Toyota RAV4 Forums banner

7-polige aanhanger bedradingsset, een simpele handleiding

59K views 77 replies 27 participants last post by  JDF RAVMAN  
#1 · (Edited)
Image
Ik heb eindelijk een handleiding samengesteld over hoe ik mijn 7-pins bedradingsharnas heb geïnstalleerd met volledige functionaliteit van de remcontroller. Ik heb een 2019 XLE AWD. De bijgevoegde PDF is waarschijnlijk het beste om naar te kijken, maar ik voeg al mijn foto's toe die ik onderweg heb gedocumenteerd. Ze zouden op elkaar moeten aansluiten en samenwerken:

PDF-handleiding:

Fotobibliotheek:

Ik sta open voor kritiek of input van wie dan ook. Er waren geen solide documenten over hoe dit te doen toen ik er voor het eerst mee begon, dus veel hiervan was ik zelf aan het uitzoeken / afleiden. Er is recentelijk wat informatie naar buiten gekomen met betrekking tot de 5e generatie, dus mensen hebben waarschijnlijk een paar betere manieren gevonden om een deel hiervan aan te pakken (bijvoorbeeld: onlangs zag ik een Russische video die een prefab gat liet zien dat de firewall achter de batterij binnendringt, oeps!). Ik heb uiteindelijk de finish bereikt en ben trots op mezelf dat ik het gedaan heb.
Hopelijk kunnen sommigen van jullie hier iets aan hebben!-

Attachments

#3 ·
Veel dank voor het delen en voor het steken van tijd en moeite in deze zeer informatieve posting! Was op zoek naar een uitgebreide bron, zoals deze, voordat ik dit project aanpakte.
Absoluut! Laat het me weten als je iets ziet als je erin duikt. Ik zal indien nodig extra info bewerken / toevoegen. Ik merk al een paar foutjes op (zoals het noemen van de 10 amp zekering 7 amp op een foto).

#6 ·
Een paar opmerkingen op basis van mijn installatie van een half dozijn remregelaars.

1. Koop NOOIT een "getimede" regelaar. Ze zijn goedkoop MAAR kunnen de remkracht niet aanpassen aan de snelheid of de houding van het voertuig (bergop, vlak of bergaf). Een van hun vermeende "voordelen" is "kan in elke richting worden gemonteerd". Ik ben verbaasd dat ze überhaupt legaal zijn.

2. Gebruik een proportionele regelaar zoals getoond in deze installatie. Er zijn veel verschillende beschikbaar. De keuze kan afhangen van waar de afstelknoppen zich op het apparaat bevinden. In deze write-up bevinden de knoppen zich bijvoorbeeld bovenop de regelaar en zijn dus moeilijk toegankelijk na installatie.

3. Na jarenlang uitsluitend Tekonsha te hebben gebruikt, toegegeven oudere modellen, ben ik overgestapt op de Curt Triflex 51140 nadat mijn ruim 10 jaar oude Tekonsha vrijwel onmogelijk correct kon worden afgesteld. Als hij goed is afgesteld, kun je niet eens merken dat de aanhanger is aangekoppeld tijdens het remmen. Ik moet zeggen dat mijn Curt na een jaar defect raakte, maar één telefoontje naar hen leverde me gratis een nieuwe op die met Priority werd verzonden. Ik kon de oude niet uit elkaar halen, want ze stuurden ook een retourlabel.

4. Hoewel ik de bedrading onder een Honda Passport en op Pickups heb laten lopen, heb je geen andere keuze, ik geef de voorkeur aan het pad aan de binnenkant achter de dorpel en de zijpanelen, zoals ik deed op een RAV4. Mogelijk heb je een doorvoer door de firewall aan de voorkant en een doorvoer door de vloer aan de achterkant nodig, maar anders bevindt alle bedrading zich veilig binnenin.

5. Het installeren van de 4/7-pins connector in de onderkant van de bumper is echt handig.

6. Hoewel de 150A-classificatie een beetje overdreven is, is de zekering/schakelaarunit perfect voor een niet-gebruiksontkoppeling. Zou handig zijn geweest toen mijn zwager en onze vrouwen een Scamp-aanhanger in Alaska sleepten. Om te voorkomen dat de 12V-circuits in de aanhanger de accu van de RAV4 mogelijk zouden leegtrekken, moesten we eraan denken om de 7-polige kabel elke nacht los te koppelen.

#7 · (Edited)
Een paar opmerkingen op basis van mijn installatie van een half dozijn remregelaars.

