Toyota RAV4 Forums banner

Laat de bestuurder ALLE ramen bedienen terwijl de vergrendeling van de elektrische ramen is ingeschakeld

15K views 11 replies 5 participants last post by  casper  
#1 ·
Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of er mods zijn om de bestuurder ALLE elektrische ramen te laten bedienen terwijl de raamvergrendelingsschakelaar is ingeschakeld. Ik begrijp dat de raamvergrendelingsschakelaar erg handig is, vooral om te voorkomen dat kinderen de ramen bedienen en een veiligheidsrisico vormen. Maar waarom laat het ontwerp de bestuurder de ramen niet bedienen? De bestuurder heeft toegang tot de vergrendelingsknop, dus het ontwerp maakt het moeilijk als de bestuurder bijvoorbeeld een van de achterruiten wil laten zakken.

Weet iemand iets over mods die het gedrag kunnen veranderen zodat de bestuurder alle ramen kan bedienen, ongeacht of de vergrendeling is ingeschakeld of niet?

Waardeer alle input. Bedankt!

#2 ·
Dit klinkt als een zeer nuttige mod. Ik hoop dat RickL zich meldt.

#3 ·
Ik wou dat ik wat suggesties kon geven, maar de bedradingsschema's tonen het bedieningspaneel van de bestuurder alleen als een doos met 12 draden die eruit komen. Het laat niet zien hoe de 12 draden met elkaar verbonden zijn wanneer de verschillende knoppen worden ingedrukt/getrokken.

De andere drie deuren zijn rechtstreeks verbonden met de zekering voor elke deur, dus er is altijd 12 volt op elke deurschakelaar. Mijn beste gok is dat de "vergrendel"-knop de massaverbinding verwijdert, zodat deze ramen niet werken wanneer de lokale knop wordt bediend. Evenzo kunnen de schakelaars van de bestuurder deze ramen ook niet bedienen zonder een verbinding met de aarde.

Het interessante is dat de schema's de interne schakelaarconfiguraties voor de andere drie deuren wel tonen.

#4 ·
In een poging om te ontdekken wat er intern gebeurt in de hoofdschakelaar (bestuurdersschakelaar), heb ik oom Google geraadpleegd.

Ik vond dit diagram waarvan ik weet dat het niet precies hetzelfde is als de RAV4, maar ik denk dat het wel ongeveer uitlegt wat er gebeurt met de LOCK-schakelaar op de RAV4. De kwaliteit is slecht, maar het was de meest geschikte match die ik kon vinden.

In dit diagram komt 12 volt van de linkerbovenhoek (de rode lijn) en voedt alle 4 de raamschakelaars. De massadraad is aangesloten op de onderkant van de LOCK-schakelaar. In de RAV4 krijgt elke raamschakelaar stroom van zijn eigen zekering, maar verder lijkt het principe van de werking hetzelfde te zijn als bij de RAV4.

Het diagram lijkt ook van een rechtsgestuurd voertuig te komen. In het diagram toont de rode lijn het stroompad wanneer het voorruit (d.w.z. links) in de neerwaartse positie staat.

In het diagram kun je zien dat de LOCK-schakelaar de verbinding met de aarde verbreekt/maakt. Als de aarde "open" is, werken noch de bestuurdersschakelaar, noch de individuele deurschakelaars. Wanneer je de aardverbinding "sluit", zijn alle schakelaars operationeel. Er lijkt geen gemakkelijke manier te zijn om dit te veranderen zonder de hele hoofdschakelaar van de bestuurdersdeur te vervangen.

#6 ·
Het deactiveren van de 12V-lijn bij elke deur met een 30A-relais is de enige manier. De ramen werken nog steeds als er geen 12V naar de deur gaat, aangezien de stroom en de aarde nog steeds worden geleverd door de hoofdschakelaar van de bestuurdersdeur. Sluit de hoofdschakelaar opnieuw aan om alleen een aarde aan het relais te leveren wanneer u deze inschakelt, zodat het relais wordt bekrachtigd en 12V aan de schakelaar van de achterdeur levert. Omzeil vervolgens de hoofdschakelaar en lever een aardingslijn aan de rest van de schakelaar op het hoofdpaneel van de bestuurder. Op die manier kunt u alle ramen bedienen met de schakelaar voor de elektrische ramen in de UIT-stand vanaf de bediening van de bestuurder, maar niet de schakelaar van de andere deuren. Wanneer die 12V-relais aan staan, kunt u alle ramen bedienen vanaf alle schakelaars bij alle deuren.

