Toyota RAV4 Forums banner
1 - 20 of 38 Posts

KTL

· Registered
Joined
·
1,434 Posts
Discussion starter · #1 · (Edited)
Ik wilde een subwoofer toevoegen aan de bestaande achterdeurlocatie, aangezien de ruimte al beschikbaar is en niets extravagant nodig had, alleen iets om de lage tonen op te vullen die de 6,5" niet kunnen. Ik weet dat ik beperkt was tot een 8" ondiepe subwoofer, idealiter die gebruikt kan worden voor free air-toepassing. De Pioneer TS-A2000LD2 was mijn eerste keuze, maar wilde er niet bijna de volle prijs voor betalen, evenmin voor de Kicker 48CWRT82, Kicker 48CWRT84, of Rockford Fosgate P3SD2-8. De vorige Pioneer TS-SW2002D2 was gespecificeerd voor free-air gebruik, dus ik dacht dat de TS-A2000LD2 het ook zou ondersteunen, maar het bleek dat niet meer het geval te zijn. Dit waren de onderdelen die ik heb gebruikt.
Nadat ik het achterdeurpaneel had verwijderd, heb ik een paar dieptemetingen van de bestaande locatie gedaan. De blauwe cijfers geven de dieptetoelating aan zonder de spacer.
164734

Al die subwoofers die hierboven worden vermeld, werken met de spacer, hier is de MB Quart.
164735

Er was een ruimteprobleem met de spacer vanwege de manier waarop de luidsprekerpalen naar buiten wezen, dus ik moest hem een beetje inkorten.
164736

Oorspronkelijk had ik een 8" luidsprekergrille die ik als sjabloon gebruikte om het eerste gat in het paneel te maken.
164737

Ik dacht dat het in het midden goed zou zijn geweest, maar het bleek dat de werkelijke positie naar rechts was verschoven. Dus heb ik het groter gemaakt en in plaats daarvan de 10" grille gekregen.
164738

De MBQ is een dual 4-ohm, dus ik heb beide spreekspoelen parallel bedraad, waardoor het een 2-ohm belasting kreeg. De eerste AMP-achtige connector toegevoegd voor gemakkelijk in- en uitpluggen.
164739

Subwoofer gemonteerd in de achterdeur. Nog een stuk luidsprekerkabel door de doorvoer getrokken en extra AMP-achtige connectoren toegevoegd.
164740

Ik had het hele onderste binnenpaneel aan de achterkant eruit en de luidsprekerkabel langs het bestaande pad geleid.
164741
 
Discussion starter · #2 · (Edited)
Er waren twee locaties waar ik de versterker kon monteren, onder de passagiersstoel voor of achter. De passagiersstoel voor bleek een betere locatie te zijn met meer ruimte om mee te werken en gemakkelijker te monteren.
164742


Ik had de versterker gewoon op het tapijt kunnen laten liggen, maar wilde hem vastzetten zodat hij niet zou bewegen. Ik sneed een sjabloon uit karton, vond een oude nummerplaat, gebruikte een blikschaar om hem te knippen en schilderde hem. De beugel zou worden vastgehouden door de bouten van de achterbank.
164743


De stroomkabel liep langs de achterwand van de motorruimte in een bestaande doorvoertule die naar binnen in de cabine ging.
164744


Eenmaal binnen wordt deze langs de rand van de dorpel geleid naar de voorstoel.
164745


De meegeleverde RCA-kabel was te lang, dus ik knipte hem op lengte en soldeerde er een paar gebruikte RCA-connectoren op.
164746


De bedrading van de radio liep langs de zijkant naast de stoel, zodat deze geen ruis van de stroomkabel oppikt. Alles onder het tapijt getrokken.
164747


De basknop gemonteerd bij de bestuurdersstoel.
164748


Bevestiging op de versterker en de massa van de versterker aangesloten met de fabrieksbouten. Wanneer de stoel naar achteren wordt bewogen, is de RF-versterker goed bedekt.
164749


Zonder de grill is het duidelijk dat de snede niet perfect was, maar eenmaal erop zag het er goed uit.
164750


Ik had geprobeerd een fabrieksafdekking te vinden met de uitsparing en de grill er al op, maar die zijn gewoon niet gemakkelijk verkrijgbaar. Hoewel de MB Q niet is geclassificeerd voor free-air, voegt hij wel een mooie bas toe, en ik heb hem niet zo hoog staan dat het paneel rammelt.
 
Ik ben dol op de opstelling, heb iets soortgelijks geprobeerd met mijn 10" Shallow-Mount Pioneer, maar het rammelde te veel naar mijn zin. Ik heb het waarschijnlijk ook verkeerd gedaan. Lol!

