Toyota RAV4 Forums banner
1 - 20 of 55 Posts

FGP

· Registered
283 Posts
Discussion starter · #1 ·
Denkt iemand dat het een goed idee is om de dagrijverlichting handmatig uit te schakelen tijdens normaal rijden? Ik kan me niet voorstellen waarom sommige mensen dat doen, maar ik heb gemerkt dat nogal wat bestuurders dat op de weg doen in het dagelijks verkeer. Het stoort me vooral, vooral omdat sommige voertuigen (zoals donker gekleurde) moeilijker te zien zijn, vooral tussen andere voertuigen met de dagrijverlichting aan.

Als ik met mijn 2019 RAV4 Hybrid LE rijd, laat ik mijn parkeerlichten meestal ook aan (vergelijkbaar met wat veel vrachtwagenchauffeurs doen), in een poging om mezelf beter zichtbaar te maken, zelfs overdag. Het zou interessant zijn om te zien wat andere bestuurders van dit onderwerp vinden.

Denkt iemand dat het een goed idee is om de dagrijverlichting handmatig uit te schakelen tijdens normaal rijden? Ik kan me niet voorstellen waarom sommige mensen dat doen, maar ik heb gemerkt dat een aantal bestuurders dat op de weg doet in het dagelijks verkeer. Het stoort me vooral, vooral omdat sommige voertuigen (zoals donker gekleurde) moeilijker te zien zijn, vooral tussen andere voertuigen met DRL's aan.

Als ik in mijn 2019 RAV4 Hybrid LE rijd, laat ik mijn parkeerlichten meestal ook aan (vergelijkbaar met wat veel vrachtwagenchauffeurs doen), in een poging om mezelf beter zichtbaar te maken, zelfs overdag. Het zou interessant zijn om te zien wat andere bestuurders van dit onderwerp vinden.
Veiligheid boven alles.

Dus nieuwe banden na 5 jaar, zelfs als het profiel nog steeds aan de staatsspecificaties voldoet.

Nieuwe 12v-accu idem dito.

Ruitenwissers wanneer nodig. (wow, zijn ze duur)

DRL's altijd aan, idem dito. En ook mistlampen.

Lichten in de automatische modus, maar bij twijfel en wanneer de ruitenwissers worden gebruikt, gaan ze aan met detectie van wanneer de grootlichten aan moeten.

Denkt iemand dat het een goed idee is om de dagrijverlichting handmatig uit te schakelen tijdens normaal rijden? Ik kan me niet voorstellen waarom sommige mensen dat doen, maar ik heb gemerkt dat een aantal bestuurders dat doen op de weg tijdens het dagelijks rijden. Het is vooral vervelend voor mij, vooral omdat sommige voertuigen (zoals donker gekleurde) moeilijker te zien zijn, vooral tussen andere voertuigen met dagrijverlichting aan.

Als ik in mijn 2019 RAV4 Hybrid LE rijd, laat ik mijn parkeerlichten meestal ook aan (vergelijkbaar met wat veel vrachtwagenchauffeurs doen), om mezelf beter zichtbaar te maken, zelfs overdag. Het zou interessant zijn om te zien wat andere bestuurders van dit onderwerp vinden.
Niet alle auto's in de VS hebben dagrijverlichting, ik weet niet zeker wanneer het verplicht werd. Ik zet ze nooit uit, maar ben blij dat ik de optie heb voor kamperen. Sommige landen staan het niet toe om een schakelaar te hebben om ze uit te schakelen.

De grotere problemen die ik zie, zijn auto's met dagrijverlichting die denken dat hun koplampen midden in de nacht aan staan in plaats van hun daadwerkelijke koplampen aan te zetten. Ik heb dat de afgelopen week bij twee auto's gezien.

Had een 2018 accord en haatte het dat ik de DRL's niet kon uitschakelen door gewoon een schakelaar om te zetten.

In de zomer wacht ik soms op een passagier en wil ik gewoon even in de auto zitten. Ik vind het niet fijn om de DRL's aan te hebben, omdat ik het gevoel heb dat het de aandacht trekt.

In de accord was het een pijnlijk proces om de DRL's uit te schakelen.
1) Zet de schakelaar op DRL. (Geen DRL UIT-knop)
2) De transmissie moet in de parkeerstand staan en de parkeerrem moet aangetrokken zijn.
3) U moet de motor uitzetten.
4) U moet de bestuurdersdeur openen en vervolgens sluiten.
5) U moet de motor opnieuw starten.

6) Als u de parkeerrem loslaat of de transmissie in de rijstand zet, gaan de DRL's automatisch aan en heeft u er geen controle over. U moet het proces opnieuw herhalen om ze uit te schakelen.

