Toyota RAV4 Forums banner
1 - 11 of 11 Posts

cariduro69

· Registered
30 Posts
Discussion starter · #1 ·
Hallo, ik ben nieuw op het forum en nieuw in het bezit van een auto en een RAV... De mijne ziet er in echt goede staat uit en voelt goed aan... Ik heb hem net naar een off-road stuk in PR gebracht en het was een sensatie. Mijn vraag is, is het oké om dit te doen met standaard schoenen en 2WD?? Ik deed het voorzichtig en zwom meer dan wat dan ook.

Als iemand hier uit PR komt, ga daarheen. Luquillo: Corredor del Este. Het is een gebied dat door iedereen en alles wordt beschermd, inclusief wetten, maar niet door de overheid wordt verdedigd. Het is een sensatie en het leidt naar een mooi strand waar je, als er niemand in de buurt is, in kunt rijden en driften.

groene '99 rav4 2wd

Ja, maar ken de limiet en als je vast komt te zitten, zou ik afzien van veel wielspin, tenzij je moet, wacht gewoon tot iemand je eruit trekt.
Ze zijn geweldig voor trailrijden vanwege de hoge instelling, maar als het sleept, scheur je dingen kapot.

Vast komen te zitten is één ding, door een rivieroever of op een strand rijden een ander risico.
De luchtinlaat, als die water opneemt, ONMIDDELLIJK de motor afzetten, anders slaat hij vast en is uw auto total loss (reparatiekosten meer dan 12000 US dollar).
Als uw auto overstroomd is, is het ook zeer waarschijnlijk dat hij weg is. Houd dus het waterpeil in de gaten, zodat het niet over de bodem van de auto komt en zeker niet verder.

Op een pad rijden is heel goed te doen. De auto is echter voornamelijk bedoeld voor asfalt en slechts een klein beetje voor offroaden. Iets in de orde van 95% asfalt, 5% offroad.

Maak na het offroaden de motorruimte schoon. Dat is vooral om de slijtage van de onderdelen aanzienlijk te verminderen.
Groeten
Pim

Mijn ervaring is dat alles wat als awd wordt beschouwd niet offroad zou moeten zijn, daarom maken ze 4x4. Omdat je zei dat je 2wd hebt, zou ik ervoor gaan. Zou waarschijnlijk leuk zijn offroad, maar ik zou mijn awd nooit offroad nemen. Ik weet zeker dat sommigen dat wel doen.

Mijn ervaring is dat alles wat als awd wordt beschouwd, niet off-road zou moeten gaan, daarom maken ze 4x4. Omdat je zei dat je 2wd hebt, zou ik ervoor gaan. Zou waarschijnlijk leuk zijn off-road, maar ik zou mijn awd nooit off-road nemen. Ik weet zeker dat sommigen dat wel doen.
Waarom zou een AWD-voertuig niet offroad moeten gaan? En ik dacht dat een van de enige verschillen tussen AWD en 4x4/4WD is dat AWD altijd aan staat, waar 4WD kan worden ingeschakeld??

EDIT: Ik heb wat wikipedia'ing gedaan over AWD en 4WD en heb een aantal van de verschillen tussen de 2 typen geleerd...maar ik zou toch liever een AWD-voertuig off-road hebben dan alleen een 2WD...misschien ben ik gewoon bevooroordeeld omdat mijn Rav AWD is :D

Ahhh... Ik denk dat ik dit weer eens moet uitpluizen... Wat je NIET moet doen met een Rav4 tijdens offroaden.

Ik ben met de mijne al een beetje offroad gegaan, d.w.z. kampeerwegen en achterafweggetjes, maar slechts een klein beetje, en ik zou zeggen dat het prima is voor licht offroaden. Onthoud dat het geen jeep of hummer is en niet gebouwd is voor het echte zware werk, zoals modderpoelen, rivieren, wegen bedekt met scherpe, puntige rotsen of takken, enz. Ik zou zeggen, houd je aan de redelijk goede paden, en als het maar een 2wd is, probeer dan zo hard mogelijk te voorkomen dat je vast komt te zitten in de modder. (ga als het echt droog is) Wat de standaarduitrusting betreft, dat zou prima in orde moeten zijn als je het niet overdrijft.