Verzonden vanaf mijn SM-G986U met Tapatalk
 
  • Like
Reactions: KTL
Discussion starter · #5 ·
Ik ben dol op de opstelling, heb iets soortgelijks geprobeerd met mijn 10" Shallow-Mount Pioneer, maar het rammelde te veel naar mijn zin. Ik heb het waarschijnlijk ook verkeerd gedaan. Lol!
Bedankt. Als ik de bas-knop helemaal omhoog draai, rammelt de achterdeur en het paneel, dus ik houd hem halverwege. Er zijn ook Loud- en Bass-verhogingsfuncties van de Pioneer-headunit, maar ik heb ze op standaard (uit & 0, respectievelijk) gehouden. De juiste behuizing is belangrijk, gelukkig werkt deze MBQ in de achterdeur. Ik mik sowieso niet op SPL, gewoon genoeg om van de muziek te genieten.

Ingenieus!!! Goed gedaan.

Iets om te overwegen, voeg geluidsisolatie (dwz Dynamat) toe aan dat achterklep-plaatwerk.
Bedankt. Ja, dat is iets wat ik later zal overwegen. Ik had er eerder naar gekeken, alleen niet gerealiseerd dat het behoorlijk duur kan worden! :oops:
 
Eén ding dat ik anders zou doen met de luidspreker spacer is de randen schilderen om rot te voorkomen. MDF-hout werkt als een spons wanneer het in contact komt met water. De spacer lijkt goed te werken en lijkt niet zo veel uit te steken.
 
Discussion starter · #8 ·
Het afstandsmateriaal dat ik gebruikte is geen MDF, maar massief hout (weet de soort niet). Ik had het eerder zilver geverfd om enigszins overeen te komen met de algehele kleur van het voertuig, maar aangezien ik de paneelgat-uitsparing had, heb ik het zwart overgeschilderd zodat de openingen minder zichtbaar zouden zijn. De Amazon-adapterring is eigenlijk 1/2" dik, de luidspreker spacer die ik gebruikte is 3/4", wat gelukkig met de luidspreker eroverheen het paneel niet zo veel naar buiten duwde.
 
Vind dit erg leuk en zou het graag willen doen, omdat het geen ruimte inneemt in de achterklep. Maar waarom "Extra achterkleppaneel opgehaald van een sloopbedrijf"? Is dat alleen maar zodat je terug kunt naar de originele staat als je het wilt verkopen?
 
Discussion starter · #10 ·
Ik denk dat het vooral kwam omdat als ik het flink zou verknallen, ik een back-up zou hebben om niet dezelfde fout te maken. Het paneel kostte maar $30 omdat ik op het terrein rond mocht lopen en het zelf mocht demonteren. Ik had erover nagedacht om alles terug te brengen naar de originele staat als ik het voertuig zou verkopen, maar gezien het werk dat ik erin heb gestoken en de V6, zou ik het waarschijnlijk zo lang mogelijk houden. Ik vind het nog steeds fijn dat er geen moderne sensoren zijn die me zouden irriteren tijdens het rijden.
 
Discussion starter · #11 ·
Hier is een foto van de achterkant van het paneel, en er is eigenlijk een spoor van waar het fabrieksrooster op zou klikken. Dit was met de 8" roosteruitsparing, dus als ik het oorspronkelijk met die rand naar links had verschoven, zou de uitsparing precies goed zijn geweest, want dat is wat ik uiteindelijk heb gedaan.
 
Hier is een foto van de achterkant van het paneel, en er is eigenlijk een spoor van waar de fabrieksgrill op zou klikken. Dit was met de 8" grill uitsparing, dus als ik het oorspronkelijk met die rand naar links had verschoven, zou de uitsparing precies goed zijn geweest, want dat is wat ik uiteindelijk heb gedaan.
View attachment 164836
We hebben die gaten voor de luidsprekers gesneden door te stempelen met een hydraulische pers. Je hebt ons trots gemaakt met je installatie! (Voormalig werknemer van de Toyota-leveranciersfabriek)
 
Kan het niet zien op de foto's... Heeft u de spacer aan het metaal van het voertuig vastgeschroefd of metalen schroeven gebruikt? Bedankt. Heeft u ook siliconen tussen de spacer en het metaal gedaan? Raadt iemand dit aan? Ik zie artikelen die dat wel en niet vermelden.
 