1. Koop NOOIT een "getimede" regelaar. Ze zijn goedkoop MAAR kunnen de remkracht niet aanpassen aan de snelheid of de houding van het voertuig (bergop, vlak of bergaf). Een van hun vermeende "voordelen" is "kan in elke richting worden gemonteerd". Ik ben verbaasd dat ze überhaupt legaal zijn.

2. Gebruik een proportionele regelaar zoals getoond in deze installatie. Er zijn veel verschillende beschikbaar. De keuze kan afhangen van waar de afstelknoppen zich op de unit bevinden. In deze write-up bevinden de knoppen zich bijvoorbeeld bovenop de regelaar en zijn dus moeilijk toegankelijk na installatie.

3. Na jarenlang uitsluitend Tekonsha te hebben gebruikt, toegegeven oudere modellen, ben ik overgestapt op de Curt Triflex 51140 nadat mijn 10+ jaar oude Tekonsha vrijwel onmogelijk correct af te stellen was. Als hij goed is afgesteld, kun je niet eens zien dat de aanhanger is aangekoppeld tijdens het remmen. Ik moet zeggen dat mijn Curt na een jaar defect raakte, maar één telefoontje leverde me een nieuwe op die gratis per Priority werd verzonden. Ik heb de oude niet uit elkaar kunnen halen, want ze stuurden ook een retourlabel.

4. Hoewel ik de bedrading onder een Honda Passport en op Pickups heb laten lopen, heb je geen andere keuze, ik geef de voorkeur aan het binnenpad achter de dorpel en de zijpanelen, zoals ik deed op een RAV4. Mogelijk heb je een firewall-penetratie aan de voorkant en een vloerpenetratie aan de achterkant nodig, maar anders bevindt alle bedrading zich veilig binnen.

5. Het installeren van de 4/7-pins connector in de onderkant van de bumper is echt handig.

6. Hoewel de 150A-classificatie een beetje overdreven is, is de zekering/schakelaar-eenheid perfect voor een niet-gebruiksontkoppeling. Zou handig zijn geweest toen mijn zwager en onze vrouwen met een Scamp-aanhanger in Alaska reden. Om te voorkomen dat de 12V-circuits in de aanhanger de accu van de RAV4 mogelijk zouden leegtrekken, moesten we eraan denken om de 7-ronde kabel elke nacht los te koppelen.
Uitstekend, bedankt Dr. Dyno!

4. Helemaal mee eens. Als ik dit opnieuw zou doen, zou ik die route volgen, er is een gemakkelijke bedradingsgoot in de binnenste plastic afdekkingen bij de vloer van de deuren. In eerste instantie keek ik ernaar om de kabels daar doorheen te laten lopen, maar ik wist niet zeker hoe ik ze door de firewall moest krijgen. Maar een recente 4-pins tutorial beschrijft een prefab penetratie achter de accu (@5:25 van deze youtube-video). Ik baal er een beetje van dat ik dat niet heb gevonden, ach ja.

6. Bingo, precies mijn gebruik met mijn camper. Ik vind het ook fijn om dingen uit te hebben als ik ze niet gebruik. 150A is compleet overdreven en eerlijk gezegd overbodig / niet nodig, ik was alleen maar uit op de schakelaar!
Een niet-zekering-schakelaar zou net zo goed werken, maar ik kon er geen goede vinden die in de ruimte paste.

#8 ·
Dus, om het grootste deel van mijn geloofwaardigheid te verliezen, was het remsignaal NIET de turquoise draad! Eindelijk een Curt 7-pins tester gekregen (gebruikte eerst een multimeter) en de dingen gedroegen zich een beetje vreemd. Na een paar uur troubleshooten, kwam ik er eindelijk achter dat de turquoise draad slechts een paar seconden op hoge spanning blijft nadat het rempedaal is ingedrukt, en daarna teruggaat naar een lage spanningsstatus, zelfs als het ingedrukt blijft. Gah! Ik kreeg oorspronkelijk hulp van uhaul om deze draad te vinden en ze hebben hem daadwerkelijk voor me afgetapt gratis, dus kan ze niet echt dwingen om het te repareren. Ik had beter mijn best moeten doen en het grondig moeten testen nadat ze het hadden afgetapt. Ik zag gewoon een hogere spanning bij het remmen en dacht dat alles in orde was.

Ik ben van plan om dit weekend mijn Aliner camper op te halen, dus dit betekent dat ik de komende paar nachten de juiste rempedaal draad ga zoeken... Ik zal de PDF updaten als ik het heb gerepareerd.

