Toyota RAV4 Forums banner
1 - 20 of 36 Posts

T-Dogg

· Registered
45 Posts
Discussion starter · #1 ·
Ik hoop dat dit vaker voorkomt dan mijn onsuccesvolle zoekopdrachten hier suggereren. De remlichtschakelaar van mijn '96 handleiding (die natuurlijk wordt geactiveerd wanneer het rempedaal meer dan een beetje wordt ingedrukt) is begonnen lifters op te pikken. Sinds een week of zo is er een waarschuwingstoon (ofwel lichten-aan-gelaten of sleutel-in-contact-gelaten) wanneer het rempedaal wordt ingedrukt met de motor uit. Toen kwam daar vandaag de rechter richtingaanwijzer bij (voor en achter, evenals het dashboardlampje), ongeacht of het voertuig rijdt of niet. Tijdens het rijden werkt de rechter richtingaanwijzer normaal, tenzij ik de remmen gebruik; dan blijft hij gewoon aan totdat ik de remmen loslaat, waarna hij weer normaal werkt. Hulp. Bedankt. John in Pittsburgh

John, trek je remlichtlampen eruit en controleer of de soldeerpunten op de voetjes niet zijn samengesmolten, zoals op deze foto. Kortsluiting tussen remlichten/achterlichten of richtingaanwijzers kan vreemde problemen veroorzaken. Ik neem aan dat je geen kabelboom hebt geĂŻnstalleerd om te slepen?

Discussion starter · #3 ·
James, ik heb wel een originele trekhaak (die waarschijnlijk door de dealer is geĂŻnstalleerd) en een kabelboom. Hoe beĂŻnvloedt dat uw beoordeling? Corrosie op de connectorklemmen?

Bedankt voor uw hulp!

John

Je kunt een 4WD niet op de normale manier slepen, je moet de aandrijflijn loskoppelen of zowel de voor- als achterwielen volledig van het wegdek tillen om een 4WD-auto te kunnen slepen.

En ja, ofwel is je lampvoet samengesmolten of is een relais defect geraakt.
Laat me weten als je alle lampen hebt gecontroleerd en dat niet het probleem was, dan geef ik je het schema met de locaties van de relais.

Groeten
Pim

James, ik heb wel een originele (die waarschijnlijk door de dealer is geĂŻnstalleerd) trekhaak en kabelboom. Hoe beĂŻnvloedt dat uw beoordeling? Corrosie op de connectorklemmen?

Bedankt voor je hulp!

John
Dat is een mogelijkheid. Als dat het niet is, kijk dan of je de bedrading kunt loskoppelen en alles terug kunt zetten naar de normale bedradingsindeling en kijk of dat het probleem oplost.

Ik hoop dat dit vaker voorkomt dan mijn onsuccesvolle zoekopdrachten hier zouden suggereren. De remlichtschakelaar van mijn '96 handleiding (die natuurlijk wordt geactiveerd wanneer het rempedaal meer dan een beetje wordt ingedrukt) is begonnen met het oppikken van lifters. Sinds een week of zo is er een waarschuwingstoon (ofwel lichten-aan-of-sleutel-in-contact) wanneer het rempedaal wordt ingedrukt met de motor uit. Toen kwam daar vandaag de rechter richtingaanwijzer (voor en achter, evenals het dashboardlampje) bij, ongeacht of het voertuig wel of niet rijdt. Tijdens het rijden werkt de rechter richtingaanwijzer normaal, tenzij ik de remmen gebruik; dan blijft hij gewoon aan totdat ik de remmen loslaat, waarna hij weer normaal werkt.
Dat klinkt alsof er een aardverbinding open is in een van uw lichten die een lamp met dubbele gloeidraad gebruikt. Een lamp met dubbele gloeidraad (zoals te zien is op de afbeeldingen van Junebug) heeft twee gloeidraden. Beide gloeidraden delen een gemeenschappelijke aarde. Wanneer u op de rem trapt, gaat de stroom normaal gesproken van de ene kant van de gloeidraad naar aarde, of zoals sommige mensen graag zeggen "het pad van de minste weerstand". Als de aarde is verbroken, blijft de stroom door de tweede gloeidraad lopen en wordt er spanning op het normale verlichtingscircuit gezet.