Ter informatie voor iedereen die dit gaat installeren, volg deze info. De subwoofer en de subwooferadapter/afstandhouderring waar hij hierboven links voor geeft, zijn niet compatibel. De adapterring past in het voertuig, maar past niet op de luidspreker. Het gat in de adapterring is ongeveer 3/8" te klein om de sub flush te kunnen monteren. Ter verduidelijking: ik heb het niet over het probleem met de luidsprekerpost, ik heb het over de diameter van de achterkant van de sub. Daarom is het een enorme pijn en kun je net zo goed je eigen afstandhouder bouwen of een andere sub vinden. Ook is deze sub niet geschikt voor open lucht en levert hij bijna geen bas als hij in de achterdeur is geïnstalleerd. Je kunt hem opendraaien en wat krijgen, maar dan rammelt de deurconstructie. Dit is nadat je dynamat hebt geïnstalleerd en extra schuimsteunen in de deur hebt geplaatst om trillingen te beheersen. Hoewel ik het haat om een ​​subwooferbox in de weg te hebben bij het laden van de laadruimte, ga ik waarschijnlijk terug naar mijn kicker cx-serie 10" box.
 
Discussion starter · #15 ·
Ter info voor iedereen die deze installatie gaat doen, hier is deze info. De subwoofer en de subwoofer adapter/afstandhouder ring waar hij hierboven links voor geeft, zijn niet compatibel. De adapterring past in het voertuig, maar past niet op de speaker. Het gat in de adapterring is ongeveer 3/8" te klein om de sub flush te kunnen monteren. Ter verduidelijking, ik heb het niet over het speaker post probleem, ik heb het over de diameter van de achterkant van de sub. Daarom is het een enorme pijn en kun je net zo goed je eigen spacer bouwen of een andere sub vinden.
De beschrijving voor de adapterring vermeldt duidelijk dat deze voor de Kicker 8" sub is, omdat deze al voorgeboord is voor 8 schroefgaten. Ik neem aan dat degene die hem wil gebruiken, weet dat hij mogelijk niet volledig compatibel is en enkele aanpassingen nodig heeft om de baffle over de spacer te laten passen. Het punt is dat de adapterring WEL in de fabrieksbevestigingsgaten past, voor het geval iemand niet wil meten en de spacer specifiek wil uitsnijden voor de shallow sub die hij wil gebruiken. Als het een enorme pijn is, dan was deze opstelling niet voor jou bedoeld. Ik had gedacht dat deze foto's je het werk zouden laten zien dat nodig is.

Tribe01 said:
Ook is deze sub niet geschikt voor open lucht en levert bijna geen bas als hij in de achterdeur is geĂŻnstalleerd. Je kunt hem opendraaien en wat krijgen, maar dan rammelt de deurconstructie. Dit is nadat je dynamat hebt geĂŻnstalleerd en extra schuimsteunen in de deur hebt geplaatst om trillingen te beheersen. Hoewel ik het haat om een subbox in de weg te hebben bij het laden van de laadruimte, ga ik waarschijnlijk terug naar mijn kicker cx serie 10" box.
Ik wil het oneens zijn met "zero base" aangezien ik het daadwerkelijk heb gevoeld van de muziek waar ik naar heb geluisterd. Is het enorm? Nee. Zal het rammelen? Zeker. Maar de muziek is voor mij aangenamer geworden. Er zijn niet veel 8" free-air, shallow subs die in de achterdeur passen, maar ik heb een risico genomen omdat ik geen ruimte in de achtercabine wilde opgeven. Je doet wat bij je past en als de Kicker box het is, laat het dan zo zijn.
 
Ik wilde een subwoofer toevoegen aan de bestaande achterdeur, aangezien de ruimte al beschikbaar is en niets extravagant nodig had, alleen iets om de lage tonen aan te vullen die de 6,5" niet kunnen. Ik weet dat ik beperkt was tot een 8" ondiepe subwoofer, idealiter die gebruikt kan worden voor free-air toepassing. De Pioneer TS-A2000LD2 was mijn eerste keuze, maar wilde er niet bijna de volle prijs voor betalen, evenals voor de Kicker 43CWRT82, Kicker 43CWRT84, of Rockford Fosgate P3SD2-8. De vorige Pioneer TS-SW2002D2 was gespecificeerd voor free-air gebruik, dus ik dacht dat de TS-A2000LD2 het ook zou ondersteunen, maar het bleek dat niet meer te doen. Dit waren de onderdelen die ik heb gebruikt.
Nadat ik het achterdeurpaneel had verwijderd, heb ik wat dieptemetingen gedaan van de bestaande locatie. De blauwe cijfers geven de dieptetoelating aan zonder de spacer.
View attachment 164734

Al die hierboven vermelde subwoofers werken met de spacer, hier is de MB Quart.
View attachment 164735

