Toyota RAV4 Forums banner
1 - 20 of 51 Posts

ole442

· Registered
83 Posts
Discussion starter · #1 · (Edited)
Het is Wind Chill Pearl White met lichtgrijs 2-tone pleather interieur. We hebben het benzinemodel gekregen. We hebben een 2013 RAV4 Limited die we nieuw hebben gekocht en het wordt mijn 'nieuwe auto' en vervoerder voor Engelse Mastiffs. De grote honden mogen niet in de 2025.

HET BESTE NIEUWS OVER DE 2025 is dat hij niet die BS "functie" lijkt te hebben waarbij de motor stopt elke keer dat de auto stopt en dan weer opstart als je het gaspedaal indrukt. Ik HAAT DIE functie, maar toen de verkoper ons wilde laten zien hoe we de functie konden uitschakelen, was er geen knop waar de 2024 hem had. Dat is het beste nieuws ooit IMO!!

Image

De 2025 is goed gebouwd en de pasvorm is uitstekend! Dit wordt hoogstwaarschijnlijk onze laatste nieuwe auto, dus we hebben extra betaald voor de Toyota premium 10 jaar bumper-to-bumper dekking! Het kostte 2000 dollar MAAR, in de afgelopen paar jaar gingen de achterste achterklepsteunen kapot op de 2013 en dat was 3000 dollar, dus met alle elektronica en technische snufjes op de 2025, zou het goed besteed geld kunnen zijn. Ik hoop dat de auto het zo lang volhoudt als mijn vrouw kan rijden.

Zorg goed voor jezelf,
OLE442

Gefeliciteerd met je nieuwe Rav!! We hebben dezelfde tweekleurige interieurkleuren en ze noemen het "Ash", tenminste op onze bouwtekening van 2024 en het is een geweldige kleur. Ik denk niet dat je kunstleer hebt, maar eerder Toyota's "softex" kunstleer dat duurzaam is en goed standhoudt in de loop der tijd. De afwezigheid van start/stop is niet uniek voor je model uit 2025. De vorige "Limited" modellen hebben deze vervelende functie ook niet, evenals een paar andere eerdere uitrustingsniveaus. We hebben ervoor gekozen om geen geld uit te geven aan een verlengde garantie, maar nogmaals, we geven ook nooit geld uit aan een andere verlengde garantie. Het is een persoonlijke keuze en natuurlijk een gok. Ik begrijp ook het hondenprobleem. Onze Duitse herder mag (nog) niet in de Rav, maar brengt in plaats daarvan zijn tijd met mij door in de 4-Runner en kwijlt vrolijk op de achterruiten.

Het is Wind Chill Pearl White met lichtgrijs 2-tone pleather interieur. We hebben het benzinemodel gekregen. We hebben een nieuwe 2013 RAV4 Limited gekocht en die wordt mijn 'nieuwe auto' en vervoerder voor Engelse Mastiffs. De grote honden mogen niet in de 2025.

HET BESTE NIEUWS OVER DE 2025 is dat hij niet die BS "functie" lijkt te hebben waarbij de motor stopt elke keer dat de auto stopt en dan weer start als je het gaspedaal indrukt. Ik HAAT DIE functie, maar toen de verkoper ons wilde laten zien hoe we de functie konden uitschakelen, was er geen knop waar de 2024 hem had. Dat is het beste nieuws ooit IMO!!

De 2025 is goed gebouwd en de pasvorm is uitstekend! Dit wordt hoogstwaarschijnlijk onze laatste nieuwe auto, dus we hebben extra betaald voor de Toyota premium 10 jaar bumper-to-bumper dekking! Het kostte 2000 dollar MAAR, in de afgelopen paar jaar gingen de achterste achterklepsteunen kapot op de 2013 en dat was 3000,00 dollar, dus met alle elektronica en technische snufjes op de 2025, zou het goed besteed geld kunnen zijn. Ik hoop dat de auto het zo lang volhoudt als mijn vrouw kan rijden.

Zorg goed voor jezelf,
OLE442
Gefeliciteerd met je nieuwe 2025 Limited!

De Limited had niet de Stop/Start-functie. We hebben twee 2024 gas Limiteds zonder start/stop, maar onze gas XLE heeft het wel (haat de start/stop)

Onze 2023 Limited heeft ook het lichtgrijze interieur - u zult het waarderen op de hete zomerdagen, samen met de geventileerde stoelen. Hopelijk hebben ze alle bugs met het nieuwe infotainmentsysteem opgelost. Onze 2023 was de eerste met de update en doorloopt nog steeds periodiek afsluit- en herstartcycli na Apple IPhone-updates. Het wordt uiteindelijk opgelost door de 6-cijferige pincode-prompt in te voeren die op het scherm is ingesteld toen we het voor het eerst kochten.