Op de rav4 om de DRL's uit te schakelen
1) Zet de schakelaar op DRL uit,

Persoonlijk vind ik het geweldig hoe de Rav4 je niet dwingt om DRL's aan te hebben en je ze gemakkelijk kunt uitschakelen wanneer je maar wilt, zonder problemen.

Niet alle auto's in de VS hebben DRL, ik weet niet zeker wanneer het verplicht werd. Ik zet ze nooit uit, maar ben blij dat ik de optie heb voor kamperen in de auto. Sommige landen staan geen schakelaar toe om ze uit te schakelen.

De grotere problemen die ik zie, zijn auto's met DRL die denken dat hun koplampen midden in de nacht aan staan in plaats van hun daadwerkelijke koplampen aan te zetten. Ik heb dat de afgelopen week bij twee auto's gezien.
Ik denk dat het rond 2013 of 2015 begon.

Toen ik mijn Prius v kreeg, informeerde de verzekeringsmaatschappij (in Californië) of mijn auto Daytime Running Lights had, en dat was niet zo.

Toen ik mijn 2020 R4H kreeg, vroegen ze er niet naar, en ook niet naar mijn 2024 R4P. Dus ik neem aan dat het rond die tijd was. De DRL's op zowel 2020 als 2024 zijn nog steeds optioneel 'uit'.

Wat betreft de reden waarom mensen ze uitschakelen, het kan gewoonte zijn. Ik herinner me de oude tijd van mijn 1996 Senta dat ik eraan moest denken om mijn lichten uit te doen. Toen ik mijn Prius v kreeg, zo'n 4 jaar nadat mijn ouders hun Avalon hadden gekregen, was het idee van 'automatische lichten' een beetje het 'glimmende nieuwe ding'. Mijn moeder maakte zich destijds nog steeds zorgen over de koplampen van de Avalon en hoorde mijn vader haar zeggen dat ze zich er geen zorgen over moest maken.

Ik zou niet verbaasd zijn als mensen die geen automatische koplampen hebben, de generatie van mijn ouders zijn en de gewoonte hebben om ze niet aan te hebben of ze in het algemeen te gebruiken, dus ze volledig uitschakelen vanwege oude gewoonten van het rijden met oudere auto's en het in het algemeen niet hebben van DRL's.

• Like
Reactions: FGP
De grotere problemen die ik zie, zijn auto's met DRL die denken dat hun koplampen aan staan ​​midden in de nacht in plaats van hun daadwerkelijke koplampen aan te zetten. Ik heb dit de afgelopen week bij twee auto's gezien.
Ik heb dit eigenlijk een of twee keer per ongeluk gedaan in mijn rav4 (ik parkeerde met de auto aan en at een broodje in mijn auto, had de koplampen uit en vergat ze weer aan te zetten tijdens het rijden),

Gelukkig maakt de rav4 na ongeveer 20 seconden rijden met de lichten uit een ding-geluid en verschijnt er een melding op je dashboard om je lichten aan te zetten.

Elke auto moet deze functie hebben die je eraan herinnert. Hopelijk doen meer fabrikanten dit als ze dit nog niet hebben gedaan voor nieuwere auto's.

Gelukkig maakt de rav4 na ongeveer 20 seconden rijden zonder verlichting een ding-geluid en verschijnt er een melding op je dashboard om je verlichting aan te zetten.
Dat gebeurt als alle lichten uit zijn en het donker is. Het gebeurt niet als je 's nachts rondrijdt met alleen de DRL's aan.

Ik heb dit per ongeluk een keer gedaan toen ik 's nachts in een grote stad reed. Er waren zoveel straatverlichting dat ik het niet eens merkte.
In Europa gebruiken ze "stadslichten", dat zijn zeer zwakke witte lampen in de koplampbehuizingen die niet zo fel verblinden als volledige koplampen. Als de straten zelfs maar redelijk goed verlicht zijn, hebben je koplampen toch al niet veel nut.

Ik vind de automatische koplampen en de automatische grootlichten prettig.

Wat betreft de reden waarom mensen ze uitschakelen, het kan gewoonte zijn.
Elke keer als ik mijn auto voor onderhoud wegbreng, komt hij terug met de DRL uit, de radio uit, de airco uit, etc. Maakt me gek.

In Europa gebruiken ze "stadslichten", dat zijn witte lampen met een zeer laag vermogen in de koplampbehuizingen die niet zo fel verblinden als volledige koplampen.
Die "stadslichten" zijn precies wat mijn '21 gasmodel XLE doet met zijn dagrijverlichting. De richtingaanwijzer/parkeerlicht in de bovenste binnenhoek brandt volledig, maar de dimlichten zijn op verminderd vermogen, waardoor de LED's veel zwakker zijn dan normaal.

