Toyota RAV4 Forums banner

Parkeerrem niet beschikbaar

60K views 17 replies 11 participants last post by  JanisPl  
#1 ·
Na enige tijd in neutraal te hebben doorgebracht, begon mijn 2021 rav4 LE plotseling dit waarschuwingsbericht te tonen: Parkeerrem niet beschikbaar. Heeft iemand dit al eerder meegemaakt?

#2 ·
Google retourneert verschillende hits over die fout, die allemaal lijken te wijzen op een slechte/ontladen batterij... Zeker niet wat je verwacht van een nieuwe auto... Ik heb een '18 LE met de oude handrem en 6 versnellingen... En dingen als deze zijn precies de reden waarom ik de vorige generatie heb opgezocht - ik denk soms dat zelfs Toyota sommige veranderingen doorvoert, gewoon omwille van de verandering zelf (of om de Joneses bij te houden)... Ik heb nooit het voordeel van elektronische parkeerremmen begrepen. Succes - ik hoop dat je het oplost... Ik ben er zeker van dat het onder de garantie valt.

#4 ·
Google geeft verschillende hits over die fout, die allemaal lijken te wijzen op een slechte/ontladen batterij... Zeker niet wat je verwacht van een nieuwe auto...

Ik heb een '18 LE met de oude handrem en 6 versnellingen... En dingen als deze zijn precies de reden waarom ik de vorige generatie heb opgezocht - ik denk soms dat zelfs Toyota een aantal veranderingen doorvoert, gewoon omwille van de verandering zelf (of om de Joneses bij te houden)... Ik heb het voordeel van elektronische parkeerremmen nooit begrepen.

Succes - ik hoop dat je het oplost... Ik weet zeker dat het onder de garantie valt.
Ik heb een 18 LE ingeruild voor een 21 Limited, en voor mij ziet de 18 er van binnen uit als een 20 jaar oude auto in vergelijking met de 21 Limited. Ik neem liever het risico op een storing dan terug te gaan naar de oude versie.

#3 ·
Er zijn andere berichten op dit forum over dit bericht. Sommige posters kregen dit bericht en ook berichten over PCS of cruise control niet beschikbaar. Sommige dealers repareerden dit door een nieuwe batterij te installeren. Andere dealers vonden een communicatiefout in de ABS-systeemmodule en moesten componenten vervangen. Een serviceadviseur plaatste dat het bericht verschijnt bij het opstarten en bij het eerst schakelen naar een versnelling vanwege voorbijgaande spanningspieken of problemen die voortkomen uit zwakke batterijen. In alle gevallen staan de DTC-codes in de carrosserie-regeleenheid en kunnen ze alleen worden gewist door de dealer of TechStream, omdat het geen OBD2-codes zijn. U moet uw parkeerrem testen - deze werkt mogelijk wel goed. Andere posters ontdekten dat hun parkeerremmen niet vergrendeld waren of sleepten, zelfs met het bericht. Luister of u de parkeerrem kunt horen in- en uitschakelen. U kunt ook proberen de parkeerrem in de handmatige modus te zetten en deze meerdere keren in en uit te schakelen. Het kan het bericht wissen en een bezoek aan de dealer besparen. Kijk ook of u een bericht hebt gekregen in de geschiedenis van de waarschuwingen/berichten op het touchscreen onder Menu--Info.

#5 ·
Ik denk dat ik het heb opgelost. Ik was dus achter het dashboard gekropen en had een draad getrokken voor mijn dashcam naar de achterkant van de sigarettenaanstekeraansluiting. Ik heb gewoon draden direct op de stroom van de dashcam aangesloten en de dashcam werkte prima. Toen verscheen het bericht "Parkeerrem niet beschikbaar" (na een tijdje). Nadat ik de dashcam had losgekoppeld, verdween het PBU-bericht! Het is voor mij onlogisch, aangezien ik de stroom van de dashcam in serie heb aangesloten en er niets anders op die sigarettenaanstekeraansluiting is aangesloten. Ik ben er zeker van dat ik de stroom op de witte draad en de aarde op de wit/zwarte draad heb aangesloten. Ik denk dat ik een nieuwe manier moet vinden om de dashcam aan te sluiten (zoals een directe aftakking naar de zekeringkast). Maar kan iemand die verstand heeft van elektronica mij uitleggen waarom dit gebeurt?

#6 ·
Ik denk dat ik het heb opgelost. Dus ik was achter het dashboard gekomen en had een draad getrokken voor mijn dashcam naar de achterkant van het stopcontact van de sigarettenaansteker. Ik heb gewoon draden rechtstreeks op de stroomvoorziening van de dashcam aangesloten en de dashcam werkte prima. Toen verscheen de melding "Parkeerrem niet beschikbaar" (na een tijdje). Nadat ik de dashcam had losgekoppeld, verdween de melding PBU! Het slaat nergens op, aangezien ik de stroom van de dashcam in serie heb aangesloten en er niets anders op dat stopcontact van de sigarettenaansteker is aangesloten. Ik weet zeker dat ik de stroom heb aangesloten op de witte draad en de aarde op de wit/zwarte draad. Ik denk dat ik een nieuwe manier ga vinden om de dashcam aan te sluiten (zoals een directe aftakking naar de zekeringkast). Maar kan iemand die verstand heeft van elektronica mij uitleggen waarom dit gebeurt?
Dit is waarom ik niet met het elektrische systeem ga rommelen. Ik ben geen ingenieur, maar ik heb veel verslagen gelezen over hoe dit soort aanpassingen problemen met de CANBUS kunnen veroorzaken.

