Toyota RAV4 Forums banner

Uw motorruimte wassen

26K views 36 replies 24 participants last post by  sean20202020  
#1 ·
Is het echt veilig om uw motorruimte te wassen, en zo ja, welke maatregelen neemt u om uw motor niet te beschadigen, ....

#9 ·
Het eerste wat ze doen is de auto op een lift zetten, een witte handschoen aantrekken en de onderkant aanraken. Als het vuil is, ben je gezakt voor de APK-keuring (of hoe het in de VS heet).

Dan doen ze hetzelfde met de motor, om te zien of hij echt glimt. Dan controleren ze de binnenkant, die moet ook schoon zijn.

Dan gaan ze de mechaniek controleren...

Ik maak geen grap...
Dat is streng. Wat is de reden die wordt opgegeven, en wat denk je dat de echte reden voor de witte handschoen test is?

Hoeveel rekenen garages doorgaans voor de pre-inspectie detailing?

Hoeveel kost de inspectie? [edit: link below says Zurich costs CHF 56 and other cantons it could be as high as 150.00 CHF = 162.795 USD]

In de VS zijn de inspecties veel minder streng. Veel staten vereisen geen inspectie. Op sommige plaatsen is de inspectie alleen voor zaken die de uitstoot van uitlaatgassen beĂŻnvloeden. In sommige staten worden de inspecties door de overheid uitgevoerd, in andere doet een erkende garage de certificering. Mij is verteld dat Illinois vroeger inspecties had in Chicago en misschien elders. Geslaagd/gezakt werd grotendeels beĂŻnvloed door de vraag of je wat geld op de stoel liet liggen. Ze stopten met de inspecties, omdat ze niet echt bijdroegen aan de veiligheid.

Vehicle inspection in the United States - Wikipedia, the free encyclopedia

http://www.expatfocus.com/expatriate-switzerland-car-maintenance heeft wat info over de Zwitserse inspecties.

#7 ·
Dat is gek. Ik maak mijn motor nooit schoon, maar onderhoud al het andere wel goed. Ik heb zelfs een deel van de motorruimte met olie tegen roest beschermd. De olie zorgt ervoor dat stof en vuil eraan blijven kleven. Dus hoewel mijn motor beter beschermd is, is hij ook rommeliger. Blij dat ik niet in Zwitserland ben!

#8 ·
MOTOR WEEK op tv (zoek op hun website) had onlangs een item over het wassen van uw motorruimte. Een reden die ze aanvoeren is dat olie/vet in de ruimte in elektrische verbindingen terechtkomt, waardoor vuil/vocht en uiteindelijk corrosie van de verbinding ontstaat.:eek:
Ik laat mijn motor warm worden en gebruik een 2 gallon pomp-up tuinspuit die ik vul met een sterke oplossing van wasmiddel. Gebruik dan hetzelfde met spoelwater. De motor kan draaien terwijl ik dit doe.:)
Gebruik nooit stoom of hogedrukwater, de elektrische connectoren kunnen het niet aan.

#10 ·
Ik heb 40 jaar lang motoren met een hogedrukreiniger schoongemaakt en slechts twee keer een no-start gehad. Dat waren auto's met een verdeler en contactpunten...wat WD-40 in de verdelerkap en ze sloegen allebei meteen aan. De enige keer dat ik iets heb afgedekt, was een open conusfilter op een short ram intake.

Gezond verstand is vereist; hoge druk wordt niet direct toegepast, maar in een vegende beweging van een paar meter afstand. Dat is na het gebruik van een ontvetter/reiniger. Ik geef de voorkeur aan Amazing Roll Off gemengd 50/50 met water, maar er zijn talloze andere die goed werken. Een paar oude verfborstels helpen bij het reinigen van de echt vuile plekken. Afspoelen, starten om warmte te creëren om dingen te laten drogen en dan uitzetten. Veeg eventuele resterende plekken af en gebruik dan een dressing zoals CD-2 of Stoner's More Shine. Start hem opnieuw om warmte te creëren, laat hem een paar minuten draaien en zet hem dan uit. Bewonder hem met een koud biertje in de hand :cool:

#13 ·
Er zijn carwashes die de onderkant wassen en deze inspuiten met vloeibare wax, wat helpt bij het beschermen tegen roest.

