Toyota RAV4 Forums banner

RAV4 AWD vs. '17 Tacoma 4WD in winterse rijomstandigheden

9.5K views 13 replies 10 participants last post by  Tacorav  
#1 ·
Ik denk erover om mijn '17 Tacoma TRD Sport 4WD dubbele cabine lange bed te vervangen door een '19 (mogelijk wachten tot '20) RAV4 hybride AWD. Mijn belangrijkste reden is om een kleinere koolstof- en fysieke voetafdruk te hebben, hoewel ik ook geïnteresseerd ben in enkele van de veiligheidsvoorzieningen die beschikbaar zijn op de RAV die ik niet op mijn Tacoma heb.

Kan iemand op het forum zijn mening geven over de vergelijkende capaciteiten van de twee voertuigen in winterse rijomstandigheden (sneeuw / ijs / ijzel), waarbij alle andere zaken (banden, etc.) gelijk zijn? Ik rijd veel in de winter in moeilijke omstandigheden en wil de uitzonderlijke winterwegwaardigheid van de Tacoma niet opgeven voor iets dat aanzienlijk minder capabel is.

Ook (en ik weet dat ik het antwoord op deze vraag zou kunnen opzoeken), zijn alle verbeterde veiligheidsvoorzieningen van de RAV4 schakelbaar?

#2 ·
Laat ik allereerst zeggen dat ik momenteel geen RAV4 of Tacoma bezit of ooit heb bezeten. Maar ik heb heel veel YouTube-video's bekeken van beide voertuigen in sneeuw- of offroad-omstandigheden. Ik zou denken dat de Tacoma TRD veel superieur zou zijn aan de RAV4 in beide omstandigheden. Dat is mijn mening. Het is waard wat je ervoor betaald hebt :).

#3 ·
Ik denk erover om mijn '17 Tacoma TRD Sport 4WD dubbele cabine met lange bed te vervangen...

...zijn alle verbeterde veiligheidsvoorzieningen van de RAV4 schakelbaar?
Ik kan de Tacoma of zijn mogelijkheden niet persoonlijk beoordelen, maar ik vermoed sterk dat hij meer off-road en wintergeschikt is dan de RAV. Het is tenslotte een vrachtwagen, terwijl de RAV op een auto is gebaseerd.

Ik kan wel zeggen dat slechts een deel van de veiligheidsvoorzieningen van de RAV uit- of aangezet kan worden. Andere staan altijd aan, terwijl weer andere geconfigureerd kunnen worden met de Techstream-software.

#4 ·
Ik denk erover om mijn '17 Tacoma TRD Sport 4WD dubbele cabine lange bed te vervangen door een '19 (mogelijk wachten tot '20) RAV4 hybride AWD. Mijn belangrijkste reden is om een kleinere koolstof- en fysieke voetafdruk te hebben, hoewel ik ook geïnteresseerd ben in enkele van de veiligheidsvoorzieningen die beschikbaar zijn op de RAV die ik niet op mijn Tacoma heb.

Kan iemand op het forum zijn mening geven over de vergelijkende mogelijkheden van de twee voertuigen in winterse rijomstandigheden (sneeuw / ijs / ijzel), waarbij alle andere dingen (banden, enz.) gelijk zijn? Ik rijd veel in de winter onder zware omstandigheden en wil de uitzonderlijke winterwegwaardigheid van de Tacoma niet opgeven voor iets dat aanzienlijk minder capabel is.

Ook (en ik weet dat ik het antwoord op deze vraag zou kunnen opzoeken), zijn alle verbeterde veiligheidsvoorzieningen van de RAV4 schakelbaar?
Dus ik heb onlangs een 2012 Tacoma ingeruild voor mijn 2019 RAV4 Adventure... en moest accepteren dat er zeker compromissen zijn. Ik hield van mijn Tacoma, maar ik had er een behoorlijk aantal kilometers op gezet en ik woon nu in een meer stedelijk gebied dan toen ik hem kocht. Ik heb niet echt meer een vrachtwagen nodig, moet parkeren in garages waar de Tacoma wat krap was, en ook mijn Taco was een handgeschakelde auto, en hoe graag ik ook van een goede versnellingspook hou, rijden met een koppeling in de stad was oud geworden.

