Toyota RAV4 Forums banner

[UPDATE: Oorzaak geïdentificeerd] Bericht "EPB Shift Interlock Function Activated" verschijnt bij elke opstart

62K views 48 replies 10 participants last post by  PassionT  
#1 · (Edited)
UPDATE JUNI 2022:

Ik heb deze week een nieuwe accu in mijn RAV4 laten plaatsen en ik krijg helemaal geen EPB Shift Interlock-bericht meer bij het opstarten. Voordat de nieuwe accu werd geïnstalleerd, kreeg ik dit bericht 9 van de 10 keer bij elke start, ongeacht de buitentemperatuur.

Dit bericht is absoluut gerelateerd aan een slecht presterende 12v-accu. Als u dit bericht heeft, laat dan uw accu controleren om te zien of deze hersteld kan worden of dat deze vervangen moet worden.

Ik geef de schuld aan de waardeloze DCM die Toyota vanaf de RAV4 uit 2020 is gaan gebruiken voor het leegtrekken van zoveel accu's.

Oorspronkelijke post hieronder:

De afgelopen maanden is mijn Rav4 dit bericht gaan weergeven telkens als ik het voertuig start. Wanneer de Rav4-animatie in het instrumentenpaneel begint te vervagen en voordat de rest van de MID wordt geladen, verschijnt dit kort.

Ik gebruik de versnellingsafhankelijke parkeerrem waarbij de rem wordt bediend bij het inschakelen van de parkeerstand en de rem wordt losgelaten bij het uitschakelen van de parkeerstand. Dit lijkt het bericht te zijn dat aangeeft dat het systeem is ingeschakeld wanneer u het handmatig inschakelt.

Ik heb de dealer ernaar laten kijken en ze konden niet helpen.

De parkeerrem werkt normaal en schakelt vanzelf in/uit. Ik ben alleen in de war waarom de auto me elke keer dat ik hem start moet vertellen dat hij is ingeschakeld.

Ik heb het in Techstream gecontroleerd en het voertuig heeft geen fouten of codes. Ik heb een paar keer geprobeerd de automatische EPB-functie in en uit te schakelen en het bericht verschijnt nog steeds. Het vreemde is dat het bericht misschien 2 van de 10 keer helemaal niet verschijnt.

Heeft iemand anders dit in zijn Rav4 gezien of enig idee waarom de mijne me willekeurig moet informeren dat dit is ingeschakeld elke keer dat ik de auto start?

U kunt de andere "ding"-toon horen als u uw veiligheidsgordel om heeft voordat u de auto start.

#2 ·
Ik heb een video bekeken waarin een Toyota-meestermonteur het proces besprak van het intrekken van de parkeerrem voor onderhoud met behulp van de parkeerremschakelaar. Er was een reeks schakelaardrukken en -trekken om het te laten gebeuren. Aan het einde van de video vermeldde hij dat de parkeerremschakelaar kan worden gebruikt om de automatisering van het parkeerremsysteem in en uit te schakelen. Ik vraag me af of de schakelaar intermitterend is of dat de connector achter de schakelaar gedeeltelijk is losgekoppeld en de auto het intermitterende interpreteert als een opdracht om de automatiseringsinstelling van de parkeerrem te wijzigen.

#3 ·
Bedankt, JFox. Het lijkt geen losse verbinding te zijn, voor zover ik kan beoordelen. Ik ben de afgelopen dagen meer oplettend geweest en het lijkt het meest voor te komen als ik hem voor het eerst van de dag start. Bij volgende starts is de melding niet altijd aanwezig.

Door wat willekeurig te googelen vond ik een bestuurder met een 2020 Corolla op een ander forum die hetzelfde gedrag vertoont, dus het lijkt niet beperkt te zijn tot de Rav. Een andere poster zei dat het vaker gebeurt als de temperaturen koud zijn. Ik heb mijn Rav in de garage staan en het is hier ook al 80 °F geweest, dus ik weet niet zeker of dat klopt.

Ik zou de automatische EPB kunnen uitschakelen en dan gewoon de accupolen 's nachts loskoppelen om alles te laten leeglopen en misschien resetten en kijken of het terugkomt.