HET BESTE NIEUWS OVER DE 2025 is dat hij niet die BS "functie" lijkt te hebben waarbij de motor stopt elke keer dat de auto stopt en dan weer start als je het gaspedaal indrukt. Ik HAAT DIE functie, maar toen de verkoper ons wilde laten zien hoe we de functie konden uitschakelen, was er geen knop waar de 2024 hem had. Dat is het beste nieuws ooit IMO!!
Gefeliciteerd met de nieuwe auto! Alle ICE rav4's met de torque vectoring AWD worden af fabriek geleverd zonder Auto Start/Stop. (Adventure/TRD/Limited AWD). Zowel onze 2020 Limited als onze 2023 Limited hebben dit gelukkig niet.

Kun je ons een plezier doen en naar je head unit-instellingen gaan en ons vertellen wat het versienummer van je HU is?

Het lijkt erop dat 2025 een paar extra functies aan de software heeft toegevoegd en ik ben benieuwd hoe ver het versienummer is in vergelijking met onze 2023.

Ga naar het pictogram "Instellingen", scrol naar beneden en selecteer Software-updates, dan de blauwe tekst aan de rechterkant met "Modelinfo" en lees ons het HU-versienummer voor.

Image

Ook als de SCOMO ID begint met 21NENA of 21NPNA.

Bedankt voor de hulp!

Het is Wind Chill Pearl White met lichtgrijs 2-tone pleather interieur. We hebben het benzinemodel gekregen. We hebben een 2013 RAV4 Limited die we nieuw hebben gekocht en het wordt mijn 'nieuwe auto' en English Mastiff hauler. De grote honden mogen niet in de 2025.

HET BESTE NIEUWS OVER DE 2025 is dat het niet die BS "feature" lijkt te hebben waarbij de motor stopt elke keer dat de auto stopt en dan weer opstart wanneer je het gaspedaal indrukt. Ik HAAT DIE feature, maar toen de verkoper ons ging laten zien hoe we de feature uit konden zetten, was er geen knop waar de 2024 hem had. Dat is het beste nieuws ooit IMO!!

View attachment 211434

De 2025 is goed gebouwd en de pasvorm is uitstekend! Dit wordt hoogstwaarschijnlijk onze laatste nieuwe auto, dus we hebben extra betaald voor de Toyota premium 10 jaar bumper-to-bumper dekking! Het kostte 2000 dollar MAAR, in de afgelopen paar jaar gingen de achterste achterklepsteunen van de 2013 kapot en dat was 3000,00 dollar, dus met alle elektronica en technische gadgets op de 2025, zou het goed besteed geld kunnen zijn. Ik hoop dat de auto het zo lang volhoudt als mijn vrouw kan rijden.

Zorg goed voor jezelf,
OLE442
@ole442 Zou je het goed vinden om mij en anderen een plezier te doen en iets te testen op je infotainmentscherm met Apple CarPlay en/of Android Auto? Dank je wel

Er zijn veel klachten, waaronder ikzelf met onze 2023 en 2024, dat het voice texting met zowel Android Auto als Apple CarPlay en Siri voice instructies (ik vermoed dat Android Auto ook) ALLEEN uit de bestuurderskant bovenkant van het dashboard en/of de A-stijl speaker van de bestuurderskant komen. Met muziek die op een gematigd volume wordt afgespeeld, of in stadsverkeer of hogere snelheden op de snelweg, kun je de gesproken berichten niet horen om te begrijpen wat er wordt gezegd. Het verhogen van het volume terwijl de stem speelt, verhoogt het slechts tot een bepaalde hoeveelheid, maar nog steeds niet luid genoeg, tenzij de cabine verder vrij stil is.

MAAR, voor voice navigation komt de stem uit zowel de bestuurderskant als de voorste passagierskant dashboard/A-stijl speakers, dus dat werkt vrij goed.

Toyota USA en Toyota Canada zijn hiervan op de hoogte, maar hoe meer mensen dit bij Corporate loggen, hoe beter, want het is al meer dan 2 jaar zonder dat Toyota dit probleem heeft opgelost.