Er was een spelingprobleem met de spacer vanwege de manier waarop de luidsprekerpalen naar buiten wezen, dus ik moest hem een beetje inkorten.
View attachment 164736

Oorspronkelijk had ik een 8" luidsprekerrooster dat ik als sjabloon gebruikte om het eerste gat in het paneel te maken.
View attachment 164737

Ik dacht dat het in het midden goed zou zijn, maar het bleek dat de werkelijke positie naar rechts was verschoven. Dus heb ik het groter gemaakt en in plaats daarvan het 10" rooster genomen.
View attachment 164738

De MBQ is een dual 4-ohm, dus ik heb beide spreekspoelen parallel bedraad, waardoor het een 2-ohm belasting krijgt. De eerste AMP-achtige connector toegevoegd voor eenvoudig in- en uitpluggen.
View attachment 164739

Subwoofer gemonteerd in de achterdeur. Nog een stuk luidsprekerkabel door de doorvoer getrokken en extra AMP-achtige connectoren toegevoegd.
View attachment 164740

Ik had het hele onderste binnenpaneel aan de achterkant eruit gehaald en de luidsprekerkabel langs het bestaande pad geleid.
View attachment 164741
Ziet er mooi uit... hoe klonk het?
Hebben alle achterdeuren deze uitsparing, zelfs zonder fabriekssub?
Ik heb de mijne nog niet uit elkaar gehaald om te onderzoeken... maar zou mijn plannen wijzigen als het goed werkte.

Bedankt
B.
 
De beschrijving voor de adapterring vermeldt duidelijk dat deze voor de Kicker 8" sub is, omdat deze al voorgeboord is voor 8 schroefgaten. Ik neem aan dat degene die hem wil gebruiken, weet dat hij mogelijk niet volledig compatibel is en enkele aanpassingen nodig heeft om de baffle over de spacer te laten passen. Het punt is dat de adapterring WEL in de fabrieksbevestigingsgaten past, voor het geval iemand niet wil meten en de spacer specifiek wil uitsnijden voor de ondiepe sub die hij wil gebruiken. Als het een enorme pijn is, dan was deze opstelling niet voor jou bedoeld. Ik had gedacht dat deze foto's je het benodigde werk zouden laten zien.
Ik denk niet dat je begrijpt wat ik zeg. Deze sub heeft een grotere diameter dan het gat in de spacer. Daarom zou je, om hem goed te monteren, de binnenste cirkel van de spacer volledig opnieuw moeten uitsnijden. Als iemand zoveel moeite gaat doen, kan hij net zo goed zijn eigen spacer maken, omdat het gemakkelijker zou zijn om uit een massief stuk te snijden dan een bestaand gat te wijzigen.
 
Ik wil het oneens zijn met "nul basis" omdat ik het daadwerkelijk heb gevoeld van de muziek waar ik naar heb geluisterd. Is het enorm? Nee. Zal het rammelen? Zeker. Maar de muziek is aangenamer geworden voor mij. Er zijn niet veel 8" free-air, ondiepe subs die in de achterdeur passen, maar ik heb een risico genomen omdat ik geen achtercabineruimte wilde opgeven. Je doet wat bij je past en als de Kicker-box het is, laat het dan zo zijn.
Als je oké bent met gerammel bij een sub-installatie, dan ben je een van de weinige mensen die dat zijn. Wat prima is, maar de meeste mensen zullen dat niet oké vinden, dus ik wil dat ze zich daarvan bewust zijn voordat ze aan dit project beginnen. Wat de hoeveelheid bas betreft die het levert, er is heel weinig. Ik heb mijn achterspeakers vervangen door Kicker CX-serie speakers en die leveren meer bas die draait op Kenwood deck power dan deze sub in de open lucht die draait op 250 watt. Ik wou dat dat niet zo was. Ik wil geen oorverdovende bas. Ik wil gewoon wat goede lage tonen om die Kicker-speakers aan te vullen, maar dit leverde dat niet. Ik kan eerst een andere sub proberen, aangezien ik de draden al heb getrokken en de spacer heb geplaatst en kijken of ik betere resultaten krijg.
 
Discussion starter · #19 ·
Ik denk niet dat je begrijpt wat ik zeg.
Ik begrijp volledig wat je zegt. Ik zeg dat subfabrikanten hun mand niet om een ​​afstandhouder gaan ontwerpen, er kunnen wel wat standaardvereisten zijn voor een 8" mand, maar soms komen de gereedschappen of metrische/standaard schalen niet altijd perfect overeen. Dus het zal niet altijd perfect passen, er kunnen wat aanpassingen nodig zijn. Ik gebruikte de afstandhouder als sjabloon om mijn eigen afstandhouder uit te snijden, terwijl deze wel paste in de 8" Kicker sub die ik in mijn andere voertuig ('12 HL) had gebruikt, maar de MBQ 8" zat niet vlak, ik moest ook de gatdiameter vergroten en inkepingen maken om de luidsprekerpalen erdoorheen te laten passen. Zo los ik dit probleem op en plaats ik de foto's om anderen te helpen die het misschien willen proberen.

