Toyota RAV4 Forums banner

Lekkage oliepompbehuizing

1 reading
10K views 10 replies 5 participants last post by  Padraig  
#1 ·
Hé jongens,

Hier een rare. Ik had een tijdje een behoorlijk ernstige olielekkage en dacht eerst dat het de voorste hoofddichting was. Ik heb het uit elkaar gehaald en de afdichting, de distributieriem (terwijl ik er toch mee bezig was) en de oliepomp pakking onder andere vervangen. Alles weer in elkaar gezet, gestart en nog steeds een lekkage. Geparkeerd, motorontvetter aan dezelfde kant gebruikt, al het opgehoopte vuil weggespoten, weer gestart en gekeken. Ik dacht misschien dat de O-ring van de oliepomp los was geraakt, zoals wel vaker gebeurt, maar ik heb hem met wat RTV op zijn plaats gehouden toen ik alles weer in elkaar zette. De pomppakking zag er geweldig uit. De lekkage komt eigenlijk VAN ACHTER de oliepomp, tussen het blok en de oliepompbehuizing.

Foto van het gebied met de oliepompbehuizing verwijderd en de locatie van de lekkage gemarkeerd....dit was voordat de oude pakking werd verwijderd en de contactvlakken van het blok en de behuizing werden schoongemaakt. Het meeste rubber was van de metalen pakking afgesleten, dus ik was niet verbaasd dat het lekte. Ik WAS verrast dat het alleen op dat ene gebied lekte!

165006

Beide oppervlakken waren schoon voordat ik de nieuwe pakking aanbracht en ik zag geen tekenen van een scheur of kromtrekken. Ik heb weer RTV gebruikt, maar niet overdreven veel. Alles weer in elkaar gezet, gestart en het begon meteen weer te lekken. Bouten waren vast maar niet te vast.

Iemand een idee waarom dit weer zou lekken? De pakking alleen al had het moeten afdichten en de lekkage moeten stoppen, maar een laag RTV EN de pakking had het ECHT moeten stoppen.

Is het mogelijk dat het blok of de behuizing kromgetrokken of gescheurd is? Het lekt alleen onder druk; als de auto een tijdje uitstaat, vertraagt de lekkage vrij snel tot stilstand. Ik heb nog nooit problemen met oververhitting gehad. Eigenlijk helemaal geen problemen. Ik heb de auto gekocht met 158.000 mijl en ik heb er sindsdien meer dan 80.000 mijl mee gereden. De lekkage begon langzaam en werd geleidelijk erger, precies zoals je zou verwachten als er steeds meer pakkingmateriaal uitdroogt of eruit komt.

Bedankt bij voorbaat voor alle ideeën die jullie misschien hebben!!

Patrick

#3 ·
Is het mogelijk dat de lekkage via het schroefgat naar buiten komt? Zou wat kit op de bout aanbrengen voordat deze opnieuw wordt geïnstalleerd, het kunnen oplossen?

Gebarsten blok is mogelijk, maar waarschijnlijker is de behuizing van de oliepomp. Of een slechte pakking/klus. :)

{Ter info: ik heb een hekel aan RTV. Gebruik in plaats daarvan Permatex, etc. #2.}

#5 ·
Is het mogelijk dat de lekkage via het gat van de schroef komt? Dus wat kit aangebracht op de bout voor het opnieuw installeren zou het kunnen oplossen?

Gebarsten blok is mogelijk, maar waarschijnlijker is de oliepompbehuizing. Of een slechte pakking/klus. :)

{FYI -- Ik heb een hekel aan RTV. Gebruik in plaats daarvan Permatex, etc. #2.}
Ik wou dat het UIT het boutgat kwam! Dat zou misschien een gemakkelijke oplossing zijn. Maar nee, het komt zeker uit de naad tussen de oliepompbehuizing en het blok, net achter die bout die zichtbaar is op de foto die ik heb bijgevoegd.

Ik neig er ook sterk naar dat het een slechte pakkingklus is. ;) Andere info die ik ben tegengekomen, doet me denken dat ik de rubberen over reliëf metalen pakking nodig heb in plaats van de papieren, en ik zal Permatex er de hele dag uit halen.

Ik heb eerder geluk gehad met RTV (alleen hier niet), waarom vind je Permatex beter dan RTV?

Bedankt voor de suggesties en info! Ik zal updates plaatsen als ik weer aan dit project kan werken.

#4 ·
Het leek er niet op dat ze er ooit eerder af waren gehaald. Beide hadden een uniforme hoeveelheid vuil erop, passend bij de rest van de motor. Ik heb (nog) niet het reparatiehandboek, maar ja, die twee gaan wat dieper dan de anderen. Ik heb alles gecontroleerd om er zeker van te zijn dat alles goed was aangedraaid.

Toen ik rondkeek voor meer info, vond ik een man die een gebarsten behuizing verving en een typische papieren pakking gebruikte...en het lekte. Hij pleitte voor het verkrijgen van een van de rubbergecoate, geëmbosseerde metalen pakkingen in plaats daarvan. Ik sprak vanavond met een van mijn techneutvrienden en hij zei dat hij problemen als deze heeft opgelost met een nieuwe pakking en Permatex. Ik kan die route volgen als er niets anders waarschijnlijker uitziet/klinkt, of als iemand hier niet antwoordt met "Ik heb precies hetzelfde probleem gehad en hier is wat het heeft opgelost!".

Bedankt voor de suggesties en info! Ik zal updates plaatsen.

Welk reparatiehandboek heb je? Ik moet er echt een bij de hand hebben.

#9 ·
OP: Heb je de RTV 24 uur laten uitharden voordat je de motor startte?
Ik denk dat het eerder 10 uur was, dus ik ben er zeker van dat dat heeft bijgedragen aan het probleem. Dat, samen met een papieren pakking in plaats van de rubberachtige metalen pakking, zou zelfs lekken als het blok en de oliepompbehuizing niet kromgetrokken waren!

Groot voordeel van het gebruik van Permatex boven RTV, precies daar!!

#11 ·
Hier is een draad die een lek heeft gevonden dat lijkt op dat van de OP, maar de bron was een bout voor/rond de looprol (die zonder veer): www.rav4world.com/threads/oil-pump-leak.155754/
Hah....Ik had er nooit over nagedacht dat de looprolbout door olie gaat en ermee in contact komt! Gelukkig lijkt die afdichting op de mijne in orde te zijn, ook al heb ik de katrol waarschijnlijk een half dozijn keer of zo de afgelopen weken verwijderd en weer teruggeplaatst! :)