Qua pure vierwielaandrijving en vooral offroad-capaciteiten is de Tacoma zeker superieur, maar...

Met de Tacoma is het geen fulltime 4WD, je moet hem handmatig inschakelen en mag hem niet gebruiken op droge wegen. In de standaard achterwielaandrijving presteert hij minder goed dan de AWD van de RAV, wat zeker van invloed kan zijn bij het rijden in winterse omstandigheden, waar je misschien niet helemaal bent waar je 4WD nodig hebt, maar mogelijk wel wat slippen hebt. Ik heb bijvoorbeeld wel eens gehad dat de achterkant van mijn oude Tacoma weggleed, gewoon bij het nemen van bochten in regenachtige omstandigheden.

En als we het puur over winterse rijomstandigheden hebben, weet ik niet eens zeker of er een duidelijke winnaar is, omdat het veel afhangt van het type omstandigheden. Als het gaat om tractie in diepe sneeuw, is de Tacoma in 4WD zeker beter, maar als het gaat om ijzige wegen, kan ik me voorstellen dat de RAV, vooral met de torque vectoring AWD, het daar beter zou doen. Dit is echter slechts speculatie van mijn kant, aangezien ik de mijne nog niet lang genoeg heb om een eigen beoordeling te maken.

#5 ·
Bob:
Je titel vermeldt winterrijden. Zoals anderen al hebben gepost, maakt het uit wat en waar je in de winter gaat rijden. Mijn tijd in 4wd Tacoma's is allemaal op zand en off-road geweest, en geen in sneeuw en ijs. Ik heb behoorlijk wat winterrijden op de weg en rijden op zachte wegen gedaan in auto's en AWD-SUV's vergelijkbaar met de RAV.

Dat gezegd hebbende, elke kleine 4WD-pickup die ik heb gereden of in heb gezeten, heeft een superieure bodemvrijheid en zwaardere componenten in vergelijking met een AWD-SUV, maar een veel slechtere gewichtsverdeling. Als gevolg hiervan was de achterkant van de Tacoma gevoelig voor het verliezen van grip, tenzij de laadbak zandzakken of ander gewicht had om te helpen, zelfs in 4wd. De AWD-SUV's, vooral met goede banden, deden het geweldig op verharde wegen en slordig vuil, zolang de sneeuw en modder niet te diep zijn voor de bodemvrijheid. Beter dan de Tacoma, als je op minder uitdagend terrein rijdt. En ze krijgen zeker een betere kilometerstand en rijden beter. De Tacoma is een tank, maar hij rijdt er ook als een, IMO.

De AWD-SUV's zijn niet zo handig over rotsen of zeer oneffen terrein. Meestal is de tractie goed genoeg, maar ze zijn niet geconstrueerd om met het ruwe spul om te gaan.

Succes,
EJ

“OPMERKING - zag net de post voor de mijne en het is leuk dat we allebei ongeveer dezelfde meningen hebben! Moeten superieure geesten zijn! [emoji3]”

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

#6 ·
Ik denk dat het ervan afhangt waar je woont en of je een huiseigenaar bent buiten een grote stad. Ik woon in de Rockies en heb spijt van de verkoop van mijn Tacoma uit 2005 na 7 jaar. Hij had alle opties. Ik heb vorig jaar mijn oude F150 Supercrew uit 2001 verkocht omdat hij minder betrouwbaar werd door zijn leeftijd. Ik heb vorig jaar een Tundra TRD Pro uit 2017 gekocht en ben er dol op. Ik behandel hem slecht en hij wordt gebruikt voor het vervoeren en gaan naar mijn eigendom in WY, waar ik degene ben die moet ploegen naar mijn ranch. De RAV4 kan het allemaal niet aan. Mijn Adventure staat al meer dan een maand stil. Het wordt mijn laatste rav4, want ik heb absoluut een vrachtwagen nodig. Ik denk dat de bottom line je locatie is en wat je behoeften zijn. De RAV4 is geweldig, met de juiste banden, in een meer stedelijke/stedelijke omgeving.

#7 ·
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik doe niet veel meer aan off-road rijden, dus rotsklimmen en dergelijke zijn niet iets dat ik met een RAV4 hoef te ondernemen. Omdat ik de 4WD in mijn Tacoma waarschijnlijk pas zal inschakelen als het moeilijk wordt, kan de fulltime AWD me behoeden voor ongelukken in die overgangstijden. En het lijdt geen twijfel dat de extra bodemvrijheid van de Taco een voordeel is.