#9 · (Edited)
De draad gevonden! Ging terug naar U-Haul en na een tijdje gaven ze het op, belden de dealer en ze wilden het niet doen, dus hier zijn we dan. Ik heb de ROOD/WITTE draad afgetapt, in de kabelbundel onder de plastic afdekkingen op de vloer van de bestuurdersdeur.

Dit signaal voedt het linker remlicht (0v laag +12v hoog). Ik was een beetje huiverig om rond te neuzen bij de connector bovenop het rempedaal (de plek waar alle andere remcontrollers worden afgetapt), omdat deze moeilijk toegankelijk is, bedankt Toyota. Ten tweede was ik niet gecharmeerd van het idee dat Toyota Safety Sense niet de aanhangerremmen zou aansturen tijdens een aanrijding of voor dynamische cruise control. Dit loste die problemen op. Slepen met de aanhanger afgelopen weekend verliep zeer soepel!

#11 ·
Hoi, geweldig geschreven. Mijn RAV4 ligt momenteel in stukken terwijl ik deze klus aanpak. Snelle vraag, waar heb je getapt voor achteruitrijlichten (paarse draad)?

Bedankt
Nou, ik heb eigenlijk niets bedraad voor achteruit. Mijn camper is klein, is er niet eens voor bedraad, dus ik zag op dat moment niet echt een toekomstige behoefte. Daar zal ik waarschijnlijk ooit spijt van krijgen...

Moet de draadkleur kunnen opsporen met een multimeter op de achteruitrijlamp, @1:30:

#13 · (Edited)
Is de draad die je hebt afgetapt voor het remsignaal wit met een rode streep, of rood met een witte streep?

Ik dacht dat het de eerste was, maar ik zie geen verandering op die draad als ik op de rem trap.

Ik heb de 2019 Adventure AWD, maar ik denk dat dit hetzelfde zou zijn.
Hmm... dat rekt mijn geheugen een beetje op. Ik herinner me dat ik de hele bundel heb bekeken en ik vond maar één rood/witte combinatie. Ik dacht dat het een gelijke kleursplitsing was, maar het kan meer wit zijn geweest.

Weet je zeker dat de tap door de mantel is gegaan? Ik had een beetje moeite om de verbinding met mijn eerste tap te behouden, ik denk dat dit komt doordat de draaddikte zo dun is. Toen ik hem verwijderde, merkte ik dat mijn tap er nauwelijks doorheen kwam. Ik gebruikte een striptang om de mantel een beetje dieper voor te snijden bij mijn tweede poging.

EDIT: als ik wat foto's bekijk, ziet het er inderdaad meer wit met rode streep uit:

#15 ·
Zou deze bedrading werken met een trekhaak? Ik overweeg de OEM-trekhaak te nemen omdat ik het er mooier uit vind zien.
Ja, de bedrading is het elektrische deel dat niets te maken heeft met de mechanische trekhaak, indien aanwezig.

• Like
Reactions: pjfhau
#17 ·
Uiteindelijk heb ik een draad terug naar het achterlicht getrokken, omdat ik wist hoe ik die draad kon vinden. De bedrading kan veranderd zijn omdat ik een andere uitvoering heb, of het kan gewoon een productiewijziging zijn geweest.

Ik heb de remdraad in de cabine gelegd, wat betekent dat ik alle onderste plastic bekleding en één achterstoel aan die kant moest verwijderen. Als je zoekt naar video's over het doen van een OEM-installatie, doorlopen ze alle stappen (hetzelfde kanaal als eerder vermeld).

Oorspronkelijk heb ik de stroom- en remdraden onder de cabine gelegd, maar ik zou alles in de cabine hebben gehouden als ik het opnieuw zou doen. Onder is waarschijnlijk gemakkelijker als je een lift hebt (zoals alle YouTube-installatievideo's die ik heb gevonden), maar het omleiden van de AWD was een gedoe.

Ik heb draden van het motorcompartiment naar de cabine getrokken via de nippels die in de eerder genoemde video werden getoond. Ze zijn echter vrij moeilijk te bereiken, dus ik heb de ruitenwissers verwijderd voor toegang. Het verwijderen van de ruitenwisserarmen was lastig omdat er heel weinig ruimte om hen heen is om de trekker te bevestigen. Ik gebruikte een trekker met rechte arm en slaagde erin de afdekking te buigen om ze op hun plaats te krijgen. Als ik deze post eerder had gevonden, had ik misschien de onderste grommetroute geprobeerd.