Ook verlies ik de bluetooth CarPlay-verbinding op de 2024 Limiteds van wel 5 keer in 2 minuten tot wel eens per 2 uur. Soms maakt hij na ongeveer 8 seconden vanzelf weer verbinding en andere keren moet ik handmatig opnieuw verbinding maken. Alle updates zijn uitgevoerd op onze infotainmentsystemen en 3 afzonderlijke telefoons en ze hebben allemaal dezelfde problemen als hierboven vermeld. Android Auto verbreekt de verbinding niet op de 2023 XLE, maar het stemprobleem treedt op al onze 3 Rav4's op.

@ole442 Zou je het goed vinden om mij en anderen een plezier te doen en iets te testen op je infotainmentscherm met Apple CarPlay en/of Android Auto? Dank u

Er zijn veel klachten, waaronder ikzelf, met onze 2023 en 2024 modellen, dat het spraakgestuurd sms'en met zowel Android Auto als Apple CarPlay en Siri-spraakinstructies (ik vermoed dat Android Auto ook) ALLEEN uit de bovenkant van het dashboard aan de bestuurderskant en/of de A-stijl luidspreker aan de bestuurderskant komt. Als er muziek wordt afgespeeld met een matig volume, of in het stadsverkeer of bij hogere snelheden op de snelweg, kun je de gesproken berichten niet horen om te begrijpen wat er wordt gezegd. Het verhogen van het volume terwijl de stem wordt afgespeeld, verhoogt het slechts tot een bepaalde hoeveelheid, maar nog steeds niet luid genoeg, tenzij de cabine verder vrij stil is.

...
Heb ik ook.

Onlangs een Sienna aan onze tafel toegevoegd en zeker beter geluid dan de RAV4 als het gaat om spraakgestuurd sms'en en het luisteren naar gesproken berichten.

Ik heb alleen een manier nodig om bestanden van Sienna naar RAV4 te kopiëren, jk. :)

Discussion starter · #11 ·
@ole442 Zou je het goed vinden om mij en anderen een plezier te doen en iets te testen op je infotainmentscherm met Apple CarPlay en/of Android Auto? Bedankt

Er zijn veel klachten, mezelf incluis, met onze 2023 en 2024 modellen, dat het spraakgestuurd sms'en met zowel Android Auto als Apple CarPlay en Siri-spraakinstructies (ik vermoed dat Android Auto ook) ALLEEN uit de bovenkant van het dashboard aan de bestuurderskant en/of de A-stijl luidspreker aan de bestuurderskant komt. Met muziek die op een matig volume wordt afgespeeld, of in stadsverkeer of op hogere snelheden op de snelweg, kun je de gesproken berichten niet horen om te begrijpen wat er wordt gezegd. Het verhogen van het volume terwijl de stem wordt afgespeeld, verhoogt het slechts tot een bepaalde hoeveelheid, maar nog steeds niet luid genoeg, tenzij de cabine verder vrij stil is.

MAAR voor spraaknavigatie komt de stem uit zowel de luidsprekers aan de bestuurderskant als aan de voorkant van het dashboard/A-stijl aan de passagierskant, dus dat werkt redelijk goed.

Toyota USA en Toyota Canada zijn hiervan op de hoogte, maar hoe meer mensen dit bij Corporate registreren, hoe beter, aangezien het al meer dan 2 jaar duurt voordat Toyota dit probleem heeft opgelost.

Ook verlies ik de Bluetooth CarPlay-verbinding op de 2024 Limiteds tot wel 5 keer in 2 minuten, tot wel eens per 2 uur. Soms maakt hij na ongeveer 8 seconden vanzelf weer verbinding en soms moet ik handmatig opnieuw verbinding maken. Alle updates zijn uitgevoerd op onze infotainmentsystemen en 3 afzonderlijke telefoons en ze hebben allemaal dezelfde problemen als hierboven vermeld. Android Auto verbreekt de verbinding niet op de 2023 XLE, maar het stemprobleem treedt op bij alle 3 onze Rav4's.
Uh, ik gebruik mijn telefoon niet via de auto en ik betwijfel of mijn vrouw dat wel zal doen. Op onze 2013 hebben we Bluetooth ingesteld, maar we gebruiken het niet. Zal het zeker niet gebruiken om te sms'en. We zijn old school!
Sorry....

OLE442

Uh, ik gebruik mijn telefoon niet via de auto en ik betwijfel of mijn vrouw dat wel zal doen. Op onze 2013 hebben we Bluetooth ingesteld, maar we gebruiken het niet. Zal het zeker niet gebruiken om te sms'en. We zijn old school!
Sorry....