Discussion starter · #7 ·
Bedankt... de Rav kwam er geweldig doorheen! Maar ik was iets meer bezorgd over de aandrijflijn dan over de motor. Hij spinde, ja, maar het was niet nodig, ik liet hem expres spinnen, en het water stond ongeveer 1,5 tot 2 voet hoog, dus de motor was goed. Het was daarna echt vies. Volgende keer huur ik een Wrangler en neem ik hem daar hard mee.

Hé Murph, ik zeg, gooi wat modderbanden op de 2WD en heb plezier. Je hebt geen 4x4 nodig voor het soort trails dat je zou MOETEN gaan rijden. Mijn 4runner- en Tacoma-vrienden zouden me uitlachen als ik zou proberen mijn mooie kleine rav off-road te brengen lol. Mijn 97 4x4 4runner hield ervan om off-road te zijn!! Ik mis hem, maar hij had een lekkend achterdifferentieel en ik kon er geen vinden in NY die niet al roestig was en ook nog eens paste op de 4-cilinder 4runner "zeldzaam", dus ik eindigde met de rav. trouwens cariduro, je zult VEEL meer plezier offroad hebben met de wrangler, ik haat jeeps maar die wranglers zijn gewoonweg niet te stoppen off-road. Happy Trailing!

Als er nou eens iemand een set afneembare echte bodemplaten voor de rav zou maken. Die je gewoon met een paar bouten kunt vastdraaien om ze erop te zetten als je ze nodig hebt en de bouten kunt losdraaien om ze eraf te halen als je ze niet nodig hebt. Dat zou zoooo fijn zijn. Zoals ik al zei, ze zijn geweldig voor algemeen offroaden, maar ken je limiet voordat je een overstromingsauto krijgt of de aandrijflijn opblaast. (Ook, als ik de advertentie beneden voor een wrangler op een paar gemene rotsen zie, zou ik puntige rotsen vermijden die een oliepan zouden kunnen beschadigen.

Als ik nog eens 2-3 duizend extra had die ik aan iets anders dan college kon besteden, zou ik een AMC Eagle kopen. Mijn vader had er twee (nou ja, we hebben ze nog steeds als onderdelenauto's) en ze zijn gewoon geweldig voor alles. Het zijn echt de auto's die de deur openden voor de Rav. Ze hebben de legendarische onverwoestbare 4.2L (voorloper van de 4.0L) en zo ongeveer alles is onverwoestbaar. (behalve dat de frames wegrotten bij de beugels als je ze niet met een onderlaag behandelt)

AWD vs. 4x4

Technisch gezien zul je weinig tot geen verschil zien in vergelijkbare voertuigen met AWD vs. 4x4. AWD zal alles doen wat een 4x4 zal doen, op voorwaarde dat ze beide hi en lo op het differentieel hebben. Bijna alle 4x4's hebben hi en lo, ongeveer de helft van de AWD's wel. Hoewel de RAV's niet echt bedoeld zijn om over rotsen te kruipen, maken hun lichte gewicht en korte wielbasis ze tot een zeer wendbaar en capabel offroad voertuig. Een RAV met een 2" lift, goede banden en schokdempers, en een sperdifferentieel met AWD lo, zou vrijwel niet te stoppen zijn. Waarom Toyota geen AWD lo in de RAV4's heeft gestopt, is mij een raadsel - Suzuki's hebben het, Subaru's hebben het, de meeste Toyota's hebben het....etc.

Dat gezegd hebbende, ik heb zowat elk type 4x4 gehad dat je je kunt voorstellen (FJ-40, Suzuki Vitara, Suzuki Sidekick, Blazer, Bronco, Unimog, Land Rover, Range Rover, Lancruiser, Subaru, Intl Scout, Jeep, Jeepster en meer) en een van de beste, go-anywhere rigs die ik ooit heb gehad, was een 1984 Subura Brat. Hij was zo licht en wendbaar en had 4x4 lo, hij ging naar plaatsen waar de FJ-40's van mijn vrienden nooit konden komen.....

Kortom, verwerp AWD niet, het is een capabele offroad aandrijflijn.

NP

1 - 11 of 11 Posts