Alles werkt prima, het is gewoon een van die dingen die nu in mijn achterhoofd zitten. Ik ben een beetje als een hond met een bot als het gaat om het oplossen van mysteries. 😋

#5 ·
Hallo,

Er is een service bulletin voor de Europese versie met betrekking tot EPB. Het TSB-nummer is CP-00665T-TME, misschien kan uw dealer het matchen met de Amerikaanse TSB.
Om de problemen met de EPB-actuator op te lossen, updaten ze de ECU-software.
Heeft u toevallig de TSB bij de hand? Ik heb dit probleem nog steeds. Ik heb het nummer dat u verstrekte niet kunnen vinden door te googelen.

#14 ·
Heeft u ooit ontdekt wat het probleem is/was?
Er is een DTC C060962 die verschijnt wanneer ik mijn RAV4 aansluit op Techstream. Bij het zoeken naar de code in TIS lijkt het erop dat ofwel de parkeerrem in de console vervangen moet worden, ofwel de skid control ECU onder de motorkap vervangen moet worden. Het heeft iets te maken met spanningen of een kortsluiting, voor zover ik de informatie begrijp. Ik denk dat ik de TIS-pagina ergens heb afgedrukt, ik zal proberen deze te vinden en hier te delen.

Het is een normaal bericht dat verschijnt wanneer u de automatische parkeerremfunctie in- en uitschakelt bij het schakelen van en naar Park. U kunt het bericht forceren door de parkeerremknop 3-5 seconden ingedrukt te houden om uit te schakelen en vervolgens opnieuw om in te schakelen. Het probleem is dat het niet elke keer dat u de auto start aan en uit zou moeten gaan. Het bericht is alleen bedoeld om te verschijnen wanneer u het gedrag handmatig omschakelt.

Het probleem lijkt willekeurig ook op te treden bij andere Toyota's en zelfs enkele Lexus-modellen, zoals mijn Googlen heeft uitgewezen, dus het is niet al te ongebruikelijk.

Omdat de parkeerrem prima werkt, heb ik niet de dringende behoefte gevoeld om de dealer verder onder druk te zetten, het is slechts een kleine ergernis die begon te gebeuren op een gloednieuwe auto met minder dan 5.000 mijl die me meer dan alles irriteerde.

Ik heb een uitgebreide garantie via Toyota die ik bij de auto heb gekocht en ik hoop mijn Rav voor de lange termijn te houden, dus wanneer het dichter bij de einddatum voor mijn garantie komt, kan ik het probleem dan aankaarten.

#17 ·
Techstream is de diagnostische tool die ze bij de dealer gebruiken, toch? Ik denk dat ik de mijne nu ga laten repareren, want het is vervelend om voor een nieuwe auto te betalen en iets niet te laten werken zoals het hoort. Dit gebeurt alleen bij jou als het koud is, toch?
Ja, Techstream is de officiële Toyota-diagnosesoftware. Het wordt geleverd met een abonnement van 65 dollar op hun TIS-service, of je kunt gekraakte versies vinden op louche websites, lol.

Ik ben helaas niet in de buurt van MA, anders zou ik graag ergens afspreken en de jouwe voor je scannen.

Als je uiteindelijk je dealer om hulp vraagt, meld je dan hier terug, zodat ik en anderen kunnen profiteren van je kennis. 🙂

#19 ·
Kun je het downloaden op een Windows 10 laptop? Welke kabel gebruik je?
Ja, ik gebruik mijn Surface met Windows 10 Pro. Je hebt ook een Mini VCI J2534-kabel nodig. Ik heb er een paar jaar geleden een gekocht van Amazon voor ongeveer 30 dollar. De exacte die ik heb gekocht, wordt niet meer verkocht, anders zou ik hem direct linken, maar hij ziet er vrijwel hetzelfde uit als elk van de onderstaande.

Zorg er wel voor dat je er een koopt die door Amazon wordt verzonden, zodat je het goede retourbeleid van 30 dagen hebt voor het geval het problemen oplevert.