Alles lijkt nu te werken. Bedankt voor de gedetailleerde handleiding!

#20 ·
Geweldig geschreven.
Wil je wat info over de diodehouder die groen lijkt op de foto en ik neem aan dat de diode er van boven in glijdt zoals getoond en de draden komen er aan de onderkant uit?
Ah, ja, dat is een phoenix connector (Euroblock) die normaal gesproken wordt gebruikt in audio / laagspanningsbesturingssystemen. Ik heb er een heleboel van liggen en het werkte goed, de draden worden in de klemmenblok geschroefd en ik heb de diode in de vrouwelijke sleuven gestoken. Gewoon creatief geweest met wat ik had, zonder hen zou ik waarschijnlijk gewoon de draden op de diode pinnen krimpen.

#21 ·
Heeft iemand anders problemen gehad met het vinden van de rood-witte remlichtdraad in de bundel onder de bekleding van de bestuurdersdeur? Ik heb die draad afgetapt, zoals beschreven in de foto's, en ik denk niet dat mijn aanhangerremmen werken. Mijn tester laat zien dat de aanhangerremmen aan staan als hij is aangesloten, maar de remcontroller geeft geen rood aan. Er zitten verschillende rood/witte draden in die bundel, maar slechts één van ongeveer 12 gauge, alle overige zijn erg dunne draden. Ik denk dat ik een tester op de draad kan gebruiken en het rempedaal kan indrukken, maar ik ben bang dat de elektronica het misschien niet leuk vindt als ik de plus op de draad en de min op de massa houd. Alle hulp is welkom. Ik heb de draden ook onderdoor gelegd en zou gewoon het interieur uit elkaar halen als ik het opnieuw zou moeten doen. Onderdoor is de hel. Een laatste gedachte: het was een hel om de draden door die doorvoer te krijgen, zelfs zonder de accu.

#23 ·
@mstaffor De rood/witte draad die ik aftapte was geen 12 gauge, hij was veel kleiner. De beste manier om de juiste te vinden is met een multimeter zoals je al zei. 12V wanneer het rempedaal wordt ingedrukt.

Een multimeter neemt alleen wat hij nodig heeft van een circuit en zal niets beschadigen, mits correct gebruikt. Meestal zal alle stroom binnen een bepaald systeem proberen de gemakkelijkste weg terug naar aarde te vinden. Een multimeter, wanneer ingesteld om spanning te meten, heeft een impedantie van ergens in de megaohms. Zoveel weerstand zal geen merkbare belasting op het circuit leggen, zelfs niet met deze kleine draden.

#24 ·
Eindelijk heb ik de juiste draad aangesloten op de remschakelaar. Het is inderdaad wit met een rode streep en bevindt zich in het paneel aan de bestuurderskant, zoals getoond. Het is niet de grotere witte draad met een rode streep. Het is een van de kleinere (zeg maar maat 18-22) draden. Ik heb ook de Teksosha PN 7865-connector gebruikt voor mijn aanhangerremconnector, omdat deze de diode al heeft geïnstalleerd die je nodig hebt. Deze connector past direct op verschillende Tekonsha-, Draw-tite-, Reese Towpower- en Reese-remregelaars.
Ik heb wel een vraag over de achteruitrijlichtaansluiting. DanLnco antwoordde dat hij deze aansluiting heeft gemaakt en ik vroeg me af of het voldoende was om alleen de achteruitrijlichtdraad aan te sluiten of dat er een relais nodig was. Als ik een foto aan dit antwoord kan toevoegen, zie je de kleine remdraad die ik heb aangesloten voor de remregelaar en links de grotere draad die ik per ongeluk heb aangesloten, omdat deze inkepingen heeft van de aansluiting.
156386

#25 ·
Geweldige toevoeging, bedankt voor de info @mstaffor. Het is geweldig om de draad te zien in vergelijking met de grotere die je oorspronkelijk hebt getapt. Ik denk dat het rechtstreeks aansluiten op de achteruitrijlichtdraad van de auto prima zal werken. Ik kan me voorstellen dat een relais handig is als je achteruitrijlichten veel stroom verbruiken, maar voor de aanhangergrootte waartoe we beperkt zijn op onze RAV's, kan ik me niet voorstellen dat dat een probleem is. Als het te veel is, springt je achteruitrijzekering eruit en dan kun je overwegen een relais toe te voegen.