OLE442
Geen probleem. Bedankt voor de reactie. Het is een geweldig voertuig. U zult ervan genieten.

Natuurlijk heeft het meer problemen dan de meeste vorige generaties (veel oudere Toyota's in het algemeen), maar het lijkt erop dat dat de gang van zaken is.

Voor de latere jaren van deze generatie Rav4, zoals de uwe, zijn de meest voorkomende problemen door de fabrikant verholpen, behalve het probleem met de koelvloeistofbypassklep (scheur/koelvloeistoflekkage) en de elektromagnetische koppeling van de tussenbak (grommend/kreunend geluid als symptomen). Ik heb nog geen probleem gehad met een van de gemelde problemen in de 2023 gas XLE van mijn zoon en onze twee 2024 gas Limiteds, maar ze hebben nog een zeer lage kilometerstand.

Toyota heeft echt serieuze motorproblemen met de huidige generatie Tundra en dat begon, denk ik, in 2020 toen deze generatie voor het eerst werd geĂŻntroduceerd. Blijkbaar nog steeds niet opgelost voor de 2025! En de huidige generatie Tacomas hebben nu serieuze transmissieproblemen.

Die oude CRT enorme en zware tv's gingen decennia mee, maar nu gaan de flatscreens gemiddeld misschien 8 jaar mee. Mijn oude wasmachine en droger uit de jaren 80 gingen gemakkelijk 20+ jaar mee, maar nu vervang ik ze ongeveer om de 8-10 jaar en mijn koelkast uit 1992 is nog steeds in gebruik.

Heb hetzelfde.

Onlangs Sienna aan onze tafel toegevoegd en zeker betere audio versus RAV4 als het gaat om spraakberichten en het luisteren naar spraakberichten.

Heb alleen een manier nodig om bestanden van Sienna naar RAV4 te kopiëren, jk. :)
Proficiat met je nieuwe Sienna! Elke keer als ik er een zie, ben ik onder de indruk van het ontwerp.

Discussion starter · #14 ·
Welnu, na het zelf te hebben gereden, zijn er een paar dingen die ik niet leuk vind in vergelijking met mijn 2013 Limited. Ten eerste ben ik niet gecharmeerd van het enorme scherm op het dashboard. Het is niet gebruiksvriendelijk voor een oude man en ik hou niet van de kleurrijke pictogrammen voor een heleboel zenders waar ik doorheen moet scrollen om er een te vinden die ik wil/leuk vind. En veel van de zenders hebben grote, kleurrijke albumhoezen die deze oude man zullen afleiden! (Ik geloof dat ik ADHD moet hebben gehad, maar mijn vader had er een remedie voor die geen voorgeschreven medicijnen omvatte!) LOL! Hoe dan ook, ik zal mijn vrouw laten kijken of ze basislijsten kan maken voor de AM/FM-zenders. Waarschijnlijk niet, maar ik zal er toch niet veel mee rijden.

Vervolgens zijn de dakdragers niet beweegbaar zoals mijn 2013 Limited. Als ik ze wil verwijderen omdat ik mijn dakkoffer hoogstwaarschijnlijk niet zal gebruiken, lijkt het erop dat je een speciale tool nodig hebt om ze te verwijderen, maar die zit niet in het dashboardkastje zoals bij de 2013 Limited. Ik denk dat ze dat wel hadden moeten doen. En als je ze verwijdert, zeggen de internetten dat er gaten overblijven waar ze plastic vulstukken voor maken, maar die zitten er ook niet bij!

Net gewassen en gewaxt vandaag en het ziet er geweldig uit in de zon met de Wind Chill Pearl die in de zon schittert. Godzijdank heeft het die start/stop-functie niet. Ik keek niet uit naar die idiote opstelling als die op de Limited had gezeten.

OLE442

Proficiat met de nieuwe rit! Alle ICE rav4s met de torque vectoring AWD komen af fabriek zonder Auto Start/Stop.
Niet alleen AWD's, ook FWD's.

Vervolgens zijn de dakdragers niet beweegbaar zoals mijn 2013 Limited.
Dakdragers x-staven zijn verwijderbaar. Je zou een doorzichtige zak moeten hebben van de installatiekit voor de staven, die zak zou de vulstukken moeten bevatten die op de rails gaan na het verwijderen van de staven. Ik heb uiteindelijk andere metrische schroeven gekregen om terug te plaatsen en heb een beetje siliconen onder de schroefkoppen gebruikt om ze af te dichten.