Als dit het geval is, moet u merken dat één achterlicht zwakker is dan het andere. Dat is het licht met het probleem. In uw geval lijkt het probleem aan de rechterkant te zitten.

Bewerken: Ik heb net gemerkt dat dit geen 4.3 RAV is, dus ik weet niet of hij lampen met dubbele gloeidraad gebruikt of niet. Hetzelfde kan gebeuren met lampen met enkele gloeidraad als de aarde van elke fitting aan elkaar is gekoppeld en vervolgens een gemeenschappelijke aarde met het chassis delen. Het aardpunt kan los of gecorrodeerd zijn.

Discussion starter · #8 ·
Bedankt voor alle suggesties, mensen. Ik heb de achterlichten verwijderd en één (misschien) vreemd ding gevonden: Beide gloeilampen met dubbele gloeidraad voor achterlicht/remlicht waren donker geworden, hoewel hun aansluitingen in orde leken te zijn en ze lijken prima te werken. Ik zal ze morgen vervangen en kijken of wat verse spullen een verschil maken. Ook is de toon voor het inschakelen van de verlichting gestopt, behalve wanneer dit van toepassing is, dus ik hoop dat dit een van die oude autoproblemen is die zichzelf beleefd oplost. Juist.

John

Discussion starter · #9 ·
Welnu, de nieuwe achterlichtlampen waren niet de mirakeloplossing waarop ik had gehoopt, dus hier is mijn laatste vraag: Gezien het feit dat dit allemaal begon met een probleem dat niets met de lampen te maken had (de waarschuwingstoon voor de lichten aan ging af wanneer de rem werd ingedrukt met het contact uit), wijst dat dan op een relais? Beide symptomen hebben betrekking op het verlichtingssysteem, maar het eerste (de toon) liet de Rav DENKEN dat de lichten aan waren, terwijl het tweede (het rechter knipperlicht) daadwerkelijk lichten laat branden die het niet zou moeten doen. Ik heb een paar vrienden die denken dat mijn auto zich gedraagt als zijn eigenaar (waanvoorstellingen en ongepast).

Nogmaals bedankt voor de input. Ik weet dat het tijd is om ermee naar de garage te gaan, maar elektrische problemen zijn altijd mijn geldverslinder geweest.

John

Aangezien dit allemaal begon met een probleem dat niets met de lamp te maken had (de waarschuwingstoon voor de lichten die aanstonden, klonk toen de rem werd ingedrukt met het contact uit), suggereert dat een relais? Beide symptomen hebben betrekking op het verlichtingssysteem, maar het eerste (de toon) liet de Rav DENKEN dat de lichten aan stonden, terwijl het tweede (het rechter knipperlicht) daadwerkelijk lichten laat branden die hij niet zou moeten branden.
John, aangezien ik geen 4.1 RAV heb, kun je me vertellen of je achterste richtingaanwijzers oranje zijn, of dat ze alleen het rode remlicht laten knipperen. En hoeveel lampen heb je in de lichtbehuizing? Ik neem aan dat je een enkele dubbele gloeidraad hebt voor achterlichten en remlichten, en een achteruitrijlicht, en mogelijk nog een lamp voor het oranje knipperlicht.

Is het je opgevallen of een van je lampen zwakker is dan normaal wanneer de schakelaar in de parkeer- of koplampstand staat?

John, sinds mijn laatste bericht heb ik een diagram gevonden voor een RAV4 uit 1999, waarvan ik aanneem dat deze erg dicht bij die van jou uit 1996 zou moeten liggen.