#26 ·
Vraag: Ik heb een trekhaak met 7-polige stekker laten installeren bij U-Haul op mijn 2019 Adventure. Ik heb geen aanhangerremcontroller of bedrading gevraagd, omdat ik dacht dat ik zou wachten tot ik de caravan kocht. Omdat we er voor 90% zeker van zijn dat we de aanhanger krijgen, maak ik dan een fout door niet alles tegelijk te laten doen? Bedankt!

#28 ·
Vraag: Ik heb een trekhaak met 7-polige stekker laten installeren bij U-Haul op mijn 2019 Adventure. Ik heb niet gevraagd om een aanhangerremcontroller of bedrading, omdat ik dacht dat ik zou wachten tot ik de caravan zou kopen. Omdat we er voor 90% zeker van zijn dat we de aanhanger gaan kopen, maak ik dan een fout door niet alles tegelijk te laten doen? Bedankt!
Als ik u was, zou ik ze de bedrading ervoor laten installeren en de 4 uiteinden onder de console laten vastbinden (en later een controller kopen). Het is een apart systeem, maar ze zullen het optillen en binnenpanelen achterin verwijderen, dus kunnen ze het net zo goed allemaal doen. Het kan de moeite waard zijn om te vragen wat hun kostenverschil is als je ze apart of samen doet. Als je je aanhanger vindt, word je hierdoor ook niet opgehouden. Als je die route volgt, zorg er dan voor dat ze het volledig testen met een van hun controllers. Mijn lokale U-Haul kon de draad om aan te sluiten na meerdere pogingen niet vinden, dus ik zou ze daar van tevoren naar vragen. Misschien print je deze handleiding uit en geef je die als referentie aan ze :p

#27 ·
De elektrische werkzaamheden van de kabelboom/remcontroller staan volledig los van de mechanische werkzaamheden van de trekhaak, dus ik zou ze apart doen.
Geeft je ook de tijd om de remcontroller te kiezen die het beste bij je past. Na het installeren en gebruiken van verschillende Tekonsha-modellen is mijn huidige favoriet de Curt TriFlex. Maar die zitten in mijn F250's. We gebruikten een ander merk (ik weet niet meer welke) in de Tundra van mijn zwager omdat deze perfect paste in de ruimte die zijn dashboard ervoor had. Uw keuze kan afhangen van wat past bij de montageopties van uw RAV4. Ik weet zeker dat anderen hun voorkeur zullen toelichten.

#30 ·
Het elektrische werk van de kabelboom/remcontroller staat volledig los van het mechanische werk van de trekhaak, dus ik zou ze apart doen.
Geeft je ook de tijd om de remcontroller te kiezen die het beste bij je past. Na het installeren en gebruiken van verschillende Tekonsha-modellen is mijn huidige favoriet de Curt TriFlex. Maar die zitten in mijn F250's. We gebruikten een ander merk (weet niet meer welke) in de Tundra van mijn zwager omdat deze perfect paste in de ruimte die zijn dashboard ervoor had. Je keuze kan afhangen van wat past bij de montageopties van je RAV4. Ik weet zeker dat anderen hun voorkeur zullen toelichten.
Bedankt!

#31 ·
We hebben de dealer de OEM-trekhaak en 4-pins bedrading laten installeren op onze 2018 rav4 adventure. Ik was verrast hoeveel de technicus uit elkaar moest halen - achterbumper, achterstoelen en alle plastic panelen in de kofferbak. Plus hij trok een draad naar het motorcompartiment/de accu. We wisten niet dat we de 7-pins nodig zouden hebben totdat we onlangs een gebruikte popup-camper kochten. Moeten we met al dat werk echt weer een draad naar de accu trekken? Bedankt voor je hulp.

#32 ·
We hebben de dealer de OEM trekhaak en 4-pins bedrading laten installeren op onze 2018 rav4 adventure. Ik was verrast hoeveel de monteur uit elkaar moest halen - achterbumper, achterstoelen en alle plastic panelen in de kofferbak. Plus hij legde een draad(en) naar het motorcompartiment/accu. We wisten niet dat we de 7-pins nodig zouden hebben totdat we onlangs een gebruikte popup camper kochten. Moeten we met al dat werk echt weer een draad naar de accu leggen? Bedankt voor je hulp.
Ja, je hebt extra runs nodig. De accu>7-pins draad wordt gebruikt om de accu van je camper op te laden tijdens het slepen. Het zorgt ervoor dat de accu van je aanhanger voldoende is opgeladen, zodat je noodremsysteem voldoende stroom heeft om de remmen vast te houden en de aanhanger te stoppen als deze wordt losgekoppeld. Ik denk dat het in sommige staten zelfs een wet is. Ook gewoon fijn om een volle accu in de PUP te hebben als je op de camping aankomt.
Je moet een draad van accu>bestuurder en een andere van bestuurder>7-pins leggen.