Zoals bijna altijd het geval is bij het kopen van voertuigen, zullen er compromissen zijn bij de overstap van een Tacoma naar een RAV4.

#8 ·
Ik woon in Seattle, maar ik jaag en reis veel in de winter in Oost-WA en OR, evenals naar andere westelijke staten. Ik twijfel over mijn Taco: ik gebruik hem niet vaak voor zijn laadvermogen en vind zijn formaat een probleem in de stad tijdens het rijden en parkeren. Maar het is wel fijn om een truck te hebben als ik hem nodig heb om iets te vervoeren of om door moeilijke winterse rijomstandigheden te komen.

#9 ·
Ik woon in Seattle, maar ik jaag en reis veel in de winter in Oost-WA en OR, evenals naar andere westelijke staten. Ik twijfel over mijn Taco: ik gebruik hem niet vaak voor zijn laadvermogen en vind zijn formaat een probleem in de stad, zowel met rijden als parkeren. Maar het is wel fijn om een truck te hebben als ik hem nodig heb om iets te vervoeren of om door moeilijke winterse omstandigheden te komen.
Natuurlijk, idealiter zou je beide voertuigen hebben. :wink Ik heb een quad-cab 4x4 Taco gehad en rijd momenteel een Rav4 HV. Ik mis de Taco soms, maar vooral vanwege zijn ruimte en laadbak om spullen te vervoeren. Afgezien van de bodemvrijheid is er weinig verschil tussen de twee voor sneeuw en ijs. Met een goede M/S-band kan de Rav4 zich prima redden. Dus zolang je geen voet sneeuw ploegt, komt de Rav4 overal waar de Taco komt. De '19 Rav4 heeft zelfs een extra inch bodemvrijheid. Ik zou zelfs zo ver willen gaan om te zeggen dat de Rav4 HV op ijzige wegen stabieler en "veiliger" is dan de Taco was, veel minder kans op onderstuur, enzovoort. Nogmaals, het hangt af van het rubber.

#11 ·
Op een eerdere Tacoma uit 2007 reed ik in de winter met speciale M/S-banden met noppen, over het algemeen van november tot en met februari. Ze waren geweldig op sneeuw en ijs, maar lawaaierig en verminderden de MPG's.

Ik ben in een periode van mijn leven gekomen waarin kleine problemen zoals bandenwissels een ergernis zijn geworden waar ik me niet meer mee wil bezighouden. Ik ben ook minder geneigd om te gaan als de winterse rijomstandigheden te uitdagend lijken. Als ik een goede RAV4 zou kopen, zou ik waarschijnlijk banden gebruiken die het beste compromis vormen voor alle rijomstandigheden.

#13 ·
Ter info: Ik heb de banden/velgen op de LE AWD gewisseld. Firestone A/S banden op de 2019 XLE velgen gekocht via eBay en vervolgens de winterbanden op de 2019 LE stalen velgen. Had de kans om een paar foto's van de TPMS-sensoren te maken. Voor mijn "J" VIN LE AWD heb je PMV-C015 nodig, dat is dezelfde sensor als op de 16+ Tacoma. De dealer zei dat ik 42607-33050 nodig heb. Ik heb mijn set via eBay gekocht en zal ze programmeren zodra ik de update van ATEQ Quickest heb.

#14 · (Edited)
Taco vs. Rav

Voor alle winterse omstandigheden en vooral ijzige plekken en wisselende omstandigheden is de Rav de beste keuze met speciale winterbanden....je hoeft niet zoveel na te denken met de gebalanceerde AWD voor slippen. Ik heb mijn Rav pas een paar weken, maar ben tot nu toe erg onder de indruk in de sneeuw. Ik geloof ook dat de Rav voor bestuurders met minder ervaring de beste keuze is voor de winterveiligheid.

Diepe, zware sneeuw, de Taco vecht er moeiteloos doorheen met 4x4 ingeschakeld en goede banden....gewicht in de bak helpt zeker!

Ik hoef niet te kiezen omdat ik ze allebei bezit en degene zal rijden die past bij de taak en de weersomstandigheden.