Toyota RAV4 Forums banner
1 - 9 of 9 Posts

hirliman

· Registered
2 Posts
Discussion starter · #1 ·
Hallo allemaal, eerste bericht op dit forum. Ik ben bezig met mijn Rav4 en ik kan de wielen niet verwijderen. Ik heb nog nooit eerder problemen gehad met het verwijderen van een wiel op andere voertuigen.

Van het begin af aan heb ik de rechterkant van het voertuig opgekrikt en het op assteunen laten zakken op de punten die in mijn handleiding staan. Ik probeerde toen de rechterachterband en vervolgens de rechtervoorband te verwijderen, maar geen van beide wilde loskomen. Ik probeerde een truc die ik had gelezen om vastzittende wielen los te maken, maar ze wilden nog steeds niet loskomen. Het ziet ernaar uit dat er een centrale bout onder de kleine afneembare naafkap zit, maar ik kon die niet loskrijgen en het leek er ook niet op dat die het wiel zou moeten vasthouden. Er stond niets in mijn handleiding over dit middenstuk. Ben ik gek? Ik ben meer dan gefrustreerd en als iemand me alsjeblieft kan helpen, zou ik dat zeer op prijs stellen! Bedankt!

U kunt hieronder het middenstuk zien dat ik noemde.

Het lijkt erop dat de moeren los zijn gekomen. Probeer de moer in het midden niet los te draaien. Ik vermoed dat je truc was om de moeren een beetje los te draaien en langzaam te rijden - indien nodig over een stoeprand. Een bandenbedrijf zou grote hamers of koevoeten gebruiken en kan uw wiellagers beschadigen.

Als u het wiel verwijdert, overweeg dan om anti-seize compound te gebruiken nadat u de roest hebt verwijderd.

Let op het blinde gat in het midden? Dat kan worden gebruikt met een wieltrekker. Helaas hebben de meeste wieltrekkers twee of drie poten, maar u kunt mogelijk een wieltrekker met 2 of 3 bekken gebruiken door de bouten van de trekker een beetje los te draaien. Ik heb het nog niet geprobeerd. Een trekker is het zachtst voor de lagers.

8" Drie-klauwtrekker

Nee...je bent niet gek! lol ..Het komt vaak voor in alle garages.
Soms, wanneer wielen lange tijd niet worden verwijderd, roest het middengedeelte van het wiel vast aan het uitstekende gedeelte van de rotor of de as.
Het simpele antwoord is om het voertuig weer op te krikken zodat de band van de grond komt, alle wielmoeren los te draaien en te verwijderen. Geef de band een flinke trap aan de ene kant en dan aan de andere kant (HARD). Als je velgen oud zijn en je je niet druk maakt om een klein krasje erop, tik ze dan met een grote voorhamer. (Gebruik een grote rubberen hamer als je die hebt.) Leg een stuk hout op de velg en sla er dan hard op als je geen kras op de velg wilt. Sla niet op de rand van de velg waar de bandvoet zit. Het zal loskomen. Je moet ook proberen wat smeermiddel precies daar in het midden te spuiten, waar de twee metalen elkaar ontmoeten, en het een paar minuten laten intrekken.

• Like
Reactions: Truck57
Discussion starter · #5 ·
Hallo allemaal, bedankt voor de suggesties! Ik ga ze morgen uitproberen. Ha, na deze frustrerende dag zal ik geen probleem hebben om het wiel een flinke trap te geven. Dit is in ieder geval een leerzame ervaring!

Dat is precies wat er 3 jaar geleden met mijn Mazda 6s gebeurde!
Ik moest super hard trappen en het waren lichtmetalen velgen die vastzaten.
Ik gebruik nu ... anti-vastloopmiddel op de velg zelf.

Ik heb onlangs een 5-wiel-bandenwissel gedaan en merkte dat beide voorbanden vastzaten op de naven. Ik heb het voertuig in wezen neergelaten en de wielmoeren ongeveer halverwege losgedraaid. Ik draaide het stuur iets van de ene kant naar de andere kant. Meestal hoor je een hoorbaar "knap". Stuur rechtzetten, het voertuig omhoogkrikken en dan kun je de wielen eraf halen. Zoals eerder vermeld, de roest op de naaf losmaken en anti-seize aanbrengen om dit in de toekomst te voorkomen.

1 - 9 of 9 Posts