#33 ·
De drie extra pinnen die een 7-polige connector heeft, naast de 4-platte, zijn voor achteruitrijlichten, stroom zoals CodaMo zegt en elektrische remmen. De achteruitrijlichtaansluiting kan, als je dat wilt, achter in het voertuig bij de lichten zelf worden aangesloten. De draad die naar de accu is geïnstalleerd, was waarschijnlijk voor een achterlichtconverter, maar als deze groot genoeg is (12AWG), kan deze ook voor stroom worden gebruikt. De extra draad die mogelijk moet worden getrokken, is voor de remcontroller en om dit goed te doen, moet deze achter dezelfde panelen worden geleid, behalve dat deze naar een op het dashboard gemonteerde remcontroller gaat, niet naar de accu. De controller heeft echter ook stroom nodig, maar die kan worden geleverd door in de andere draad te splitsen die al naar de accu is getrokken. Als je echt geluk hebt gehad en de installateur wat vooruitziendheid had, heeft hij misschien al de tweede draad voor de remmen getrokken terwijl de auto helemaal uit elkaar lag.

#34 ·
De drie extra pinnen die een 7-polige connector heeft, naast de 4-platte, zijn voor achteruitrijlichten, live stroom zoals CodaMo zegt en elektrische remmen.
De achteruitrijlichtaansluiting kan, als je dat wilt, aan de achterkant van het voertuig bij de lichten zelf worden aangesloten.
De draad die naar de accu is geïnstalleerd, was waarschijnlijk voor een achterlichtconverter, maar als deze groot genoeg is (12AWG), kan deze ook voor live stroom worden gebruikt.
De extra draad die mogelijk moet worden getrokken, is voor de remcontroller en om het goed te doen, moet deze achter dezelfde panelen worden geleid, behalve dat deze naar een op het dashboard gemonteerde remcontroller gaat, niet naar de accu. De controller heeft echter ook live stroom nodig, maar die kan worden geleverd door in de andere draad te splitsen die al naar de accu is getrokken.
Als je echt geluk hebt en de installateur wat vooruitziendheid had, heeft hij misschien al de tweede draad voor de remmen getrokken terwijl de auto helemaal uit elkaar lag.
Dat is wat ik hoop. Ik heb foto's gemaakt van de accuaansluiting en de onderkant van de stuurkolom en de zekeringkast, maar ik weet niet waar ik naar kijk. De draad die ze op de accu hebben aangesloten, heeft een 15 ampère inline zekering.

#39 ·
Ik heb een bedrijf de 7-pins stekker op mijn 2020 Rav TRD laten installeren. Ik geloof niet dat ze een diode in de remdraad hebben geplaatst. Dus als ik nu op de handmatige knop van mijn Drawtite-remregeling druk, is de pre-collision uitgeschakeld en wordt dit op mijn dashboard weergegeven. Ik heb het bedrijf gebeld en ze zeiden dat ik ermee naar de dealer moest gaan en de ECM moest flashen. Gaat dit het probleem oplossen dat er geen diode aanwezig is?

#40 ·
Is er een reden waarom u uw dealer zou moeten betalen om hun fout te herstellen? Ik denk het niet!

#43 ·
Bijna klaar. Eén snelle vraag: waar zou ik gemakkelijker toegang hebben tot het achteruitrijlicht?
Ik neem aan dat het het gemakkelijkst zou zijn om toegang te krijgen tot de achteruitrijlichtdraad in hetzelfde achtercompartiment waar je je controller hebt opgeborgen. Zou de draadkleur moeten kunnen traceren door het achterlicht eraf te trekken. Vergelijkbaar met de video waarnaar eerder werd verwezen:

#45 ·
Hallo,
Ik ben bezig met het installeren van de bedrading.

Ik vroeg me af of het mogelijk is om de 4-pins stekker voor het remsignaal aan te boren? Toegegeven, dat zou weer een kabel zijn die van de achterkant naar de voorkant van de auto moet lopen, maar aan de andere kant zou de OEM-kabelboom onaangetast blijven.
Dat zou kunnen, dan aangesloten op de remcontroller, aangezien het remsignaal van de 4PIN alleen voor de lichten is (aan bij het indrukken van de rem).