Als je oké bent met gerammel bij een subinstallatie, dan ben je een van de weinige mensen die dat zijn. Wat prima is, maar de meeste mensen zullen dat niet oké vinden, dus ik wil dat ze zich hiervan bewust zijn voordat ze aan dit project beginnen. Wat betreft de hoeveelheid bas die het levert, er is heel weinig. Ik heb mijn achterluidsprekers vervangen door Kicker CX-serie luidsprekers en die leveren meer bas die draait op Kenwood deck power dan deze sub in de open lucht die draait op 250 watt. Ik wou dat dat niet zo was. Ik wil geen oorverdovende bas. Ik wil gewoon wat goede lage tonen om die Kicker-luidsprekers aan te vullen, maar dit leverde dat niet. Ik kan eerst een andere sub proberen, aangezien ik de draden al heb getrokken en de afstandhouder heb geplaatst en kijken of ik betere resultaten krijg.
Het rammelt als ik de bas-knop (45-Hz) te veel omhoog draai, maar daar zijn de volumeregeling, eq-instellingen en gain-aanpassing voor. Ik zet mijn muziek niet hard, maar net comfortabel genoeg om ervan te genieten, dus ik hoor het gerammel zelden. Nogmaals, iedereen zal verschillende ervaringen hebben, afhankelijk van welke setup je hebt. De sub heeft een grote aanwezigheid in vergelijking met de Pioneer coax's in mijn deuren. Je Kickers hebben duidelijk een betere lage bas extensie in vergelijking met mijn Pioneers, dus deze 8" setup is waarschijnlijk niet wat je wilt.

ziet er goed uit... hoe klonk het?
Hebben alle achterdeuren deze uitsparing, zelfs zonder fabriekssub?
Bedankt. Mijn Pioneer coax's zijn beter dan de fabrieksluidsprekers, maar het miste de lage frequentie extensie, en met deze setup vulde het die lage frequentie behoorlijk goed op. Als je betere luidsprekers in de deuren hebt, dan ben je misschien teleurgesteld zoals Tribe01 nadat je al die moeite hebt gedaan. Ik ben er vrij zeker van dat alle achterdeuren met een reservewiel dit fabrieksgat hebben, maar ik ben niet zeker van de Sport SAP-versie die geen reservewiel heeft. De panelen zijn vrij eenvoudig los te maken, omdat ze allemaal met clips worden vastgehouden. Er is alleen de connector van het achterdeurlicht die je moet losmaken, die je eigenlijk eerst van de rand van de passagierskant kunt loswrikken voordat je het paneel verwijdert.
 
Ik wilde een subwoofer toevoegen aan de bestaande locatie van de achterdeur
Ik bewonder het werk dat je hierin hebt gestoken. Voor mij is er genoeg low-end, zelfs met de fabriekssubwoofer (aangesloten op de OE JBL/Harman Kardon versterker).

Ik haat het ook als er iets rammelt tijdens het luisteren naar muziek, dat hoor ik dagelijks bij Honda's :)

Wat ik niet leuk vond aan het OE-systeem was een uitgesproken "bult" bij 9 kHz (die sommige mensen gebruikten om mp3's van de telefoon via in-ear hoofdtelefoons te horen) en een gebrek aan echt top-end (14 kHz-20 kHz).
Ik heb deze audiocurve gemeten met een geluidsgenerator-app en de microfoon van mijn telefoon. Daarom heb ik de fabrieks-"tweeters" van de voordeur vervangen door 3,5" JBL GTO329 coaxiale luidsprekers (premium lijn, 3 ohm). Ja, die zijn iets groter dan de uitsparing in het paneel, maar ik heb het zo gelaten. Ze vulden het midden-hoge bereik mooi op.

Ik heb mijn achterluidsprekers vervangen door Kicker CX-serie luidsprekers
Heb je de fabrieksversterker? Zo ja... hebben die luidsprekers 3 ohm spoelen?
Persoonlijk kijk ik naar de JBL Club 620F serie (3 ohm/55W/92dB) of Infinity Reference REF-6532ex serie (3ohm/55W/93dB).
 
1 - 20 of 38 Posts