Veel fabrikanten geven 10 jaar (soms meer!) garantie tegen roest op hun gegalvaniseerde chassis.

Je kunt de roest repareren (het is wel duur), maar met moderne auto's en ze wassen (plus eenvoudige bescherming met vloeibare wax) zit je goed.

Ondercoating is ook een optie.

Als je je auto onderhoudt, kun je hem lang houden. Zelfs na 10, 15 of 20 jaar. Maar je zult er goed voor moeten zorgen.

Zwitserland produceert geen auto's, de meeste auto's die op de weg rijden zijn:

Porsche (de SUV! :eek:)

Mercedes Benz

BMW

Audi,

VW

Toyota's (en Japanse auto's) zijn helemaal niet populair, ze zijn goedkoper dan hun Duitse tegenhangers, maar ik denk dat ze niet zo'n imago hebben als een MB of een beemer. Dus de gemiddelde Zwitser rijdt liever een VW Touareg, betaalt 3 keer zoveel en heeft waanzinnige onderhoudsrekeningen... Maar hij koopt geen Toyota!

Ik daarentegen ben dol op het merk Toyota om een reden: het is vrij goedkoop om te kopen (geen gewild merk), zelfs de jongens van Top Gear zeggen: "Als je wilt dat je auto elke ochtend start - koop dan een Japanner!" goedkoper in gebruik, betrouwbaar, veilig... Wat wil je nog meer! Ik ben niet chic, ik heb een auto nodig om praktische redenen, niet om de Jonesen bij te houden! :)

#20 ·
Zwitserland produceert geen auto's, de meeste auto's die op straat rijden zijn:

Porsche (de SUV! :eek:)

Mercedes Benz

BMW

Audi,

VW

Toyota's (en Japanse auto's) zijn helemaal niet populair, ze zijn goedkoper dan hun Duitse tegenhangers, maar ik denk dat ze niet veel imago geven zoals een MB of een beemer. Dus de gemiddelde Zwitser rijdt liever een VW Touareg, betaalt 3 keer meer en heeft waanzinnige onderhoudsrekeningen... Maar hij koopt geen Toyota!
Ik haat het om het te zeggen, maar één woord komt in me op: Verwend, erg verwend.

#16 ·
De laatste 2 auto's waarvan ik de motorruimte heb schoongemaakt, hebben me een flinke duit gekost aan elektrische reparaties. Ik houd het gewoon bij een vuile motor, zolang de filters en olie regelmatig worden vervangen, zal geen hoeveelheid vuil aan de buitenkant me ervan overtuigen om de buitenkant van mijn motor schoon te maken.

#18 ·
Auto's die in de afgelopen 10 jaar of zo zijn gebouwd, kunnen best wat water over de motor verdragen zonder nadelige gevolgen. Uiteraard wil je de dynamo of zekeringkasten etc. niet overmatig nat maken. Zoals hierboven vermeld, geldt gezond verstand. De meeste start-/loopproblemen zijn terug te voeren op slechte verbindingen of eerdere elektrische/mechanische knutselwerkjes. De OEM doet zijn werk goed om zijn spullen te beschermen.

#19 ·
Ik heb nog nooit problemen gehad na het wassen van een motor. Ik spuit wat autoreiniger/ontvetter op de motor als deze koud is en wacht ongeveer 5 of 10 minuten, daarna spoel ik de motorruimte af met een slang en een spuitmond, waarbij ik voorzichtig spuit rond elektrische componenten en het inlaatgebied.

#23 ·
Wassen

In mijn ervaring met motoren, benzinemotoren, zou ik ze nooit met water wassen. Water mengt zich met zout en vuil en wordt dan een geweldige geleider van elektrische energie bij de meeste spanningsniveaus.

U kunt de batterijafdekkingen en het lakwerk schoonmaken, maar was de motor niet. De resten komen in de vonkgebieden en veroorzaken kortsluiting in de ontsteking.