Je kunt deze software ook gebruiken om de aanpassingsopties aan te passen die in de handleiding staan vermeld en waarvoor je naar de dealer moet gaan, zoals alle ramen laten zakken met de sleutelhanger/het alarm voor het niet vastmaken van de veiligheidsgordel uitschakelen, enz. Het is een vrij aardige ding om in je gereedschapskist te hebben als je het type doe-het-zelver bent.

#24 ·
UPDATE: De dealer heeft absoluut een code gevonden en zei dat ze het niet prettig vonden om de auto terug te geven en hem een nachtje vasthouden. Ze stuurden de info die ze van Tech stream kregen (TBD hij gaf me de daadwerkelijke codes nog niet) naar Toyota en het lijkt erop dat ze mogelijk een van de computers vervangen....nogmaals, de serviceadviseur gaf me de details nog niet....meer volgt snel. De strekking is dat het klonk alsof er iets mis was met een computer die het remsysteem aanstuurt, misschien als ik hem goed begrepen heb?

#25 ·
UPDATE: De dealer heeft definitief een code gevonden en zei dat ze het niet prettig vonden om de auto terug te geven en hem een nachtje vasthouden. Ze stuurden de informatie die ze van Tech Stream hebben verkregen (TBD, hij gaf me de daadwerkelijke codes nog niet) naar Toyota en het klinkt alsof ze mogelijk een van de computers vervangen....nogmaals, de serviceadviseur heeft me nog geen details gegeven....meer volgt binnenkort. De strekking is dat het klonk alsof er iets mis was met een computer die mogelijk het remsysteem aanstuurt, als ik hem goed begrepen heb?
Houd ons op de hoogte! Ik vraag me af of ze verwijzen naar de Skid Control ECU die ik verderop in de thread heb genoemd.

Heb je een 2020 of 2021?

#26 ·
2021. Update - geen oplossing. In afwachting van een telefoontje van het management bij Toyota Noord-Amerika. De dealer vond exact dezelfde code als u, erkende dat er een probleem is, EN ze gingen zelfs uit en testten een gloednieuwe auto (2021 Highlander met dezelfde EPB-hardware/functie/knoppen) die nog niet eens verkocht is en vonden hetzelfde probleem en dezelfde code. Ze belden Toyota om te zien of ze erachter konden komen hoe ze het konden oplossen. Toyota-vertegenwoordiger zei dat ze op de hoogte zijn van verschillende klachten, maar probeerde de servicemanager te vertellen dat het "normaal" is wanneer u de EPB inschakelt of uitschakelt. Onnodig te zeggen dat ik belde en de keten bij Toyota omhoog ging nadat de dealer heen en weer ging met hun vertegenwoordiger en probeerde uit te leggen hoe het niet normaal is omdat niemand de EPB aanraakte en nergens kwam, TBD - Ik probeer ze zover te krijgen dat ze het probleem erkennen, erachter komen hoe ze het kunnen oplossen en een TSB verspreiden voor alle andere voertuigen met het probleem. Ik zal niet stoppen totdat er een oplossing is bereikt.

#27 ·
2021. Update - geen oplossing. In afwachting van een telefoontje van het management van Toyota Noord-Amerika. De dealer vond exact dezelfde code als jij, erkende dat er een probleem was, EN ze gingen zelfs uit en testten een gloednieuwe auto (2021 Highlander met dezelfde EPB-hardware/functie/knoppen) die nog niet eens verkocht is en vonden hetzelfde probleem en dezelfde code. Ze belden Toyota om te zien of ze erachter konden komen hoe ze het konden oplossen. Toyota-vertegenwoordiger zei dat ze op de hoogte waren van verschillende klachten, maar probeerde de servicemanager te vertellen dat het "normaal" is wanneer je de EPB inschakelt of uitschakelt. Onnodig te zeggen dat ik, nadat de dealer heen en weer was gegaan met hun vertegenwoordiger en probeerde uit te leggen hoe het niet normaal is omdat niemand de EPB aanraakte en nergens kwam, belde en de keten bij Toyota opging. TBD - Ik probeer ze zover te krijgen dat ze het probleem erkennen, erachter komen hoe ze het kunnen oplossen en een TSB verspreiden voor alle andere voertuigen met het probleem. Ik zal niet stoppen totdat er een oplossing is bereikt.
Het lijkt erop dat deze code/boodschap al een paar jaar rondgaat, ik ben het tegengekomen op C-HR- en Corolla-forums en zelfs een Lexus-thread in mijn zoekopdrachten. Verrast dat het nog steeds gebeurt op de 2021's. Laat zien dat zelfs Toyota nog geen volledige oplossing heeft gevonden, zelfs niet op fabrieksniveau.

