Toyota RAV4 Forums banner

Prime ruisonderdrukking thread

30K views 59 replies 24 participants last post by  gws  
#1 ·
OK, dus ik ga wat meer isolatie toevoegen.

Eerst de kofferbak.

Zeer dun metaal, let op de toegangsgaten gaan rechtstreeks in een soort schild dat in de open lucht zit..

#17 ·
Gemakkelijk bereikbare gebieden bedekt met geluidsabsorbeerders.

Image

Image

Nog wat toegevoegd, er zaten al witte zachte "kussens" op wat plastic.
Bedankt voor de tips! Ik had wat Noico butylmatten en wat gesloten cel neopreen die ik gebruik voor computerkasten. Ik heb wat achter de accu geplakt, langs de wielkast en in de reservewielbak. Grote volumes met kale metalen wanden zijn vaak slecht voor resonanties en trillingen, dus ik dacht dat de demping van de mat zelf en de 2 lagen geluidsabsorptie wel een beetje zouden helpen. Eerlijk gezegd vind ik de R4P al relatief stil en ik heb van tevoren geen roadtrip gemaakt, dus ik zal niet in staat zijn om voor en na te vergelijken.

Ik heb ook wat oude tapijttegels van mijn Highlander onder de OEM rubberen matten aan de passagierskant en op de achterbank gelegd. Ik kon geen twee matten goed vastzetten aan de bestuurderskant en wilde geen risico lopen dat de tapijttegel in het gaspedaal zou glijden. Dus ik heb gewoon wat restjes van mijn 2-laags butyl/neopreen aan de onderkant van de OEM-mat aan de linkerbovenkant bij de voetensteun geplakt, waar geen OEM-vloerbedekking is.

Image

#3 ·
Sommige resultaten, er komt nu minder lawaai van de achterkant.

Ik heb ook standaard textielen vloermatten onder de rubberen matten geplaatst, iets wat ik op een Subaru-forum las, en dit verbeterde het weggeluid verder.

Ik schatte dat ik 35-40 mph kon rijden met hetzelfde geluidsniveau als 25 mpg voordat ik iets toevoegde, dus zeker een verbetering.

Ik rijd op Bridgestone Alenza 001 235/55/R19, die luider zijn dan mijn winterbanden met wrijving, Continental Viking Contact 7 225/60/R18. Maar ik denk dat het rubber te hard is omdat het vandaag maar 37 graden Fahrenheit is.

#14 ·
Mijn enige klacht over bestellen uit China is dat het maanden kan duren voordat het aankomt.
Ik heb besteld uit China / Alienexpress, ik heb 40 USD + douanekosten lokaal in Zweden betaald.

Het duurde 5 weken voordat het pakket arriveerde, hoewel er "luchtpost" op de doos stond.

De doos was beschadigd en zag eruit alsof hij door een asteroĂŻdengordel was gereisd, maar binnenin was alles in perfecte staat.

Het wachten waard, naar mijn mening zou ik ze zelfs voor 300 USD opnieuw hebben gekocht.

#16 ·
Dat gat dat je bedekte was om de druk uit de cabine te laten ontsnappen wanneer je de deuren sluit, ik zou er wat dik vilt of iets dat kan ademen overheen plakken.
Er zat een rubberen afdekking op het gat, maar ik heb die verwijderd om de foto te maken. De rubberen afdekking zit er nu weer op, maar waarschijnlijk onder wat geluidsreducerend materiaal. Denk je dat ik er iets aan moet doen?

#32 ·
Ik heb het geluiddempende materiaal (Hush Mat) op alle 4 de deuren aangebracht bij het vervangen van de speakers. Maakt zeker een verschil met wat geluidsreductie. Ik heb het gedaan om de kwaliteit van de stereo te verbeteren, wat het ook deed, maar geluidsreductie was een extra voordeel. Het hele interieur doen zou waarschijnlijk behoorlijk wat gewicht toevoegen. Zeker tijdrovend, 2 tot 3 uur per deur om de binnen- en buitenoppervlakken te doen.

#34 ·
Ik ga binnenkort op deze geluiddempende reis. Het is behoorlijk irritant hoeveel weg- en windruis er is, maar ik begrijp dat dit een voertuig met een lager budget (RAV4) is met een zeer dure aandrijflijn. Beide Lexus GX'en die ik heb/had, zijn mijlenver stiller. Vooral de GX470, het was als een kluis. Solide en stil.