#7 · (Edited)
Ik volgde deze methode eigenlijk om mijn dashcam te installeren:

Nadat ik de installatie had gedaan, kreeg ik de waarschuwing "Parkeerrem niet beschikbaar". Ik ga nu over op een zekeringkast voor de stroom. Het is nog steeds onlogisch voor mij. Het aansluiten op de achterkant van de sigarettenaanstekerplug zou niet anders moeten zijn dan iets in de plug steken! Misschien begrijp ik elektriciteit niet zo goed als ik denk. Tenzij ik per ongeluk de polen heb omgedraaid??

#8 · (Edited)
Hallo, ik had hetzelfde probleem. Ik had een storing van de automatische rem. Na het schakelen naar P wilde deze niet loskomen. Na het meerdere keren indrukken en vasthouden van de (P)-knop kwam hij eindelijk los, maar ik kreeg de melding om dit door de dealer te laten controleren.

Nu weet ik wat de oorzaak ervan was.

Het probleem is wanneer u een elektrisch apparaat direct op de accupolen van de auto installeert.

#11 ·
Ik was geschokt te horen dat we geen E-noodremhendel hebben.
Omdat de gedachte dat alles "e" beter is.
Er zijn veel dingen die ons bewijzen dat de mechanische versie beter is.
Ik vraag me af hoeveel mijl Tesla- of Rivian-elektromotoren zullen rijden voordat ze vervangen moeten worden? Mijn Lexus V8 nadert de 300.000 mijl!
Is er onderhoud door de eindgebruiker dat aan de eV-motoren kan worden gedaan?

#15 ·
Ik krijg dit bericht "Parkeerrem tijdelijk niet beschikbaar" en had in eerste instantie geen idee waar het over ging. Na het vinden van dit onderwerp begreep ik dat het probleem met de ontladen 12V-accu te maken heeft.

Kortom: lees uw duizenden pagina's tellende handleiding voordat u gaat rijden. Ik dacht de hele tijd dat het inschakelen van de CONTACTSLOT, maar niet het starten van het hybridesysteem naar KLAAR, de 12V-accu oplaadt. Maar de handleiding zegt duidelijk dat u het volgende moet doen om ontlading van de 12-volt-accu te voorkomen:
  • Laat de aan/uit-schakelaar niet gedurende lange tijd in ACC of ON staan zonder dat het hybridesysteem aan staat.
  • Als "ACCESSOIRE" of "CONTACT AAN" wordt weergegeven op het multi-informatiedisplay, staat de aan/uit-schakelaar niet op UIT. Verlaat het voertuig nadat u de aan/uit-schakelaar op UIT hebt gezet.

Ik bevond me in deze CONTACT AAN-fase toen een collega opdook en een uur durende discussie begon. Nadat ik naar de auto terugkeerde en probeerde hem te starten, kreeg ik dat bericht. De service beantwoordde de eerste oproep niet. Ik vond dit onderwerp, begreep de ontladen 12V-accu, mat 8V. Het was uiteraard voldoende om sommige systemen in te schakelen, maar niet genoeg om het hybridesysteem naar KLAAR te starten. Ik had een andere collega in de buurt met startkabels en slaagde erin het systeem te starten.

#16 ·
Ik krijg dit bericht "Parkeerrem tijdelijk niet beschikbaar" en had in het begin geen idee waar het over ging. Na het vinden van dit onderwerp begreep ik dat het probleem met een ontladen 12V-accu te maken heeft.

Kortom: lees uw duizenden pagina's tellende handleiding voordat u gaat rijden. Ik dacht de hele tijd dat het inschakelen van de CONTACT, maar niet het starten van het hybridesysteem naar KLAAR, de 12V-accu oplaadt. Maar de handleiding zegt duidelijk dat u het volgende moet doen om te voorkomen dat de 12-volt accu leeg raakt:

• Laat de aan/uit-schakelaar niet langdurig in ACC of AAN staan zonder dat het hybridesysteem aan staat.

• Als "ACCESSOIRE" of "CONTACT AAN" wordt weergegeven op het multi-informatiedisplay, staat de aan/uit-schakelaar niet op UIT. Verlaat het voertuig nadat u de aan/uit-schakelaar op UIT hebt gezet.

Ik bevond me in deze CONTACT AAN-fase toen een collega opdook en een uur durende discussie begon. Nadat ik terugkeerde naar de auto en probeerde te starten, kreeg ik dat bericht. De service beantwoordde de eerste oproep niet. Ik vond dit onderwerp, begreep de ontladen 12V-accu en mat 8V. Het was blijkbaar genoeg om sommige systemen in te schakelen, maar niet genoeg om het hybridesysteem naar KLAAR te starten. Ik had een andere collega in de buurt met auto- en accukabels en slaagde erin het systeem te overbruggen.
In welk land bent u? Ik herken uw vlag niet. Dit forum is echt RAV4 World.