Elke keer als ik mijn auto voor onderhoud breng, komt hij terug met de DRL uit, de radio uit, de airco uit, etc. Maakt me gek.
Ik herinner me dat ik mijn Prius v een keer voor onderhoud bracht, en toen ik wegging, vroeg ik me af waarom mijn snelheidsmeter te hoog aangaf... Blijkt dat iemand op de mph/kph-knop had gedrukt om hem op kph te zetten.

Ik zet mijn audiosysteem altijd uit als ik mijn auto wegbreng, maar ik merkte altijd dat mijn lichten uit stonden en de ruitenwissers in de uit-stand stonden. De airco, niet zozeer.

Niet alle auto's in de VS hebben DRL, ik weet niet zeker wanneer het verplicht werd. Ik zet ze nooit uit, maar ben blij dat ik de optie heb voor kamperen met de auto. Sommige landen staan geen schakelaar toe om ze uit te schakelen.

De grotere problemen die ik zie, zijn auto's met DRL die denken dat hun koplampen midden in de nacht aan staan in plaats van hun daadwerkelijke koplampen aan te zetten. Ik heb dit de afgelopen week bij twee auto's gezien.
Nissan is de grootste boosdoener die ik heb gezien. Het lijkt erop dat ik bijna elke keer als ik na zonsondergang rijd, meestal een Nissan Rogue of Altima zie rijden met alleen hun DRL's aan en als ik ze passeer, merk ik dat hun achterlichten niet aan staan.

Het probleem met bestuurders die in het donker rondrijden zonder verlichting of alleen met DRL is vanwege clusters die helder genoeg zijn om een spaceshuttle uit de ruimte te laten landen. Ik kan niet begrijpen dat mensen in het donker rondrijden met de volledige helderheid van het cluster en het infotainmentscherm. Dit is super gevaarlijk en leidt de aandacht af van de weg en veroorzaakt vermoeidheid. De helderheid wordt pas minder als de koplampen worden ingeschakeld. Dus mensen rijden de hele dag en nacht rond met alleen DRL. Stellantis-producten zijn de grootste boosdoeners. Jeeps en Caravans. Sommige gebruiken grootlicht met een lagere output voor DRL. Dus in het donker, als ze de koplampen niet aanzetten, krijg je grootlicht met een lage output in je ogen en achteruitkijkspiegel.

Mijn '17 BMW heeft zowel digitaal als analoog in het cluster, als het helder is, is het analoge cluster ook verlicht, als het donker genoeg wordt om koplampen te rechtvaardigen, wordt het cluster donker en gaat de achtergrondverlichting uit, waardoor je eraan herinnerd wordt om je koplampen aan te zetten om het cluster, de weg te zien en door anderen gezien te worden. Het probleem zijn volledig digitale clusters. Mijn R4P geeft me een bericht in het cluster dat suggereert dat de koplampen aan moeten (goede logica).

Off topic: Een andere ergernis van mij zijn verkeerd uitgelijnde koplampen. De grootste boosdoener hiervan waren de eerste generatie corolla's die werden geleverd met standaard PROJECTOR LED dimlichten die functioneerden als de DRL's. Die dimlichten waren super irritant en direct in de zichtlijn. Het was geen eenmalige gebeurtenis, al die corolla's deden dat. Nu zijn het Honda-producten met hun "juweel"-lichten. Elke juweel LED-koplamp lijkt voor het tegemoetkomende verkeer alsof hun grootlicht aan staat.

Ik heb dit per ongeluk een keer gedaan toen ik 's nachts in een grote stad reed. Er waren zoveel straatverlichting dat ik het niet eens merkte.
Ik zie zoveel auto's met hun DRL's 's nachts aan, maar zonder de volledige verlichting. Het kan echt gevaarlijk zijn, vooral als de auto voor je langzaam rijdt.

Denkt iemand dat het een goed idee is om de dagrijverlichting handmatig uit te schakelen tijdens normaal rijden? Ik kan me niet voorstellen waarom sommige mensen dat doen, maar ik heb gemerkt dat een flink aantal bestuurders dat op de weg doet tijdens het dagelijks rijden. Het is vooral vervelend voor mij, vooral omdat sommige voertuigen (zoals donker gekleurde) moeilijker te zien zijn, vooral tussen andere voertuigen met de DRL's aan.

