Toyota RAV4 Forums banner

Hogere PSI voorbanden dan achterbanden?

6.7K views 16 replies 7 participants last post by  Tazio Nuvolari  
#1 ·
Het deurbordje in RAV4's van de 5e generatie adviseert om dezelfde bandenspanning te gebruiken in zowel de voor- als de achterbanden. Subaru en andere fabrikanten van vierwielaandrijving hebben echter aanbevolen om hogere spanningen (meestal 2 of 3 PSI) in de voorbanden te gebruiken dan in de achterbanden. Dit komt omdat de motor en de transmissie meer gewicht op de voorbanden plaatsen. Discount Tires suggereert ook om een hogere spanning in de voorbanden te gebruiken om onderstuur in auto's met vierwielaandrijving te verminderen voor prestatiegericht rijden. Heeft iemand dit geprobeerd in de 5e generatie RAV? Wat waren uw resultaten op het gebied van handling en wegg gevoel?

Attachments

#2 ·
Subaru en andere fabrikanten van vierwielaandrijving hebben echter aanbevolen om hogere drukken (meestal 2 of 3 PSI) in de voorbanden te gebruiken dan in de achterbanden. Dit komt omdat de motor en de transmissie meer gewicht op de voorbanden leggen. Discount Tires suggereert ook om een hogere druk in de voorbanden te gebruiken om onderstuur in vierwielaangedreven auto's te verminderen voor prestatiegericht rijden.
De Discount-bandentabel toont nog steeds een hogere druk voor de voorbanden voor achtermotorauto's, dus het argument dat er meer gewicht aan dat uiteinde meer bandenspanning zou moeten hebben, is niet logisch.

Banden spanningen zijn altijd een compromis voor rijcomfort, handling, bandenslijtage en andere factoren. IMO, de ingenieurs in de fabriek weten het beste voor normaal dagelijks rijden.

#3 ·
De Discount bandentabel toont nog steeds een hogere druk voor de voorbanden voor achtermotorauto's, dus het argument dat er meer gewicht aan dat uiteinde meer bandenspanning zou moeten hebben, is niet logisch.

Bandenpanning is altijd een compromis voor rijcomfort, handling, bandenslijtage en andere factoren. IMO, de ingenieurs in de fabriek weten het beste voor normaal dagelijks rijden.
Ik heb meer onderzoek gedaan. De meeste van de late model Subarus, waaronder de Crosstrek, hebben een door de fabriek aanbevolen hogere voor-PSI. De Honda CRV ook. EN TOYOTA BEVEELT een hogere voorbanden-PSI aan dan de achterbanden in de RECENTE COROLLA (FWD) zowel benzine als hybride! Dus waarom niet in onze RAV4's?

Attachments

#5 ·
De voorbanden zullen sowieso hogere waarden registreren als je er wat warmte in krijgt. Ik weet niet of dit genoeg is om een verschil te maken of dat het haar in de soep is. Ik vond dat de gas-RAV best goed reed. Ik was een beetje verbaasd dat ze voor rotaties aanbeveelden van voor naar achter en van achter naar voor zonder te kruisen, wat gemakkelijk thuis te doen is met twee krikken. Ik vermoed dat dit alles is omwille van de eenvoud voor een voertuig met een groot volume en dat het een ingebouwd beschermingsniveau heeft voor het geval ze om de een of andere reden directionele banden zouden gaan monteren. Eén ding is zeker, hoewel het contra-intuïtief is, is om de banden te hebben die de meeste grip op de achterbanden bieden. Ik heb ooit gelezen dat zelfs professionele coureurs een FWD-auto met versleten achterbanden in de regen niet konden beheersen. Dus voor iedereen die zijn banden niet heeft gewisseld en maar twee banden wil kopen en ze voor wil monteren, geen goed idee.

#6 ·
Ik vond dat de gas-RAV het best goed deed.
Ik ook. Er zijn echter een aantal mensen die hun RAV's harder pushen dan ik en ze ervaren onderstuur en installeren meestal dikkere of stijvere achterste stabilisatorstangen om dit te compenseren. Onlangs vroeg een poster op ToyotaNation me naar stijvere achterveren omdat hij het onderstuur van zijn RAV niet prettig vond. Ik ben dit draadje begonnen om te zien of iemand ervaring heeft met hoe de bandenspanning de handling zou beĂŻnvloeden.

#7 ·
Als je toegang had tot een weegschaal, zou je de assen voor en achter kunnen wegen en het gewicht kunnen zien zoals geladen met brandstof en personen.
Ook de banden en zijwanden maken een verschil in de handling.

Meer riemen is een stijvere band op vrachtwagens.
Maar je verliest ook comfort met de heavy duty banden, evenals meer bandenspanning en contactvlak.
Maar een hogere spanning helpt bij de rolweerstand.

Ook luchtvering helpt voor sommige setups.
En geeft je de mogelijkheid om je aan te passen aan de omstandigheden.

#11 ·
De BMW X3 uit 2009 die ik had, had vierwielaandrijving, maar meestal was het achterwielaandrijving. De aanbevolen bandenspanning was 32 voor en 35 achter. Ik had de 18 inch velgen, dus de voor- en achterbanden hadden dezelfde maat. Als ik voor de 19 inch velgen had gekozen, zouden de voorbanden iets kleiner zijn geweest dan de achterbanden. Ik weet niet of 32 en 35 de aanbevolen spanning voor die banden zou zijn geweest. BMW vereist geen bandenwisseling en afgezien van een spijker in de zijwand, leken alle 4 de banden na meer dan 32.000 mijl evenveel slijtage te hebben. De bandenman had er zelfs een hele klus aan om ze van de auto te krijgen toen ik ze liet vervangen.

#12 ·
Vandaag getest. '21 XLE gasmodel. 245/65-17 Falken Wild Peak A/T Trail banden. 34 PSI voor, 32 PSI achter. Soepele rit, geen hardheid over hobbels en weggewrichten. Nam een paar goede kuilen die nauwelijks merkbaar waren. De voorbijgaande MID MPG was meestal 27 en tot 31 MPG na 15 minuten op de snelweg bij 80 MPH. De bochten waren volledig neutraal (tractiecontrole aan) en onopvallend. Geen nerveus gevoel. Volgde de wegkroon, maar dat was te verwachten op mijn lokale, sterk gekroonde PNW-straten. Was kaarsrecht (handen van het stuur) op een volledig vlak, ongekroond stuk weg van 1 mijl bij 50 MPH. Zou graag willen testen met tractiecontrole uit op een afgesloten circuit, maar heb er geen in de buurt beschikbaar.