Ik denk niet dat iemand ooit de bodem heeft bereikt van waarom het gebeurt. Ik vermoed dat het vaker gebeurt dan we denken en dat de gemiddelde bestuurder het niet merkt.

De eerste keer dat ik het op de mijne opmerkte, was omdat ik mijn veiligheidsgordel al om had voordat ik op de startknop drukte om de motor te starten. Het dashboard maakte een ander geluid dan normaal, waardoor ik de metercluster met meer aandacht scande en ik zag dat de boodschap flitste.

Moest de volgende keer een video maken omdat het zo snel wegflitst als de Rav4-animatie klaar is met afspelen.

Succes en houd ons allemaal op de hoogte! Ik wou dat mijn dealer minstens half zo behulpzaam was als die van jou.

#37 ·
Interessante thread... Ik heb net mijn Rav4 TRD voor zijn eerste check-up van 9000 km gebracht... Sinds deze check-up krijg ik dit bericht... Ik heb Toyota Canada gebeld en ze hebben geen idee waar ik het over had... Ik krijg precies hetzelfde probleem... verschijnt direct na het opstarten. Volledig willekeurig. Soms is het er, soms niet. Ik zal de Rav naar de dealer brengen en kijken wat ze zeggen...

#38 ·
interessante draad.. Ik heb net mijn Rav4 TRD voor zijn eerste 9000 km check-up gebracht.. Sinds deze check-up krijg ik dit bericht... Ik belde Toyota Canada en ze hebben geen idee waar ik het over had..

Ik krijg precies hetzelfde probleem.. verschijnt direct na het opstarten. Compleet willekeurig. Soms is het er, soms niet.

Ik zal de rav naar de dealer brengen en kijken wat ze zeggen...
Ik begin te denken dat dit misschien vaker voorkomt dan we denken. Zelfs als we dealers pushen om de fixes uit te voeren die ik in OP heb gepost, zou het hoogstwaarschijnlijk slechts een kwestie van tijd zijn totdat de vervangende onderdelen het probleem ook beginnen te vertonen. Waarschijnlijk een fout zoals het probleem met de dakrail dat zoveel mensen hebben. Toyota moet voor sommige van deze dingen terug naar de tekentafel, zo lijkt het.

De parkeerrem werkt tenminste zoals bedoeld, kleine zegeningen denk ik.

#46 ·
Ik kreeg de melding plus vele andere zoals "automatisch opladen van de batterij uitgeschakeld" en "stuurspanning laag", ik heb net 30 minuten geleden mijn batterij vervangen, ik hoop dat dat het was. Op dit moment gaan de ramen omlaag met de knop op elke deur, waardoor ik ze niet omhoog of omlaag kan doen met de knoppen op de bestuurdersdeur, en de deuren gaan niet automatisch op slot en van het slot bij het schakelen van parkeren naar versnelling en vice versa.

#47 ·
Ik heb net 30 minuten geleden mijn batterij vervangen, ik hoop dat het dat was. Op dit moment gaan de ramen niet naar beneden met de knop op elke deur, waardoor ik ze niet omhoog of omlaag kan doen met de knoppen op de bestuurdersdeur
Veel voorkomend probleem bij het vervangen van de batterij. Je moet een "herinitialisatie" van elk raam uitvoeren. Hier is een goede video. De procedure werkt voor alle modellen van Toyota.

#48 ·
Ik heb net 30 minuten geleden mijn batterij vervangen
de deuren gaan niet automatisch op slot en open bij het schakelen van parkeren naar versnelling en vice versa
Een batterijvervanging kan enkele instellingen op uw touchscreen wissen. U moet uw deurslotinstellingen controleren en ze opnieuw uitvoeren. Hier is een goede video voor de vroege 2019-2021 RAV4's met het vroege kleinere touchscreen.