Het verlichtingssysteem is erg basic en omvat helemaal geen relais. Ik denk dat het meest waarschijnlijke probleem is dat de aarddraad voor de rechter achterlichtbehuizing los is geraakt. Er zou een zwart-witte draad moeten lopen van de lamphuis naar een aardpunt aan de voorkant van het rechter achterpaneel. Dit is hoogstwaarschijnlijk een schroef door een ring die op de ZW/WHT draad is gekrompen. Zorg ervoor dat deze verbinding schoon en strak is.

Toen je eerder de lampen controleerde, zei je dat het probleem met de "lichten aan" waarschuwing was opgelost. Ik denk dat je die aardedraad misschien hebt bewogen terwijl je aan het werk was en je probleem tijdelijk hebt opgelost.

Als snelle test stel ik voor om alle lampen uit de rechter achterlichtunit te verwijderen en te kijken of het probleem verdwijnt. Zo niet, probeer dan hetzelfde op de linker achterunit. Als geen van deze tests het probleem oplost, denk ik dat het probleem in de aansluitingen voor je aanhangerverlichting zit. Als dat het geval is, kan het zijn dat de draad die het remsignaal voert, contact maakt met de draad met het reguliere achterlichtsignaal.

Ik wou dat ik meer kon aanbieden, maar ik werk gewoon vanuit een diagram en ga ervan uit dat je RAV4 hetzelfde is. Het diagram bevestigt echter wel mijn oorspronkelijke theorie.

Discussion starter · #12 ·
Wauw, bedankt voor zo'n goed onderzocht antwoord, Rick. Het blijkt dat ik net heb kunnen controleren hoe alles werkt nu het donker is, en het is nog vreemder dan ik dacht. Ik geef een echte show weg. Wanneer ik mijn rechter richtingaanwijzer gebruik, knipperen alle drie de remlichten - inclusief de in het midden hoog gemonteerde - samen met hem. Ik neem aan (aangezien ik dit alleen doe) dat wanneer ik op de rem trap, het normaal is, behalve dat de rechter richtingaanwijzer constant brandt samen met de remmen. De vierwegwaarschuwingslichten verlichten alles behalve de achteruitrijlichten en de nummerplaat. Hoe dan ook, ik weet niet zeker of dit uw theorie verstoort, maar ik hoop dat u gelijk heeft, want het is een gemakkelijke doe-het-zelf reparatie. Eén ding is zeker: als ik het morgen niet kan repareren, moet ik het naar mijn monteur brengen. Dit is gevaarlijk. Nogmaals bedankt voor alle moeite, Rick. Wens me succes. John

Wanneer ik mijn rechter richtingaanwijzer gebruik, knipperen alle drie de remlichten - inclusief de in het midden hoog gemonteerde - mee. Ik neem aan (aangezien ik dit alleen doe) dat wanneer ik op de rem trap, het normaal is, behalve dat de rechter richtingaanwijzer constant brandt samen met de remmen. De vierweg-flitser verlicht alles behalve de achteruitrijlichten en de kentekenplaat.
Omdat de rechter-, linker- en middelste remlichten allemaal met elkaar verbonden zijn, is het normaal dat ze allemaal tegelijkertijd aangaan. Dat is wat ze normaal doen.Wat er gebeurt, is dat uw rechter richtingaanwijzer is aangesloten op de remlichten. Wanneer er spanning op de remlichten wordt gezet, gaat de richtingaanwijzer aan en wanneer u spanning op de richtingaanwijzer zet, gaan de remmen aan.Wanneer u de alarmlichten aanzet, verbindt u de linker- en rechterrichtingaanwijzers met elkaar, zodat beide richtingaanwijzers aangaan wanneer u de remmen aanraakt, en de remmen knipperen met de richtingaanwijzers. Omdat u ook zei dat u eerder het "lichten op alarm" kreeg, lijkt het erop dat u ook remspanning op het parkeerlichtcircuit kreeg. U hebt mijn vraag over de richtingaanwijzers nooit beantwoord, maar te oordelen naar het diagram en wat u zojuist hebt beschreven, neem ik aan dat ze dat wel zijn.De uiteindelijke diagnose is dus dat als het remlicht aan de rechterkant ongeveer half zo helder is, u waarschijnlijk een losse aarde hebt. Als de helderheid hetzelfde is, zijn de rem- en richtingaanwijzers waarschijnlijk kortgesloten in uw elektronische aanhangerlichtadapter (meestal vereist als u gele of aparte richtingaanwijzers hebt), of in de bijbehorende bedrading. Misschien is de kabel in de deur of iets dergelijks geperst.