#36 ·
Ik ga binnenkort op deze geluiddempende reis. Het is behoorlijk irritant hoeveel weg- en windruis er is, maar ik begrijp dat dit een voertuig met een lager budget is (RAV4) met een zeer dure aandrijflijn. Beide Lexus GX'en die ik heb/had, zijn mijlenver stiller. Vooral de GX470, het was als een kluis. Solide en stil.
Ik vind de weg- of windruis niet storend, maar de ICE zelf is ongelooflijk grof. Slechtst klinkende 4-cilinder benzinemotor die ik ooit heb gehad. Ik wou dat er een manier was om het motor-/uitlaatgeluid te verfijnen, wat voor mij schurend en verbazingwekkend slecht is. Het is moeilijk om een andere kleine motor te bedenken, behalve een koude diesel, die zich kan meten. Omdat de motorkap al materiaal heeft, weet ik niet wat ik kan doen. Verschillende dempers? Firewall?

#52 ·
Meer toegevoegd in de kofferbak en de achterwielkast, die in de kofferbak.

Een daling van 2db bij 100 km/u. (3db is de helft van het waargenomen geluidsvolume, dus best goed [emoji106])

Image
3 db is de helft van het geluidsvermogen. 10 db is de helft van het waargenomen geluidsniveau. Toch is 2 db goed, aangezien je aan een aantal verschillende reparaties werkt.

Ik ben verbaasd hoeveel mensen het motorgeluid haten. Ik merk het nauwelijks op, tenzij ik er echt voor ga. Eh, misschien ben ik gewoon een langzame, wie weet. Maar het is zelden luid.

#51 · (Edited)
Ik wilde net vragen naar dB-vermindering en @Torque heeft geleverd - bedankt. Het zou geweldig zijn om te weten welke oplossing de grootste decibelvermindering oplevert voor de minste hoeveelheid geld en tijd die is geĂŻnvesteerd.
Hallo. De lagere deurisolatie bij post #33 is waarschijnlijk de meeste daling versus de geĂŻnvesteerde tijd. (Wat is de zin van het rommelen met de binnenkant van de deuren, als geluid rechtstreeks van onderen kan binnendringen [emoji3596])

Ook heb ik helaas geen dB-metingen voor de standaarduitvoering.

De eerste dB-metingen omvatten:
1. kofferbak
2. voorkant van de achterste wielkasten, binnenin de cabine
3. plastic deurbeschermers
4. schuimisolatie in alle 4 deuren.
5. zomerse matten en rubberen matten
6. #33 isolatie en isolatie rondom de deuren #47.

De nieuwe meting voegt achterste wielkasten in de kofferbak toe, wat 2 dB opleverde bij 100 en ongeveer 1 dB bij 55

Metingen zijn op semi-slecht asfalt

Het is nu veel stiller dan standaard, misschien 5-6 dB

Besteld op basis van installatiegemak:
37
47
Fendersbeschermers
kofferbak
deuren
achterste wielkast cargo
achterste wielkast cabine (verwijdering van achterbank)

#54 ·
Veel dank voor al je berichten @Torque, vooral #51 omdat het super nuttig is. Ik moet stoppen met mijn wederhelft te vertellen dat er geen upgrades meer komen, want dit draadforum brengt me in de problemen.

Wat betreft de mensen die problemen hebben met het HV-motorgeluid, gaat het mij niet zozeer om de extra decibels, maar om de "ruwheid" van de HV in vergelijking met de EV. Ik denk dat we een beetje verwend zijn met de stille en rauwe kracht van de EV, dus als de HV inschakelt, is het als de Tale of Two Cities. OK, misschien is dat een beetje melodramatisch!

#60 ·
Wilde een beetje ruisonderdrukking doen op mijn 2023 XSE. Heb voor- en na-geluidsmetingen gedaan en dacht dat ik ze hier zou delen. De basisregels waren dat het werk eenvoudig moest zijn en mijn vrouw zei dat de resultaten onzichtbaar moesten zijn. Ik nam wat oude vloermatten van een vorig voertuig, sneed ze op maat en plaatste ze onder de all-weather matten in de zitgedeeltes. Vervolgens plaatste ik Second Skin Damplifier Pro 2mm geluiddempende matten in de bagageruimte onder en rond de reserveband, evenals op het paneel naast de 12 V-accu. Er was bijna 10 vierkante voet materiaal nodig.

Geluidsmetingen werden gedaan voor drie situaties: EV-modus bij 40 mph en bij 55 mph, en HV-modus bij 70 mph. De 40 mph metingen werden gedaan op een secundaire weg, de 55 mph metingen werden gedaan op een gladde secundaire weg en de 70 mph metingen werden gedaan op een snelweg.

Bij 40 mph en EV-modus was de verbetering slechts een fractie van een dBA. Het lag onder de onzekerheid in de metingen.

Bij 55 mph en EV-modus, en bij 70 mph en HV-modus, was de verbetering ongeveer 3 dBA.

De gemeten ruisonderdrukking was dus niet zo groot, maar het karakter van het geluid veranderde. Ik vind het moeilijk om het in woorden te beschrijven, maar het leek iets minder hard, of misschien iets minder scherp. Of het de kosten waard was, zowel in geld als in tijd en moeite, is twijfelachtig, maar het was een interessante oefening.