Als het uw bedoeling is om schoon te maken omwille van de schoonheid, gebruik dan CCL4 tetrachloorkoolstof of haal contactreinigers in een spray. Deze chemicaliën verwijderen vuil en laten geen film achter. De achtergebleven film op elektrische apparaten is een gevaar

DOE GEEN VLOEIBAAR WATER OPZETTELIJK IN DE MOTORRUIMTE, de kosten om het te verwijderen zijn hoog, omdat water verdampt en opnieuw condenseert en er een grote kans is op een schone motor die gewoon niet werkt.

Water onder druk, zelfs door een tuinslang, kan op plaatsen komen die ravage aanrichten. Hoogspanningskabels zijn helemaal niet bestand tegen water en moeten twee keer per jaar worden afgeveegd, omdat gecondenseerde waterdamp de diëlektrica van de kabels helpt afbreken.

Was die motorruimte niet, tenzij je het goed doet.

#25 ·
FWIW, ik heb de motorruimte van mijn Toyota 4x4 V6 pickup uit 1994 nog nooit schoongemaakt. Tegen de tijd dat ik hem in 2008 verkocht met bijna 300.000 mijl op de kilometerteller, liep de motor nog steeds prima. De man aan wie ik de truck verkocht, rijdt er vandaag de dag nog steeds mee.

#26 ·
Mijn motoren zien er bijna zo goed uit als een nieuwe. Een beetje schoonmaken tussendoor (ik veeg altijd onder de motorkap af nadat ik mijn voertuigen heb gewassen) maakt een grote schoonmaakbeurt overbodig. Het helpt ook bij het opsporen van lekken en de bron/oorsprong van het lek; dit was cruciaal bij de vervanging van mijn RAV-waterpomp. Ik geloof ook dat een monteur graag werkt aan een motor die schoon is in plaats van een met olie bedekt, met vuil beladen rommel.

#32 ·
Volgens de handleiding van 2012, sectie 4-1. Onderhoud en verzorging

Bij het wassen van het voertuig
Breng geen water aan in de binnenkant van het motorcompartiment. Dit kan ertoe leiden dat de elektrische componenten etc. vlam vatten.
Addendum: Breng het naar een dealer en laat het voor $$$$ doen.

Serieus, die waarschuwing, zoals vele in de handleiding, wordt er puur uiteraard in gezet om Toyota te beschermen tegen de overvloed aan koekenbakkers die handelen zonder na te denken of te onderzoeken hoe ze iets goed moeten doen en er gewoon als een verdomde cowboy tegenaan gaan. In ieder geval is water precies wat Toyota gebruikt op tweedehands voertuigen bij het uiterlijk reinigen van de motor. Ze gaan erin en gaan naar school... zoals mij door mijn dealer werd verteld bij het kopen van mijn '09. En ze bedekken ook niet de elektrische hubs of connectoren.

Als je je echt zorgen maakt over elektrische brand (???), verwijder dan eerst de batterij. Als je je nog steeds zorgen maakt, wikkel dan alle elektrische hubs (bevestigd aan hun connectoren) in stroken GLAD Press & Seal, die keukenfolie met het plakkerige oppervlak aan één kant. Werkt als tape en plasticfolie in één, en er komt geen water in! Plasticfolie

Heb mijn 09 en mijn vorige 06 gedaan met spray-ontvetter uit de winkel en omwikkelde connectoren, en spoelen via een tuinslang, en geen probleem. OPMERKING: voor de '06 RAV4 bleef de batterij erin; 09 RAV4, ik haalde de batterij eruit. Geen verschil echt, maar beter veilig dan sorry denk ik.

Maar tot dat einde waren de resultaten gemengd. Ik zag echt maar een verbetering van ongeveer 20 procent, omdat ingebakken stof en wegvuil NIET afkomen via basis spray-ontvetter en spoelen met een tuinslang. Zoals die eerdere Youtube-video's lieten zien, heb je ofwel een geconcentreerde straal nodig om het aangekoekte stof weg te blazen, een chipborstel en/of een goede handdoek. En zoals een andere eigenaar eerder suggereerde... Ik denk dat warm - heet water zeker zou helpen.