Discussion starter · #14 ·
OK, Rick, sorry dat ik de info over de oranje knipperlichten niet heb gegeven. Ja, ze staan los van de achterlichten/remlichten. Ik gok (nogmaals, ik heb mijn tests zonder assistent gedaan) dat alle lichten normaal branden, maar dat zal ik zeker bevestigen en verder gaan met de door u voorgestelde oplossingen. Ik heb dit dingetje pas anderhalf jaar en in die tijd is het altijd perfect geweest (voor een auto van 16 jaar oud), dus ik ben niet gewend dat het zich misdraagt. Ik waardeer uw hulp enorm en zal u op de hoogte houden.

OK, Rick, sorry dat ik de info over de amberkleurige richtingaanwijzers niet heb verstrekt. Ja, ze staan los van de achterlichten/remlichten. Mijn gok (nogmaals, ik heb mijn tests zonder assistent gedaan) is dat alle lichten normaal branden,
Op basis van de normale helderheid en het feit dat de richtingaanwijzers amberkleurig zijn (waarvoor een elektronische aanhangerlichtadapter nodig is), vermoed ik dat de aanhangeradapter het probleem is, maar controleer of de draden naar de aanhangeraansluiting niet beschadigd zijn geraakt. Je hebt het er nooit over gehad, maar gaat je rechter voorste richtingaanwijzer branden als je op de rem trapt?

Ja, Rick, het rechter knipperlicht vooraan doet mee aan het feestje, net als de dashboardindicator. Is dat goed of slecht nieuws? John
Ik zou zeggen dat het goed nieuws is, want het zou aan moeten staan als de bedrading kortsluiting maakt bij de elektronische aanhangeradapter. Ik zou met een andere theorie moeten komen als het niet aanstond.

Discussion starter · #18 ·
OK, Rick, ik besef dat mijn RAV veel ouder en dus anders is dan die van jou, maar ik vraag het toch even voor het geval je het zou weten: Waar zit deze adapter? Mijn aanhangerkabel loopt achter de trekhaak langs en verdwijnt dan omhoog in wat ik de dorpel van de achterdeur zou noemen (door een rechthoekige grommet), iets rechts en onder de linker achterlicht. Moet ik het plastic interieur dat dat hele gebied omgeeft demonteren om toegang te krijgen tot de unit waar je naar verwijst?

Bedankt.

John

OK, Rick, ik realiseer me dat mijn RAV veel ouder en dus anders is dan die van jou, maar ik vraag het toch even voor het geval je het zou weten: Waar zit deze adapter? Mijn aanhangerkabel loopt achter de trekhaak langs en verdwijnt dan omhoog in wat ik de dorpel van de achterdeur zou noemen (door een rechthoekige grommet), enigszins rechts en onder het linker achterlicht. Moet ik het plastic interieur dat dat hele gebied omgeeft demonteren om toegang te krijgen tot de unit waarnaar je verwijst?
Het bevindt zich meestal in een van de opbergruimtes achter een van de achterlichten. Op de 4.3 RAV's zit aan weerszijden van de laadruimte een afneembare afdekking die toegang geeft tot de krik en de gereedschapskist.

1 - 20 of 36 Posts