#7 · (Edited)
Het deactiveren van de 12V-lijn bij elke deur met een 30A-relais is de enige manier om te gaan... Herbedraad de hoofdschakelaar om alleen een massa aan het relais te leveren wanneer je hem aanzet, zodat het relais bekrachtigd wordt en 12V aan de schakelaar van de achterdeur levert.
Casper;
Geweldig plan, en waarschijnlijk de enige die zou werken. Hoewel ik er niet zeker van ben of de OP bereid is om zoveel werk te doen. Ik had de indruk dat hij op zoek was naar iets simpeler als "pin #3 naar #5 kortsluiten en klaar".

Ik neem aan dat je van plan bent om het relais te bedienen met de bestaande LOCK-schakelaar op de bestuurdersdeur. Ik weet niet zeker of het 2e contact van de LOCK-schakelaar toegankelijk is. Ik denk dat het alleen een interne verbinding is binnen een afgesloten eenheid. Een alternatief zou zijn om ergens op het dashboard een nieuwe schakelaar toe te voegen.

irf44z:
Casper's methode vereist dat er 3 nieuwe relais worden geĂŻnstalleerd om de 12 volt voeding van elk van de zekeringen die stroom leveren aan elk van de 3 passagiersdeuren te onderbreken. Misschien zou je een 3PST-relais kunnen vinden en het probleem met een enkel relais kunnen oplossen.
(Onthoud dat mijn tekening van Google slechts één 12 volt voeding voor alle ramen laat zien).

Ik denk dat het een kwestie is van hoeveel de LOCK-schakelaar je stoort, en je ervaring met bedrading en het lezen van schema's.

In mijn geval beschouw ik dit als te veel werk voor de kleine opbrengst. Af en toe de vergrendelingsschakelaar indrukken is voor mij geen probleem.

Je moet er ook rekening mee houden dat het doorknippen van bestaande draden en het introduceren van splitsingen en relais toekomstige problemen kan veroorzaken als de verbindingen niet veilig worden gemaakt.

Als je door wilt gaan met Casper's methode, kan ik je de bedradingsschema's voor de elektrische ramen van de RAV4 geven..

#8 ·
Bedankt, Rickl en Casper voor de informatie. Ik ben vertrouwd met elektrische/bedradingsprojecten, maar ik denk dat ik het met je eens ben dat het te veel werk is voor de hoeveelheid rendement. Zou je me alsnog de bedradingsschema's voor de elektrische ramen willen sturen? Het zal van pas komen als ik besluit dit project in de toekomst op te pakken. Bedankt voor de geweldige informatie!!

#9 ·
Rickl: Hieronder staan enkele foto's van de hoofdschakelaar van de bestuurder. Hij is vrij eenvoudig te demonteren en er zijn geen veerkrachtige verrassingen zoals bij sommige andere merken schakelaars. Slechts 3 schroeven en de hele assemblage komt in 2 lagen uit elkaar. Zie bijgevoegde foto's.

Zorg er wel voor dat je de laag recht omhoog tilt en onthoud dat je moet markeren waar de schuif moet zitten, anders zul je veel plezier beleven aan het weer in elkaar zetten van de schakelaar.

Attachments

• Like
Reactions: Rickl
#10 ·
Rickl : Hieronder staan enkele foto's van de hoofdschakelaar van de bestuurder. Het is vrij eenvoudig te demonteren en er zijn geen veerkrachtige verrassingen zoals bij sommige andere merken schakelaars. Slechts 3 schroeven en de hele assemblage komt in 2 lagen uit elkaar. Zie bijgevoegde foto's.

Zorg er wel voor dat je de laag recht omhoog tilt en onthoud waar de schuif moet zitten, anders zul je veel plezier beleven aan het weer in elkaar zetten van de schakelaar.
Dus dat zit erin!:surprise