Toyota RAV4 Forums banner

Transmissievloeistof vervangen op een Sport v6 uit 2011

9.6K views 5 replies 5 participants last post by  DL175  
#1 ·
Hallo allemaal

Ik heb onlangs mijn olie laten verversen en kreeg te horen dat mijn transmissievloeistof erg donker was - "ongeveer toe aan een verversing". Ik heb de auto ongeveer 10.000 mijl geleden gekocht en weet niet zeker of de vorige eigenaar de vloeistof ooit heeft vervangen (het staat op 115.000). Ik ben sceptisch om alles in één keer af te tappen en te vervangen, omdat ik heb gehoord dat dit tot ernstige transmissieproblemen kan leiden. Ik vraag me af of iemand aanbevelingen heeft over hoe ik dit moet aanpakken? Moet ik de helft aftappen, vervangen, een paar honderd mijl rijden en herhalen? Zo ja - is er een gemakkelijke manier om dit te doen of moet ik de hele pan eraf halen?
Ik ben vrij onervaren in automechanica en hoop dat ik dit zelf kan doen, maar wil ook mijn transmissie niet vernietigen. Bedankt!

#2 ·
Hallo Ado. Kijk hier voor "return line flush" in de 4.3 Mechanical sectie. Je vindt er gedetailleerde stap-voor-stap instructies over hoe je dit kunt doen met een vriend/helper. Sommige leden schrijven nog steeds "Ik heb nog nooit transmissievloeistof vervangen en heb nooit een probleem gehad", maar anderen vervangen het wel en zweren bij die methode. Ik behoor tot de laatste groep - ik heb vorig jaar mijn carter laten zakken en de helft van de vloeistof vervangen, en het is goed gegaan. Ik heb ook de vijlsel van de magneten in het carter schoongemaakt, wat mijn beslissing om de vloeistof te vervangen bevestigde. Ik zal een return line flush doen met een andere carterverlaging om een volledige vervanging te krijgen, ergens deze herfst.

Als je je niet comfortabel voelt bij het uitvoeren van de return line flush, kun je meerdere keren de vloeistof aftappen en bijvullen, met ongeveer een week ertussen, totdat de vloeistof grotendeels rood is. Het is minder effectief en verspillender, maar eenvoudiger.

Voor de goede orde, Toyota adviseert dat de vloeistof goed is "voor de levensduur van de transmissie", maar als de vloeistof verslijt, sterft de transmissie... circulaire bewering van hun kant. Ze testen wel op duurzaamheid tot 200.000 mijl, maar een spoeling van de vloeistof thuis is toch een goedkope verzekering, nietwaar? Veel minder dan $100 alles bij elkaar, en je hebt nieuwe vloeistof, lijkt een gemakkelijke keuze.

#4 ·
Aftappen en bijvullen met de motor uit kan geen schade veroorzaken. Alleen geforceerd spoelen met een externe drukmachine kan dat.
Ik doe meestal drie keer aftappen/bijvullen, met een week ertussen.
Als u te lang wacht, is de schade aan de koppelingsmaterialen onomkeerbaar, zal de slip geleidelijk toenemen en is een revisie van de transmissie vereist.

#5 ·
Ik ben sceptisch om alle vloeistof in één keer af te tappen en te vervangen, aangezien ik heb gehoord dat dit tot ernstige transmissieproblemen kan leiden.
Ik zat in 5/2018 in een vergelijkbaar dilemma over de vraag of ik de transmissievloeistof moest aftappen en bijvullen of volledig moest spoelen bij 108.000 mijl. Ik besloot het laatste te doen met de onderdelen hier en nog maar een maand geleden heb ik afgetapt en bijgevuld, aangezien ik sindsdien ongeveer 21.000 mijl heb gereden. Ik ben blij te kunnen zeggen dat ik nog geen "ernstige" problemen heb gehad. Zoals anderen al hebben gezegd, kunt u een paar keer aftappen en bijvullen als u het niet in één keer wilt spoelen.

Ik heb ook een volledige spoeling gedaan op mijn andere voertuig ('12 Highlander) bij ~93.000 mijl, omdat het schakelen niet goed aanvoelde. Dat duurde ongeveer 5 uur vanwege 4 carterbouten die werden geblokkeerd door een subframe, maar ook dat voelt nu goed aan en wanneer het de volgende 20.000 mijl-markering bereikt, zal ik gewoon aftappen en bijvullen.

#6 · (Edited)
U moet de kleur en geur van de vloeistof controleren als de ATF verbrand is. Als het een roze kleur heeft, maar een beetje lichtbruin, dan moet het goed zijn om de vloeistof te verversen. Ik stel voor dat u zich inleest totdat u zeker weet of u een aftap- en vulbeurt of een retourleiding-spoeling wilt doen.

Het gevaar van het verversen van ATF is dat het gruis het enige kan zijn dat voorkomt dat de transmissie slipt. Als u alle vloeistof verwijdert, gaat de transmissie kapot. Als u de transmissievloeistof nooit ververst, zal de transmissie uiteindelijk defect raken. Het dilemma is dus dat een defect aan de transmissie ruim $ 5.000 kan kosten.

De les hier is dus om uw ATF met de juiste tussenpozen te verversen, zodat u dit probleem niet tegenkomt, of als u een gebruikt voertuig koopt, weet u waar u aan toe bent als u geen idee heeft wanneer de ATF is ververst.