer kon niets vertellen, tenzij ik $200 betaalde voor een diagnose, wat ze ook niet aanraadden.
Met snelle inspectie bedoel ik dat ze de motorkap openden, even keken, een paar dingen aanraakten en niets duidelijk verkeerd vonden. De uitdaging met deze hybride auto's is dat de motor meestal uitstaat als ze de motorkap openen (alleen de hybride motor staat aan), waardoor het voor mij moeilijk is om hen de problemen (bijv. geluid) ter plekke te laten zien. En dealers verbergen hun werk toch meestal achter de schermen.

1 - 20 of 39 Posts