Toyota RAV4 Forums banner
1 - 20 of 43 Posts
Discussion starter · #3 ·
Het scherm gaat op de luchtinlaat die zich in het plenum onder de voorruit bevindt. Het gaat niet op het interieurfilter dat zich achter het dashboardkastje bevindt.

Er is geen verschil tussen de '25 en de eerdere 5e generatie RAV4. Het scherm dat in de eerdere jaren past, past ook in de '25.
Met mijn 2023 Rav4 registreerde de monteur van de dealer het werk en liet me zien hoe ze een nest maakten en het interieurfilter opvraten. Ik heb het vervangen door een filter met een gaasscherm aan de luchtinlaatzijde. Het probleem was opgelost. Nooit meer een probleem mee gehad. Ik probeerde het bedrijf te vinden waar ik het kocht, maar kon niets vinden.

Discussion starter · #5 ·
Ik zou de inlaat in de motorkap afschermen... ze komen er nooit in... anders nodig je dode muizen uit bovenop het interieurfilter in je auto... vraag me hoe ik dat weet.... (is gebeurd in mijn Kia EV)
Eens. We wonen op een ranch en muizen zijn een dagelijks probleem. Ik heb het metalen scherm op de inlaat geïnstalleerd. Een beetje werk om er te komen, maar als je het eenmaal hebt gedaan, ben je voor altijd klaar.

Kunt u iets meer in detail uitleggen waar de inlaat zich in de motorkap bevindt?
Er lijkt ook toegang te zijn tot het ventilatiesysteem via openingen aan weerszijden van het motorcompartiment onder de hoeken van de voorruit...
Betekent dit dat de ruitenwissers en het geventileerde plastic stuk onder de voorruit verwijderd moeten worden?

kun je iets gedetailleerder uitleggen waar de inlaat zich in de motorkap bevindt?
er lijkt ook toegang te zijn tot het ventilatiesysteem via openingen aan weerszijden van de motorruimte onder de hoeken van de voorruit...
moet je dan de ruitenwissers en het geventileerde plastic stuk onder de voorruit verwijderen?
Als je naar voren kijkt, zou het onder de motorkap aan de passagierskant zitten.
De juiste procedures zijn om de ruitenwissers te verwijderen, twee motorkapaccenten los te maken,
de motorkap omhoog te klappen en dan heb je toegang tot de opening.

Anderen hier hebben gezegd dat je de ruitenwissers erop kunt laten zitten en voorzichtig één kant van de motorkap kunt losmaken en je weg naar binnen kunt buigen, maar ik belast plastic nooit op die manier, omdat ze daarna een kleine scheefstand kunnen behouden.

Hoe dan ook, het is de passagierskant direct onder de voorruit onder de hoofdkap
en onder een plastic afbuiger die gewoon opzij zwaait als je de pin eruit trekt.

dan is het gewoon een ovaalvormige open rechthoek waar dieren graag noten in dumpen.

In mijn geval werd het eigenlijk een afzonderlijk veiligheidsprobleem, aangezien de schade ervoor zorgde dat de ruitenwissers tijdens een regenbui die drie dagen duurde, uitvielen. Ik reed de weg in Sedona op en sprong de dealer binnen. Kosten voor het vervangen van de gehele ruitenwissermontage: $800+ dollar.

CRISPS - DANK U WEL !!!
Ik schoof een stuk gaas over de filter - maar dat voorkomt alleen dat muizen de filter opeten (zoals ze deden binnen een paar maanden nadat ik mijn Prime had gekregen), maar ze kunnen nog steeds in de filterbehuizing komen en feestvieren bovenop de filter en erop plassen en poepen en je krijgt nog steeds de geur en misschien wel hantavirus dat de cabine inblaast... het is verwerpelijk dat Toyota geen scherm over de opening plaatst...
maar hoe komen muizen achter / onder de afdekking om toegang te krijgen tot de opening naar de filter achter / onder de koeling?

Er is een aparte thread met alle details over het knaagdierenscherm, inclusief foto's en alle benodigde stappen: https://www.rav4world.com/threads/r...odent-proof-air-intake-screen-installation.331412/?post_id=3059176#post-3059176
Is het mogelijk om vanaf de binnenkant toegang te krijgen tot de inlaatpoort en een scherm op zijn plaats te schuiven zonder de motorkap te hoeven verwijderen? Ik overweeg om een scherm te maken van stijf gootscherm dat is gevormd naar de langwerpige ovale vorm van de inlaat, dat voldoende veerkracht zou moeten hebben om vast te zetten en te voorkomen dat het naar beneden glijdt zonder aanzienlijke kracht te gebruiken. Met aanzienlijk bedoel ik wat je zou verwachten met het gewicht van knaagdieren die erop lopen.

Ik heb ook twee van deze onder de motorkap geïnstalleerd Ultrasone muizenverjager met LED-stroboscooplichten in mijn Prime om hopelijk te voorkomen dat muizen aan draden rond de motor knagen (heb er ook twee in mijn 2000 Tacoma, aangezien een eekhoorn onlangs alle 4 de bougiekabels in mijn 2000 Tacoma heeft doorgebeten) - ze worden rechtstreeks aangesloten op een 12 volt batterij:

1 - 20 of 43 Posts