Als de dealer je die vulstukken niet heeft gegeven, hadden ze dat moeten doen. Als je ze niet hebt, ga dan terug en vraag ernaar, je hebt ervoor betaald. Ik weet niet zeker welk speciaal gereedschap nodig is om de x-staven te verwijderen.

Je hebt toen wat gezwets toegevoegd over plastic vulstukken voor de gaten. Je verwijdert de rails niet bij het verwijderen van x-staven, alleen de x-staven, en hoopt dat de rails niet lekken. We hopen dat Toyota in modeljaar 2025 een echte oplossing heeft gevonden voor het probleem van lekkende rails, maar die rails bewegen nog steeds een beetje, sponsringen en dergelijke zullen na verloop van tijd verslechteren.

Trouwens, tekst vetgedrukt maken is om sommige woorden vet te maken, niet de hele post. ;)

Die oude CRT enorme en zware tv's gingen tientallen jaren mee, maar nu gaan de flatscreens gemiddeld misschien 8 jaar mee.
Bezitten jullie een Panasonic ("Panny") of Sony flatscreen? Merknaam doet ertoe. Mijn Panny 42PHDUK is ongeveer 21 jaar oud. De helderheid van het plasma is slechts een beetje afgenomen en dit paneel draait ongeveer 8 uur per dag. Als je een leverancier kunt vinden die Panny-panelen importeert, probeer er dan een te krijgen.

Als de dealer u die vulstukken niet heeft gegeven, hadden ze dat moeten doen. Als je ze niet hebt, ga dan terug en vraag ernaar, je hebt ervoor betaald. Ik weet niet zeker welk speciaal gereedschap nodig is om de x-staven te verwijderen.
Eens. Ze zouden in het dashboardkastje moeten worden geplaatst. (De installatie-instructies schrijven specifiek voor dat ze in het dashboardkastje moeten worden geplaatst). Vraag het aan uw dealer.

De "speciale tool" is Toyota onderdeelnummer PT278-42192-AA. PT278-42192-AA - Originele Toyota SLEUTELS EN HANDLEIDING. Dwarsbalken.

Er is ook een ander "gereedschap" dat erbij wordt geleverd, maar het is niet echt nodig. Het wordt een "momentsleutel" genoemd om het koppel van de montagebouten in te stellen. Je hebt het niet nodig als je niet overdrijft met het aandraaien van de bouten.

Discussion starter · #18 ·
Eens. Ze zouden in het dashboardkastje moeten worden geplaatst. (De installatie-instructies schrijven specifiek voor dat ze in het dashboardkastje moeten worden geplaatst). Vraag ernaar bij uw dealer.

Het "speciale gereedschap" is Toyota onderdeelnummer PT278-42192-AA. PT278-42192-AA - Originele Toyota SLEUTELS EN HANDLEIDING. Dwarsbalken.

Er is ook een ander "gereedschap" dat erbij wordt geleverd, maar dat is niet echt nodig. Het wordt een "momentsleutel" genoemd om het koppel van de montagebouten in te stellen. Je hebt het niet nodig als je niet overdrijft met het aandraaien van de bouten.
Nou, ik zal mijn vrouw in het dashboardkastje laten kijken, maar ik weet zeker dat we hebben gecontroleerd wat erin zat toen we hem ophaalden. Zo niet, dan ga ik terug naar de dealer. Als ik de X-rails en de dakdragers zou verwijderen en er water in het interieur van de auto zou lekken, zou dat niet goed zijn. Klinkt niet als Toyota engineering voor mij. Omdat ik de dakdrager waarschijnlijk nooit zal gebruiken, omdat we onze twee Engelse Mastiffs er niet in zullen vervoeren, heb ik de bagagedrager op de 2025 niet nodig! Het ontwerp van de dakrails en X-stangen op mijn 2013 werkte goed en je kon ze naar voren en naar achteren bewegen op de dakrails. Vaste X-stangen zijn naar mijn mening waardeloos! Nieuwe ontwerpen zijn niet altijd beter. Mijn 2013 had het "gereedschap" voor het losmaken/verwijderen van de X-stangen in het dashboardkastje.

Ik kan niet geloven dat Rav4-lim niets wist van een gereedschap voor de X-stangen?

Zo niet, dan ga ik daarvoor terug naar de dealer. Als ik de X-rails en de dakdragers zou verwijderen en het zou in het interieur van de auto lekken... dat zou niet goed zijn.
Het verwijderen van de dwarsbalken veroorzaakt geen lekkage in het interieur. De montagegaten voor de dwarsbalken gaan niet naar binnen.

1 - 20 of 51 Posts