Als ik in mijn 2019 RAV4 Hybrid LE rijd, laat ik mijn parkeerlichten meestal ook aan (vergelijkbaar met wat veel vrachtwagenchauffeurs doen), in een poging om mezelf beter zichtbaar te maken, zelfs overdag. Het zou interessant zijn om te zien wat andere bestuurders van dit onderwerp vinden.
LED DRL's zijn redelijk redelijk, maar de oudere die grootlicht zijn die iets gedimd zijn, veroorzaken zeker verblinding en maskeren niet super heldere gevaren en verkeer zoals voetgangers en fietsen. Moet alles wat een gevaar vormt een soort duizelingwekkende lichtbron hebben om gezien te worden in fel daglicht? Ik denk dat het hele concept spreekt over onnadenkende symbolische handelingen die worden uitgevoerd in naam van een goede zaak, die er niet echt toe doet of een verschil maakt. Ik herinner me nog hoe het was om in druk verkeer te rijden zonder dat ieders koplampen me in de ogen straalden, en als ik naar de plaatsen op deze planeet reis waar mensen hun koplampen niet aan hebben, vind ik het heerlijk hoe mijn zicht zich kan ontspannen en elk klein detail daarbuiten kan onderscheiden, zonder te worden overstemd door duizelingwekkende lichten.

Ik doe absoluut mijn "dagrijverlichting" uit als een hoffelijkheid naar het tegemoetkomende verkeer. De koplampen van tegenwoordig zijn zo fel en kunnen de andere bestuurders daadwerkelijk verblinden. Ik weet dat ik erg gevoelig ben voor deze felle lichten en mijn hoofd naar beneden en weg moet draaien en me daadwerkelijk op de mistlijn moet concentreren om in mijn rijstrook te blijven. Je kunt Google-statistieken opzoeken over ongevallen veroorzaakt door bestuurders die verblind werden door de koplampen van tegemoetkomende auto's en het is een reëel probleem. Als je met een ander soort licht wilt rijden, zou dat prima zijn, maar jaren geleden waren er wetten tegen het rijden met "grootlicht" vanwege de problemen die ze veroorzaakten en nu hebben we auto's die veel erger zijn dan oudere auto's met gewone koplampen. Het is niet zozeer dat de lichten je auto "zichtbaarder" maken, maar de onoplettendheid van bestuurders die tegenwoordig andere dingen in de auto doen dan rijden.

Ik zie zoveel idioten in het donker met totaal donkere auto's, het blaast me weg. Elke redelijk moderne auto heeft een AUTO-lichtinstelling, dus deze mensen zijn dubbel dom - te dom om de lichten in het donker aan te doen EN te dom om te weten hoe dom ze zijn en het op Auto te laten staan.

Hell, ik heb auto's uit 1998 en 2001 die alle buitenverlichting inschakelen bij schemering, daar is geen ontkomen aan.

Wat betreft de R4H, ik waardeer dat ze de optie geven om de DRL uit te schakelen, ik denk dat er situaties kunnen zijn waarin dat handig zou zijn, maar ik heb ze nog nooit uitgeschakeld. Elk beetje extra zichtbaarheid is geweldig. Ik heb een donkergroene vroege Miata zonder DRL, dus hij mengt zich op bepaalde tijdstippen van de dag met het bos op het platteland. Ik laat altijd de oranje parkeerlichten branden als ik in die auto rijd.

Ik doe mijn "dagrijverlichting" zeker uit als een hoffelijkheid naar het tegemoetkomende verkeer.
Ik heb gevoelige ogen en de DRL van geen enkele auto heeft me ooit gestoord, laat staan verblind. Deze lichten zijn voor DAGTIJD gebruik.

Denkt iemand dat het een goed idee is om de dagrijverlichting handmatig uit te schakelen tijdens normaal rijden? Ik kan me niet voorstellen waarom sommige mensen dat doen, maar ik heb gemerkt dat een aantal bestuurders dat op de weg doet in het dagelijks verkeer. Het stoort me vooral, vooral omdat sommige voertuigen (zoals donker gekleurde) moeilijker te zien zijn, vooral tussen andere voertuigen met DRL's aan.

Ieder zijn eigen ding, maar op mijn 2020 Limited, die koplampen in reflectorstijl had, schakelde ik de DRL uit om de levensduur ervan te verlengen, omdat deze de hoofdverlichting alleen op een lagere helderheid brandde.

Op mijn 2023 Limited laat ik ze de hele tijd aan, omdat ze alleen de twee "strips" verlichten en de projectorlamp uit is. (Plus het ziet er stoer uit). 🍻

Ik kwam van een 2001 RAV4 die geen DRL had.

Een ding dat ik als een groot probleem beschouw, is dat achterlichten niet aan zijn bij gebruik van alleen DRL. Mensen realiseren zich dit vaak niet, wanneer ze merken dat hun lichten aan zijn in situaties met weinig licht. Tenzij men de koplampenschakelaar op "Auto" zet, zijn de DRL's de enige lichten die op die momenten branden - dit is niet zo kritiek in de stad, maar is wel cruciaal op voorstedelijke en landelijke wegen.

1 - 20 of 55 Posts